Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  482 35465
det er faktisk helt sant har hørt venoms plate"black Metal"
Sist endret av Thagodfather; 3. juli 2007 kl. 01:05.
Sitat av DonTomaso
Jeg må innrømme at BM er en av de tre-fire sjangerene jeg ikke får helt tak på (i tillegg til svensktopp, reggae og trance). Mitt hovedproblem er ofte den totale mangelen på rytme og bass. Jeg liker endel Satyricon og Dimmu Borgir, men bare det mest tilgjengelige. Hva burde jeg sjekke ut, som en litt enkel start til sjangeren?
Vis hele sitatet...
taake, nokturnal mortum, drudkh og wyrd vil jeg da anbefale

også er det jo også folk og viking metal band som er litt mer melodiøst en black metal slik som windir, kampfar, finntroll, eluveitie, enslaved, einherjer, osv osv...


BTW, drudkh - beste black metal bandet.
samt de gode norske immortal, myrkskog, mayhem, burzum, gorgoroth og bathory
absurd - morsom tysk black metal
Black metal ble jo ikke bare tatt fra Venom, men de var en stor inspirasjon ja.
Gorgoroth!! 1349 (hvis det regnes som svart metal)...uhm..Naglfar og Dødheimsgard
Sitat av Thagodfather
det er faktisk helt sant har hørt venoms plate"black Metal"
Vis hele sitatet...
Christ.. Det var ironi over en allmen kjent fakta...

Sitat av Archj
Black metal ble jo ikke bare tatt fra Venom, men de var en stor inspirasjon ja.
Vis hele sitatet...
Selve navnet på det fikk de fra Venom og det var det jeg mente.
St. Vitus, selv om vi som har fulgt med vet det, betyr det ikke at alle vet det.
Selvsagt var Venom en inspirasjon for black metal, det sier seg jo selv når navnet kommer derfra, Mayhem tok vel gjerne og band navnet fra en Venom låt om jeg ikke husker feil.

Hvis dere er ute etter primitiv black metal kan jeg anbefale Abruptum og Urfaust
Har selv veldig sansen for Isengard (spessiellt neslepaks).

selv om det er litt off topic er jeg litt nysgjerrig på hva dere blackiser syns om black metal miljøet. Er det kun jeg som ser veldig mye selvmotsigelse og naivitet ?
Band som tar black metal skrittet videre på en innovativ måte, vil nevne keep of kalessins Armada som et eksempel, får total slakt i miljøet, og folk forholder seg hovedsaklig til band fra slutten av 80, tidlig 90 tallet.

Samtidig sitter majoriteten i miljøet å snakker dritt om hip hop, pop og andre musikk sjangere som de sier er ensformige (er det ikke mer ensformig å KUN holde seg til 10 band som lagde musikken sin 15år tilbake i tid?), men mener og at folk som disser black metal er konservative, og at man burde respektere at man hører på black metal.

Hadde mine glansdager som "satanist", var tildels frustrerende at folk ropte SATAN og 666 etter meg :P
Men jeg har bestandig respektert andres valg av musikk, selv om ikke alle har respektert min.
Sist endret av korzac; 3. juli 2007 kl. 14:05.
Så en fin film om nettopp black metal og diverse andre typer metal i går. Den heter "Metal - A Headbangers Journey". Noen norske band og personer som har tilknytning til dette miljøet blir også intervjuet i filmen. Anbefales!
Ikke det at jeg er del i noe "miljø". Men jeg vil nok si at den elite dyrkingen er blitt borte. Og det er jo bare bra. Jeg mener folka som startet det hele har jo aldri vært det som fansen vil anse som Tr00 og Kvlt. En gang jeg møtte Necrobutcher stod han og siterte Cypress Hill og snakket om røyking av bønner og Thailandske horer:P Hvis ikke jeg tar feil har han samarbeidet med Jå9 og OnkelP også.
Fenriz er jo storfan av Techno osv, han har vel øret innenfor de fleste sjangere vil jeg tro. Og Attila har samarbeidet med David Tibet osv osv.

F.eks Vicotnik fra DHG møtte jo på en "fan" i utlandet som sa at 666 International skiva var helt jævlig og at Fenriz ville snudd seg i graven hvis han hørte det, hvorpå Vicotnik svarte at Fenriz faktisk digga skiva og da ble fanen sint og nektet å tro han, da svarte Vicotnik at han er venn av Fenriz og snakker med Fenriz og at han ikke er sånn som det lille tr00 kvlt bildet han hadde lagd inne i sitt eget hode.

Folk som fortsatt tar Øystein årsets meninger om Black Metal seriøst må vel begynne å revurdere. Det er da ingen vits i å holde seg nede i kjelleren, gi ut alt på kasset og lage et ondt image rundt deg selv med en hel masse ting du egentlig ikke står for. En må utvikle seg og det "glade" 90-tall er forbi. Den elite-faktoren hvor folk kan stå og bedømme hvem som er verdige eller ikke ut fra en ondhets-skala er jo totalt latterlig. Men det er jo fortsatt utenforstående fra alle land rund omkring i verden som fortsatt er sånn. Og de kaller fans som meg utenforstående.

Folk som dyrker Mayhem er et godt eksempel. Der er det bare De Mysteriis skiva som er The " True" Mayhem og alt annet som er gitt ut etter det er liksom bare dritt. Fordi de utforsker nye veier som i min mening er ti ganger bedre enn De Mysteriis. Det kommer ingen ting ut av å gjenta seg selv om igjen og om igjen. Prøve å leke Darkthrone og Burzum ut i det uendelige. Prøv å tenk nytt!
Bra at det er fler som tenker som meg, kjenner meg veldig igjenn i meningene du får frem der, og har faktisk lignende opplevelser med black metal "idolene" du prater om. Fenriz har visstnok en ting for syre, hehe. Og Nattefrost forguder fiskegrateng har jeg fått med meg fra ei fylle på Elm street da han nermest holdt foredrag om fiskegrateng
Sitat av korzac
St. Vitus, selv om vi som har fulgt med vet det, betyr det ikke at alle vet det.
Selvsagt var Venom en inspirasjon for black metal, det sier seg jo selv når navnet kommer derfra, Mayhem tok vel gjerne og band navnet fra en Venom låt om jeg ikke husker feil. Mayhem With Mercy

selv om det er litt off topic er jeg litt nysgjerrig på hva dere blackiser syns om black metal miljøet. Er det kun jeg som ser veldig mye selvmotsigelse og naivitet ?
Band som tar black metal skrittet videre på en innovativ måte, vil nevne keep of kalessins Armada som et eksempel, får total slakt i miljøet, og folk forholder seg hovedsaklig til band fra slutten av 80, tidlig 90 tallet.
Vis hele sitatet...
Tenker du på Black Metal miljøet nå eller før ? Idag er det vel ikke noe miljø siden det er blitt relativt stuerent bortsett fra Gorgoroth. Og det miljøet som var eksisterer jo ikke nå lenger. Det døde vel ganske godt i 95 og de "gamle" tok avskjed med hverandre og gikk mer eller mindre hver til sitt. Og det miljøet kommer ikke tilbake. Det blir kan ikke bli gjennoplivet. Passende låt: Burzum - Det Som En Gang Var...

Keep Of Kallesin er vel ikke helt Black og jeg synes ikke noe særlig om den skiva heller.

Sitat av Ken0rr
Folk som fortsatt tar Øystein årsets meninger om Black Metal seriøst må vel begynne å revurdere. Det er da ingen vits i å holde seg nede i kjelleren, gi ut alt på kasset og lage et ondt image rundt deg selv med en hel masse ting du egentlig ikke står for. En må utvikle seg og det "glade" 90-tall er forbi. Den elite-faktoren hvor folk kan stå og bedømme hvem som er verdige eller ikke ut fra en ondhets-skala er jo totalt latterlig. Men det er jo fortsatt utenforstående fra alle land rund omkring i verden som fortsatt er sånn. Og de kaller fans som meg utenforstående.

Folk som dyrker Mayhem er et godt eksempel. Der er det bare De Mysteriis skiva som er The " True" Mayhem og alt annet som er gitt ut etter det er liksom bare dritt. Fordi de utforsker nye veier som i min mening er ti ganger bedre enn De Mysteriis. Det kommer ingen ting ut av å gjenta seg selv om igjen og om igjen. Prøve å leke Darkthrone og Burzum ut i det uendelige. Prøv å tenk nytt!
Vis hele sitatet...
Er så lattelig at det gjør vondt med de Tr00 greiene... Er vel bare på nettet den diskusjonen er om hva som er kvlt og ikke. Men Euronymous har rett i en ting. No Mosh, No Trends, No Fun, No Core. Ellers ville jeg ikke hatt det på jakken min.
Men når det kommer til Mayhem så er Ordo Ab Chao det beste siden De Mysteriis. Når vi snakker om De Mysteriis så skulle Dead vært på vokal !
Men det er vanskelig og fornye seg i en sjanger som er såpass brukt og trang hvis du forstår hva jeg mener. Er ikke mange som klarer det...
Selvhat, Burzum, Bethlehem
Har vært borti tr00 miljøer i senere tid, men dog består miljøene av personer som er jevnaldrende med meg. Takler uansett ikke den trangsynte tenkemåten som de har fått fra intervjuer fra tidlig 90 tallet..

Jeg mente ikke å si at Keep of kalessin er black metal, mente at de har videreutviklet sjangeren i en positiv retning, men det er bare min mening.

Syns igrunn at de mysteriis gjorde seg bra med Atilla, selv om dead var jævlig fet på vokal, freezing moon med dead var fantastisk. Uansett ble vel mysteriis gitt ut etter et aldrig så lite uhell med hagle (correct me if I'm wrong).

Dead var vel og med på tr00 bølgen, da han mente at man f.eks ikke kunne gå i vanlige klær å høre på black metal..
Jeg synes både dette "true" konseptet og "sellout" konseptet bare blir for dumt. Slik som Ghaal (eller hva han heter) sa i et intervju: "De som kommer på konsertene for musikken sin del har totalt misforstått konseptet med black metal." Eller noe i den duren.

Hvorfor ellers enn musikken? Det er like dumt å tro på satan som på gud, og musikken er min eneste grunn til å digge black metal. Meget trangsynt, som korzac sa.

Jeg mener hvertfall at det er musikken som skal tjenes, og alt mulig skal være lov. Ikke slik som i f. eks. klassisk, der du blir lynsjet for å endre på tempoet. Så å si at Dimmu Borgir er sellout blir bare idiotisk, for de spiller musikken slik som de vil, og det burde de for faen meg få lov til uten at en haug med fjortisser skal begynne å whine fordi en eller annen dude gjorde det i et intervju de har sett på utube.

Noe av det kuleste jeg har hørt innen black metal, er låta som rapperen Bad Spit har gjort med et eller annet band. Black metal og hip-hop i ett. Utrolig eksperimentelt. Og hvis noen vil blande inn dansemusikk i metalen, så skal de få gjøre det uten at jeg sier ett ord på det.

Sporet mer og mer av her nå, men var godt å få det ut
Sist endret av hopalong; 4. juli 2007 kl. 12:58.
Sitat av hopalong
Jeg synes både dette "true" konseptet og "sellout" konseptet bare blir for dumt. Slik som Ghaal (eller hva han heter) sa i et intervju: "De som kommer på konsertene for musikken sin del har totalt misforstått konseptet med black metal." Eller noe i den duren.

Hvorfor ellers enn musikken? Det er like dumt å tro på satan som på gud, og musikken er min eneste grunn til å digge black metal. Meget trangsynt, som korzac sa.

Jeg mener hvertfall at det er musikken som skal tjenes, og alt mulig skal være lov. Ikke slik som i f. eks. klassisk, der du blir lynsjet for å endre på tempoet. Så å si at Dimmu Borgir er sellout blir bare idiotisk, for de spiller musikken slik som de vil, og det burde de for faen meg få lov til uten at en haug med fjortisser skal begynne å whine fordi en eller annen dude gjorde det i et intervju de har sett på utube.

Noe av det kuleste jeg har hørt innen black metal, er låta som rapperen Bad Spit har gjort med et eller annet band. Black metal og hip-hop i ett. Utrolig eksperimentelt. Og hvis noen vil blande inn dansemusikk i metalen, så skal de få gjøre det uten at jeg sier ett ord på det.

Sporet mer og mer av her nå, men var godt å få det ut
Vis hele sitatet...
Det hørtes jo som ett veldig merkelig utsagn fra Gaahl og jeg tviler du har fått det riktig. Såklart er det lov og gjøre hva man vil innenfor sjangeren men det blir jo som regel aldri noe særlig bra. Når det kommer til Dimmu idag er det mer metal med innslag av black i seg.

Sitat av korzac
Har vært borti tr00 miljøer i senere tid, men dog består miljøene av personer som er jevnaldrende med meg. Takler uansett ikke den trangsynte tenkemåten som de har fått fra intervjuer fra tidlig 90 tallet..

Jeg mente ikke å si at Keep of kalessin er black metal, mente at de har videreutviklet sjangeren i en positiv retning, men det er bare min mening.

Syns igrunn at de mysteriis gjorde seg bra med Atilla, selv om dead var jævlig fet på vokal, freezing moon med dead var fantastisk. Uansett ble vel mysteriis gitt ut etter et aldrig så lite uhell med hagle (correct me if I'm wrong).

Dead var vel og med på tr00 bølgen, da han mente at man f.eks ikke kunne gå i vanlige klær å høre på black metal..
Vis hele sitatet...
Haha tr00 miljøer idag. Det foregår vel nesten bare på nettforum i utlandet eller i sør-amerikanske land/Øst-Europeiske land. Blir for dumt og plukke opp meningene fra 90-tallet. Dead døde like før/like etter de startet med sine ideer og Euronymous fant ut at Dead tok selvmord på grunn av kommersialiseringen i Death Metal.
Sitat av St.Vitus
Det hørtes jo som ett veldig merkelig utsagn fra Gaahl og jeg tviler du har fått det riktig. Såklart er det lov og gjøre hva man vil innenfor sjangeren men det blir jo som regel aldri noe særlig bra. Når det kommer til Dimmu idag er det mer metal med innslag av black i seg.
Vis hele sitatet...
Nei, var i et intervju på youtube der et par folk ble tatt med opp til plassen han bodde. Jaggu fant jeg det ikke og gitt. I ett av disse klippene sier han det. Orker ikke å se gjennom alle for å finne det. Han sier det mens de står i skogen en plass.

True Norwegian Blackmetal - Part 1

Part 2

Part 3

Part 4

Part 5

EDIT: Så gjennom de nå. Se fra 2.40 på klipp 5. Der sier han det.
EDIT2: Han sa det ikke så tydelig som jeg husket, men jeg synes likevel det var der
Sist endret av hopalong; 4. juli 2007 kl. 18:23.
Sitat av St.Vitus
Euronymous fant ut at Dead tok selvmord på grunn av kommersialiseringen i Death Metal.
Vis hele sitatet...
Du mener Euronymous fant på at Dead tok selvmord på grunn av kommersialiseringen i Death Metal? Mannen var jo ustabil, savnet hjemlandet og var sikkert manisk depressiv. Bedre ble det ikke av at Aarseth kom med utsagn som "Hvorfor kan du ikke bare ta livet ditt? det er ingen som liker deg" osv.
Tro meg, var på besøk hos en kompis i tr.heim, og han hengte i noe som jeg senere skulle oppleve å være det mest patetisk tr00-miljøet jeg noen gang har lagt mine øyne på, så det eksisterer, men vettuge folk holder seg langt unna virker det som (logisk nok). Uheldigvis for meg har jeg vært mye på flytting og opplevd mye av disse tr00 folkene når jeg har prøvd å bli kjent med nye folk, så jeg trodde det var mer utbredt enn det tydeligvis er, eller som dere sier det er.

Håper for Norge sin del at dette er et lite utbredt samfunn, og at det stortsett bare henger igjenn i utlandet.



Enda mer off topic:
Møtte en fyr i Italia med et stort norskt flagg oppned tattovert på ryggen
Syns det er utrolig moro at Norsk black metal er så stort, gjør meg litt stolt av å være nordmann i utlandet.
Off topic: I utlandet har de Dimmu Borgir sjokolade.

Men ja det er ganske så latterlig ja. Man må liksom være verdig for å være Black Metal fan. Det finnes liksom regler. Det sier jo bare at Black Metal miljøet har enda mer saueflokk-mentalitet enn det pop-samfunnet de skryter av at de hater så utrolig mye.
Sitat av Ken0rr
Du mener Euronymous fant på at Dead tok selvmord på grunn av kommersialiseringen i Death Metal? Mannen var jo ustabil, savnet hjemlandet og var sikkert manisk depressiv. Bedre ble det ikke av at Aarseth kom med utsagn som "Hvorfor kan du ikke bare ta livet ditt? det er ingen som liker deg" osv.
Vis hele sitatet...
Hehe fullt klar over at det ikke var grunnen til hans selvmord men tenkte bare å påpeke at det var det Euronymous sa var grunnen.

Sitat av Ken0rr
Off topic: I utlandet har de Dimmu Borgir sjokolade.

Men ja det er ganske så latterlig ja. Man må liksom være verdig for å være Black Metal fan. Det finnes liksom regler. Det sier jo bare at Black Metal miljøet har enda mer saueflokk-mentalitet enn det pop-samfunnet de skryter av at de hater så utrolig mye.
Vis hele sitatet...
Stormblåst sjokoladen ? Sorgens sjokolade ? Haha Dimmu sjokolade. Beste jeg har hørt idag.
Band: LORDI
Sang:hard rock halleluja
Grunn: Vant 500 spenn av fatteren da vi vedda om hvam som skulle vinne grand prix finalen
"Verden er ikke så galen at de kan stemme på noe sånt" sa min far da han inngikk veddemålet. he he Jagu er ikke finland gode for noe de også
Sist endret av draco12345; 6. juli 2007 kl. 21:49. Grunn: glemte å si at jeg siterte fatteren
SLIPKNOT er bandet som virkelig viser at metal er metal!
Ja, Lordi og Slipknot spiller kølsvart blackmetal som får øra til å blø.. Lordi er kristne og både de og Slipknot spiller noe som er milevis unna blackmetal.
Sist endret av Thrillseeker; 7. juli 2007 kl. 03:56.
Jeg sporet av, så jeg får løftet toget inn på skinnene og tilføye at Koldbrann er ganske fett, selv om de kjører den litt kjedelig gamle oppskriften enda
Sitat av Same i Skauen!
SLIPKNOT er bandet som virkelig viser at metal er metal!
Vis hele sitatet...
Jeg vil gråte... Nu "metal" går ikke under sjangeren Metal.... For svarte faen!

Og bruk www.metal-archives.com!!!
CoF..hmm nja, hører mest på på CoF som er black metal. Kanskje litt Satyricon i ny og ned.
Oh, og Dark Funerals, glømte de
Sitat av korzac
Jeg sporet av, så jeg får løftet toget inn på skinnene og tilføye at Koldbrann er ganske fett, selv om de kjører den litt kjedelig gamle oppskriften enda
Vis hele sitatet...
Er det ikke bedre at vi diskuterer alt som har med bm i en tråd som faktisk har black metal som overskrift og der black metal blir diskutert, enn at vi lager en ny tråd?
Sist endret av hopalong; 7. juli 2007 kl. 18:46.
Sitat av hopalong
Er det ikke bedre at vi diskuterer alt som har med bm i en tråd som faktisk har black metal som overskrift og der black metal blir diskutert, enn at vi lager en ny tråd?
Vis hele sitatet...
Er jo i og for seg sant det Den store black metal tråden,eh? hehe. I såfall har jeg et spørsmål til de av dere som muligens spiller black metal gitar selv. Hva slags gitar og effekter bruker dere for å få en moderne black metal sound? Jeg har prøvd utallige kombinasjoner, men jeg får aldri helt lyden jeg er ute etter, vil ha den "renere" enn 90talls black metal, pompøs lyd med en twist of den klassiske kattetorturdistortion som ble brukt på 90 tallet..
korzac: kjøp deg podXT. Da kan du laste ned tusenvis av patcher fra customtone.com. Finner du ikke en sound som passer deg da, så er det bare å gi opp...
Jeg bruker en Ariapro 7-strenger (billig greie), og en Gibson Les Paul Standard. Når bandet spiller inn bruker jeg en Zoom 606, men når vi øver/opptrer bruker jeg Digitech Hot Head. Jeg har vel ikke ren black metal lyd, for jeg spiller en del heavy og en del rock, men vil da påstå at det har bm-vri

Dette varierer så klart ettersom hva jeg spiller.

Du kan jo høre på www.myspace.com/pestifere. Har funnet ny lyd nå, til de nye låtene våre.
Sist endret av hopalong; 9. juli 2007 kl. 19:02.
Noen her som skal på Dimmu i November?^^
Okey, bruker LP og SG selv (spiller hovedsakelig rock), og har solgt effekt brettet mitt, boss GT6 var det vel, men begynte å nerme meg noe jeg likte på det. Siden jeg ikke spiller i band for tiden kjører jeg guitar rig 2 når jeg spiller.. enkelt og greit.

Angående Dimmu: Såfremst jeg får plass på gjestelisten (orker ikke betale for dimmu) og har nok øl penger.
▼ ... over et år senere ... ▼
Mayhem, Gorgoroth og Taake.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Darkthrone, Burzum, Mayhem
De beste black metal bandene jeg har hørt er:
Devilish Impressions

YouTube - DEVILISH IMPRESSIONS: Har-Magedon

De tideligere albumene til Behemoth.
Og Gorgoroth.

Devilyn er også bra:

YouTube - Devilyn - The List
Sist endret av sixfeetunder; 2. mai 2009 kl. 01:58.
Black metal er noe du må "lære" deg og høre på. F.eks du hører på noen letter sanger og søker etter tyngre og råere sanger. Spretter man rett opp høres det bare ut som bråk fordi du ikke vet helt hva du skal høre etter.

men snakker vi god Black metal så er vi inne på gamle Dimmu Borgir (ikke det nye da dette er... ja, vet ikke hva jeg skal si) og så har vi Satyricon med klassikeren Mother North.
Ikke bare Black Metal tror jeg, men men:
Opeth
Benea Reach (!!1)
Underøath
The devil wears prada
Killswitch Engage
RIP Selvhat
Sitat av A_O-MoP Vis innlegg
Opeth, start med opeth. Det er en av de mere oppfinnsomme og musikalske artistene. Veldig enkelt å starte med om du søker nøkkelen.

Start med låtene:
Windowpane
the drapery falls
Deliverance
Harvest

Dette er de mykere låtene. Når du da hører på de hardere låtene etterpå fatter du det lille skuespillet og leken med stemninger.
God fornøyelse
Vis hele sitatet...
Opeth er mitt absolutt favorittband, litt hardt og litt rolig.
For øyeblikket er Her Aparent min yndlingslåt, etter den kommer Deliverance.
Sitat av snki Vis innlegg
Ikke bare Black Metal tror jeg, men men:
Opeth
Benea Reach (!!1)
Underøath
The devil wears prada
Killswitch Engage
Vis hele sitatet...

Opeth har da vel aldri vært svartmetall.

Killswitch er metalcore.

Likte Har-Mageddon, hadde skikkelig thrash-feel.
Mitt eget band hehe
hører ikke så mye på black metal lengre, hørte veldig mye på det før. Men yndlings bandene mine må være Darkthrone, Burzum og Gorgoroth.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
For tiden går det i Immortal, Burzum , Mayhem og Dummu.
+ alle de buddah luddah nevnte, fjompetryne altså :C
Sist endret av sofatryne; 4. november 2009 kl. 23:28.
Sitat av snki Vis innlegg
Ikke bare Black Metal tror jeg, men men:
Opeth
Benea Reach (!!1)
Underøath
The devil wears prada
Killswitch Engage
Vis hele sitatet...
Ikke et jævla blackmetal-band.
Her går det mye i mer kjente band. Liker ekstreme tempoband som Dark Funeral og 1349. Immortal, Dimmu, Satyricon går det en del i. Kan vel nevne Behemoth også, selv om det er Death-metallen i det som tiltrekker meg mest.
Carpathian forrest og khold til tider.

Noen som har gravd seg inn i den amerikanske bølgen av Black metal?

Off: Denne tråden kunne virkelig trenge en aktiv moderator til å fjerne alle (30 % av?) postene som nevner ikke-black-metal-band.
Enig at denne tråden burde modereres.. over halvparten av svarene er jo ikke relatert til svartmetall engang.

On topic: De første bandene jeg hørte på var vel Emperor og Immortal tror jeg, og jeg synes de er blant de mer "letthørte" bandene, sammen med f.eks Volcano og mye annet av Satyricon. Dimmu har jeg ikke noe forhold til overhodet, jeg synes de lager overprodusert og Nightwish-aktig musikk som nok faller mest i smak hos italienere. Mayhem har mye gøy, men de skuffa så jævlig da jeg så dem i 2005 at jeg mista litt interessen..
Taake har et par ganske underholdende tekster, Aura Noir er fengende, 1349 er kule (selv om abientretninga de har tatt nå ikke er helt noe for meg personlig), også har jeg i grunn alltid likt Windir, til tross for tidvis harry folkemusikkinnslag.
Mye spennende som er på gang både her i Trondheim og i resten av landet, særlig undergrunnsmessig. Om noen vil sjekke ut nye band kan jeg anbefale Nidrosian Black Mass, som er en slags minifestival i Trondheim, som har blitt arrangert et par ganger nå. Tror neste gang blir på nyåret; men det finnes det mer info om på Scream-forumet. Ole booker hvertfall både norske og internasjonale band, og du er så og si garantert å oppdage noe nytt og interessant der. Bonusen er den obligatoriske konsertfeelingen (når det kommer til BM altså), i form av levende lys, dyrehuer og musikk som enten gir en helt spesiell stemning, eller som banker ræv... eller ofte begge.

Enig at denne tråden burde modereres.. over halvparten av svarene er jo ikke relatert til svartmetall engang.

On topic: De første bandene jeg hørte på var vel Emperor og Immortal tror jeg, og jeg synes de er blant de mer "letthørte" bandene, sammen med f.eks Volcano og mye annet av Satyricon. Dimmu har jeg ikke noe forhold til overhodet, jeg synes de lager overprodusert og Nightwish-aktig musikk som nok faller mest i smak hos italienere. Mayhem har mye gøy, men de skuffa så jævlig da jeg så dem i 2005 at jeg mista litt interessen..
Taake har et par ganske underholdende tekster, Aura Noir er fengende, 1349 er kule (selv om abientretninga de har tatt nå ikke er helt noe for meg personlig), også har jeg i grunn alltid likt Windir, til tross for tidvis harry folkemusikkinnslag.
Mye spennende som er på gang både her i Trondheim og i resten av landet, særlig undergrunnsmessig. Om noen vil sjekke ut nye band kan jeg anbefale Nidrosian Black Mass, som er en slags minifestival i Trondheim, som har blitt arrangert et par ganger nå. Tror neste gang blir på nyåret; men det finnes det mer info om på Scream-forumet. Ole booker hvertfall både norske og internasjonale band, og du er så og si garantert å oppdage noe nytt og interessant der. Bonusen er den obligatoriske konsertfeelingen (når det kommer til BM altså), i form av levende lys, dyrehuer og musikk som enten gir en helt spesiell stemning, eller som banker ræv... eller ofte begge.

noen trykka visst to ganger. Jaja, mye relevant info forsåvidt, så det skader neppe å lese det to ganger!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Slenger med på ønsket om at tråden modereres. De som nevner Metallica har nok aldri satt seg ned i godstolen med noe skikkelig svartmetall.

De svartmetall banda jeg hører mest på er Windir, Ulver, Satyricon, Emperor, Burzum, Immortal, Taake, Immortal, Aura Noir og Blood Tsunami. Det skal sies at Aura Noir og Blood Tsunami er black/thrash der Blood Tsunami ligger mer på thrash siden enn svartmetall siden. Med Aura Noir er det omvendt.

Om du ønsker å begynne å høre på svartmetall anbefaler jeg deg å begynne med noe av det siste til Immortal eller Blood Tsunami. Den musikken bærer preg av å være inspirert av thrash og blir dermed en lettere overgang enn om man skulle begynt rett på Mayhem med Deatcrush.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
Slenger med på ønsket om at tråden modereres. De som nevner Metallica har nok aldri satt seg ned i godstolen med noe skikkelig svartmetall.

De svartmetall banda jeg hører mest på er Windir, Ulver, Satyricon, Emperor, Burzum, Immortal, Taake, Immortal, Aura Noir og Blood Tsunami. Det skal sies at Aura Noir og Blood Tsunami er black/thrash der Blood Tsunami ligger mer på thrash siden enn svartmetall siden. Med Aura Noir er det omvendt.

Om du ønsker å begynne å høre på svartmetall anbefaler jeg deg å begynne med noe av det siste til Immortal eller Blood Tsunami. Den musikken bærer preg av å være inspirert av thrash og blir dermed en lettere overgang enn om man skulle begynt rett på Mayhem med Deatcrush.
Vis hele sitatet...
Nå er jo faktisk Deathcrush-albumet til Mayhem et ganske lettlikende album til blackmetal å være da. Men slenger meg på den med Immortal som det første bandet å begynne med.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Nå er jo faktisk Deathcrush-albumet til Mayhem et ganske lettlikende album til blackmetal å være da. Men slenger meg på den med Immortal som det første bandet å begynne med.
Vis hele sitatet...
Er både enig og uenig. Selve riffinga og tromminga minner ikke mye om svartmetall. Men vokalen til Dead kan virke ganske avskrekkende om man aldri har hørt på noe lignende fra før.
Nå har jeg sett altfor mange som nevner In Flames, Killswitch Engage og Opeth. Dette er IKKE Balck Metal.

In Flames - Melodic Death Metal
Killswitch Engage - Metalcore
Opeth - Heavy Metal

Men skal også nevnes at disse er band i en klasse for seg selv. Favoritter <3

Når det kommer til hva jeg hører på av BM så kan vi jo nevne Dimmu, Burzum og Finntroll.
Sist endret av Eplekjekk; 16. desember 2009 kl. 17:54.
Sitat av Bobben Vis innlegg
Herre... så mye krig om det. Jeg mener da In Flames går under kategorien Melodisk black metal, i vært fall det nye.
Vis hele sitatet...
Da tar du nok feil...de har ikke noe black metal elementer i seg i det hele tatt.. vil heller kalle dem Mainstream-melodic-death metal

Men ja, jeg liker Immortal ganske godt, "Battles in the North"- albumet er helt vilt, siden den inneholder Blashyrkh(Mighty Ravendark) som er j*vla awesome!

Og de 2 siste nye albumene til Immortal er sinnsyke også, litt mer melodiske enn forrige, men fy flate... er fantastisk.