Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2618
Hei!

Sitter i dag med en WRT54GL med Tomato. På en 5 mbit linje og flere personer streamer spotify så sliter vi med dårlig internett. Så det jeg lurer på er hvordan jeg skal få sperret det ved bruk av access restriction. Evt andre muligheter. Har prøvd å få Qos til å fungere men det har jeg latt være siden jeg ikke fikk dette til.
tar spotify så veldig mye nett da?
Sitat av Heiho Vis innlegg
tar spotify så veldig mye nett da?
Vis hele sitatet...
Hvis mange bruker spotify samtidig på et dårlig nett, ja.
Trådstarter
Sitat av Heiho Vis innlegg
tar spotify så veldig mye nett da?
Vis hele sitatet...
På en 5/1 linje med 3 stk som bruker spotify, mens jeg prøver å spille, så ja.
Spotify sluker opplastningen, + at det tar en god del av nedlastningen
Finn ut hvilke porter spotify bruker. Sperr dem i routeren. Du kan bruke en pakke sniffer for å finne ut hvilke porter spotify bruker. Eller bare google det; sikkert noen som har lurt på det samme.
Trådstarter
Sitat av vdank Vis innlegg
Finn ut hvilke porter spotify bruker. Sperr dem i routeren. Du kan bruke en pakke sniffer for å finne ut hvilke porter spotify bruker. Eller bare google det; sikkert noen som har lurt på det samme.
Vis hele sitatet...
Sitter på ip og porter. Men jeg aner ikke hvor i tomato jeg kan få sperret dette. Det som er problemet.
Var bare barnet
KjemikalieX's Avatar
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Sitter på ip og porter. Men jeg aner ikke hvor i tomato jeg kan få sperret dette. Det som er problemet.
Vis hele sitatet...
Er det ikke noe slik som Ip i url feltet i browseren?
Forstår jeg deg rett når jeg tror du ønsker å blokkere spotify totalt? Jeg har ikke så mye å bidra med, men QoS prioriterer vel tjenester som spotify såvidt jeg vet.

Høres ut som dette er et problem som er best å løse ved å snakke med de andre personene som bruker nettet. Det er sikkert ikke bare du som irriterer deg over dårlig nett. En løsning er jo å få folka til å kjøpe spotify premium og lage offline playlists. Musikk er verdt en hundrings i måneden.
Trådstarter
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Forstår jeg deg rett når jeg tror du ønsker å blokkere spotify totalt? Jeg har ikke så mye å bidra med, men QoS prioriterer vel tjenester som spotify såvidt jeg vet.

Høres ut som dette er et problem som er best å løse ved å snakke med de andre personene som bruker nettet. Det er sikkert ikke bare du som irriterer deg over dårlig nett. En løsning er jo å få folka til å kjøpe spotify premium og lage offline playlists. Musikk er verdt en hundrings i måneden.
Vis hele sitatet...
QoS har jeg prøvd å ordne utallige ganger. Men hver gang så ender det opp med at internett blir dårligere enn før. Hva jeg gjør feil aner jeg ikke, men jeg stiller mer enn gjerne opp for en teamview session for å få ordnet det. Når det gjelder å prate med de andre kan jeg si såpass at dette er ikke noe vits å prøve engang. De skjønner ikke at 5 mbit der to ser på youtube, og tre sitter på spotify ødelegger for alle andre. Om det stenges helt ned, eller om de får 20 kb å kose seg med er det samme for meg. Så lenge det er mulighet til å kunne spille inni mellom.
skolen greide og stenge alle sider bortsett fra 1 side.. (eksamen) så det burde vel være mulig det!
Sjekk ut det som står her under Socks Proxy: http://kzar.co.uk/blog/view/blocking...2p-connections
Ser ut som det fungerer, og tar knekken på P2P funksjonen i spotify. Det vil spare en del båndbredde.

Det du trenger da er en pc som kan stå som proxy server, pluss at de andre må være med på løsningen, siden de kan omgå den om de ønsker.

Never mind. Ser ut som du må blokke med brannmur på pc'ene og. Jeg lar noen med bedre peiling overta.
Trådstarter
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Sjekk ut det som står her under Socks Proxy: http://kzar.co.uk/blog/view/blocking...2p-connections
Ser ut som det fungerer, og tar knekken på P2P funksjonen i spotify. Det vil spare en del båndbredde.

Det du trenger da er en pc som kan stå som proxy server, pluss at de andre må være med på løsningen, siden de kan omgå den om de ønsker.

Never mind. Ser ut som du må blokke med brannmur på pc'ene og. Jeg lar noen med bedre peiling overta.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har utstyr som skal klare dette. Hvordan aner jeg ikke. Men siden dette er problemer kun når jeg skal spille. Ville det vært fint å enten kunne brukt QoS eller Access restriction så jeg kan aktivere/deaktivere som det passer meg
Hva med å skaffe din egen separate linje om du ønsker å være diktator angående hva som skal være lov å bruke på linja? ;-) Regner med de som sitter med Spotify betaler like mye for denne bruken som det du gjør? Eller er det snakk om familien her?
Hadde det vært snakk om uvettig bruk av torrents og dets like, så hadde jeg hatt litt mer forståelse.
Sist endret av Brimstone; 28. mai 2012 kl. 03:09.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
På en 5/1 linje med 3 stk som bruker spotify, mens jeg prøver å spille, så ja.
Vis hele sitatet...
Hvis vi hadde delt nettlinje, og du bestemte at alle vi andre ikke får lov til å høre på musikken vår, på vårt eget nett, fordi du ville spille et eller annet dataspill med vennene dine på Internet, så ville jeg tatt en alvorlig samtale med deg om hva slags dritt jeg aksepterer og ikke aksepterer at du gjør mot meg. Men, siden du har lyst til å være en drittsekk mot resten av de du deler Internet med googlet jeg det for deg. Det virker som en relativt enkel oppgave å utføre, og hvis du ikke klarer det bør du klemme det. Kuk.
Trådstarter
Sitat av Brimstone Vis innlegg
Hva med å skaffe din egen separate linje om du ønsker å være diktator angående hva som skal være lov å bruke på linja? ;-) Regner med de som sitter med Spotify betaler like mye for denne bruken som det du gjør? Eller er det snakk om familien her?
Hadde det vært snakk om uvettig bruk av torrents og dets like, så hadde jeg hatt litt mer forståelse.
Vis hele sitatet...
Er nok snakk om familie ja. Og det har ingenting med at JEG skal bruke alt hele tiden. Men jeg har prøvd å prate med de det gjelder, og det hjelper ikke.

Sitat av Markus Vis innlegg
Hvis vi hadde delt nettlinje, og du bestemte at alle vi andre ikke får lov til å høre på musikken vår, på vårt eget nett, fordi du ville spille et eller annet dataspill med vennene dine på Internet, så ville jeg tatt en alvorlig samtale med deg om hva slags dritt jeg aksepterer og ikke aksepterer at du gjør mot meg. Men, siden du har lyst til å være en drittsekk mot resten av de du deler Internet med googlet jeg det for deg. Det virker som en relativt enkel oppgave å utføre, og hvis du ikke klarer det bør du klemme det. Kuk.
Vis hele sitatet...
Fjott! Det har ingenting med å leke sjef i huset. Det folkene i huset ikke skjønner er at når man går fra 60/10 linje til en 5/1 kan man ikke ture rundt som før. Hva du mener om det bryr meg midt i rævva. Noen ganger er det like greit å holde tett når man ikke vet alt bak en sak
Sist endret av Storebrand; 28. mai 2012 kl. 07:05.
Sitat av Storebrand Vis innlegg
Men jeg har prøvd å prate med de det gjelder, og det hjelper ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke hjelper har du klaget, og ikke pratet. Prat fører (nesten) alltid til en løsning.

Sitat av Storebrand Vis innlegg
Det har ingenting med å leke sjef i huset.
Vis hele sitatet...
Jo. Hvis du begrenser andres muligheter for å ha det fint for å ha det fint selv, så er det fordi du er eller leker sjef. Hvilke forhold som ligger til grunn for at du vil begrense familiens Spotify-tilgang er irrelevante (uansett om det er plutselig innsnevring av netthastighet eller en plutselig interesse for å se alle episoder av Doctor Who som har kommet ut).

Sitat av Storebrand Vis innlegg
Det folkene i huset ikke skjønner er at når man går fra 60/10 linje til en 5/1 kan man ikke ture rundt som før.
Vis hele sitatet...
Det kan, til og med, hende det er du som må skjønne akkurat det. Jeg vet ikke hvordan du har det hjemme, men slik du framstår i denne tråden virker det som at det er du som må skjønne det.

Sitat av Storebrand Vis innlegg
Hva du mener om det bryr meg midt i rævva.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis ikke.

Sitat av Storebrand Vis innlegg
Noen ganger er det like greit å holde tett når man ikke vet alt bak en sak
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Dette var ikke en sånn gang.
Spotify kan faktisk ikke blokkeres via port blocking, med mindre du blokkerer alle porter over 1024, som vil resultere i at omtrent alle onlinespill som finnes også blir ubrukelige (hvis du ikke kjører de spillene gjennom en tunnel). Hvis Spotify blir blokkert på den foretrukkede porten sin, vil den prøve en annen port til den finner en som virker (dette skapte problemer for IT-admin på skolen min, så han ga opp å blokkere Spotify). Du kan, derimot, blokkere tilgang til Spotifys servere, som visstnok skal være 78.31.8.14 til 78.31.8.17 (ikke verifisert). Da skal det nok gå bra.

I situasjoner som dette pleier jeg å holde meg utenfor diskusjoner om moral. Selv om jeg kanskje selv mener at handlingen er umoralsk, lar jeg det opp til den enkelte å bedømme dette, og deler informasjon på den basis at informasjon er til for å deles. Internett er til for å dele informasjon.
Sist endret av BjørnHarrier; 3. juni 2012 kl. 08:59.