Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4178
Jeg vurderer en tur i fengsel for å ikke fryse eller sulte ihjel.

Har de fortsatt frokost, lunsj, middag og kveldsmat?
Er temperaturen i fengslene senket betraktelig?
Typisk om soninga starter i juni...
Bare å si man skal ta en politiker eller politi, så ryker man inn ganske raskt.
Foreslår §12 soning så har du i det minste internet og du kan åpne dører selv
Du må gjøre noe kriminelt som er så alvorlig at du ikke blir løslatt imellomtiden. Drap, grov vold etc.

Det kjipe er at du kommer til å tilbringe 5-10år hvis du skal inn umiddelbart. Hvis ikke tar det mange måneder kanskje år før du har vært igjennom rettsak og du får innkalling til fengsel.

Dum ide. Det finnes andre løsninger for å ikke fryse ihjel.
De har forsatt de vanlige matrutinene i fengsel.
Det finnes varmovner på cellene så du kan fint styre temperaturen selv. Kanskje enkelte fengselsplasser som har dårlig standard, men ser for meg at varmovn ikke skulle være et problem.

Du må også gjøre noe straffbart som krever at du blir sendt i varetekt mens saken er under etterforskning. Du kan umulig ha det bra med deg selv om dette er den eneste løsningen du har for å ikke gå sulten å fryse. Har du ingen annen kompis eller familie som du kan snakke med?
Ikke bare økonomi.
Vært rimelig alene i mange år.
Sist jeg husker å ha hatt det ålreit satt jeg inne, men dette er jo nærmere et tiår siden.
Godt å få tvangssosialisert seg litt, kanskje igjen lære å holde en samtale gående.
Bortsett fra å gå ut med søpla har jeg vel ikke vært ute på en mnd eller to.

Nei, ikke psykolog. Det ødela mer enn det hjalp.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ikke bare økonomi.
Vært rimelig alene i mange år.
Sist jeg husker å ha hatt det ålreit satt jeg inne, men dette er jo nærmere et tiår siden.
Godt å få tvangssosialisert seg litt, kanskje igjen lære å holde en samtale gående.
Bortsett fra å gå ut med søpla har jeg vel ikke vært ute på en mnd eller to.

Nei, ikke psykolog. Det ødela mer enn det hjalp.
Vis hele sitatet...
Har møtt flere tullinger i fengsel som skryter på seg alt mulig rart og ikke minst lyver hver andre setning de sier. Luksusplaner når de kommer ut og skal bli nye Pablo. Visst du føler deg alene og isolert så er vel kanskje ikke fengsel noe en burde vurdere engang, imo.
Fant en god omgangskrets sist. Er jo ikke bare drittsekker som sitter inne.
Minner meg om skrøna om han som rana en bank for 1 dollar for å slippe unna kona, men endte med fotlenke og hjemmesoning.
Sitat av Gargoyle Vis innlegg
Minner meg om skrøna om han som rana en bank for 1 dollar for å slippe unna kona, men endte med fotlenke og hjemmesoning.
Vis hele sitatet...
Hehe, ouch.
Fotlenke hadde jo kanskje hjulpet det å. Man blir ihvertfall satt i aktivitet.
Ikke så allverdens lett å komme inn på men har jo psykriatrisk post, mat å varme der å, litt mere frihet å
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Ikke så allverdens lett å komme inn på men har jo psykriatrisk post, mat å varme der å, litt mere frihet å
Vis hele sitatet...
Ikke så gøy å bli tvangsmedisinert med nevroleptika da
Prøv å bli tvangsinnlagt med rus. Får du 3mnd med behadling, god mat å ei varm seng.
Er vell dette man kaller å bli institutionalized..

What is institutionalized syndrome?
«In clinical and abnormal psychology, institutionalization or institutional syndrome refers to deficits or disabilities in social and life skills, which develop after a person has spent a long period living in mental hospitals, prisons or other remote institutions.»


Hvorfor ikke vurdere rusbehandling? Alle «fordelene» man får av å være i fengsel samtidig som du kan se på det som en fornuftig ferie, dette trenger heller ikke å bety at du skal kutte ut all rus men rett og slett hjelp med å finne frem til en bedre hverdag.
Det oppfyller alle kravene dine, samtidig som du kan vende tilbake til «utsiden» når du måtte ønske, ett annet pluss er jo at du beholder trygd/aap, i fengsel lever du på 78kr døgnet.
Det tilbudet har jeg.
Men ettersom fritt behandlingsvalg er borte vil jeg ende opp på et sted jeg vet det er mye skriking og drama.
Jeg tåler ikke engang at det banker på døra.

Da sitter jeg heller her.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Det tilbudet har jeg.
Men ettersom fritt behandlingsvalg er borte vil jeg ende opp på et sted jeg vet det er mye skriking og drama.
Jeg tåler ikke engang at det banker på døra.

Da sitter jeg heller her.
Vis hele sitatet...
Du får fengsel til å høres ut som et yoga/silence-retreat på Bali.
Men jeg har aldri vært i fengsel så hva vet vel jeg.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Det tilbudet har jeg.
Men ettersom fritt behandlingsvalg er borte vil jeg ende opp på et sted jeg vet det er mye skriking og drama.
Jeg tåler ikke engang at det banker på døra.

Da sitter jeg heller her.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg ikke tenke meg at fengsel kommer til å være spesielt kult for deg….
Men uansett så tror jeg du har misforstått dette med fritt behandling litt.



https://www.helfo.no/fritt-behandlin...v-leverandorer

Der ser du hvilke aktører som ikke får fortsette, det er rundt 20 stykker av de som drev rusbehandling

«Pasientene mister heller ikke retten til valg av behandlingssted: De kan velge mellom offentlige sykehus og private aktører som har avtale med et regionalt helseforetak.»

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted
MÅ nødvendigvis ikke gjøre noe kriminelt.
Hatt fått brev engang for noen år tilbake at om jeg ikke betalte ned bøtene jeg hadde så var det inn å sone i nesten 2 ukers tid for å "betale" bøtene på den måten.
Var ikke mer enn 4000 x2.
Skal sies at det gikk noen år fra jeg fikk bøtene til jeg fikk det brevet.
Stjel en bil og ta en tur til EU se veldig suspekt ut i det du drar over grensa igjen. Fyll bilen med pulver pakket i plast og tape.
Når du blir tatt er du bare max gangster og da havner du i varetekt umiddelbart.
Sist endret av _abc_; 17. januar 2023 kl. 22:20.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
MÅ nødvendigvis ikke gjøre noe kriminelt.
Hatt fått brev engang for noen år tilbake at om jeg ikke betalte ned bøtene jeg hadde så var det inn å sone i nesten 2 ukers tid for å "betale" bøtene på den måten.
Var ikke mer enn 4000 x2.
Skal sies at det gikk noen år fra jeg fikk bøtene til jeg fikk det brevet.
Vis hele sitatet...
Fikk du bøtene for noe som ikke var kriminelt?
Er slutt på bøtesoning uansett
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Stjel en bil og ta en tur til EU se veldig suspekt ut i det du drar over grensa igjen. Fyll bilen med pulver pakket i plast og tape.
Når du blir tatt er du bare max gangster og da havner du i varetekt umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Trolig blir det godt betalt og, avhengig av hvor lenge jeg blir sittende for melposene.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Fikk du bøtene for noe som ikke var kriminelt?
Er slutt på bøtesoning uansett
Vis hele sitatet...
Ene tilfellet påsto snutjævelen at noen få korn med bakesnus i en tom bakesnus boks var mekk og at det lukta hasj.
Vi satt 5 kompiser i en leilighet, ingen av oss hadde noe som helst på oss eller i leiligheten, ingen av oss hadde brukt noe som helst enda fordi vi ventet på enda en kompis som skulle fikse noe.
Plutelig banker det på døra og det står 3 politi som mener det lukter cannabis i gangen utenfor og skal inn.
Kompis som bodde der prøvde å nekte siden de ikke hadde ransakelsesordre, men de bare dytta opp døra for de skulle inn uansett hva.
Jeg og kompisen som bodde der blir dratt inn på do etter tur og må strippe helt ned, spre skinkene og løfte pungen, vi var ikke mer enn 14-15 år og sto der med en 40+ pedogris som hadde null grunnlag for å gjøre det.
Så begynte de å true med narkohund, vi sa kjør på fordi vi visste godt det ikke var noe der og det gikk en times tid før de plutselig fant ut at det ikke var noe hund ledig og etter litt dro de igjen. De fant absolutt ingenting, eneste grunnlaget de hadde for å komme var egentlig at de hadde kjent igjen han ene som hadde vært en del i kontakt med han ene snuten ved tidligere anledninger, kun 2 av oss som måtte strippe og som fikk bot, noe jeg synes er litt merkelig. En times tid senere kom han som hadde vært og ordnet, så vi gjorde som vi alltid gjorde når vi skulle røyke, vi gikk ut til vår smokespot ett godt stykke unna.

Den andre gangen var det fordi det plutselig ble razzia hos en kamerat jeg leide ett rom hos etter hans tidligere romkamerat hadde flyttet ut. Han hadde latt møblene sine stå igjen og skulle hente de ved en senere anledning så de sto på rommet jeg leide. Banker på døra, jeg åpner og der står 2 sivil som viser frem skiltet sitt og sier de skal inn "fordi de visste det er en kilo hasj i leiligheten."
Satt der mens de rota, knuste ting og leita uten å finne noe som helst. Så henta de bikkje, fant fortsatt ingenting.
Han jeg leide hos var en kjenning av de og de hadde vært der ved ett par andre anledninger før jeg flyttet inn, men fantes nada hasj der på det tidspunktet.
Siste rommet de sjekket var mitt, og til slutt merket de at det var noe låst kommode eller skuff inne på rommet fra ett møbel som tilhørte han tidligere romkameraten, så de brøt opp den og fant noe jeg ikke hadde anelse om hva var.
Jeg sa alt som det var, at jeg ikke visste noe om det og akkurat hadde flyttet inn og møblene ikke tilhørte meg, men det trodde de ikke på og mente jeg var han samme som hadde bodd der sist de var der så jeg endte opp med å få bot for den også. Dette var ett par år senere, så var vel rundt 18-19. Hvordan de kan mene at en blond 18-19 åring på 170cm er den samme personen som en 30 åring med svart hår på 190cm forstår jeg fortsatt ikke.

Bøtene kom aldri i posten, så jeg regnet med at det var blitt henlagt ellernoe sånt. Flytta etter ett års tid og først når jeg var rundt 25-26 så kom brevet om å betale eller sone.

Så ja, jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg var helt uskyldig i begge tilfellene og egentlig bare hadde skikkelig uflaks.
I ettertid har jeg også skjønt at jeg burde ha anmeldt første hendelsen, men sånn tenkte man jo ikke da.


Visste ikke at det var blitt slutt på det, men det er jo like så greit.
Sist endret av JatterMed; 17. januar 2023 kl. 23:38.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Ene tilfellet påsto snutjævelen at noen få korn med bakesnus i en tom bakesnus boks var mekk og at det lukta hasj.
Vi satt 5 kompiser i en leilighet, ingen av oss hadde noe som helst på oss eller i leiligheten, ingen av oss hadde brukt noe som helst enda fordi vi ventet på enda en kompis som skulle fikse noe.
Plutelig banker det på døra og det står 3 politi som mener det lukter cannabis i gangen utenfor og skal inn.
Kompis som bodde der prøvde å nekte siden de ikke hadde ransakelsesordre, men de bare dytta opp døra for de skulle inn uansett hva.
Jeg og kompisen som bodde der blir dratt inn på do etter tur og må strippe helt ned, spre skinkene og løfte pungen, vi var ikke mer enn 14-15 år og sto der med en 40+ pedogris som hadde null grunnlag for å gjøre det.
Så begynte de å true med narkohund, vi sa kjør på fordi vi visste godt det ikke var noe der og det gikk en times tid før de plutselig fant ut at det ikke var noe hund ledig og etter litt dro de igjen. De fant absolutt ingenting, eneste grunnlaget de hadde for å komme var egentlig at de hadde kjent igjen han ene som hadde vært en del i kontakt med han ene snuten ved tidligere anledninger, kun 2 av oss som måtte strippe og som fikk bot, noe jeg synes er litt merkelig. En times tid senere kom han som hadde vært og ordnet, så vi gjorde som vi alltid gjorde når vi skulle røyke, vi gikk ut til vår smokespot ett godt stykke unna.

Den andre gangen var det fordi det plutselig ble razzia hos en kamerat jeg leide ett rom hos etter hans tidligere romkamerat hadde flyttet ut. Han hadde latt møblene sine stå igjen og skulle hente de ved en senere anledning så de sto på rommet jeg leide. Banker på døra, jeg åpner og der står 2 sivil som viser frem skiltet sitt og sier de skal inn "fordi de visste det er en kilo hasj i leiligheten."
Satt der mens de rota, knuste ting og leita uten å finne noe som helst. Så henta de bikkje, fant fortsatt ingenting.
Han jeg leide hos var en kjenning av de og de hadde vært der ved ett par andre anledninger før jeg flyttet inn, men fantes nada hasj der på det tidspunktet.
Siste rommet de sjekket var mitt, og til slutt merket de at det var noe låst kommode eller skuff inne på rommet fra ett møbel som tilhørte han tidligere romkameraten, så de brøt opp den og fant noe jeg ikke hadde anelse om hva var.
Jeg sa alt som det var, at jeg ikke visste noe om det og akkurat hadde flyttet inn og møblene ikke tilhørte meg, men det trodde de ikke på og mente jeg var han samme som hadde bodd der sist de var der så jeg endte opp med å få bot for den også. Dette var ett par år senere, så var vel rundt 18-19. Hvordan de kan mene at en blond 18-19 åring på 170cm er den samme personen som en 30 åring med svart hår på 190cm forstår jeg fortsatt ikke.

Bøtene kom aldri i posten, så jeg regnet med at det var blitt henlagt ellernoe sånt. Flytta etter ett års tid og først når jeg var rundt 25-26 så kom brevet om å betale eller sone.

Så ja, jeg vil faktisk gå så langt som å si at jeg var helt uskyldig i begge tilfellene og egentlig bare hadde skikkelig uflaks.
I ettertid har jeg også skjønt at jeg burde ha anmeldt første hendelsen, men sånn tenkte man jo ikke da.


Visste ikke at det var blitt slutt på det, men det er jo like så greit.
Vis hele sitatet...
Det ble slutt på bøtesoning for et år eller 2 siden. Nå blir det sendt til namsmannen å trekt av trygd eller lønn istedenfor. Det koster penger å ha folk i fengsel vett.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hadde jeg befunnet meg i din situasjon hadde jeg seriøst vurdert å svindle eller rane, kommer du i fengsel så har du oppnådd det du ville- ikke så har du penger. Jeg hadde ikke giddet å komme i fengsel for noe jeg ikke kunne tjent på, det finnes mange måter å svindle folk på der banken må gi dem pengene tilbake. Jeg skal ikke gå i detaljer, men jeg regner med at det ikke er vanskelig å finne ut av det pga. internett
Nei, svindel driver jeg ikke med. Situasjonen har forøvrig løst seg.
Nå håper jeg tråden får dø ut.
Interessant tanke. Og det er ikke slik at fengsel er fengsel. Stor forskjell på forskjellige fengsel og tingenes tilstand er veldig forskjellige.
Å sitte i varetekt i Oslo og Halden kan ikke sammenlignes med hverandre.

Godt du har funnet et eller annet alternativ. Hvis ikke så er det alltids mulighet for å få i en notorisk kriminell modus. Hvis politiet vurderer deg til å ha gjentakelses fare så blir du sittende inne frem til rettssaken osv. Men, det krever gjerne en innsats hvor du uansett må ut av døra, så jeg er veldig glad for at du har funnet en annen løsning.
De beste ønsker til deg ts
Pass på at de ikke bevisst spytter og tar negler eller kjønnshår i suppa de lager i fengsel da xD
Finnes måter å beholde trygden på i 12 mnd.

Uansett bedre måter å løse dine problemer nå, når du er skammelig nykter.
Fortelle det til en lege først. Så får du sannsynligvis hjelp.

Lykke til
Sist endret av slitenRealist; 10. august 2023 kl. 11:13.
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Finnes måter å beholde trygden på i 12 mnd.

Uansett bedre måter å løse dine problemer nå, når du er skammelig nykter.
Fortelle det til en lege først. Så får du sannsynligvis hjelp.

Lykke til
Vis hele sitatet...

Tror det er endret? Jeg kan vagt erindre en historie en ex kriminell fortalte da jeg var frivillig og delte ut matposer og hjalp til der jeg kunne for de som trengte det. Tror han sa han hadde sonet 18 måneder på full uføretrygd og kunne kjøpe seg leilighet når han slapp ut pga pengene som rant over på kontoen mens han satte i fengsel. Så nevnte han noe at de reglene er endret idag og uføretrygden forsvinner etter 1(?) måneds soning? Eller noe slikt. Tar jeg feil må du gjerne rette på meg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror det er endret? Jeg kan vagt erindre en historie en ex kriminell fortalte da jeg var frivillig og delte ut matposer og hjalp til der jeg kunne for de som trengte det. Tror han sa han hadde sonet 18 måneder på full uføretrygd og kunne kjøpe seg leilighet når han slapp ut pga pengene som rant over på kontoen mens han satte i fengsel. Så nevnte han noe at de reglene er endret idag og uføretrygden forsvinner etter 1(?) måneds soning? Eller noe slikt. Tar jeg feil må du gjerne rette på meg.
Vis hele sitatet...
Den eneste jeg vet om som beholdt trygden gjennom hele oppholdet var en som hadde ett barn under 18. Han fikk halv trygd, samtidig fikk han penger fra uføreforsikring(?) som utgjorde rundt 6000 i måneden.

Totalsummen han fikk hver måned mens han satt inne var over 20k.

Det som er vanlig er at man beholder trygden den første og siste måneden. Bostøtten fortsetter å komme om du ikke stanser den selv.