Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2562
Den relativt kjente animatøren Pjotr Sapegin har i dag sluppet ut en "Anti FRP video" som et tilskudd til anti frp kampanjen.
Pjotr Sapegin er blant annet mannen bak rotteanimasjonene til If Skadeforsikring og har nå i samarbeid med Haakon Storm Heen laget en liten godbit i plastelinafigurer.

Se videoen her.


Så til diskusjonen:

Selv gir jeg langt faen i mindre seriøse hat og elsk videoer laget av privatpersoner, men når videoene kommer opp til dette produksjonsnivået kan det jo lett føre til steinkasting mellom fagfolk i multimediene som drar den lenger og lenger.

Er det riktig av fagfolk og utnytte sin makt i multimediene til å fremme politiske syn?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Kan jeg lage en video da? Mener du at fordi noen er flinke til å animere så skal de ikke få lov å uttrykke meningene sine i ønskede former?
Tusenvis av mennesker skriver og videoblogger om personlige politiske synspunkter i mange kanaler, og noen er flinkere enn andre. Ser ingenting problematisk med den type ytringer.
ikke riktig med slik skittkasting mener jeg.. frp<3
Den videoen er vel egentlig frp. En sur dame med kontinuerlig mensen, og et annet svin.
Irriterende at en som tydeligvis er såpass stø på å lage slike figurer våser det bort på fisehumor... Kritikk av FrP er i og for seg greit nok, men det er da ikke så effektivt hvis det synker på like lavt nivå som politikken deres? Henviser til mandagens utgave av Aftenposten, så skjønner dere hva jeg mener med politikk på lavt nivå.
Jesus, hva er dette for noe? Er dette et fundamentalistisk muslimsk forum? Selvfølgelig kan folk få lage små, søte videoer av hva de vil - uansett budskap. Det er jo en helt ufarlig parodi. Ikke videre morsom eller bra laget, men allikevel; la folk kaste bort tiden sin så mye de vil.

...men jeg vil gjerne ha de 20 sekundene jeg brukte på å se denne filmen tilbake, fordi den sugde.
Helt eni med luni, alle har sin fulle rett til å utrykke sine meninger.. Om man gjør det ved å snakke selv, eller lage en animasjon har da vell ingen ting å si. Og det som ihvertfall ikke har noe å si er om hvor godt du mestrer det du prøver å formidle..

off topic:
jeg er for full drittkasting rettet mot Frp, men jeg hadde ikke serlig sansen for videoen.. :P
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jesus, hva er dette for noe? Er dette et fundamentalistisk muslimsk forum? Selvfølgelig kan folk få lage små, søte videoer av hva de vil - uansett budskap. Det er jo en helt ufarlig parodi. Ikke videre morsom eller bra laget, men allikevel; la folk kaste bort tiden sin så mye de vil.

...men jeg vil gjerne ha de 20 sekundene jeg brukte på å se denne filmen tilbake, fordi den sugde.
Vis hele sitatet...
Selv om vi er veldig uenige sånn rent politisk er jeg enig med deg her. Selfølgelig kan man lage små morsomme animasjonsfilmer, men dette var jo bare drit.

En annen ting jeg ofte tenker på er hvorfor så mange går så altfor jævlig langt når de skal argumentere mot/rakke ned på andre partier. Selv om man er glad i sosialismen trenger man vel ikke å kalle alle som stemmer frp idioter? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som stemmer frp men jeg kan ikke se for meg at en tredjedel (eller noe sånt) av Norges befolkning er idioter. Jeg er uenig i det meste av det frp står for og tror de vil gjøre Norge til et dårligere sted å bo, men det betyr ikke at alle som stemmer frp er idioter!
Jeg liker ikke å bli kalt idiot fordi jeg holder meg langt ute på venstresiden og da forteller den gyldne regel meg at de som er langt ute på høyresiden heller ikke liker det.
Haha, det var jo ganske umodent gjort fra deres side..
Hvorfor er det slik at det er viktigere for politikerne å si hvor mye verre de andre partiene er, enn å faktisk komme med noe som får folk til å stemme på dem. Skal vedde på at denne videoen ikke får folk til å endre mening, etter å ha sett videoen. Hadde de politikerne som står bak denne videoen, noe det helt sikkert gjør, brukt tid å penger på å få fram sitt eget budskap, så kanskje de faktisk hadde fått noe ut av videoen.

Det som også er bemerkelsesverdig er at det er de andre partiene som går ut med anti-FRP videoer osv. Hvorfor er det slik at de føler at de må disse FRP, men FRP føler ikke at de må gå ut å lage videoer hvor de disser kommunistene eller sosialistene som vil ødelegge Norge.
Mener også at det er tragisk av en som er så dyktig som Sapegin, går ut å lager noe som er så tragisk dårlig og amatørmessig,
Ja tydelig å se at det var fjortisser som var målgruppen med den filmen

Mest tragsike faenskapen jeg har sett på VELDIG lenge ,
støtter frp å jeg har ingen ting i mot at noen gjerne kommer med kritikk mot frp så lenge det er sakelig kritikk ,
men når noen kommer med noe så tragisk å dårlig så blir det bare for dumt!
Sitat av barskutenkarsk Vis innlegg
...
Er det riktig av fagfolk og utnytte sin makt i multimediene til å fremme politiske syn?
Vis hele sitatet...
Ja. Nettet er for alle, og dette var uskyldig.

Men jeg skjønte ikke budskapet videoen forsøkte å formidle. Det var toppen et forsøk på en slags karikatur. Jeg vet om minst et par unger som hadde ledd av denne videoen, spesielt slutten. De enda yngre hadde sikkert ledd av prompingen også. Hvis noen virkelig var ute etter å sverte FRP, kunne det vært gjort med helt andre virkemidler.
Sist endret av capidog; 26. august 2009 kl. 00:25. Grunn: Nei->Ja
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Haha. Denne filmen setter jo FRP i godt lys. For meg virker dette som en parodi på FRP-kritikk, fremfor kritikk mot partiet selv.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jesus, hva er dette for noe? Er dette et fundamentalistisk muslimsk forum? Selvfølgelig kan folk få lage små, søte videoer av hva de vil - uansett budskap. Det er jo en helt ufarlig parodi. Ikke videre morsom eller bra laget, men allikevel; la folk kaste bort tiden sin så mye de vil.

...men jeg vil gjerne ha de 20 sekundene jeg brukte på å se denne filmen tilbake, fordi den sugde.
Vis hele sitatet...

Hvis du ringer FRP så tipper jeg du kan få utbetalt disse 20 sekundene til neste år. Ihvertfall som et valgløfte :-)
Herre for noe dritt, dårligste videoen jeg har sett på lenge. Gav ingen mening
jamen yolo da.
luni's Avatar
Nå var vel ikke greia folks mening om selve videoen da.
Syns det er helt greit at de bruker sin makt i for å ytre sine meninger, sålenge de ikke bruker den for å hindre andre i å dele sine meninger. Da står alle fritt til å svare på ytringene og saken kan bli diskutert av alle sider. Men å ytre meningen(skittkastingen) sin på den måten som ble gjort i videoen der er bare latterlig og/eller barnslig, må si jeg ble svært skuffet når jeg leste at mannen som laget if reklamene sto bak det.
Kan vel ikke si at dette er utnytelse av makt men men.
Mediene er blitt en stor politisk plattform som man når massene på, så jeg ser faktisk ikke noe forskjell på om noen legger ut en animasjonsfilm på youtube eller har en debatt på nrk.
Sitat av Sonic Vis innlegg
Syns det er helt greit at de bruker sin makt i for å ytre sine meninger
Vis hele sitatet...
Men så var det ikke akkurat så mye mening i videoen.
Jeg tar det som en selvfølge at folk skal få ytre seg uten at de må gjennom en kvalitetskontroll, og at videre regulering ikke bør praktiseres. De må selv kunne avgjøre om de vil assosiere sitt navn ved det aktuelle verket, og utover det, mener jeg sensur oftest er en uting. Jeg synes eksempelvis kanskje bare ét av tyve innlegg på Internett-forumer generelt er verdt tiden det tok å lese dem, men likevel er det evident at folk må få lov å ytre seg som de selv ønsker. Hvor godt jeg hører etter avhenger dog naturligvis mye av hvordan de formidler budskapet.

Forøvrig vil jeg si -- uten å ta i betraktning partipolitisk ståsted -- at den video-animasjonen var veldig dårlig, for ikke å snakke om umoden. Men for all del, om folk vil fremstå som komplette idioter, who am I to say no?
Sist endret av sqrt; 27. august 2009 kl. 00:06.
Latterlig, er så fanboyaktig å hate FrP
Sitat av barskutenkarsk Vis innlegg
Er det riktig av fagfolk og utnytte sin makt i multimediene til å fremme politiske syn?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke de som har muligheten til å offentliggjøre meningen sin få lov til det?
Politisk satire er nødvendig i samfunnet.