Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 1880
Eg har eit problem med PC'en....eg har formater og installert windows 95, 98, ME og XP....men kvar gong når eg skal "runa" scandisk låser PC'en seg heilt.......og då må eg slå han heilt av...
sama ka eg gjer så vil ikkje scandisk virka.....????jha!!!
skriv så det er leselig!!!! skjønner ikke hva du mener!

men hvis problemet er at du ikke får kjørt scandisk, så ikke kjør det!!!

kruger
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
ehhh, du hat installert windows 95, 98, ME og XP? Hva er ponget i det? Når er det scandisk henger seg da? (midt under scanningen eller før scanningen). Fungerer scandisk under noen av OS'ene.
Post litt mere informasjon om oppsettet ditt og litt mere om feilene, så blir det mye enkelere for folk å hjelpe.
Men så lenge alt annet fungerer greit har du vel ikke behov for scandisk?
Trådstarter
ok, ok.....da eg prøvde og skriva i farten var at.....før so pleide eg og bruka scandisk og defragmantering kvar andre veka!eg synest at PC'en går betre og meir stabilt når eg får gjort da....da e ein vane.....for og kjøra defragmantering må eg kjøra scandisk!eg har prøvd og kjøra scandisk frå win95, 98, ME og Xp.....etter installasjon og formatering, fordi eg tenkte at da var ei fil på dei brennte CDane mine so ikkje var dar. eller da kan ve at da e nokon ripe på dei.....men uansett så vil ikkje scandisk virka i nokon av oppativsystemene mine....og da e rart....eg kan godt klara meg utan, men da plage meg.........har nokon hatt sama problemet????jha!!!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Og dette skulle være en utdypning av problemet?

huff, koffer må folk skrive på dialekt, fær d e no så vanskeli å læse å færstå ka folk skriv.
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av z0py3r

huff, koffer må folk skrive på dialekt, fær d e no så vanskeli å læse å færstå ka folk skriv. [/b]
Vis hele sitatet...
ja, e e helt enig med d ! d e så steike irriterende !
Trådstarter
ikkje på dialekt!!!eg kan ikkje bruka scandisk!!!da låse seg kvar gong eg bruke det. Og som du veit er ikkje windows det mest stabila me har...og når windows låse seg har eg eit problem og....då blir scandisk starta utan at eg kan stoppa det....nokon så har ein ide om ka så kan vera gale???kvifor vil ikkje det ikkje virka i nokon av systemene (95, 98, ME og XP)???kan da vera noko med oppsette i biosen???og ikkje skriv at eg ikkje treng og bruka det, for viss eg ikkje hadde behov for det hadde eg ikkje posta denna posten......nokon ide???jha!!!
Tror du bør prøve CTRL+Alt+Del, avslutte ALLE programmer untatt Explorer, det gjelder SysTray oxo...
Prøv igjen, og håp det beste. Hvis det ikke funker, bør du brenne ut alt du skal ta vare på, og formatere hele disken. Legg inn EN OS, og hold deg til den...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av jha85
ikkje på dialekt!!!eg kan ikkje bruka scandisk!!!da låse seg kvar gong eg bruke det. Og som du veit er ikkje windows det mest stabila me har...og når windows låse seg har eg eit problem og....då blir scandisk starta utan at eg kan stoppa det....nokon så har ein ide om ka så kan vera gale???kvifor vil ikkje det ikkje virka i nokon av systemene (95, 98, ME og XP)???kan da vera noko med oppsette i biosen???og ikkje skriv at eg ikkje treng og bruka det, for viss eg ikkje hadde behov for det hadde eg ikkje posta denna posten......nokon ide???jha!!!
Vis hele sitatet...
For å stoppe at scandisk starter under oppstart kan du legge til:
autoscan=0 i msdos.sys fila. Vanskelig å si hva som kan være feil, kan jo være harddisken din det er noe feil med. Virker snodig at du har så mange OS'er installert kan være noe der. Som sagt tidligere ville jeg formatert og satset på et OS.
Bare av nyssgjerrighet er det nynorsk eller dialekt du skriver?
Trådstarter
eg kan prøva CTRL+Alt+Del, avslutte ALLE programmer untatt Explorer, SysTray og resten....men eg har formater heile dritten mange gange....eg har berre hatt ein OS inne kvar gong....viss ikkje eg får scandisk til og virka snart så kjøpe eg meg berre ny PC!!!!!!!!!!!!jha!!!
Trådstarter
litt uten om temaet synest no eg då..... men da e nynorsk og ulvika dialekt eg skriv......eg skriv kanskje litt rart og sprøt....men eg kan ikkje so masse for da.......høyrt om folk med skrive og lese vanskar.......dysleksi kan eg vel kalla da.......men sånn e livet.....jha!!!
hvis du mener at scandisk krasjer hver gang du starter maskinen etter at den har krasja så kan du fikse det i msconfig også.

Start - kjør. skriv msconfig - trykk enter.
På avansert står det ikke kjør scandisk ved feil avslutting eller noe. (Virker i win98se i allefall)

kruger
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av jha85
litt uten om temaet synest no eg då..... men da e nynorsk og ulvika dialekt eg skriv......eg skriv kanskje litt rart og sprøt....men eg kan ikkje so masse for da.......høyrt om folk med skrive og lese vanskar.......dysleksi kan eg vel kalla da.......men sånn e livet.....jha!!!
Vis hele sitatet...
Ikke noe gærnt med skrivinga, bare at jeg ikke kunne huske at nynorsken på ungdom skullen var helt slik lissom.
fortsatt ingenting med saken å gjøre.. men
nynorsk er stygt da! og når noen forsøpler det ENDA MER på den måten der, skammer jeg meg over å komme fra en nynorsk kommune
Trådstarter
detta va då litt utan om scandisk problemet, men eg kan svara på posten!!!!
nynorsk debatten kan me ta ein annan gong!!!eg har blitt opplært til å skriva nynorsk sjølv om eg kjem frå bokmål's plass....nynorsken kjem til og ve sama kor du e.......nynorsk har til og me heima sida....http://www.nynorsk.no/!!!og ka du synest om mi dialekt og nynorsk gjer eg faen i!!!!viss du ikkje like da, SÅ IKKJE LES DA!!!!!!!jha85!!!
Trådstarter
Trur eg har nokon øydlagte sektorar ja......kan eg fixa dei på ein måte???eller berre te og kjøpa ny hard disk???jha!!!
Opprinnelig postet av jha85
Trur eg har nokon øydlagte sektorar ja......kan eg fixa dei på ein måte???eller berre te og kjøpa ny hard disk???jha!!!
Vis hele sitatet...
Kanskje systemet ditt blir litt mer stabilt visst du ikke slenger innpå med hele "microsoft windows collection"?!?
Prøv å kjør scandisk for dos. gå ut i DOS og skriv scandisk. Du kan sikkert kjøre en liten scanreg også...Høres nok ut som du må få deg en liten ny HD!!!
jha85:
1. Slutt med alle de punktumene mellom setningene dine.
2. Slutt med alle spørsmåltegnene dine. Bruk en max to.
3. Slutt med alle utropstegnene dine. Bruk en max to.
4. Dropp "jha85!!!" i slutten av hver post.
du kan jo prøve et annet program som gjør samme jobben........ for eksempel Norton Utilities!!!!!!!!! gaucho!!!!!!!!!!!
( orka ikke lese alle postene var så mye dritt prat, men uansett..)

scanharddisken din i dos.. og prøv andre enn de som følger med windows, funker ikke det er det på tide med litt syre på hd'n..
vi burde nesten boikotta ham siden han skriver på grautamål.. jeg hadde nynorsk tentamen for en uke siden og jeg har fremdeles nervøse rykninger..

NYNORSK <- UGH

bokmål > nynorsk
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av mongob0ffel
vi burde nesten boikotta ham siden han skriver på grautamål.. jeg hadde nynorsk tentamen for en uke siden og jeg har fremdeles nervøse rykninger..

NYNORSK <- UGH

bokmål > nynorsk
Vis hele sitatet...
siden det var jeg som begynte denne nynorsk (dialekt) vs. Bokmål diskusjonen, føler jeg meg nå tvunget til å sette et punktum for denne diskusjonen.

PUNKTUM FINALE BOM (som min lærer brukte å si)
Trådstarter
dos scandisk e utan nytte!kjøpe meg ny og installere windows på den, bruke den gamle som backup!for viss eg installere windows på den nye og scandisk virke, kan eg vel fixa dan gamle med den nye?kjøre EIT OS på den nye!kan da gå?for leggje ikkje scandisk dei øydlagte sektorane heilt bak på hardisken?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Opprinnelig postet av jha85
dos scandisk e utan nytte!kjøpe meg ny og installere windows på den, bruke den gamle som backup!for viss eg installere windows på den nye og scandisk virke, kan eg vel fixa dan gamle med den nye?kjøre EIT OS på den nye!kan da gå?for leggje ikkje scandisk dei øydlagte sektorane heilt bak på hardisken?
Vis hele sitatet...
Den sletter vel sectorenen fra TOC'en på harddisken, slik at når du skriver/leser til/fra harddisken hopper den over de ødelagte sektorene og skriver/leser til/fra den neste brukbare sektoren.

Hvis du formaterer på nytt (full format), blit TOC'en overskrevet slik at du må ta en ny scan for å finne de ødelagte sektorene igjen.
Trådstarter
kan prøva

Trur ikkje da går.Men da e snart JUL!12 desember i dag!Berre 12 dagar igjen!!!Får peng te jul*håpe eg*

Nokon anbefalingar?trenge skjermkort og!?

*håper på konvoluttar som jule presang i år ja*
Better than thou.
Det er trettende desember. Det vet jeg, for jeg har bursdag imorgen. weee
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Carlo: jeg og
Oi oi, burdagsdatoer! Ikke akkurat hva jeg forventet å finne under nff > datamaskiner > windows > scandisk!!!

Grattis til dere begge, selv har jeg bursdag i Juli
Trådstarter
kremt, kremt...
da va visst dan 13. desember. Teite skule PC'ar!

Grattis dao!!!
PS ---> http://www.bursdager.no/
Opprinnelig postet av jha85
dos scandisk e utan nytte!kjøpe meg ny og installere windows på den, bruke den gamle som backup!for viss eg installere windows på den nye og scandisk virke, kan eg vel fixa dan gamle med den nye?kjøre EIT OS på den nye!kan da gå?for leggje ikkje scandisk dei øydlagte sektorane heilt bak på hardisken?
Vis hele sitatet...
Ødelagte sectorer er FYSISKE skader på disken... Så de kan ikke flyttes. Obs mange disker har 3 års garanti, og er det mange feil, så skriv til firmaet som solgte den, og bed om en ny (i bytte for den gamle - ev. at de rep. den skadde disk). Det er sånn at er det først begynt å komme "bad sectors" på disken, har de tendens til å "formere" seg. Og til sist går hele "driten" ned med et brak, og du taper data, kanskje viktige data. Men ellers er ny disk ikke den ville invistering idag.
Trådstarter
da kan henda!eg har fått meir probleme i da sista...eg skal sjå ka eg kan gjera...THX!THX!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjøp deg en WD 60 Gig det gjorde jeg...Hvis du bruker SCSI, Firewire eller noe sånt blir det jo noe annet, men IDE hardisker WD eller IBM for alle penga.

Skjermkort, Hvis du har råd Geforce 3. Hvis du sliter med penga Hercules 3d Prophet 4500 64mb Nesten like bra og mye biligere ca 2000 smackers.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Eg fant problemet!det var eit virus.win95 /noko meir!da tok over alllllle EXE filene mine!eg kunne ikkje installera Norton Antivirus 2001!kobla haridsken til ei annan maskin!Men eg har kjøpt meg ny hardisk!WD 80GB.kun 1800,-!!!masse for penga!!!
Databutikken.com/no

!!!Takk For alt!!!!