Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2206
Velkommen!

Dette er ment som en diskusjonstråd ang. Sensur i media, det sivile liv og andre steder.

Hva bør sensureres?
Mohammed Tegningene?
Navn på voldtektsmenn? Offre?
Bilder fra Irak med lemlestede lik og døde barn?
Avslørende bilder der noen blir fersket i noe pinlig, nedvergende eller ulovlig?
Hvor mye bør personen avbildet ha rett til å bestemme, hvilken unntak?

Jeg har selv studert Medier & Kommunikasjon i 3 år på Vidregående Skole, jeg er intressert i deres meninger om Media og livet ellers
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sensur skal som hovedregel ikke forekomme. Unntak skal være dagens lovverk som omhandler når man trenger tillatelse fra avbildede personer. Ingen skal ha trynet sitt smurt ut i presse eller lignende om de ikke ønsker det selv, og det ikke er av allmenn interesse, som det heter.
Jeg synes hver medie-disbrutør (avis, tv-kanal, magasin) burde ha egne sensureringsregler, så en kan unngå det en ikke liker (ikke kjøpe aviser som tillater trykking av muhammed tegningene, f.eks).

Selvsagt burde staten ha en gruppe grunnleggende sensureringsregler. Ikke vise bilde av en person ufrivillig, unntak når politiet søker etter personen. "Bilde av" menes når bildet (og meninga med bildet) er å vise personen. Hvis personen er i bakgrunnen og artikkelen ikke handler om personen, trenger en ikke tillatelse.

Å sensurere på grunn av støtende innhold for en gruppe er bare idiotisk. Liker dere det ikke, bare slutt å kjøp det mediet (men dere skal selvsagt få si deres klager uten å bli sensurert).

Ofre burde ALDRI ufrivillig vises frem, selv om de er i bakgrunn. Gjerningsmenn skal helst ikke vises, men hvis det hindrer at de gjør flere ugjerninger, kan det vises. Uten at de skal kunne ha noe å si på det. Men den avgjøringa må være opp til politiet.

Bilder av krig sånn som det er i virkeligheten burde kunne vises, men ikke overalt. Som sagt, enkelte medier burde da ha egne sensurregler (ikke visning av blodige scener).

Reklameplakater burde sensureres strengt av staten, ettersom de er noe ALLE ser. Lettkledde personer burde vekk, direkte løgn burde vekk, targeting av målgruppen "unger" burde vekk. Propaganda (også religiøs) har heller ikke noe på reklameplakater å gjøre.

Dette er MIN mening. Den er ikke skrevet i stein, hva dere sier senere i tråden kan få meg til å revurdere min mening.
Syns ikke at noe ting bør sensureres egentlig. Det ødelegger jo selve "bildet". Istedet kan man jo skjule dem på en eller annen måte. Feks artikkelen på nettavis - kan jo linke til en annen side med bilder/video uten å vise på selve artikkelen. Vi velger selv om vi vil se de grove bildene eller ikke.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Er du trøtt? Full? Høy? Jeg ser bare selvmotsigende utsagn i innlegget ditt

Sitat av empty_other
Jeg synes hver medie-disbrutør (avis, tv-kanal, magasin) burde ha egne sensureringsregler, så en kan unngå det en ikke liker (ikke kjøpe aviser som tillater trykking av muhammed tegningene, f.eks).

Å sensurere på grunn av støtende innhold for en gruppe er bare idiotisk. Liker dere det ikke, bare slutt å kjøp det mediet (men dere skal selvsagt få si deres klager uten å bli sensurert).
Vis hele sitatet...
----
Sitat av empty_other
Selvsagt burde staten ha en gruppe grunnleggende sensureringsregler. Ikke vise bilde av en person ufrivillig, unntak når politiet søker etter personen. "Bilde av" menes når bildet (og meninga med bildet) er å vise personen. Hvis personen er i bakgrunnen og artikkelen ikke handler om personen, trenger en ikke tillatelse.

Ofre burde ALDRI ufrivillig vises frem, selv om de er i bakgrunn. Gjerningsmenn skal helst ikke vises, men hvis det hindrer at de gjør flere ugjerninger, kan det vises.
Vis hele sitatet...
I Norge har vi i utgangspunktet ikke sensur. Unntaket er filmer som vises på norske kinematografer. Noen større grad av sensur enn den som forekommer i dag synes jeg på ingen måte vi er tjent med. Pressen opererer etter "Vær-varsom"-plakaten, og redaktører har også sin egen sjekkliste. Enkelte reguleringer må til, men mer sensur ville sette oss mangfoldige år tilbake.

marsboer: Det du snakker om er noe det har vært mye diskusjon rundt: I hvilken grad er nettavisene selv ansvarlige for det de eventuelt linker til? Det er ikke så lett som du skal ha det til.

Edit: Forøvrig er jeg enig med Marken: Det kom mye rart fra empty_other
Sist endret av comicz; 15. mai 2006 kl. 01:23.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Sitat av comicz
I Norge har vi i utgangspunktet ikke sensur. Unntaket er filmer som vises på norske kinematografer.
Vis hele sitatet...
Når vi først er inne på det temaet er jeg glad for at det har blitt mindre sensur av seksualitet. Jeg har alltid hatt problemer med å skjønne at det å se en kar bli lemlestet er OK, men at frivillig seksuell aktivitet mellom to voksne er fyfy. Jeg sier bare lenge leve Høyesteretten.
Sitat av comicz
marsboer: Det du snakker om er noe det har vært mye diskusjon rundt: I hvilken grad er nettavisene selv ansvarlige for det de eventuelt linker til? Det er ikke så lett som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Det er enkelt egentlig. Det er bare å skrive hva linken inneholder - og det er opp til folk om de vil trykke på linken eller ikke. Det kan godt komme opp en irriterende boks som står "Er du sikker på at du vil...?".

Det er bare brukere som gjør det så vanskelig.
Sitat av Marken
Er du trøtt? Full? Høy? Jeg ser bare selvmotsigende utsagn i innlegget ditt


----
Vis hele sitatet...
Damn. Er trøttere enn jeg trodde. Men klarer ikke legge meg. Uansett, jeg mente ihvertfall at bortsett fra det grunnleggende sensureringsreglene staten setter, burde hver avis, kanal, magasin osv..ha klare retningslinjer på sin sensurering, så brukerne selv kan velge et magasin hvor det er innhold som passer dem.

Jepp, det er bestandig brukeren/leseren som gjør det vanskeligere enn det er nødt til å være.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg føler man heller bør sette spørsmål med hvem som skal få sensurer og hvem som får lage disse "grunnleggende sensurreglene" som du snakker så varmt om.
Sitat av Deezire
Jeg føler man heller bør sette spørsmål med hvem som skal få sensurer og hvem som får lage disse "grunnleggende sensurreglene" som du snakker så varmt om.
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt alltid problemet. Noe form for folkestemming? Hadde ikke stolt på en liten komite av rike Oslo politikere til å bestemme såntno. Men vi vet jo oss fleste hva som er det viktigste tingene (selv om utlendinger ofte kan være uenige i det). Vanskeligheten er å balansere det riktig.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av empty_other
Det er selvsagt alltid problemet. Noe form for folkestemming? Hadde ikke stolt på en liten komite av rike Oslo politikere til å bestemme såntno. Men vi vet jo oss fleste hva som er det viktigste tingene (selv om utlendinger ofte kan være uenige i det). Vanskeligheten er å balansere det riktig.
Vis hele sitatet...
Så du mener en folkeavstemning for å lage en komite? Hjelper kanskje litt, men såpass mye makt fører med seg masse ansvar og store muligheter for å utnytte det.

Er fristelsene rett og slett for stor til å utnytte det at mennesker ikke er kapable til å styre noe slikt?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av empty_other
Det er selvsagt alltid problemet. Noe form for folkestemming? Hadde ikke stolt på en liten komite av rike Oslo politikere til å bestemme såntno. Men vi vet jo oss fleste hva som er det viktigste tingene (selv om utlendinger ofte kan være uenige i det). Vanskeligheten er å balansere det riktig.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri hørt om pressens faglige utvalg.

Vær varsom-plakaten dekker forøvrig det meste av etiske spilleregler innen media.

http://www.fagpressen.no/vaervarsom.htm
Sitat av empty_other
Damn. Er trøttere enn jeg trodde. Men klarer ikke legge meg. Uansett, jeg mente ihvertfall at bortsett fra det grunnleggende sensureringsreglene staten setter, burde hver avis, kanal, magasin osv..ha klare retningslinjer på sin sensurering, så brukerne selv kan velge et magasin hvor det er innhold som passer dem.

Jepp, det er bestandig brukeren/leseren som gjør det vanskeligere enn det er nødt til å være.
Vis hele sitatet...
Både du og marsboer havner særdeles rart ut her. For det første: Staten bedriver ikke sensur! Sensur betyr at man går igjennom materiale som skal trykkes/sendes/vises på forhånd og klipper vekk/fjerner deler eller rett og sletter nekter det på trykk. Dersom overtramp forekommer slår man hardt ned på det.
I dag har også hver avis og kanal retningslinjer de følger i form av sunn fornuft og journalistisk fornuft. Journalister i dag er i hovedsak profesjonelle. Det er_ikke_ sensur dersom en avis selv lar være å trykke nedverdigende bilder av en norsk skoleungdom, for i Norge har vi lover som skal fremme personvern og regulere omfanget av personlige opplysninger hvem som helst skal ha tilgang til(personopplysningsloven).
Jeg vet ikke om du setter foten utenfor døren ofte, men i dag kan du som bruker selv velge deg et magasin der innholdet passer deg.
En annen ting dere fullstendig overser er det faktum at vi har noe som kalles "det offentlige rom".
Sist endret av comicz; 15. mai 2006 kl. 10:34.
Reklame som inneholder ren løgn burde straffes. Er dritlei av å se masse reklamer der alt de sier bare er tull.
Sitat av bobbo
Reklame som inneholder ren løgn burde straffes. Er dritlei av å se masse reklamer der alt de sier bare er tull.
Vis hele sitatet...
Flåsete utsagn. Vi har allerede en rekke lover for reklameregulering, og reklamer som går over streken blir straffet med krav om tilbaketrekkelse. Direkte løgn havner fort i media. Dersom du er i stand til å påpeke at noe bare er tull er det jo lite problemer ute og går - du har verken blitt lurt eller hjernevasket. Dersom du kjøper et produkt og føler deg lurt er det fullt mulig å klage inn dette. Vi har i det hele tatt ganske mange tiltak som skal beskytte forbrukerne i Norge.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Det meste av reklame er løg i den forstand at selger prøver å lure deg til å tro at du trenger produktet de selger.
Sitat av comicz
Både du og marsboer havner særdeles rart ut her. For det første: Staten bedriver ikke sensur!
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt at staten driver slik?

Sitat av bobbo
Reklame som inneholder ren løgn burde straffes. Er dritlei av å se masse reklamer der alt de sier bare er tull.
Vis hele sitatet...
Reklame i Norge har ikke lov til å lyve. Men de har lov til å "fremheve" de positive ting med produktet og fjerne de negative. Hvis du tar dem i løgn, kan du klage til forbrukerrådet - eller hvem nå som har ansvaret.
Sist endret av marsboer; 15. mai 2006 kl. 12:58.
Sitat av Marken
Når vi først er inne på det temaet er jeg glad for at det har blitt mindre sensur av seksualitet.
Vis hele sitatet...
Nå har jo Norge i nyere tid (siste ti årene i hvert fall) ikke hatt noe særlig sensur av seksualitet / nakenhet i kinofilmer. Bortsett fra den gode gamle "opphissede kjønnsorganer" loven har det meste av nakenhet vært godtatt, og til og med "porr" har blitt vist usensurert hvis Medietilsynet har funnet det "kunstnerisk forsvarlig" (Sansenes Rike, og den franske "voldtektsfilmen" som eksempler).

Det ikke mange filmene som slippes på kino som trenger offentlig sensur i det hele tatt, i og med at de aller fleste filmene er Hollywood-produksjoner - og medlemmene av MPAA er veldig flinke til å gjøre den jobben selv. Et fantastisk eksempel på hvordan dette funket før (og fortsatt gjør det) er i The Aviator, hvor Howard Hughes kverulerer med MPAA-styret pga den kvinnelige hovedrolleinnehaverens dype utringing.

Den vanlige praksisen i USA er selvsensur for å la filmene få en lavere aldersgrense (den magiske er PG-13) så hvis MPAA bestemmer seg for å ratere en film til f.eks NC-17 pga et par pupper eller et banneord for mye fjerner gjerne produsenten selv de "støtende" scenene fra filmen og får en ny ratering.

Dette blir nesten en effektiv offentlig sensur siden alle vil tjene mest mulig penger - å slippe en "unrated" film betyr at filmen ikke vil bli spilt hos de fleste kinokjedene.

Sitat av Marken
Jeg har alltid hatt problemer med å skjønne at det å se en kar bli lemlestet er OK, men at frivillig seksuell aktivitet mellom to voksne er fyfy. Jeg sier bare lenge leve Høyesteretten.
Vis hele sitatet...
Grunnen er puritanisme, intoleranse og en redsel for seksualitet. Jeg har en følelse av at mange gamle lovgivere var og er religiøse mennesker, og bibelen har sitt å si om den livsfarlige, forpurrende seksualiteten.

Selv om Høyesterett endelig fikk ut finger'n og ga oss som ville ha vekk "sladden" en seier har Medietilsynet har gått ut og sagt at de fortsatt ikke vil ratere "hardcore" filmer. Jeg har ikke hørt noe nytt fra denne kanten bortsett fra en nylig notis om at de hadde fått in en helt sinnsyk mengde med porr til ratering. Ingen kommentar fra dem om de faktisk ville gjøre det.

I tillegg gikk Viasat ut og sa de ikke ville fjerne sladden på sine nattlige filmer. Dermed får vi i praksis et system som i USA hvor firmaene bedriver selvsensur for ikke å risikere rettsaker, tap av kunder og dermed tap av profitt.

Narvesen gikk også ut med et utsagn om at de ikke ville begynne å selge hardcore blader i butikkene sine.

Det vi trenger er en norsk serie (ekte eller animert) som tar alle tabuer som fins og harselerer med dem - for å teste våre ytringsfrihets- og sensurlover, noe ala det South Park holder på med i USA nå.

Jeg vil utnevne Trey Parker og Matt Stone som helter i kampen mot sensur i USA (som påvirker oss også, rævdiltere som vi er). De siste sesongene av South Park har tatt totalt av. I det siste har moralen i episodene vært så direkte fortalt at hele serien blir et standpunkt rundt sensur og dobbeltmoral.

Ta for et par episoder siden (sesong 10), hvor de sier rett ut: "Either everything's OK, or nothing is." Dette blir sagt i forbindelse med at Cartoon Network ikke ville vise et bilde av Mohammed i en episode, samt at Tom Cruise klarte å stoppe en reprise av "Trapped in the Closet" (hvor de henger ut scientologikirken) ved å true eierne av Comedy Central (som visstnok også eier filmselskapet som lager MI-III) med at han ikke ville reklamere for MI-III i det hele tatt.

For å gjøre poenget sitt klart bruker de da virkemidler som å la Christopher Reeve knekke nakken på fostre for å suge stamceller ut av dem, la 'kusa' til Oprah Winfrey prate gjennom hele episoden og syte over at han aldri får no' "action" - og ikke minst la Chef bli med i "the Super Adventure Club", hvis mål er å reise rundt i verden og (sitat) "ha sex med innfødte barn som aldri før har sett en hvit mann's penis".

Alt dette ble vist. På TV. I USA. Men bilder av Mohammed; eller (grøss) sex? Nei, fyda! Hvilket demonstrerer hele poenget til Parker og Stone.
Sist endret av crizp; 15. mai 2006 kl. 13:29.
Ang. reklame, så kalles det villedende markedsføring dersom de påstår ting de ikke har dekning for, og straffes vel gjerne med bøter, men jeg syns dette blir litt feil å ta inn under begrepet "sensur". Strengt tatt, så er reklame ment å "opplyse" deg om at et produkt kan fylle et behov du har for et eller annet, gjerne bedre enn det konkurrentene kan. Når dette faktisk holdes, så kan det tilogmed være bra, siden det gjør at bedre produkter overtar for dårligere, men i praksis er det jo også mye reklame som prøver å skape dette behovet, eller å øke det.

Angående sensur, så syns jeg egentlig dagens ordning fungerer ganske bra, dvs at mediene selv har ansvar for å sensurere seg selv. Mulig PFU burde få (om de ikke har det?) en slags lovfestet rett til å straffe medier som gjør grove overtramp (og da må selvsagt igjen PFU ta avgjørelsene på hva dette vil si) mot vær varsom-plakaten. Tenker da spesielt på ting som muhammed-tegningene. Selv om Magazinet unektelig hadde rett til å trykke disse, så er det jo ikke spesielt vanskelig å si i etterkant at det var særdeles uklokt... Mulig det har skapt litt debatt, og det teller jo positivt, men til gjengjeld har det skapt hvor mye ødeleggelser og forværring av forholdet mellom endel folkegrupper? De få punktene som er nedfelt i loven syns jeg skal få være der.
Sitat av atomet
Selv om Magazinet unektelig hadde rett til å trykke disse, så er det jo ikke spesielt vanskelig å si i etterkant at det var særdeles uklokt... Mulig det har skapt litt debatt, og det teller jo positivt, men til gjengjeld har det skapt hvor mye ødeleggelser og forværring av forholdet mellom endel folkegrupper?
Vis hele sitatet...
Hele Muhammed-debatten synes jeg er et fint eksempel på hele sensurdiskusjonen.

Trykking av ting som kan støte enkelte grupper har i de fleste tilfeller vært en liten filledebatt relativt til Muhammed-saken. Dette fordi vi i den vestlige verden protesterer ganske fredelig og er ganske tolerante i forhold til de ultra-radikale islamistene enkelte steder i Midt-Østen.

Mange muslimer (de aller fleste, vil jeg tro) reagerte vel som "folk flest" på denne saken - ved å uttrykke sin misnøye i mediene og forklare hvorfor de blir støtt. Problemer kommer når religiøse ledere med stor makt egger folket til voldsomme og voldelige protester kun med hensikt å skape uro og hat.

De personene som lar seg egge opp er så totalt religiøst og sosiologisk hjernevasket at de ikke engang forstår konseptet ytringsfrihet, som er lovfestet de fleste steder nettopp fordi en gruppe mennesker skal kunne mene noe annet enn en annen gruppe og samtidig være beskyttet mot forfølgelse på grunn av sine synspunkter.

Det krever toleranse, et begrep som er ikke-eksisterende hos fundamentalister (og da ikke bare muslimske - se på den kristne homodebatten for eksempel).

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it" sa Evelyn Beatrice Hall om Voltaire's holdning til ytringsfrihet. Og et godt sitat er det.

Holdningene til fundamentalister er stort sett "I disapprove of what you say, and wish to inflict death upon you for saying it."
Sist endret av crizp; 15. mai 2006 kl. 14:15.
Trådstarter
46 0
Mange bra synspunkter her

Sånn som jeg ser på saken vil jeg ha et regel sett i denne duren:
Beskytt offre der de kan settes i dårlig lys. (Voldtekt, Pedofili, Nedlatende situasjoner de selv ikke har skyld i osv.)
Døde/syke mennesker der familie gjør klar protest.

Alt annet bør være lovlig.


Ang. Reklame bør ikke reklame sensureres, men om de er villedende bør de som i dag, straffes hardt.


Jeg mener også at "Ultra Voldlige" TV innhold bør sendes etter 21:00 for å beskytte barn , som til en viss grad bør beskyttes fra omverdenen grunnet deres lave alder og manglende evne til å forså grufulle og avanserte ting.

Det er også ønsklig om det advares før slike klipp vises på TVen, at klippene innholder ekstrem vold ol. Men dette bør ikke være et krav.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Er det ikke sånn at media sjeldent skriver om sjølmord blant enkeltindivider?
Da mener jeg ikke sjølmordsbombere og sånt.

Det har muligens ikke så mye med sensur å gjøre, men etikk..
Trådstarter
46 0
Det stemmer Cappy, Tønne selvmordet ble det skrevet endel om dog, men det mest pga. de fremdrev selvmordet selv.

Tønne saken er foresten veldig intresant, gikk Media for langt her?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av Cappy
Er det ikke sånn at media sjeldent skriver om sjølmord blant enkeltindivider?
Vis hele sitatet...
De skriver ikke om det med mindre det har allmenn interesse.