Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5344
Hei, satt og surfet litt rundt her på nettet om dagen og kom over et interessant flag. Jeg ser at det er det norske flagget med et celtisk kors over.

Men, er det noen som vet hva dette flagget står for eller betyr?
Dens oppstandelse og historien bak? eller, er det bare noe random som noen har laget for å være "kul".

Fakta ønskes, men teorier er alltids velkommen=)


http://img199.imageshack.us/img199/5857/adsyj.gif
Er nok en variant av nynasistisk flagg..
Hvorfor tror du det?
Det der er ihvertfall ikke rett, for på det norske flagget er det ikke et kryss som er midtstilt på flagget, derfor det kalles "korset", nettopp fordi at det er et kors...

http://www.folken.no/bildr/00000000251/norske%20flagg.jpg
http://img199.imageshack.us/img199/5857/adsyj.gif

Noe får meg til å stusse på at du har laget dette flagget selv, siden det ikke er direkte link til siden du fant det på, men til imageshack.
Kanskje han browsa igjennom noen bilder og kom tilfeldigvis over en link på Imageshack? Skjer med meg hele tiden.
Ja, kan godt henne, men da suger ihvertfall de som har laget bildet å sier at det er en annen variant av det norske flagget.
Dårlig utført flagg hvert fall, burde jo vært hvitt på innsiden av den blå rundingen også. Ville vel blitt trangt, men da kunne sirkelen også vært litt større...
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
Er nok en variant av nynasistisk flagg..
Vis hele sitatet...
Veldig enig her. Fant i farta ikke noen link til det nynazistiske, men det er vel ekstremt likt? Ser for meg at det er en kombinasjon av det nazistiske og det norske. Altså blitt inspirert av sirkelen i nazi-korset, og ført det inn i det norske. Bare mine to cent da.
Det er jo fra coveret til boken Vargsmål av Varg Veum.

Jeg har en trang til å fornorske flagget, og gjøre de andre nordiske flaggene mere nordisk også. Danmarks flagg er verdens eldste flagg, men likevel ville en fordanskning av flagget gjort seg. Fargene er flotte, men det er dette korset. (Det norske flagget er forresten en fornorskning av det danske. 1820 a.y.p.s. pyntet vi flagget vårt med en blå stripe.)

Hva kan vi egentlig gjøre med det? nordmenn flest er jo glad i flagget, og har et godt forhold til flagget slik det er idag. Vil vi egentlig forandre det? Vi bør vurdere det seriøst, det er ikke verdens viktigste sak, men det er en del av en hélhet. Et kors på flagget er en stripe i lakken for et hedensk rike. Vi kan bytte det ut med et Solkors (Thorshamar).

Luk ut alt ugresset fra vår kultur, et kors i flagget er ugress!
Vis hele sitatet...
Og dette er da Veums nye flagg hvor det er tatt utgangspunkt i "det hedenske solhjulet" eller Solkorset:
Sist endret av Frenor; 4. november 2009 kl. 22:27.
Ja, mange gode teorier ute og går her ja.
Har ikke laget flagget selv, da ville jeg jo har visst bakgrunnen for flagget - og ikke spurt dere... ><

Jeg fant det på en nettby side, spurte han som eide bildet om han visste hva det betydde.. det visste han ikke, så jeg tenkte jeg skulle finne ut av det=)

tenkte det ble for teit å linke til en nettby profil, og lagra heller bildet på imageshack... Ok?=)

Det er jo det celtiske (runde) korset som ligger over... Tror jeg i alle fall;P

Frenor, er dette en (veldig god) teori - eller noe fakta? som du vet for sikkert?=)
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Frenor Vis innlegg
Det er jo fra coveret til boken Vargsmål av Varg Veum.



Og dette er da Veums nye flagg hvor det er tatt utgangspunkt i "det hedenske solhjulet" eller Solkorset:
Vis hele sitatet...
OK, tusen takk! Og ideen bak det er; korset i flagget er noe han ikke liker - og derfor har han laget en ide til et nytt flag uten det korset?
Sitat av Bassalf Vis innlegg
OK, tusen takk! Og ideen bak det er; korset i flagget er noe han ikke liker - og derfor har han laget en ide til et nytt flag uten det korset?
Vis hele sitatet...
Stemmer, han har byttet ut korset med et mer hedensk symbol.
Tusen hjertelig takk folkens=) kan alltids stole på at en av dere vet svaret=)
Sorry for sent svar, men tok det første treffet på google etter "keltisk kors flagget".

Der hennviser de til et lignende flagg, med solkorset som symbol, som Qusilings norske Nasjonal Samling brukte som hovedsymbol.

Derfor trodde jeg det!
Men ser svaret ble funnet!
Sitat av Frenor Vis innlegg
Det er jo fra coveret til boken Vargsmål av Varg Veum.
Vis hele sitatet...
Varg Vikernes?
Selvfølgelig, ble litt feil det der...
Ja, tenkte meg til at det ikke kunne være varg verum - men derimot noe varg vikernes greier;P
Og, da hadde faktisk ikke overrasket meg om det ahr en litt nynazistisk feel over seg.. I alle fall en hedensk mening bak det!=)

Takker for svar folkens=)
Sitat av Wikipedia:
Kombinasjonsfiguren av kors og sirkel ble brukt som symbol i neolittisk tid. Denne figuren har vært tolket som symbol for en forening av to motsetninger, tilsvarende yin og yang i Det fjerne østen. Det er også blitt hevdet at solkorset kan ha representert bare solen eller solen kombinert med en forestilling om et såkalt livets tre.
Vis hele sitatet...
Sirkler med kors risset inn i stein, er blitt avdekket i paleolittiske huler i Pyreneene. På Callanishbautaene på Ytre Hebridene, den mest kjente megalittiske stedet i Skottland, finnes kryssende veger av stående bautasteiner som strekker seg fra en sirkels omriss. Sirkel med kors finnes skåret inn i stein eller malt på steintøy, som hos Samarakulturen i Volga.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Solkorset

Evt:
Såvel sirkelen som korset er universelle og helt enkle tegn som går tilbake til forhistorisk tid, kanskje blant de eldste symboler i verden.[1] Sirkelen kan ha vært brukt både som praktisk kjennetegn og i magiske, religiøse, seremonielle eller lignende sammhenger. Både sirkelen, det likearmede korset og sirkelen med kors i, har derfor trolig hatt varierende betydning for de personer som har brukt disse figurene. Det har for eksempel vært antatt at sirkelen kan tolkes som å «avspeile seg selv ved å gå tilbake til seg». Dette kan så tolkes enda videre som en slange som biter seg selv i halen, eller som noe som fungerer i en evig, sluttet bevegelse eller annen tilstand.
Vis hele sitatet...
Egentlig om en blar gjennom det, så kan en legge vekt på hvilkensomhelst symbolikk en vil det skal bety.
Sist endret av møkk; 5. november 2009 kl. 02:41.
Ja, godt poeng! Symbolet der, ble plutselig veldig interessant.
Flagget dabbet derimot litt bort - da man fant ut at det var selveste kirkebrenneren "Varg Vikernes" som hadd lagd det. Mest sannsynelig som et slag mot "korset" vi alle rede har i flagget (som sikkert står for kristendommen eller noe..).

Symbolet derimot, det var kult det!
Nå skal det jo nevnes at Varg Vikernes ikke lengre er satanist, og ifølge seg selv aldri heller var det. (Dagbladet)
Vil allikevel tro det er ment som et symbol mot kristendom og også har et rasistisk/nasjonalistisk preg, da spesielt siden Vikernes påstår han er rasist. (Og ikke hater noen, hvordan nå det kan gå ann) =/
Sitat av Conders Vis innlegg
Nå skal det jo nevnes at Varg Vikernes ikke lengre er satanist, og ifølge seg selv aldri heller var det. (Dagbladet)
Vil allikevel tro det er ment som et symbol mot kristendom og også har et rasistisk/nasjonalistisk preg, da spesielt siden Vikernes påstår han er rasist. (Og ikke hater noen, hvordan nå det kan gå ann) =/
Vis hele sitatet...
Nå var Vikernes en idiot og en guttunge mentalt sett.
Han har jo klart å lire av seg utsagn som at "svart metal er negermusikk".
først og fremst så må jeg bare få hive meg på Widow her, Vikernes er en naiv og svært korttenkt idiot. Tror ikke han tenker lengre enn den nesen hans rekker i og med alle disse domme utsagnene han kommer med og hva han tidligere har gjort.

For det andre til Conders: Når i alle dager ble Dagbladet en pålitelig kilde?:P Så, aldri si aldri=)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Widow Vis innlegg
Nå var Vikernes en idiot og en guttunge mentalt sett.
Han har jo klart å lire av seg utsagn som at "svart metal er negermusikk".
Vis hele sitatet...
Det har han ikke sagt, det han har sagt var at oppførslen til mange i black metal (det er det det heter, og ikke "svart metal") tilsvarte hvordan negre oppfører seg i hiphop. Drikking, dop, degenerert...
Proporsjonene er jo i tillegg helt feil i forhold til det norske flagg.
Sitat av Bassalf Vis innlegg
For det andre til Conders: Når i alle dager ble Dagbladet en pålitelig kilde?:P Så, aldri si aldri=)
Vis hele sitatet...
Med tanke på det med dagbladet, så brukte jeg dette som kilde da det var et dybdeintervju med mannen, burde selvfølgelig ha presisert at det er muligheter for at mannen ble feilsitert, så sorry for at jeg ikke tok med dette.

Når det er sagt tror jeg at innlegget mitt ble litt feiltolket. Prøver ikke her å fremstille Vikernes som smart, eller en mann med fantastisk flotte meninger. Poenget mitt var at når vi prøver å tolke flagget som mannen bruker som cover på boka si, kan man nesten ikke tolke det mot satanisme da mannen ikke sympatiserer med dette. Dermed vil det være mer logisk å tolke det mot rasisme/nazisme. Det at mannen har idiotiske meninger betyr ikke nødvendigvis at han er idiot nok til å bruke et flagg som betyr noe annet enn det han står for som en forside på boka si.
▼ ... over et år senere ... ▼
Den boka har jeg og den skal jeg fan meg tattovere på armen, ser ikke på den som nazistisk, grunn er at jeg ser på meg selv som 100 prosent hedensk, og liker ikke kristendommen osv.
Litt kjapp googling viser forøvrig at Vargsmål ligger ute i sin helhet på nett her: http://www.smokepit.net/~theemperor/...vargsmaal.html

Og scroller man raskt ned til kapittel 21(hvis jeg ikke telte jævli feil) så forklarer Varg hva han mener med flagget han har plasert på boka si. Stort sett det samme som enkelte nevner over her, men greit å få forklaringen fra forfatteren selv for de som skulle ønske det

Sitat av Conders Vis innlegg
Med tanke på det med dagbladet, så brukte jeg dette som kilde da det var et dybdeintervju med mannen, burde selvfølgelig ha presisert at det er muligheter for at mannen ble feilsitert, så sorry for at jeg ikke tok med dette.
Vis hele sitatet...
Styrker vel også Dagbladet's pålitelighet i forbindelse intervjuet at Vikernes er rimelig kjapp til å si ifra via sine hjemmesider o.l hvis han føler seg feilsitert eller direkte løyet om.
Og det intervjuet er vel en av de store oppslagene om han jeg ikke har fått med meg at han har diskreditert nylig.
Bl.a Håvard Rem fikk jo ei real skyllebøtte for det han skrev i Innfødte Skrik, og Lords of Chaos brukte han jo metervis med spalteplass på å slakte.
Ja, det han vet om (viking black metal osv) vet han godt om, jeg likte boka hannes, selvom noen ting der jeg ikke var enig med han så klart, anbefaler andre også og lese den, skader jo ikke og lese, selvom du ikke finner Vargsmål i noe bibliotek akkurat.