Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  227 21896
Problemet er ikke at noen sykler på veien, problemet er at de dummene lovene må endres slik at sykkelsti skal benyttes hvis det er tilgjengelig! jeg skjønner hvis det ikke er noen alternativ. men det og sykle 5 i bredden på en hovedvei med 80km fartsgrense! og en ubrukt 3-4 meter bred sykkelsti rett ved siden av! det er er og utsette seg selv & andre for fare! og ikke kom med det tullet om "fare for fotgjengere" klarer man og sykle så nærme at de kan prate med hverandre, klarer man og unngå og treffe fotgjengere!
Sist endret av Shellshock; 6. juni 2011 kl. 23:41.
Sitat av crazyclomp Vis innlegg
Hva skjer om jeg bråbremser og får en kondomracer midt i ræven? Skademelding?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis mer enn det. Stod en gang og ventet på grønt lys pga vegarbeide. Plutselig kommer en privatbilist og gjør meg oppmerksom på at en fyr lå bevisstløs ved siden av tilhengeren, han hadde altså kommet syklende ned en skråning på en sykkel uten bremser og truffet kjettingkassa på tilhengeren. For å utelate alt det med ambulanse, sykehusopphold og slikt ble hele vognsettet tauet inn til teknisk undersøkelse (alt var ok) men siden annen transport ikke var tilgjengelig ble lasten til nærmere 2 mill. nkr ødelagt og jeg fikk bot.

Vis tålmodighet når det gjelder x antall mennesker i kondomdress som sykler i bredden, selv om de viser fingeren og du må ligge bak de i mange kilometer. Hvis noe skjer er du alltid synderen.
Sist endret av Max_Uflax; 7. juni 2011 kl. 01:01.
kjedelig streiting
Her har vi ihvertfall en god grunn for at ikke alle syklister bør få kunne ferdes på i trafikken. Blir litt redd når jeg ser unger som sykler alene som er såpass unge at de sikkert kan 2 trafikkregler.
Nå er ikke akkurat 14 år så ungt at de ikke burde kunne dette. Dette er nok heldigvis et unntak.
kjedelig streiting
Njaa, delvis. Riktig nok burde en 14åring være ganske oppegående på en del trafikkregler, men det er også en grunn til at alle som skal øvelsekjøre må ta traffikalt grunnkurs.
Og grunnen til det er at man da fører et kjøretøy på et tonn eller mer.

Mens på sykkel risikerer man som regel kun sitt eget liv og sin egen helse. Eg er for obligatorisk trafikkopplæring for de som skal sykle, men det blir litt dumt å sammenligne helt med det å øvelseskjøre/kjøre bil.
JEG mener at syklister som skal sykle i trafikken sammen med tyngre kjøretøy skal forholde seg til trafikkreglene på lik linje med oss som er bilister. Inklusive fartsgrensene, vikeplikten og trafikklys.

Er det noe jeg finner ektreeeemt provoserende så er det kondomracere med pondus i 45-årsalderen, grisedyr sykkel og utstyr til en formue som ligger mitt i veibanen når det er adskilt gang og sykkelvei rett ved. Jeg sier i fra stort sett hver gang om at hvis de skal sykle i trafikken får de forholde seg til fartsgrenser mm...
kjedelig streiting
Sitat av nomore Vis innlegg
Og grunnen til det er at man da fører et kjøretøy på et tonn eller mer.

Mens på sykkel risikerer man som regel kun sitt eget liv og sin egen helse. Eg er for obligatorisk trafikkopplæring for de som skal sykle, men det blir litt dumt å sammenligne helt med det å øvelseskjøre/kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Med mopeder og scootere da? Der er man vel også mest til risiko for seg selv og lette trafikkanter.

Uansett så er vi begge enige om at trafikkopplæringen for syklistene bør økes før dem begir seg på å sykle i trafikken.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Martinsh Vis innlegg
JEG mener at syklister som skal sykle i trafikken sammen med tyngre kjøretøy skal forholde seg til trafikkreglene på lik linje med oss som er bilister. Inklusive fartsgrensene, vikeplikten og trafikklys.

Er det noe jeg finner ektreeeemt provoserende så er det kondomracere med pondus i 45-årsalderen, grisedyr sykkel og utstyr til en formue som ligger mitt i veibanen når det er adskilt gang og sykkelvei rett ved. Jeg sier i fra stort sett hver gang om at hvis de skal sykle i trafikken får de forholde seg til fartsgrenser mm...
Vis hele sitatet...
Du har misforstått fartsgrenser.
Fartsgrenser er absolutt høyeste hastighet tillatt. Ikke må kjøre i den hastigheten.
kjedelig streiting
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Du har misforstått fartsgrenser.
Fartsgrenser er absolutt høyeste hastighet tillatt. Ikke må kjøre i den hastigheten.
Vis hele sitatet...
Er da ikke akkurat uvanlig at man ser syklister som ligger langt over 20 eller 30 fartsgrensen i tettbebygde strøk. For å ikke snakke om dem som driter i om det er rødt eller ikke. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om dette hvis det ikke var for at det er vi bilister som må betale når det smeller mellom en bilist og en hodeløs syklist.
Om det er syklisten som bryter vikeplikt så er det naturligvis syklisten sin feil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vil legge til en liten hendelse fra i dag:

Var oppe på skolen for å hente noen saker. og var på vei hjem etter runden min. på vei ned en lang bakke ble jeg etterfulgt av en person jeg vil påstå er en idiot på sykkel. det var passe bratt. Og jeg lå i ca 40 men pleier å bremse litt før fartshumper som er så slitt at de er ubehagelige uansett fart. problemet var at denne sykkellisten lå 2 meter bak meg, vingla rundt i kjørefeltet og jeg måtte stadig bytte mellom utvendig speil og innvendig for å holde øye med han.
Om det hadde oppstått en situasjon der jeg måtte bråbremse, ville jeg endt med ny sykkel i bagasjerommet og mann på taket. Jeg prøvde å blinke med bremselyset men han ga seg ikke før jeg tok en omvei.

Skulle gjerne stoppa og kjefta på'n men jeg hadde ikke mulighet til det. Ikke hadde han hjelm heller. men musikk på øret hadde han.

Slik idioti har jeg ikke sett på 2 hjul før nå...
Sist endret av F4celess; 16. juni 2011 kl. 22:24.
Kjører både bil og sykkel, vet hvor irritert jeg blir når folk sykler midt i veien så da holder jeg meg på fortauet når jeg sykler, føler det er der skal ligge. Den dagen jeg kan sykle i 80 km/t så skal jeg begynne og sykle midt i veien..
Irriterer meg grenseløst over alle syklistene i Oslo som sykler på rødt! De gir totalt faen!
Har begynt å stå på hornet når jeg ser noen gjør det.
Haha da håper de i været da!
Sitat av Romeo2301 Vis innlegg
Irriterer meg grenseløst over alle syklistene i Oslo som sykler på rødt! De gir totalt faen!
Har begynt å stå på hornet når jeg ser noen gjør det.
Haha da håper de i været da!
Vis hele sitatet...
Som syklist selv i Oslo kan jeg si meg enig i denne. Mennene i kondomdress og flotte sykler ignorerer helt alt som har med rødt lys å gjøre. Det er selvsagt en del som følger reglene, men menn som er 35+ er ofte gjengangere i brudd på regelverket
Sitat av Miss M Vis innlegg
Syklister er innmari plagsomme om en har dårlig tid, men de har kommet for å bli.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Noe som er bra med tanke på miljøet, og ikke minst folkets (syklistenes) helse Men ja, syklistene må lære seg å overholde trafikkreglene, samtidig som det må tilrettelegges bedre for oss syklister, det har blitt mye bedre, men er fortsatt store forbedringsmuligheter for flere og bedre sykkelstier.
Sist endret av Yayoisking; 17. juni 2011 kl. 09:47.
Det er ganske livsfarlig å sykle i trafikken, siden ekstremt mange bilførere gir blanke F i at det er en myk trafikant i veikanten. Dette gjelder da der det ikke er noen former for gangfelt å sykle på.

Ofte kjent at speilet til bilen har snitta skuldra på meg. Og for noen dager siden ble en syklist meid ned av en bil som hadde henger (og ble da tatt av hjulbuen til hengeren).

En syklist har like rettigheter i trafikken som alle andre former for trafikk. Og fartsgrensen er som nevnt ikke noe man SKAL holde, men det man MAKSIMALT kan holde.

Syklister burde vike der det er mulig, og slippe forbi trafikk når det kommer mye trafikk i mot. Det ser jeg på som en selvfølge.
Men bilister burde virkelig ta seg de få minuttene ekstra, med å klare å ligge bak noen som sykler, og ikke presse seg forbi om det er motgående trafikk.
Ser flere har nevnt ring 2 i Oslo.
Når folk sykler i 10 km/t midt i rushet blir jeg sint. Hva med å ta de med døra på bilen?
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Ser flere har nevnt ring 2 i Oslo.
Når folk sykler i 10 km/t midt i rushet blir jeg sint. Hva med å ta de med døra på bilen?
Vis hele sitatet...
Jeg sykler nå forbi rushen i de aller fleste tilfellene. Så ser ikke helt problemet du har med syklisten på det området.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men bilister burde virkelig ta seg de få minuttene ekstra, med å klare å ligge bak noen som sykler, og ikke presse seg forbi om det er motgående trafikk.
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde senest i går en dundrende feit dame som absolutt skulle sykle midt i veien i en bratt bakke i førstegir, istedet for å benytte seg av det flotte gangfeltet. Denne bakken var preget av mange brå svinger, og det å kjøre forbi var høy risiko. Selvfølgelig vil ingen ligge bak en syklist, og jeg vil tro de fleste bilistene tar en risiko på forbikjøring med en syklist som har en fart på et par meter i minuttet.
Dessverre så tror de fleste syklister jeg møter på daglig at lys og trafikkregler ikke gjelder for dem selvom de også oppholder seg i trafikken.. Blir det rødt lys så hiver de seg opp på fortauet eller bare peser over som om ingenting har skjedd.

Jeg har ingenting imot at de holder typ 40km/t i en 80sone sålenge de holder seg inntil kanten og ikke driver å kødder midt i veien, fryktelig frustrerende for meg som kommer i det dobbelte av farta de holder for så å måtte ned i under 40 fordi han ikke gidder å flytte seg.

Enten så får Statan investere litt penger i flere sykkelfelt eller så får de komme seg opp på fortauet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg vet ikke om dette er nevnt noen plass i posten, 12 sider er masse å lese...

På sykkelsti er det 30km/t (pga det blir uforsvalig å sykle fortere med tanke på andre som fares i gangfeltet, av barn osv) fartsgrense, og er da en stor grunn i seg selv til å sykle på veien istedenfor for mange syklister.
Da de som regel klatrer opp i 50-60-70 km/h i nedoverbakker.
Sist endret av MrCryptical; 19. oktober 2011 kl. 16:45.
Er nevnt noe lignende tidligere i tråden. Man må faktisk holde gangfart når man sykler på gang- og sykkelvei, ca.10km/t hvis jeg ikke husker feil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så nettopp en video på youtube som fikk meg til å tenke på denne tråden. Tydeligvis flere som er irritert på sykler i trafikken
http://www.youtube.com/watch?v=HHkGvQIp_HI
I går kjørte jeg til skolen om morgenen (moped). så kommer jeg til et kryss og kjører videre for det var INGEN biler der.
SÅ bak meg hører jeg en mann som begynner å brøle og kauke, å tenkte det ikek var noe, så kom jeg til et fotgjengerfelt og stoppet siden noen skulle over. Og mens jeg står der så kommer han sykkelisten atme meg og mopeden og slår til meg 2-3 gang og roper alt mulig faenskap. Han var godt over 30 årene. Jeg setter på støtten og skal til å klabbe til han siden jeg vart så irritert, så stikker han faen meg av. Han sykla midt uti veien UTEN lys og det var sykkelfelt på hannes side og det var gangvei. så da sjkønner jeg faen ikke hva probleme hannes er. Folk i stilongs som tror de er best i verden om de ikke slipper ut eksos ^^

Sitat av STOREida Vis innlegg
Så nettopp en video på youtube som fikk meg til å tenke på denne tråden. Tydeligvis flere som er irritert på sykler i trafikken
http://www.youtube.com/watch?v=HHkGvQIp_HI
Vis hele sitatet...
haha, den der fikk meg til å flire lenge!
Syklister på gangfeltet er bedre for _ordentlige_ kjøretøy, men farligere for de som går.

Syklister på veien er irriterende for de fleste bilister og MC kjørere, men tryggere for de som går. Men dette er også mindre miljøvennlig.

Vanskelig å si hva som er lurest. I bunn og grunn er det vel best tv de sykler i veien, men de kunne godt tatt mer hensyn til bilister og mc kjørere... som å faktisk gi dem mer plass så de får kjørt forbi.

Kjører moped selv og jeg møter ofte syklister i byen min. I byen så er det ikke alltid like lett å få kjørt forbi pga kjørende på venstre kjørefelt. Er ikke særlig gøy å kjøre i 10 km/t bak hensynsløse syklister.
Sitat av Tfan Vis innlegg
Syklister på gangfeltet er bedre for _ordentlige_ kjøretøy, men farligere for de som går.
Vis hele sitatet...
Men flere syklister på veien betyr samtidig færre biler på veien = mindre kø, mindre slitasje, færre i ferjekø and so forth.

Sitat av Tfan Vis innlegg
Syklister på veien er irriterende for de fleste bilister og MC kjørere, men tryggere for de som går. Men dette er også mindre miljøvennlig.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mindre miljøvennlig?

Sitat av Tfan Vis innlegg
som å faktisk gi dem mer plass så de får kjørt forbi.
Vis hele sitatet...
Hva skjer når en syklist legger seg så langt ut mot høyre side som overhode mulig? Jo, mer plass = økt innbilt sikkerhetsmargin, og flere bilister/vogntog tar tjangsen på å presse seg forbi på venstre side selv om det overhode ikke er plass til det. DET er farlig det.

Sitat av Tfan Vis innlegg
Kjører moped selv og jeg møter ofte syklister i byen min. I byen så er det ikke alltid like lett å få kjørt forbi pga kjørende på venstre kjørefelt. Er ikke særlig gøy å kjøre i 10 km/t bak hensynsløse syklister.
Vis hele sitatet...
...og da kan eg fortelle deg at det er like lite artig å ligge bak en mopedist som såvidt beveger seg fremover i trafikken, når man selv kjører bil. Men vet du hva? Eg godtar at du har like mye rett til å ferdes på veien som meg, og syklistene, og konsentrerer meg heller om å kjøre bilen slik eg skal enn å lete etter neste marginale luke eg kan presse meg forbi mens du tviholder på rattet og ser døden i hvitøyet.