Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4610
Hallo!

Har tenkt på dette en stund...
Hvem var egentlig mektigst i Det tredje riket
Etter Hitler, selvfølgelig..

De kandidatene jeg mener er troverdige muligheter for 2 plassen:

1. Hermann Göring
2. Heinrich Himmler
3. Joseph Gobbles
4. Rudolf Hess
5. Albert Speer

Noen meninger og forslag folkens?
Mener selv:

Herman Göring.
Begrunnelse:
1. Han var den eneste Riksmarskalken
2. Har var sjef for Luftwaffe
3. Hadde en rekke andre titler
4. Ikke minst Innflytelse

Noen som mener noe annet???

Teknikk
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
3. Joseph Gobbles, propaganda ministeren! Se ettereffektene av det han gjorde!

Men jeg mener jeg har lest et sted at Eva Braun var et kraftig pådriver, så kanskje vi skal sette henne på 2. plass?
Bak enhver stor mann står en kvinne.
Gobbles ja.. Var sjef for mye han (Kinoer, aviser) og liknende.. Han ville etter min mening hatt en fjerdeplass
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Teknikk Vis innlegg
Gobbles ja.. Var sjef for mye han (Kinoer, aviser) og liknende.. Han ville etter min mening hatt en fjerdeplass
Vis hele sitatet...
Han startet krigen mellom hollywood og Tyskland. Propaganda var en mektig pådriver, Hitler ville nok aldri klart seg uten svart og ikke MINST hvit propaganda. Gobbles var sjef for dette, han blandet propaganda og underholdning slik at folket ikke visste de ble "hjernevasket" han fikk folk til å støtte nazismen. Ambassader over hele jorden viste filmer som Gobbles sitt propaganda kontor støttet.

Mye interessant å lese her: http://www.digitalokkupasjon.no/propaganda/holly1.htm

4. plass? . . . Eh? Alle enige om den? Rly?
Eller en tredjeplass.. Min mening er lista over
Et bidrag til 2 plassen: Blondie, nazibikkja til Hitler

Kilde:http://no.wikipedia.org/wiki/Blondie_%28hund%29
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
http://lh3.ggpht.com/_vy3UL7MX7Ok/RrpBTMD0-NI/AAAAAAAAABc/Jdvt0-LnxF8/hitlerblondi75dpi9ex.jpg
VS
http://documentary-review.com/pics/w620.m267327798.jpg

Njaaa.... Føler propaganda drepte fler en Blondie. Men det er bare meg da.
Edit: Dette er forøvrig den mest koselige nazisamtalen jeg noensinne har hatt.
Sist endret av Sio; 23. september 2009 kl. 21:52.
han var i norge, ikke mektigst
Hva med borman? og hess satt jo fengsla i england tviler på at han hadde så mye makt fra 41 og mot slutten
Vanskelig å avgjøre, men dette er min liste i krigstida:

1. Himmler
2. Göring
3. Goebbles
På fjerde evt. Bormann

Göring var en ubrukelig slask som ikke fikk til noe som helst, men diltingen hans etter Onkel Adolf gir ham en høy plassering alene. Hess tørna jo som kjent og stakk før krigen med Sovjetunionen, og Speer kom med for sent, og derfor syns jeg ikke noen av de helt kvalifiserer seg.
Tja min Ærlige mening?

1 Walther von Brauchitsch (frem til hitler tok over direkte kontroll av whermacht) han kunne ha Fjernet "der fuhrer" siden han var Øverstkommandere i den tyske hæren...men han var uheldigvis for lite politisk interisert. de fleste tyskerne følte de sloss for tyskland! ikke nazismen. ved og gjøre et Kupp! på lik linje som Von stauffenberg senere forsøkte, bare i større skala. )

2 heinrich himmler (leder for hemmelig politi)

3 Josef goebbels (informasjonsminister med gode evner og manipulere folk via medier &propaganda)

4 hermann Göring ( i de tidelige år) han hadde utvilsomt mye makt! men hans favør dalte etter slaget om england!
Tja... Himmler ledet jo SS sikkert mektigere en Riksmarskalken
Jeg tror Himmler var mektigst fordi han:
1. leder av SS.

2. den store hjernen bak Auswitch og hovedmannen bak jødeutryddelsen.

3. hans tanker påvirket Hitler i meget stor grad.

4. hjernen bak jordbrukssamfunnet nazistene ville skape. der alle levde som i middelalderen og der den perfekte rase ble skapt.

Hitler elsket Himler og Himmler hadde derfor veldig frie tøyler og kunne gjøre så og si det han ville. han var en av få personer som kunne virkeliggjøre drømmene sine.
Den mektigste etter Hitler synes jeg er Himmler, leder av SS, skaperen av Konsentrasjonsleirene og hva som skulle skje der, mener også han var leder for det hemmelige politiet (Gestapo)
Hess VAR Hitlers mektigste, i den form at han var stedfortreder for sjefen sjøl, frem til han ble fengslet for forræderi i '41.

MEN

Goebbels vil jeg påstå fremstod som mektigst, av den grunn at han hadde propagandaen å støtte seg på. Uten den propagandaen ville ikke Hitler blitt så populær som han ble, Goebbels dytta på med plakater, filmer o.l om at jødene var skumle og den ariske rase var overmakt - og hva var det Hitler ville ha frem?

Bare tenk på noe fra i dag, en film, et program til pc, et spill - hvorfor kjøper man det? Jo,fordi produktene får den propagandaen(les: reklame og markedsføring)de får, uten dette ville nok ikke produktene solgt like bra og selskapene ville tapt store summer, akkurat som Hitler ville gjort hadde det ikke vært for Goebbels framifrå(han var flink, kan ikke nekte for det, men det ble brukt til feil budskap) propaganda!
Reinhard Heydrich.

Ikke så mange som kjenner til han, men i praksis kontrollerte han det meste.
Der Sicherheitsdienst des Reichsführers SS, Geheimen Staatspolizei, Gestapo, Interpol, I tillegg til at han hadde gradene SS-Obergruppenführer & General der Polizei, pluss noen andre.

Strengt tatt rapporterte han til Himmler, meeeen Himmler rapporterte til Hitler, så ..
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Heinrich Himmler kommer på andre plass, han var sjef for SS. Følt at jeg alltid har hørt Hitler og Himmler men ingen av de andre.
2. Heinrich Himmler
er det
▼ ... over en måned senere ... ▼
Himmler, eller Heydrich... Sistnevnte topp skef i Reichseicherheitshauptamp... Gestapo var AMT 4 (avd)
De større forbrytelsene skjedde etter Heydrich sin tid. Himmler var nok den mektigste etter Hitler.

sixfeetunder: hovedmannen bak jødeutryddelsene var Adolph Eichmann.
Eichman. Var det ikke Heydrich? Eller var han bare en av hovedpersonene?
Var wansee konferansen som tok for seg jødeutryddelsen og denne skulle heydrich kalle inn til etter ordre fra himmler.
Eichmann tok jo ikke over dette før heydrich ble drept i praha
Mr. Propaganda må jo være nr. 2, etter min tankegang selvfølgelig.

Selv om mange ble drept av SS, soldater, eller deres toppmenn, så hadde de aldri kommet til å gjort noe så hyggelig uten sterk innflytelse. Pluss, den allmenne oppfatningen av en regjering/styreform er viktigere enn (nesten), all militær makt.

Hva skal man med en million pistoler om ingen vil bruke de?
Himmler, han styrte SS

Sitat av St.Vitus Vis innlegg

sixfeetunder: hovedmannen bak jødeutryddelsene var Adolph Eichmann.
Vis hele sitatet...
Det er ikke korrekt, Himmler var sjefen hans.
Ja men det var ikke Himmler som kom opp med den endelige løsningen. Forstå meg rett, han var sjefen. Men det var Eichmann som sto bak organiseringen av identifiseringen av de som skulle bli sendt til leirene. Og han var en av lederne for transporten. Heydrich utarbeidet den endelige løsningen med Eichmann, men han ble jo drept som kjent 4/6/1942.
Det var stort sett Einsatzkommandoene som tok seg av jødene i russland og øst-europa frem til 1943. Og logistikksystemet ble nok mer effektivt etter 1942 og jeg har inntrykket av at det var i 1943 og de senere årene at nedslaktningen virkelig fikk fart på seg. Når tyske ledere så det begynnte å gå mot slutten fikk de enda mer blod på tann ovenfor jødene. Himmler ba om en midlertidig stopp mot slutten av krigen, men Eichmann fortsatte som han hadde gjort.
Sitat av Sio Vis innlegg
3. Joseph Gobbles, propaganda ministeren! Se ettereffektene av det han gjorde!

Men jeg mener jeg har lest et sted at Eva Braun var et kraftig pådriver, så kanskje vi skal sette henne på 2. plass?
Bak enhver stor mann står en kvinne.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke blitt mer enig!
Gobbles var helt utrolig når det kom til propaganda, bare se på hvor mange han har overbevist med sin propaganda, til å med pr.dags dato, er det folk som går rundt å tror på det han har fått fram med sin propaganda!
Og Eva Braun var utrolig påvirkende ovenfor Hitler! Tipper hun hadde et par ord med innimellom!

Nei, Gobbles som nr.2 ! En fryktelig mann, som fortsatt påvirker mennesker!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Goebbels motsvarighet i Sovjetunionen, Ilja Ehrenburg og hans propaganda tror jeg er en ukjent for de fleste. Blandt annet oppfordret han Den røde arme om å knuse de germanske kvinners rasestolthet. Rundt 2 millioner tyske kvinner ble voldtatt av de sojvetiske styrkene. Og det er bare antallet på ofre, leste et eksempel på en mor som så sin datter ble voldtatt 17 ganger på en time. De fleste voldtektene skjedde i krigens siste måneder da russerne stanset øst for Tysklands siste forsvarslinje ved Oder-Niesse.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dr Josef Goebbels var Propaganadaminister (Reichsminister Für Volksaufklärung Und Propaganda), han var sjef for radio, presse, og film.

Han hadde nok makt, men dette var vel for det meste påvirknings makt ettersom hva han tilot av propaganda. Han varjo også Gauleiter (Slags ordfører) i berlin og Reichsleiter, så han hadde en rekke titler. Mot slutten så var han nok mektig ettersom han stod Hitler nær. Han satt faktisk som Rikskansler i en dag etter Hitler's død.

Albert Speer og Rudolf Hess kan du krysse ut begge to, Speer var Arkitekt i begynelsen så slik så hadde han ikke mye makt. Men han overtok rollen Som (Reichsminister für Bewaffnung und Munition) altså Rustningsminister etter Dr. Fritz Todt's død i februar 1942.

Reinhard Heydrich var nok også en mektig mann, han var faktisk i Norge engang og. Han var mot slutten av sin levetid SS Obergruppenführer (Tilsvarer General), Reichsprotektor i Böhmen Und Mähren og sjef for RSAH Men han ble drept i et attentat i Prag i 1942. Ernst Kaltenbrunner tok over etter Heydrichs død.

Under krigen så går jo også makten etter de forskjellige delene av forsvaret. Waffen SS (Reichsführer Himmler) Kriegsmarine (Grossadmiral Dönitz, etter Raeder), Wehrmacht (Generalfieldmarschall Keitel) Luftwaffe (Reichsmarschall Göring).

Man må huske på at i perioder så var ikke Göring og Hitler på talefot, slik at i mange av møtene i Führerhauptquartier så var ikke Riksmarskalken tilstede, han befant seg da på et av Jaktslottene sine.

Vet ikke helt hvem som var mektigst men jeg vil trolig tippe Himmler.

Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Kunne ikke blitt mer enig!
Gobbles var helt utrolig når det kom til propaganda, bare se på hvor mange han har overbevist med sin propaganda, til å med pr.dags dato, er det folk som går rundt å tror på det han har fått fram med sin propaganda!
Og Eva Braun var utrolig påvirkende ovenfor Hitler! Tipper hun hadde et par ord med innimellom!

Nei, Gobbles som nr.2 ! En fryktelig mann, som fortsatt påvirker mennesker!
Vis hele sitatet...
Tror ikke Eva Braun hadde så mye hun skulle ha sagt. Hun hadde nok noe hun skulle sagt når det gjaldt noenting, feks at det var lite tjeneste personale på Berghof. Hun fikk mast seg til ekstra folk, Hitler mente at de egentlig ikke behøvde flere men han lot henne få bestemme. Men hun bestemte nok ikke over feks Heeregruppe Mitte i Russland
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg slenger meg på denne tråden...

Etter nøye vurdering, og info lesing. Så har jeg kommet fram til følgende:

Mektigst etter Hitler var: H. Himmler... Hvorfor?

Han styrte SS, noe som betyr nesten ubegrenset makt.
Han hadde innflytelse og kontakter de rette steder.
Om noen skulle forsvinne, så hadde han makt til det.

Alle er enige her eller?
Et NORSK bidrag til 2 plassen: den "store" dikter Knut Hamsund.
Dette kommer vel an på hva man definerer som makt? Altså mener man den som hadde mest kontroll på folket i Tyskland, hadde mest væpnede styrker under seg, eller den som hadde mest kontroll på makteliten? osv...

Alt er relativt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg mener innflytelse, Creds hos folket og hvem folk ville fulgt etter et evt statskupp!

H. Himmler Ledet SS og Heydrich RSHA (ReichSeicherheitsHauptAmt), etter likvidasjonen ble RSHA ledet av Ernst Kaltenbrunner. Han var MEKTIG, men MEKTIGST? For å få et endelig svar, måtte vi nerder nesten reist tilbake i tiden for å observere og evaluere alle av Hitlers Henchmen (Tilhengere, Medhjelpere ect) Så om jeg MÅTTE si EN, så Himmler, men etter han Kaltenbrunner

Jeg ser diskusjonen da for avsluttet!
Sitat av lygra Vis innlegg
Et NORSK bidrag til 2 plassen: den "store" dikter Knut Hamsund.
Vis hele sitatet...
ha likte den ;D
ser for meg sult som en av de store bøkene fra det tredje riket :P
Tror uansett ikke det kunne vært noen som allerede hadde mektigere personer over seg (mektigere som i høyere rank). Om ikke Hitler hadde tillitt til et overhode, fikk han det jo fjernet.

Når det kommer til definisjonen av "mektigst", mener jeg det vil si personen Hitler hadde mest tillitt til, og som han likte best. Jeg stemmer da for Goebbels. Han var politiker, ikke kriger. Foruten å være propagandaminister, var navnet hans kjent overalt.

Etter å ha vært statsoverhode i én dag, mener jeg han da alt-i-alt hadde mye makt hos folket såvel som hæren og elles.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg trekker denne opp igjen.

Bormann var veldig en skygge i bakgrunn, som ingen egentlig så voldsomt mye til. Han tuslet rundt Hitler og sørget for at hovedsakelig det han ville skjedde.

Rett før invasjonen av Russland startet slo lynet ned i flaggstangen på Berghof. For Øyeblikket var Reichsleiter Martin Bormann i sitt hus nær Berghof. Hitler var milevis unna godt i gang med å bryte avtalen han hadde gått inn med Stalin. SS Kommandanten ved Berghof komplekset ringte til Bormann og forklarte hva som hadde skjedd. Hitler var svært overtroisk når det kom til slike tegn, så Bormann sa til Kommandanten at han skulle sette opp ny flaggstang og ikke si et ord til Adolf.

Det er mulig at Hitler hadde avlyst eller utsatt invasjonen av Russland om han hadde funnet ut av dette. Da han lot seg påvirke av slikt i høy grad. Men selvfølgelig så hadde han en eller annen gang invadert uansett, eller så hadde Stalin gjort det ikke hadde skjedd noe annet. Men dette er spekulasjoner, og umulig å si noe som helst fast.

Men det er flere som mener at Bormann har skylda for invasjonen av Russland, selv om det er å dra det litt vel langt. Han styrte nok mye bak diverse rygger han og, selv om han ikke var noen militær mann men heller en politiker. Hans grad som SS Obergruppenführer var en æresgrad som ble servert til en rekke politikere hovedsakelig for at da kunne de dra på seg forskjellige flotte uniformer til enhver anledning.
Heinrich Himmler ledet SS som var Hitlers personlige livvakt. De styrte konsentrasjonsleirene, og var med på De Lange Knivers Natt. Himmler var godt likt av Hitler, og var vel et emne til etterfølger?

Heydrich (Kaltenbrunner) er jo også nevneverdige. De fleste topplederene hadde veldig mye makt, så å peke ut hvem som hadde mest kan bli vanskelg