Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 9744
Sitat av undik Vis innlegg
OT: Hmm.. Jeg har hørt/hører mye på Rammstein og har aldri hørt noe om hitler, nazisme osv. Kan du vennligst finne kilder på dette evt. Hvilke sanger er det snakk om?
Vis hele sitatet...

http://www.youtube.com/watch?v=lBDqNXTobfQ
Heil Aadolf hitler.. Heil Heinrich Himmler..
Vis hele sitatet...
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er en parodi på Sonne (http://www.youtube.com/watch?v=Yl7Pe-yW11w )

Den eneste sangen jeg har sett med " nazi trekk " er Links 1, 2, 3 ,4 der maurene tar formasjoner til den tyske hær (?) og former flagg etc.
Livet ville vært helt topp.
Vis hitler skulle fortsatt og prøvd å tatt over verden, så hadde jo verden verdt i ruiner nå.. Og jeg hdde ikke levd (Er ikke lys)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stayneh Vis innlegg
Dessuten er motstandsviljen stor mot at et menneske skal komme å kontrollere et helt land (gutta på skauen <3), det gjør at jeg tror at det ville det nok ikke vært umulig for Hitler å ta over et helt kontinent. Vi har jo bevis allerede; motstandsbevegelser i landene som Hitler invaderte.
Vis hele sitatet...
Var det motstandsvilje mot okkupasjon, eller dei politiske måla til Hitler?

T.d. Sverige var jo sterkt nazivennlege, inntil dei såg kva veg vinden blåste. Sverige godtok tyske soldatar i transitt til Narvik i 1940. Sverige godtok å selje jernmalm til Tyskland i 1940, via det okkuperte Noreg. Sverige godtok troppetransporter via svensk jernbane. Inntil krigslukka snudde for Tyskland.

Britane er vel i samme bås. Dei politiske måla til hitler var ikkje så ille; problemet var at han kunne finne på å utfordre britiske imperiet, og okkupere europa...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Var det motstandsvilje mot okkupasjon, eller dei politiske måla til Hitler?

T.d. Sverige var jo sterkt nazivennlege, inntil dei såg kva veg vinden blåste. Sverige godtok tyske soldatar i transitt til Narvik i 1940. Sverige godtok å selje jernmalm til Tyskland i 1940, via det okkuperte Noreg. Sverige godtok troppetransporter via svensk jernbane. Inntil krigslukka snudde for Tyskland.

Britane er vel i samme bås. Dei politiske måla til hitler var ikkje så ille; problemet var at han kunne finne på å utfordre britiske imperiet, og okkupere europa...
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser den. Men spiller det noen rolle egentlig? mitt poeng var bare at en mann kan ikke ta over verden på den måten, for noen vil alltid gjøre opprør for et eller annet på en eller annen måte.
Sitat av spelley Vis innlegg
Opptrente egenskaper går ikke i arv det stemmer, dette var det teorien til lamarc gikk ut på. At tilegnte egenskaper gikk i arv, var faren sterk, ville også avkomme bli det. Dette fant lamarc ut, ved å studere hvordan giraffer sin hals vokste i generasjoner. Egentlig var det snakk om bare tilpasning, og lamarc sin teori er helt feil. Men uansett viktig.
Det kan være greit å nevne at om f.eks faren til avkommet, har trent og har masse muskler, er dritsterk, vil også avkunne også få maskineriet til å få like store muskler.
Ellers kan det være verdt å nevne at det har hendt at ett hvitt par har fått mørkhudet unge, grunnet gener fra tideligere i genereasjoner har slått seg på.
konklusjon ett hvitt par kan få mørkhudet unge. jeg skal prøve å illustrere det nedenfor:

generasjon oldeforeldre:
hun: Mørk Han: lys Avkom: Hvit

generasjon besteforeldre:
han: lys hun: lys avkom: hvit

generasjon foreldre:
han: lys hun: lys Avkom: farget

Dette er fullt mulig...

for å finne sansyneligheten må vi bruke krysningsskjemsa. men husker ikke helt hvordan det fungerte med disse egenskapene, og jeg har levert inn biokjemi boken min =/
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig; det går an. Det har jeg allerede nevnt. :P Er ikke noen biolog - kun en håpløs tiendeklassing som har nettopp har lest til seg en liten forståelse for dette med gener osv.

Men sannsynligheten for at akkurat dette skjer - at slike gener plutselig "slår seg på" - vil etter min fornuft være så lav at noe slikt ikke ville være i nærheten av å være normalt. Derfor ville man ikke kunne se noen oppblomstring av mørkhudede i Afrika, slik mitt opprinnelige kritikkobjekt påstår (om jeg da har tolket ham riktig); man ville kanskje observert noen få tilfeller lik du nevner, men de ville være så få at Hitler garantert ville fått de aktuelle individene utslettet straks.

Jo nærmere ekvator en kommer, jo mørkere hud ser det ut som. Og på det viset går det an å trekke en slutning om at den geografiske lokalisasjonen til mennesket er med å bestemmer den genetiske evolusjonen. Og det har ennå ikke lykkes i å påvise at hudfarge skyldes positiv seleksjon:
Vis hele sitatet...
Men da kommer et velkjent spørsmål: er genetisk evolusjon - altså naturlig utvalg - enda aktuelt for menneskearten? Man har i dag hus og legeteknologi, og det er ikke like livsviktig å få tilført vitamin D via solen, eller tvert i mot beskytte seg mot den, som det var i gamle dager. Og selvfølgelig er det snakk om flerfoldige år, om det likevel skulle være aktuelt. Hitler ville sikkert vært død da, sammen med sitt styresett - for ikke å snakke om menneskearten.
Sist endret av potetsaus; 12. juni 2009 kl. 23:00.
Huh? Du kan studere naturlig utvalg - altså naturlig seleksjon - med evolusjonær genetikk, som må være genetisk evolusjon, men forskjellen er at den (naturlig seleksjon) velger mellom fenotyper istedet for mellom genotyper.

I lenka om naturlig seleksjon er det faktisk noen evolusjonsbiologer som går så langt å påstår at den er en naturlov, og at det gjelder for alle former for liv her på jorden. Derfor er det logisk å tro at naturlig seleksjon er like aktuelt i dag, som det var for hundrevis av år siden, uavhengig om vi har fått hus og legeteknologi! Egenskaper som er livsnødvendig for å tilpasse seg miljøet, som f.eks. melanocyter, som står for produksjonen av melanin, vil alltid overføres fra generasjon til generasjon (melanosomene er med å beskytter DNA-et mot UV-stråling).

Vi får tilført vitamin D via sola - om vi vil eller ei - og det er fortsatt like viktig nå som før, selvom vi har vitamin D-tilskudd i dag. Du vil pokker så mye være nødt til å beskytte deg mot sola på et eller annet vis for det, hvis du reiser mot ekvator og er lyshudet. Solkrem og klær er for eksempel beskyttende.

Hvor mange generasjoner som trengs før en slik genetisk evolusjon er ferdig, står uklart. For du arver ikke fargen brun, men egenskapene som produserer melanin, og tilslutt gjør deg naturlig mørkhudet (eumelanin). Dette er fordi det er nødvendig å beskytte kroppen effektivt mot sola. Mørkhudete tåler varme, tørt klima og solsteik bedre enn lyshuda individer, så jeg ser for meg en ganske rask tilpasning i varmere strøk. Men andre veien, fra mørkhudet til lyshudet, tror jeg det tar lengre tid å tilpasse seg (feomelanin). Jeg tviler på at menneskearten ville vært død innen dette skjer, det er lov å tenke seg at dette ville gått fortere.

Om Hitlers styresett hadde vært over, er avhengig av hvor suksessfull den hadde blitt hos befolkningen. Hadde den vært absolutt optimalt, kunne den bestå like lenge som den tiden menneskerasen har igjen på jorda. At tyskerne startet annen verdenskrig, gjør det mest usannsynlig at vi noensinne vil få svar på dette..
Sist endret av paranoy; 13. juni 2009 kl. 08:32.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke særlig vanskelig å høre at det der var redigert.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Som nordmann hadde jeg nok blitt sett opp til, siden min rase ble ansett som "der übermensch"...
Vakre tyske kvinner ville ha kommet fra tyskland til norge for å skaffe seg en "ren" norsk avlshest, og jeg og mine medkamerater kunne velge i fleng mellom rassistiske kvinner som ønsket min sæd til et barn av den riktige rasen...

Også hadde vi hatt det helt for jævlig, ellers da... masse stygg korpsmusikk istedenfor rock etc....

Nei... vet du hva? Jeg kan ikke forestille meg verden dersom Hitler vant krigen...
Vis hele sitatet...
Det er litt morsomt akkurat det der med "der übermench" og viljen til makt "zu machen".. Hitler hadde jo klart å feiltolke hva Nietzsche mente med det så det synger. Skal ikke begynne å tolke det selv nå heller, men kan si det kjapt sånn at "viljen til makt" er noe slikt som viljen til å handle for sitt eget liv og muligeten til å føre slekta videre. Og overmennesket, der übermench er litt værre å forklare, men det handler om å være overmenneske over seg selv, og ikke over andre (hvilket Hitler trodde).
Kanskje litt off topic, men fortsatt litt gøy fakta
Først lurer jeg på hva hitler hadde gjort om han hadde banget løs på en dame, som hadde fått et farget avkom, hva hadde han gjort da ?

uansett:
naturlig seleksjon, har å gjøre med at individene parrer seg med dem som er best tilpasset. Dette ser de på fenotypene, eller uttrykkene som kommer til syne. Naturlig seleksjon er vel like høyaktuelt i dag, vi går ikke å banger løs på hvem som helst. Vi tar de med de egenskapene vi ønsker, og er mest lik oss selv (kanskje(?)
Dette er jo ekstremt viktig å ha en stor genetisk variasjon hos en populasjon. Syntes litt synd på kongefamilien som driver med innavl? vet ikke åssen det er i norge, men har sett noe som kan ligne missdannelser hos kongefamilier i andre land.
Sitat av spelley Vis innlegg
Først lurer jeg på hva hitler hadde gjort om han hadde banget løs på en dame, som hadde fått et farget avkom, hva hadde han gjort da ?
Syntes litt synd på kongefamilien som driver med innavl? vet ikke åssen det er i norge, men har sett noe som kan ligne missdannelser hos kongefamilier i andre land.
Vis hele sitatet...
1. Hitler ville neppe gått og "banget" på en mørkhudet dame .
2. Kongefamilie og incest ? - Prakteksempel på ekstrem idioti .
jeg synes egentlig det er litt morsomt jeg. At Hitler ville at alle skulle være ariske, men han ligna jo på en liten kjøttkake selv
Sitat av lsrr Vis innlegg
1. Hitler ville neppe gått og "banget" på en mørkhudet dame .
Vis hele sitatet...
Men hvite mennesker kan godt få et farget avkom, skjedd flere ganger før.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Men hvite mennesker kan godt få et farget avkom, skjedd flere ganger før.
Vis hele sitatet...
Kilder ?
Da må vel èn av partene ha mørkhudede gener, right ?
Sitat av lsrr Vis innlegg
Kilder ?
Da må vel èn av partene ha mørkhudede gener, right ?
Vis hele sitatet...
Selfølgelig, men du kan være hvit i huden, men likevel bære med deg mørkhudede gener. Skal se om jeg finner kilder.
Sist endret av Elemental; 13. juni 2009 kl. 16:12.
Jeg ville ikke levd, da jeg har rødbrunt hår og brune øyne.
Sitat av lsrr Vis innlegg
1. Hitler ville neppe gått og "banget" på en mørkhudet dame.
Vis hele sitatet...
Noen historikere tror at Hitler som ungdom har fått syfilis av en jødisk hore. Og at det kan være grunnen til at han ikke kunne få barn og dermed fikk en stor hat for jøder. Han skrev 1-2 sider om syfilis i Mein Kampf. Forresten, ubehandlet syfilissykdom kan gi stormanngalskap - nettopp det Hitler har ^^
^Britisk propaganda.

Vårt bilde av Hitler og Nazi-Tyskland er farget av vinnerens ord. Det er vanskelig å forutsi hvordan verden ville vært i en slik tråd når nesten alle har den innstillingen at Hitler var en skikkelig slemming. De fleste informasjonskilder er enten anti-nazi eller pro-nazi. Det sier seg selv at det da blir vanskelig å vite sannheten.

Selv mener jeg at Boo-Boo har et poeng når han sier at det kunne vært veldig bra. Om Nazistene greide å fullføre drømmene sine hadde nok verden vært et fantastisk sted. Det ville nok fortsatt vært krig, men i mindre grad. Ikke fordi rase og idelogi ville vært likt, men fordi krig alltid vil eksistere. Men siden det er en definitiv supermakt ville disse krigene blitt korte og ubetydelige. Dette gjelder selvfølgelig bare om nazistene hadde greid å fullføre, noe jeg tviler sterkt på.

Edit:

http://www.greatwar.nl/books/meinkampf/meinkampf.pdf

Mein Kampf på engelsk. Jeg anbefaler å lese den.
Sist endret av Stratops; 13. juni 2009 kl. 16:54.
Sitat av lsrr Vis innlegg
1. Hitler ville neppe gått og "banget" på en mørkhudet dame .
2. Kongefamilie og incest ? - Prakteksempel på ekstrem idioti .
Vis hele sitatet...
No må du faktisk lese litt om genetikk før du uttaler deg. les den tideligere posten min. Ikke uttal deg om ting du tilsynelatende ikke har noe som helst peiling på (prakteksempel på ekstrem idioti), det har skjedd en rekke ganger tideligere, at 2 lyse har fått mørkhudet avkom.
Kongefamilie incest? Nei, men det er ofte liten genetisk variasjon mellom dem som bor der...
du kan jo lese litt her:
http://www.forskning.no/artikler/2009/april/217035
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...08/451660.html
Sist endret av Spelly; 13. juni 2009 kl. 17:44.
Ferieturer i alpene med radler og fagre budeier.
Jeg vil prøve og sitere Ramstein på dette: Alt er svart, alt er smerte.
Dette hadde vert realiteten hvis vi det hadde blitt et Tysk herredømme anno 1940.
Han vant jo, men han kan jo ikke leve forever:P
Sitat av Poopur Vis innlegg
Det er litt morsomt akkurat det der med "der übermench" og viljen til makt "zu machen".. Hitler hadde jo klart å feiltolke hva Nietzsche mente med det så det synger. Skal ikke begynne å tolke det selv nå heller, men kan si det kjapt sånn at "viljen til makt" er noe slikt som viljen til å handle for sitt eget liv og muligeten til å føre slekta videre. Og overmennesket, der übermench er litt værre å forklare, men det handler om å være overmenneske over seg selv, og ikke over andre (hvilket Hitler trodde).
Kanskje litt off topic, men fortsatt litt gøy fakta
Vis hele sitatet...
Her har Ricky Gervais en fantastisk morsom sketsj som omhandler et møte mellom Hitler og Nietzsche.

http://www.youtube.com/watch?v=JUH1H-b-N5o
Det du sier om Nietzsche er feil Poopur.

übermench er ifølge Nietzsche den som greier å finne en mening i livet uten å måtte trekke religion med i bildet. Overmennesket blir ikke fortvilet over at gud er død og greier å akseptere at det ikke finnes en gitt mening i livet.
Det vanlige mennesket som klamrer seg til religionen er bare en overgang mellom dyr og det skikkelige mennesket som har greid å forkaste religion. Den som klamrer seg til religion er et svakt menneske ifølge Nietzsche.
Det hjelper heller ikke at du går fra F.eks. kristendom til en annen religion. Du vil fortsatt lene deg på noe som kan gi deg en mening i livet. Du er derfor fortsatt et svakt menneske.

Det andre Poopur sier om viljen til makt er også feil. Dette kaller Nietzsche for "Slavemoralen." Man skal ikke sees på som god fordi man lydighet, flid, fromhet osv. Man skal sette sin egen velferd og utvikling først. Ikke tenke på hva kan du gjøre for andre, men su skal tenke på hva du kan gjøre for deg selv. Først når man greier det vil man kunne bryte ut av "Slavemoralen".

Hitlers Ubermench har ingenting å gjøre med Nietzsche. Hitler bare tok ordet og tolket det på sin egen måte.
hadde tyskland vunnet hadde vi sikkert had uber tysk spillteknologi overalt bare mange mange ganger bedre
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Det du sier om Nietzsche er feil Poopur.

übermench er ifølge Nietzsche den som greier å finne en mening i livet uten å måtte trekke religion med i bildet. Overmennesket blir ikke fortvilet over at gud er død og greier å akseptere at det ikke finnes en gitt mening i livet.
Det vanlige mennesket som klamrer seg til religionen er bare en overgang mellom dyr og det skikkelige mennesket som har greid å forkaste religion. Den som klamrer seg til religion er et svakt menneske ifølge Nietzsche.
Det hjelper heller ikke at du går fra F.eks. kristendom til en annen religion. Du vil fortsatt lene deg på noe som kan gi deg en mening i livet. Du er derfor fortsatt et svakt menneske.

Det andre Poopur sier om viljen til makt er også feil. Dette kaller Nietzsche for "Slavemoralen." Man skal ikke sees på som god fordi man lydighet, flid, fromhet osv. Man skal sette sin egen velferd og utvikling først. Ikke tenke på hva kan du gjøre for andre, men su skal tenke på hva du kan gjøre for deg selv. Først når man greier det vil man kunne bryte ut av "Slavemoralen".

Hitlers Ubermench har ingenting å gjøre med Nietzsche. Hitler bare tok ordet og tolket det på sin egen måte.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det jeg sier.. -.- at han feiltolket Nietzsche, og det er poenget med hele innlegget også.
Og dessuten, så skjønner jeg ikke hvordan du kan påstå at det jeg skriver er feil. Du bare skriver en mer grundig utgave
Sitat av mr.bananskall Vis innlegg
hadde tyskland vunnet hadde vi sikkert had uber tysk spillteknologi overalt bare mange mange ganger bedre
Vis hele sitatet...
Hadde tyskland vunnet hadde det sikkert ikke vært vold i spill
Sitat av Poopur Vis innlegg
Det er jo akkurat det jeg sier.. -.- at han feiltolket Nietzsche, og det er poenget med hele innlegget også.
Og dessuten, så skjønner jeg ikke hvordan du kan påstå at det jeg skriver er feil. Du bare skriver en mer grundig utgave
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var du som skrev det.
Ser nå et det var Turbolego som skrev feil. Så ikke hans innlegg.
Sist endret av sixfeetunder; 14. juni 2009 kl. 23:22.
Europa hadde ikke blitt tatt over av muslimer iallefall. Men motstandsmennene som startet FMI kunne ikke se hvordan det skulle gå med Norge.
Sitat av pidget Vis innlegg
Hvis Hitler hadde vunnet ville nok de fleste av oss vært gode, hjernevaskete, indoktrinerte nazister. Rett og slett fordi det ville vært sånn vi hadde blitt oppdratt og vi ville automatisk ha trodd at det var den rette tro. Selvfølgelig har endel av oss eldre foreldre og besteforeldre, men kan tenke meg at om de hadde gjort motstand eller ytret feile meninger etter Hitlers seier så ville de nok dødd av 'sykdom' eller no. Godt det ikke gikk slik.
Vis hele sitatet...
For ting er ikke slik?
http://img40.imageshack.us/img40/173...ourselvest.png
Sitat av Poopur Vis innlegg
Det er litt morsomt akkurat det der med "der übermench" og viljen til makt "zu machen".. Hitler hadde jo klart å feiltolke hva Nietzsche mente med det så det synger. Skal ikke begynne å tolke det selv nå heller, men kan si det kjapt sånn at "viljen til makt" er noe slikt som viljen til å handle for sitt eget liv og muligeten til å føre slekta videre. Og overmennesket, der übermench er litt værre å forklare, men det handler om å være overmenneske over seg selv, og ikke over andre (hvilket Hitler trodde).
Kanskje litt off topic, men fortsatt litt gøy fakta
Vis hele sitatet...
Hitler var ikke så dum som du tror, han brukte det vel bare for alt hva det var verdt.
Offtopic: Visste dere at hvis Hitler hadde kommet inn på kunsthøyskolen han søkte på ville han muligens aldri blitt rikskansler?
Ja, det tror jeg de fleste her vet.
raxor's Avatar
Trådstarter
Sitat av fxxked Vis innlegg
Jeg ville ikke levd, da jeg har rødbrunt hår og brune øyne.
Vis hele sitatet...
er det sånn at hitler faktisk ville drepe alle som som ikke hadde blå øyne og lyst hår?
Nei.

Hitler var i all hovedsak interessert i å utrydde de med jødisk opphav og Romanifolk. Utseendemessig var det få som brydde seg, såfremst du var av europeisk ætt.
Sitat av raxor Vis innlegg
er det sånn at hitler faktisk ville drepe alle som som ikke hadde blå øyne og lyst hår?
Vis hele sitatet...
Tviler, det hadde nok vært verre for sosialister og kommunister..
Sitat av Poopur Vis innlegg
Tviler, det hadde nok vært verre for sosialister og kommunister..
Vis hele sitatet...
NasjonalSosialister ER jo sosialister. Hvis du leser litt om det så finner du ut at det faktisk er en veldig streng sosialistisk ideologi. "felleskapet foran individed"....
Sitat av hamburger Vis innlegg
NasjonalSosialister ER jo sosialister. Hvis du leser litt om det så finner du ut at det faktisk er en veldig streng sosialistisk ideologi. "felleskapet foran individed"....
Vis hele sitatet...
Mener du nå at fascisme er sosialistisk?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hamburger Vis innlegg
NasjonalSosialister ER jo sosialister. Hvis du leser litt om det så finner du ut at det faktisk er en veldig streng sosialistisk ideologi. "felleskapet foran individed"....
Vis hele sitatet...
Nasjonalsosialisme er i motsetning til internasjonal sosialisme som er den *tradisjonelle* forma vi kjenner.

Nasjonalsosialisme er også et ullent begrep, og NSDAP hadde rett nok nasjonalsosialisme i namnet sitt, men på den andre sida hadde jo Aust-Tyskland namnet Deutsche Demokratische Republik...
Det angloamerikanske rike vil vel alltid ha makta over verden... tror veldig få land/nasjoner vil yppe seg mot det angloamerikanske rike.
Sitat av Poopur Vis innlegg
Mener du nå at fascisme er sosialistisk?
Vis hele sitatet...
nazisme er iallefall sosialistisk...veldig og.

vet ikke med facisme. er ikke det den greien som italia drev med på den tiden?
Kan være fruktbart å faktisk komme med argumenter for noe man hevder, i dette tilfellet om nasjonalsosialismen er sosialisme.

Sosialisme slik jeg forstår det betyr i sin essens at staten eller et felleskap eier og bestemmer over produksjonsmidlene i samfunnet. Dette i kontrast til kapitalisme hvor det er private eiere som bestemmer over det de selv eier selv om felleskapet skulle ønske andre beslutninger.

Fascismen og nasjonalsosialismen holdt at individet og samfunnet skulle være underlagt en sterk stat (og i nasjonalsosialismen var en sterk rase også betonet). Det var ledende nazister som var genuine sosialister, i den forstand at de ønsket at eierskapet over produksjonsmidlene skulle foretas av det tyske folk, men Hitler selv var ikke så interessert i å nasjonalisere private bedrifter, såfremt det ikke da var nødvendig for krigsførelsen. Det var ikke noen storslått nasjonalisering av bedriftene i den korte tiden 1933-1939 og hva enn som skjedde under krigen er for det meste irrelevant da krigsnødvendighet styrte over generell økonomisk tenkning som i fredstid. Hitler selv, og likesinnede, kunne til tider også fremheve sosialdarwinisme som modell for økonomien (den sterkeste i konkurranse bør overleve, og ikke slik at felleskapet holdt hånd over svake).

Staten tok mer og mer styring over økonomien mens nazistene styrte, men det var massevis av ad-hoc beslutninger av egenrådige byråkrater (nazitopper) som forsøkte finne løsninger de trodde gavnet staten eller dem selv mest. Det ble aldri gjennomført et offisielt sosialistisk program.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av fabianca Vis innlegg
Utfra dagens frekvens av debatter om innvandrere, skrullete homofile, hvor mye det koster å beskytte synnagogen i Oslo, byggingen av moskeer og hvor mye de funksjonshemmede koster samfunnet, skulle man tro halve Norge hadde kost seg glugg ihjel under et nasistisk styre. Men hva i alle dager skulle Dagbladets kommentarfelt innholdt?
Vis hele sitatet...
Hahaha... Dagbladet sitt debattsystem ville ha blitt kallt en flopp, fordi det hadde ikke vært noen innvandrere å diskutere. Alle de bitre, sinte bygde-mennene ville ha sittet bak stengte gardiner og runket til tysk porno.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Sosialisme slik jeg forstår det betyr i sin essens at staten eller et felleskap eier og bestemmer over produksjonsmidlene i samfunnet. Dette i kontrast til kapitalisme hvor det er private eiere som bestemmer over det de selv eier selv om felleskapet skulle ønske andre beslutninger.
Vis hele sitatet...
Nja, ikke helt. Markedet er jo selvregulerende, så i teorien vil fellesskapet være lik "etterspørsel" - og etterspørselen vil gjøre at kapitaleierne tilbyr det de eier. Mot en pris såklart.

Sosialismen raner deg på forskudd (gjennom skatter), mens kapitalismen raner deg på etterskudd. Kommer ann på hva man foretrekker
* Sterk velferdsstat
* Høyt skattetrykk
* Kollektivisme
* Liten grad av personlig frihet
* Sterkt regulert marked

http://no.wikipedia.org/wiki/Nazisme

nazismen er sosialistisk i ideologien iallefall.
Sitat av hamburger Vis innlegg
nazisme er iallefall sosialistisk...veldig og.

vet ikke med facisme. er ikke det den greien som italia drev med på den tiden?
Vis hele sitatet...
Nazisme er så og si ren fascisme med inkluderte raseteorier... Nazisme er basert på blant annet sosialdarwinisme som går ut på at noen er bedre enn andre, altså den sterkestes rett. I tilfellet den ariske rasen er bedre enn jødene (ikke mine ord). Men sosialdarwinisme har ikke noe med sosialisme å gjøre.
nei men altså uansett det jeg mener er at nazisme går ut på å ha et sterkt felleskap og høye skatter og noe mer, husker ikke alt. dette er noe jeg har lest altså.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av raxor Vis innlegg
er det sånn at hitler faktisk ville drepe alle som som ikke hadde blå øyne og lyst hår?
Vis hele sitatet...
Hitler var mørkhåret. Italierne som var Tysklands allierte hadde som regelt mørkt hår og gjerne brune øyne. Tyskland var også alliert med muslimer om jeg ikke tar helt feil.