Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2190
jeg hadde tenkt å kjøpe meg en loddebolt i morgen, men hva er det jeg trenger og hva burde jeg kjøpe? er så og si helt fersk på akkuratt dette omerådet. jeg skal bruke loddebolten til å lodde elektronikk (mest pc ting). jeg trenger en loddebolt, loddetinn og en ting som kontrollerer varmen på bolten? evn. noe mer?
og hva burde jeg se etter på bolten? regner med at det er forskjellig kvalitet på dem. kommer vel til å kjøpe en hos clahs ohlson
Utvalget hos Clas Ohlson er ikke så stort, men tror det er lettest å spørre i butikken, de burde ha litt peiling på de få tingene de har.
Ikke kjøp over 25W, spissen bør være passe tynn. Du kan godt kjøpe med flere spisser.
Kansje det er lurt å kjøpe et stativ, hvor du kan sette bolten, mens du ikke bruker den.

men som sagt, spør i butikken.
Du trenger en 15-30W loddebolt, med tynn spiss. Skal du ha en kontroll på varmen trenger du en såkalt loddestasjon. Husk å få med deg tinnfjerner, helst i form av bånd, da de suger best.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det finnes en del loddestasjoner - spesielt de fra Weller - som har utbyttbare spisser som får forskjellig temperatur for forskjellige ting som skal loddes. De er kjempekjekke, siden man ikke smelter ting som ikke skal smeltes. Forøvrig gir meitemark bra tips.
Enig med SharQ kjøp en loddestasjon med utbyttbare spisser.. Og noen ekstra spiser.. Hvis du skal lodde f.eks xbox bør du ha en ca. 0.4 mm spiss..
kjøpte meg en 15w, stativ, loddetinn og renseting. er vel 3,5mm på bolten, men jeg får heller kjøpe nye spisser senere. *grave frem en god gammel p1 og teste litt*
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Ikke noe dumt valg! Kjøpte du noe spesielt merke? Jeg er spesielt glad i Weller og Bosch - bra greier.. Menne, ja.
Jeg "Fikk" en loddebolt på skolen... Den er på 60 W og spissen er fet! Er det like spisser på alle så jeg lett får bytta?, og Hvorfor skulle den være under 30 W?
For ellers blir den kanskje for varm så du "brenner" istykker tingen du prøver å lodde.. I værste fall "fordampe" hehe
kjøpte en billig starktex bolt på clas de hadde ikke så sinnsykt stort utvalg og den funker sikkert fett. skal eksperimentere litt på en gammel p1 maskin nå
www.hammar.no er bra
Kjøpte selv loddebolt der for 2 uker siden.
har biltema lodde stasjon jeg, den funker utmerket har også en diger 25W bolt. bare for å ha en sånn diger klase viss jeg skal smelte noe. og loddestasjonen (først nevnt) kan man regulere varmen, det er fint fordi ikke alt liker 450 grader like gidt [150~450 grader]