Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3838
Fikk et par meldinger fra Framskrittspartiet på min mobil i forigårs og i dag...
Hva faen i helvette er dette? Har de lov til å spamme meg med sms på denne måten?
Hvordan stopper jeg dette?

http://i25.tinypic.com/i5ymhx.png
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Fikk den første selv, men ikke den andre. Morsomt å merke seg at de ikke skriver riktig også...
Sist endret av ticks; 9. september 2009 kl. 12:19.
Offtopic: hvordan får man skjermdump fra ifonen til pcen?
Sist endret av mo3; 9. september 2009 kl. 12:34.
HOME-knapp + av / på knapp. Trykk home først, trykk av / på knappen litt fort etterpå. Begge skal være trykt samtidig.

Bildene finner du i kameraalbum.

Og for å få dem til PC: Plugg inn USB-kabelen. Windows kan overføre bildene.
Sist endret av VLK; 9. september 2009 kl. 12:36.
Ringte nettopp FrP og sa jeg ville ha meg frabedt flere slike meldinger, men siden det er "sammfunnsnyttig informasjon" (fy faen for noe piss!) har de visst full rett til å sende ut meldinger med mindre man reserverer seg i brønnøysundregisteret.
Fikk også begge sms fra FRP.. Stemmer isåfall ikke på desperate folk..
ja, kommersielle bedrifter har ikke lov til ås ende slike meldinger uten at personen ønsker det; men politisk budskap er ikke regulert av denne loven. så som nevnt over er det bare om du er registrert i brønnøysundregisteret de ikke sender til deg.
se gjerne: http://www.dinside.no/822618/slik-skal-de-kapre-deg
artikkel angående dette.

Sitat av dinside
Ifølge Markedsføringsloven § 2 skal det imidlertid innhentes samtykke fra mottakeren for å rette markedsføringshenvendelser til personer ved hjelp av for eksempel SMS - hvis dette hadde vært reklame.

- Ifølge Markedsføringsloven er det ulovlig med slike aksjoner dersom det reklameres for varer og tjenester. Politiske budskap holdes utenfor, opplyser Frode Elton Haug ved Forbrukerombudet til Namdalsavisa.

Politiske partier kan altså tekste deg ifølge loven, men du kan reservere deg mot henvendelser i Brønnøysundregisteret.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 9. september 2009 kl. 13:17.
Sitat av ticks Vis innlegg
Morsomt å merke seg at de ikke skriver riktig også...
Vis hele sitatet...
Som folk flest...

Sitat av Exotic Vis innlegg
Fikk også begge sms fra FRP.. Stemmer isåfall ikke på desperate folk..
Vis hele sitatet...
Hva med Arbeiderpartiet som går rundt og deler ut roser og legger igjen reklame på skoler, der de samtidig lover null reklame på skoler?
Sist endret av Mexxy; 9. september 2009 kl. 14:29.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Som folk flest...



Hva med Arbeiderpartiet som går rundt og deler ut roser og legger igjen reklame på skoler, der de samtidig lover null reklame på skoler?
Vis hele sitatet...
Ikke noe særlig bedre de heller
Denne loven burde endres ettersom det ville vært et helvete hvis man fikk en slik sms fra alle partiene som fins i norge....!

tenk deg hvis alle unge mennesker med en mobil fikk en meldig fra norgespatriotene forran vært valg....lol
Sist endret av random40348; 9. september 2009 kl. 15:07.
2 meldinger = SPAM?
Jeg ser ikke det som noe problem.
eh jo det er faktisk et stort problem, og veldig plagsomt....

WP:

Definisjon

Søppelpost brukes som betegnelse på uønsket reklame og annen masseutsendt informasjon som ikke er godkjent av mottakeren. Selv om begrepet hovedsakelig brukes om uønsket masseutsendt epost, omfatter det også masseutsendelser på diskusjonsfora (USENET, webforum, blogger, wiki), lynmeldingstjenester (irc, jabber, msn) og sms.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Hva? Telefonterror? Spam? 2 meldinger? Hvilke konkrete ulemper har disse to meldingene for noen som helst? Så...trivielt.
Sist endret av thomasf; 9. september 2009 kl. 16:01.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Ringte nettopp FrP og sa jeg ville ha meg frabedt flere slike meldinger, men siden det er "sammfunnsnyttig informasjon" (fy faen for noe piss!) har de visst full rett til å sende ut meldinger med mindre man reserverer seg i brønnøysundregisteret.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for linken!
Da har jeg reservert meg mot:
  • Adressert reklame i posten
  • Reklame og salg over telefon og mobiltelefon
  • Frivillige organisasjoner

Jeg synes det er litt påfallende at det kun er FrP jeg hitill har fått SMS fra, dette viser bare hvor desperate og useriøse FrP er...

Sitat av Muradi Vis innlegg
Hva med Arbeiderpartiet som går rundt og deler ut roser og legger igjen reklame på skoler, der de samtidig lover null reklame på skoler?
Vis hele sitatet...
Da jeg gikk på VGS fikk vi reklame fra alle partier, mesteparten kom dagene før og etter skolevalget.
Når du sier "reklame" mener du da valgprogrammet til de forskjellige partiene?

Btw. jeg vil heller ha en rose enn 2 SMS, rosen kan jeg si "nei takk" til, SMS'ene kommer uansett. (Om du ikke har reservert deg mot slikt på forhånd)
Sist endret av Turbolego; 9. september 2009 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Hva? Telefonterror? Spam? 2 meldinger? Hvilke konkrete ulemper har disse to meldingene for noen som helst? Så...trivielt.
Vis hele sitatet...
2 meldinger (til nå ..) til en kjempestor folkemasse. Hvis du legger sammen irritasjonen til alle individene blir det ganske mye irritasjon.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg synes det er litt påfallende at det kun er FrP jeg hitill har fått SMS fra, dette viser bare hvor desperate og useriøse FrP er...
Vis hele sitatet...
Uten at dette egentlig er ment til å forsvare FRP vil jeg bare nevne at AP gjorde dette for noen år siden de og, men det ga ikke god oppsluning.
Sitat av http://www.dinside.no/822618/slik-skal-de-kapre-deg
- Vi har sendt ut noe for noen år siden, men vår erfaring med det er at folk synes det er litt irriterende. Den gang vi prøvde det, var det dessuten ikke nok kvalitetssikret, sier Fossum Beyer.
Vis hele sitatet...
litt OT.
Gikk inn på brønnøysundregistret og skulle reservere meg da jeg oppdaget skrivefeil
Sitat av Brønnøysundregisteret
Reservasjonsregisteret kan du reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame, men ikke mot markedsunderøskelser. Næringsvirksomheter kan ikke registrere seg.
Vis hele sitatet...

on topic. alle i klassen fikk også de samme meldingene og syns det er tåpelig at frp prøver å virke "kule" med å sende meldinger med sms språk til alle "kidza" som skal stemme for første gang..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av byp4ss Vis innlegg
2 meldinger (til nå ..) til en kjempestor folkemasse. Hvis du legger sammen irritasjonen til alle individene blir det ganske mye irritasjon.
Vis hele sitatet...
Du har en glitch et eller annet sted dersom en random sms er nok til å irritere deg.
Fikk min andre SMS fra dem i dag også, sendte dem en epost og sa at jeg ikke ønsket reklame fra dem på SMS. Anbefaler alle å gjøre det samme hvis dere mener dette er uønsket.
Det er noen som hevder at to sms ikke er noe problem, men tenk når det er to sms fra hvert eneste politiske parti og veldedige organisasjon i Norge?
Heldigvis er er det ikke alle politiske partier som synes SMS er en god valgkampkanal - jeg spurte Venstre om de hadde planer om noe liknende:
Sitat av @Venstre
@akselsm Hva gjorde de - sendte SMS? Har ingen planer om tilsvarende )
9:04 AM Sep 8th from web in reply to akselsm
Vis hele sitatet...
Vil også nevne at jeg fikk den første SMS-en selv om jeg står i Reservasjonsregisteret, og har stått der i et par år...
Sist endret av akselsm; 9. september 2009 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er mange partier som benytter sms, ikke bare FrP. Så FrP-haterne må bare slå seg til ro med at sosialistpartiene også er ivrige på å sende tekstmeldinger.

Ps. Som nevnt tidligere i tråden. Opplever man 2-to(!) meldinger som telefonTERROR så bør man skaffe seg noe beroligende medikamenter asap.
Sist endret av Epitaph; 10. september 2009 kl. 20:49.
Vil også nevne at jeg fikk den første SMS-en selv om jeg står i Reservasjonsregisteret, og har stått der i et par år...
Vis hele sitatet...
Send inn en klage til forbrukerombudet.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
2 meldinger = SPAM?
Jeg ser ikke det som noe problem.
Vis hele sitatet...
Stupid Pointless Annoying Message

Ville si at disse meldingene passer fint inn under kategorien "SPAM".
2 meldinger med politisk propaganda (eller reklame for den saks skyld) rett inn i stua, gjennom en kanal som vanligvis er forbeholdt meg og mine, vil jeg ha meg frabedt.
Nå skal det sies at jeg har fått lignende meldinger fra fagforbundet også, men det er tross alt en organisasjon jeg er medlem av og som har fått oppgitt mitt private telefonnummer av meg, ikke kjøpt det av Brønnøysund.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av fulloggal Vis innlegg
2 meldinger = SPAM?
Jeg ser ikke det som noe problem.
Vis hele sitatet...
Siden når har spam kun vært spam om det var en drøss av det?
Har hørt rykter om at FRP bestillte 4 slike meldinger, så dere kan forvente dere to til...
Fikk en melding fra stortinget denne gangen... "Bruk stemmeretten", eller noe.
Sist endret av Mexxy; 10. september 2009 kl. 22:12.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Om du får en melding hvor det står "Bruk stemmeretten" vil jeg likevel si det er bedre enn en melding hvor det står "Stem FrP", ikke det at jeg er for noen av delene, men førstnevnte er hakket mer nøytral.
Sitat av r0adkill Vis innlegg
Ringte nettopp FrP og sa jeg ville ha meg frabedt flere slike meldinger, men siden det er "sammfunnsnyttig informasjon" (fy faen for noe piss!) har de visst full rett til å sende ut meldinger med mindre man reserverer seg i brønnøysundregisteret.
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare å si at de nettop tapte din stemme.
Har fått reklame fra Høyre på mobilen flere ganger, selv om jeg ikke har vært medlem. Sendt de epost, men får fortsatt sms. Grr
Jeg velger å kopiere rått og uhemmet fra en facebook-status... "FrPs Kommunikasjonssjef Fredrik Färber kan nås på telefon 909 96 260 hvis dere vil klage på SMS fra FrP"
jeg har fått tre meldinger fra FRP, men slettet alle sammen. Fikk også en fra "stortinget" med bruk stemmeretten, mistenker at denne også er fra FRP siden meldingene kom med to dagers mellomrom omtrent på samme tidspunkt.
har en kamerat som også har fått sms. kjipt for Frp at alle i leiren stemte den 1. sept. lenge før smsn.
syns det er greit med info meldinger.
liksom 1-5 sms hver dag, er det skadelig ?? neppe. tar deg 2 sek å slette den..

Desperat er dem jo ikke, men er faktisk slikt av stemmeprosenten i norge er rundt 75%.
så de vil vel få sofagrisene opp...
fått 3 sånne meldinger fra FRP selv.
sendte tips til Dagbladet ^^

Sitat av Epitaph Vis innlegg
Det er mange partier som benytter sms, ikke bare FrP. Så FrP-haterne må bare slå seg til ro med at sosialistpartiene også er ivrige på å sende tekstmeldinger.
Vis hele sitatet...
Jeg har kun fått fra FRP
Sist endret av Meteor Freak; 14. september 2009 kl. 12:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes ikke det er noe prinsipielt galt med og sende sms. Er akkurat det samme som og få dritten i postkassen. Jeg liker det ikke, men det er fordi jeg generelt ikke liker reklame.
Sist endret av murloc; 14. september 2009 kl. 12:48.
snakker om dritten, så renner'n!
fikk akkurat min 4 SPAM fra FRP -.-
"Det er nå det gjeder! Stem for strengere asylpolitikk, lavere avgifter, tryggere veier og en bedre skole.
Hjelp FrP og Siv Jensen! Les mer på www.frp.no"
Sitat av murloc Vis innlegg
Synes ikke det er noe prinsipielt galt med og sende sms. Er akkurat det samme som og få dritten i postkassen.
Vis hele sitatet...
Postkassen min henger ute så alle kan stappe noe i den. Å aktivt tilegne seg mitt nummer, som jeg aldri har gitt disse egotrynene, og plage meg, det synes jeg er i overkant frekt. Tenk hvis alle skulle gjort sånn? Fire sms fra Vigrid, tre fra Arbeiderpartiet, en dristig mms fra Erna Solberg... jeg bruker mobilen min til ting.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Litt snodig at de velger å sende to, tre og fire meldinger til samme personer over så kort tid?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Litt snodig at de velger å sende to, tre og fire meldinger til samme personer over så kort tid?
Vis hele sitatet...
"Snodig" beskriver vel mye av det FrP driver med.
Jeg anbefaler ingen å lagre nummeret til denne Fredrik, da han kontakter PST.
Sitat av Poke Vis innlegg
Jeg anbefaler ingen å lagre nummeret til denne Fredrik, da han kontakter PST.
Vis hele sitatet...
Å? Fortell?

Har ennå ikke fått noen av disse berykta SMS'ene, men ble litt interessert nå
Sitat av Poke Vis innlegg
Jeg anbefaler ingen å lagre nummeret til denne Fredrik, da han kontakter PST.
Vis hele sitatet...

Er da lov og sende melding til feil nummer? Og om 10.000 personer sender til feil nummer ved en gigantisk tilfeldighet er det da fortsatt ikke PST sitt ansvar og sjekke det. Så lenge man ikke sender trussler o.l.
Har fått totalt 4 sms fra de + brev i posten. Har også fått et brev av senterpartiet. Noen som slår meg?
Sitat av 3RD Vis innlegg
Har fått totalt 4 sms fra de + brev i posten. Har også fått et brev av senterpartiet. Noen som slår meg?
Vis hele sitatet...
4 sms fra FRP
1 brev fra SV
1 brev fra SP