Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 4824
En kompis lar sine barn på 5 og 6 år spille spill som har 18 grense.. er ikke dette litt drøyt? eller overdriver jeg når jeg synes det?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
En kompis lar sine barn på 5 og 6 år spille spill som har 18 grense.. er ikke dette litt drøyt? eller overdriver jeg når jeg synes det?
Vis hele sitatet...
Det bunner vel ut i om man kan ta skade av å spille vodelige spill eller ikke. Dette er et veldig omstridt tema.

Personlig er jeg ganske så enig i at man ihvertfall kan vente til ungdomskolen før man spiller spill med 18-årsgrense. Har selv en nabo med to barn som spiller 18-årsspill og som er rundt 6 år gamle.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av villmannen Vis innlegg
Det bunner vel ut i om man kan ta skade av å spille vodelige spill eller ikke. Dette er et veldig omstridt tema.

Personlig er jeg ganske så enig i at man ihvertfall kan vente til ungdomskolen før man spiller spill med 18-årsgrense. Har selv en nabo med to barn som spiller 18-årsspill og som er rundt 6 år gamle.
Vis hele sitatet...
ja er det jeg mener å..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
eller overdriver jeg når jeg synes det?
Vis hele sitatet...
Ja, du overdriver.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Ja, du overdriver.
Vis hele sitatet...
så du mener det er greit at dem spiller 18 års spill?
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Jeg synes ikke 6 åringer trenger å spille spill som har aldersgrense 18år, så unge sinn trenger ikke blod, sex, dop og det som verre er.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så du mener det er greit at dem spiller 18 års spill?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg.

Jeg mener faktisk at det er bedre at 5 og 6 åringer spiller 18-års aldergrense spill enn at 18 åringer spiller 18-års aldergrense spill.

Hva er det verste som kan skje? Frykter du at de skal gå ut og prøve å gjøre det samme i virkeligheten?
Barn på 5-6 år vet nok ikke hva som skjer på skjermen uansett, selv om det er drøyt lav alder. Aldersgrenser er kun forslag, og effekten på barna varierer fra person til person.

Jeg spillte selv alt av spill når jeg var liten, uten at jeg har blitt en psykopatisk morder. La kompisen din bestemme selv, han kjenner nok sine barn bedre enn deg.
Sist endret av VikingOnABoat; 31. mai 2011 kl. 10:49.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Dessuten er mange spill som er satt til 18 års aldersgrense satt til det fordi man burde være så gammel for å skjønne handlingen i spillet.
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Barn på 5-6 år vet nok ikke hva som skjer på skjermen uansett, selv om det er drøyt lav alder. Aldersgrenser er kun forslag, og effekten på barna varierer fra person til person.

Jeg spillte selv alt av spill når jeg var liten, uten at jeg har blitt en psykopatisk morder. La kompisen din bestemme selv, han kjenner nok sine barn bedre enn deg.
Vis hele sitatet...
Samme her... Fikk PS2 og GTA: San Andreas til bursdagen når jeg gikk i 6. Klasse Ble fort populær i klassen da gitt.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Samme her... Fikk PS2 og GTA: San Andreas til bursdagen når jeg gikk i 6. Klasse Ble fort populær i klassen da gitt.
Vis hele sitatet...
og du var dobbelt så gammel som dem jeg skrev om, skjønner dem forskjell på et spill og virklighet når dem er så små som 5 og 6 år?
Vel, for å si det sånn da. Hjemme hos oss har vi hatt datamaskin så lenge jeg kan huske, og jeg har spilt siden jeg var en liten pjokk med GTA:2. Brukte omtrent en halvtime på å skrive inn kodene som pappa og broren min hadde laminert til meg.

Jeg har ikke tatt noe skade av det, mens min to år eldre fetter aldri har hatt godt av sånt. Han ble MEGET påvirket spesielt i yngre alder, så hvis kompisen din tenker "De takler det". Så er det hans valg. Men folk er forskjellig
Nei, det er absolutt ikke greit, for meg og mine barn. Det handler om å skåne barnet fra inntrykk h*n ikke trenger få enda, som kan påvirke utviklingen. Barn på den alderen er høyst mottagelig for alle slags budskap, da er det best at ikke barndommen blir fylt med vold/dop/sex o.l som det ofte finnes mye av i spill med 18års grense. (Da mener jeg selvsagt om det var snakk om akkurat slike spill)
Sist endret av Nerdefruen; 31. mai 2011 kl. 10:59.
Det kommer vel an på hvilket spill det er snakk om. F.eks har Borderlands 18års aldersgrense, men jeg ser ikke problemet med at en unge skulle tulla litt rundt på det spillet.
Wow, gjett om det er kult for kidsa i 4.klasse å spille call of duty! Broren min går i fjerde, og han og kompisene snakker ikke om annet enn cod o.O
Kommer litt ann på spillet synes jeg. Noen Et par banneord, en person som røyker og litt blod, så er aldersgrensen hevet skyhøyt. Selv spilte jeg spill som hadde høy aldersgrense, men når det er snakk om 12-13 år under grensen, blir det nesten litt for mye for min del. Selv om jeg har mine tvil om hvor mye 5-6 åringer får med seg på skjermen.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og du var dobbelt så gammel som dem jeg skrev om, skjønner dem forskjell på et spill og virklighet når dem er så små som 5 og 6 år?
Vis hele sitatet...
Vel, broshan spilte det og! 6 år vel da.
Vel, jeg spilte GTA da jeg var liten, men da var grafikken ganske dårlig og virkelighetsfjernt. Det var bare en mann, sett ovenifra som skjøt ut kuler. Dette mener jeg at jeg ikke har tatt noen skade av.

However, hvis disse barna spiller GTA 4 og knuser kneskålene til folk med balltre, eller Dead Space 2, er det god grunn til bekymring. Kan du ikke si hvilket spill det er snakk om?
Sist endret av nikons; 31. mai 2011 kl. 11:14.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg husker jeg spilte GTA 3 hos en kamerat da jeg var 10-11 år gammel, jeg fikk mareritt hver gang jeg hadde spilt det.

Nå har jo jeg hatt en vanskelig oppvekst men er mulig det var pga GTA. Det tror jeg hvertfall.

Jeg ville IKKE latt mine barn på den alderen spille 18 års grense spill, de er der for en grunn, det er mennesker som kan sakene sine som setter aldersgrensen. Tror dere barn reagerer positivt på sex, blod og vold? Det gjør dem selv voldelige og aggressive. Jeg jobber med barn så jeg vet det.
Sist endret av Kusetjuv; 31. mai 2011 kl. 11:20.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikons Vis innlegg
Vel, jeg spilte GTA da jeg var liten, men da var grafikken ganske dårlig og virkelighetsfjernt. Det var bare en mann, sett ovenifra som skjøt ut kuler. Dette mener jeg at jeg ikke har tatt noen skade av.

However, hvis disse barna spiller GTA 4 og knuser kneskålene til folk med balltre, eller Dead Space 2, er det god grunn til bekymring. Kan du ikke si hvilket spill det er snakk om?
Vis hele sitatet...
Har sett dem spille assasins creed spillene , ReDead redemption og god of war spillene.., vet at dem har grand theft auto også, men ikke sikker på om dem spiller det, men regner med det.. det går også i barne spill men det er jo sef greit..
gentleman #1
ViceR's Avatar
Vet selv om barn nede 6-7 års alderen som har spilt mye 18 års grense-spill, gjerne GTA IV, og de er frekke og voldelige. Jeg syns absolutt man kan vente til man er hvert fall 11-12 år.
Woot? Red dead og GoW? Og disse er 5 og 6 år gamle? Du burde ta en alvorsprat med kompisen din.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og du var dobbelt så gammel som dem jeg skrev om, skjønner dem forskjell på et spill og virklighet når dem er så små som 5 og 6 år?
Vis hele sitatet...
Dem skjønner bare ikke handlingen
Syns ikke barn burde spille noe annet enn Minecraft og lærerike barenspill, helt alvorlig.
Dette er enn alder da barn fortsatt har den barnslige fantasien, kreativiteten og tenkemåten folk flest ikke har senere i livet. Å spille et spill der handlingen er lagt opp mer eller mindre på en bestemt måte hindrer dem i å utvikle det. Sikkert ikke mange som har tatt tilsynelatende skade av det enda, men om 100 år kansje alle er tanketomme zombier for å sette det litt på spissen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ViceR Vis innlegg
Vet selv om barn nede 6-7 års alderen som har spilt mye 18 års grense-spill, gjerne GTA IV, og de er frekke og voldelige. Jeg syns absolutt man kan vente til man er hvert fall 11-12 år.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet man bør stille seg er vel kanskje om denne oppførselen kommer av spill eller av dårlige foreldre.
Jeg vil påstå at foreldre som lar små barn spille den type spill ikke tar foreldrerollen og spesielt grensesetting særlig alvorlig, noe som kanskje forklarer oppførselen til barna uavhengig om de faktisk spilte spill.
Sist endret av Mith; 31. mai 2011 kl. 11:58.
Jeg har spilt 18årsgrense spill siden jeg var 10. Har aldri slått ned noen eller trodd sånne ting går ann på ekte. Men det er vell fra person til person.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Spørsmålet man bør stille seg er vel kanskje om denne oppførselen kommer av spill eller av dårlige foreldre.
Jeg vil påstå at foreldre som lar små barn spille den type spill ikke tar foreldrerollen og spesielt grensesetting særlig alvorlig, noe som kanskje forklarer oppførselen til barna uavhengig om de faktisk spilte spill.
Vis hele sitatet...
Nettopp, nettopp, nettopp. Jeg er helt enig. Men uansett, å bruke dagene sine på å kunne drepe mennesker på spill, er nok ingen god ting for slike barn.
Om de spiller Red Dead Redemption er de nok ikke gamle nok til å forstå så veldig mye med det. De løper nok bare rundt på hesten og skyter noen kaniner når de kommer over dem. Er dette virkelig så mye verre enn når jeg var liten og red rundt på hesten til Link og drepte skjeletter?
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Når jeg var så liten spilte jeg rallyspill og Fifa
Nei, la dem få lære hvordan den virkelige verdenen er så fort som mulig, la de spille så mye GTA de vil
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Nei, la dem få lære hvordan den virkelige verdenen er så fort som mulig, la de spille så mye GTA de vil
Vis hele sitatet...
Du mener at folk som løper som galninger rundt i Las Vegas med dusinvis med våpen, flammekastere, granater osv, stjeler biler og dreper og voldtar er en vanlig ting i den virkelige verden?
Stuck pixel.
Tryllestav's Avatar
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Dessuten er mange spill som er satt til 18 års aldersgrense satt til det fordi man burde være så gammel for å skjønne handlingen i spillet.
Vis hele sitatet...
PEGI setter ikke grenser etter vansklighetsgrad, eller hvor gammel du burde være for å skjønne det.

Det kan du lese fra dem selv.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Du mener at folk som løper som galninger rundt i Las Vegas med dusinvis med våpen, flammekastere, granater osv, stjeler biler og dreper og voldtar er en vanlig ting i den virkelige verden?
Vis hele sitatet...
På noen plasser, ja faktisk.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
På noen plasser, ja faktisk.
Vis hele sitatet...
Ja! men hadde du latt (dine fremtidige) unge(r) lære seg at man kan voldta. drepe folk på forskjellige måter er greit?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Nei, la dem få lære hvordan den virkelige verdenen er så fort som mulig, la de spille så mye GTA de vil
Vis hele sitatet...
GTA er vel slik verden absolutt IKKE er.
Når de er så unge så skjønner de uansett ikke hva som skjer og de trykker bare på knapper og ser noe som skjer på skjermen. Husker jeg spilte Duke Nukem når jeg vokste opp skjønte ikke særlig av handlingen men gøy var det.
Og selvom media sier det så blir du ikke en psykopat som ender opp med å skyte ned skolen sin
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Spørs hvilke spill det er. Har opplevd spill som hverken er blodige, voldelige etc med 18års grense. Kan ha litt med forståelsen for spillet også

Men ja, hvis spillene er rettet mot vold, drugs og liknende er det litt tidlig. Ville tro at det da var større sjans for dem å utforske litt av hvert..
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er helt opp til foreldrene om barna er modne nok til å spille voldelige spill. Om noen ikke bryr seg om hva barna spiller og ser på av filmer har jeg full forståelse for at dette kan skape negative holdninger. Men det kan også være en god ide at barn for se sine første voldelige filmer etc sammen med foreldrene sine, slik at forskjellen kan bli med markert. På den andre siden er jeg 20år, og jeg innbiller meg på ingen måte at jeg vet hvordan man best oppdrar barn. Men skal jeg sette meg i situasjonen ser jeg ingen grunn til å være naiv og tro at barna ikke vil se voldelige filmer før anbefalt aldersgrense, så det er kanskje en god ide og introdusere dem for slik fiksjon selv?

Her er ett lite blogginnlegg jeg leste for lenge siden, om en fireåring som spiller GTA: Blogginnlegg.
Det er opp til foreldrene hva de lar barna se og spille, men jeg synes det er synd at det er barna det går utover. Personlig var jeg hekta på CoD3 da jeg var 8
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Om de spiller Red Dead Redemption er de nok ikke gamle nok til å forstå så veldig mye med det. De løper nok bare rundt på hesten og skyter noen kaniner når de kommer over dem. Er dette virkelig så mye verre enn når jeg var liten og red rundt på hesten til Link og drepte skjeletter?
Vis hele sitatet...
Ja, for grafikken er kraftig forbedret siden den gang.
jeg har spilt slike spill hele tiden og jeg mener jeg er en ganske oppegående persjon, setbroren min han er helt annerledes og har nok ikke godt av dette.
Sitat av MichaelB Vis innlegg
Ja, det mener jeg.

Jeg mener faktisk at det er bedre at 5 og 6 åringer spiller 18-års aldergrense spill enn at 18 åringer spiller 18-års aldergrense spill.

Hva er det verste som kan skje? Frykter du at de skal gå ut og prøve å gjøre det samme i virkeligheten?
Vis hele sitatet...
gang på gang har det vist seg at barn trur på det som skjer i spillene/filmene som er boldige og mykje sånt.


mange barn har drept fordi dei trudde dei skulle komme til live iigjen
Om de spiller på xbox, så kjøp viva pinata, og ta spillene fra kammeraten din, om det er ps3, kjøp little big planet 1 og 2 =)

Det er ikke bra for så små barn og få ødelagt fantasi og barnslig frihet.. Og ja det finnes spill med barnslig frihet..

Jeg har sittet og spilt spill siden jeg var 4, på sega, og da spilte jeg sonic og alex the kid, forsto ikke noe av alex the kid før seinere.. Og jeg hadde ett par andre spill, men gikk mest i sonic serien.. Men fikk pc og div ettervært, da jeg var 6 hadde pappa sin første pc, win 3.11 med wolfenstein 3D på, som jeg spilte. Noe som fikk meg til og sove litt urolig de første gangene, og jeg skvatt når jeg spilte det. Men har ikke tatt noe skade av det, men jeg vet andre har gjort det av samme spill..

Men ville uansett ikke latt de spille disse spillene..
Sist endret av zlinkey; 1. juni 2011 kl. 11:53.
Sitat av sam500 Vis innlegg
Ja! men hadde du latt (dine fremtidige) unge(r) lære seg at man kan voldta. drepe folk på forskjellige måter er greit?
Vis hele sitatet...
Har ikke lyst på unger jeg, slik verden er idag.
no biggie! Filmer kan kanskje virke skremmende, men ikke spill! Sånn var det hvertfall når jeg var yngre! Nå er jo grafikken på store grader høyere, så kanskje man bør la være!
We got machetes!
syns den er feil ja.. Vent til de går på u skolen iallefall.. Da velger vel de fleste selv og..
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg husker jeg spilte GTA 3 hos en kamerat da jeg var 10-11 år gammel, jeg fikk mareritt hver gang jeg hadde spilt det.

Nå har jo jeg hatt en vanskelig oppvekst men er mulig det var pga GTA. Det tror jeg hvertfall.

Jeg ville IKKE latt mine barn på den alderen spille 18 års grense spill, de er der for en grunn, det er mennesker som kan sakene sine som setter aldersgrensen. Tror dere barn reagerer positivt på sex, blod og vold? Det gjør dem selv voldelige og aggressive. Jeg jobber med barn så jeg vet det.
Vis hele sitatet...
Nettop du jobber med barn, som oftest så er det bare sosalister som ikke engang synes selforsvar er greit som jobber med barn.

Jeg har spilt og sett det meste siden jeg gikk i barnehagen og jeg er helt normal, mens en venn av meg hadde en sånn overbeskytende mor som ikke lot han se james bond engang når han var tolv. Når jeg nå ser på filmer med han der folk blir drept tør han ikke å gå hjem engang, han må sove over.

Det er et klart bevis på at tidlig eksponering av barn er bra, vi vil jo ikke ha en verden full av pingler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Nettop du jobber med barn, som oftest så er det bare sosalister som ikke engang synes selforsvar er greit som jobber med barn.
Vis hele sitatet...
Personangrep er jo alltid artig diskusjonsteknikk. Diverre er den ofte pinleg lett å gjennomskue, og totalt verdilaus om resten av debatantane har vore ute ei vinternatt før. Spesielt når dei er så lite raffinerte som det du lirer av deg.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Jeg har spilt og sett det meste siden jeg gikk i barnehagen og jeg er helt normal, mens en venn av meg hadde en sånn overbeskytende mor som ikke lot han se james bond engang når han var tolv. Når jeg nå ser på filmer med han der folk blir drept tør han ikke å gå hjem engang, han må sove over.
Vis hele sitatet...
Sterkt grunnlag å generalisere på!

Treng eg påpeike håplause mangler som sample size, totalt mangel på korrigering for andre faktorer o.l.?

Du kan jo t.d. lese kva APA skriv? Eg har ikkje sjekka kjeldene, men ettersom det er publisert av APA så trur eg heilt ærleg dei har gjort betre kritikk av teksten enn det eg er i stand til.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Det er et klart bevis på at tidlig eksponering av barn er bra, vi vil jo ikke ha en verden full av pingler.
Vis hele sitatet...
Eg vil heilt ærleg heller ha ei verd befolka med pingler enn ei verd befolka med macho idioter som trur krig er kult. Men det er kanskje bare meg?
Nå har jeg selv spilt Counter-Strike siden 7-8 års alderen. For de som ikke vet hva CS går ut på, så handler det kun om å drepe enten terrorister eller swat styrker.

Hva har dette gitt meg? Utallige timer med god underholdning og forståelse at verden faktisk ikke er så jævlig pen som den blir fremstilt for barn i denne alderen.
Tror at barna har godt å spille voldspill, for å vite at verden består ikke bare av snille dyr med blå øyne og snille mennesker i verden. Men de må være minst 10 år gammel. Det er min menning Har faktisk spilt gta sa da jeg var 15 år gammel, men tok ikke skade bortsett fra å være wannabe gangsta med bandana på hue mitt.