Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1638
Hei er det nogen her som har råd til kossen eg kan slippe språk C på vederegående.
Når eg er 100% norsk.
Skal gå på studiespesialisering (Almenn).
Det er ikkje dataspråket c eg meiner , men vanleg språk ( fransk f.eks).

Takker for alle svar
Sist endret av Dodge21; 14. mai 2007 kl. 00:12.
Enkelte linjer har jo ikke språk i det heletatt.. Byggfag f.eks.
Ellerså kan du jo alltids velge B-språk;P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, du kan jo også velge TurboPascal istedet for C#
yrkesfagelig -> almenne-påbygg = ingen c-språk
medier og kommunikasjon har vel heller ikke noe c språk obligatorisk tror jeg.
Sitat av Panybs
medier og kommunikasjon har vel heller ikke noe c språk obligatorisk tror jeg.
Vis hele sitatet...
Hva hadde det med saken å gjøre? Les spørsmålet før du svarer
Hva med at du starter med å gjøre det du oppfordrer til?

Til trådstarter:

Spør studieveilederen din. Såvidt jeg vet skal det være mulig å slippe språk og fortsatt få studiekompetanse. generell studiekompetanse krever jo ikke språk, dermed blir disse timene bare "fyll" for å oppnå riktig antall timer, og kan dermed byttes ut med valgfag uten at det bør være noe problem på vitnemålet ditt. (Sånn var det hvertfall før kunnskapsløftet, men med Djupedal bak roret er det jo ikke godt å si hvordan ting fungerer i dag...)
Sist endret av Tobb; 14. mai 2007 kl. 00:05.
Hva med at du starter med å gjøre det du oppfordrer til?
Vis hele sitatet...
vel se her :

Skal gå på studiespesialisering.
Vis hele sitatet...
dvs almenn
medier og kommunikasjon har vel heller ikke noe c språk obligatorisk tror jeg.
Vis hele sitatet...
han skrev om media og kommunikasjon
Sist endret av inferno1296; 14. mai 2007 kl. 00:12.
Hehe som sagt i edit: Med Djupedal bak roret er det ikke godt å vite hvordan ting fungerer i dag. Og at almenn hadde skiftet navn til "studiespesialisering" hadde jeg ingen anelse om
vet ikke om det har det , men dodge tenker på sånn "prøve-vgs-fag" og det heter studiespesialisering.
Sånn fag som vi har på ungdomskolen.
jeg tror det er mulig, men du får ikke generell studiekompetanse. med andre ord: du kunne like greit gått en av de lekelinjene som sikkert er på skolen din.

snakk med rådgiveren din, eller om du ikke har startet, ta kontakt med ledelsen på vgs og spør. de vet svaret.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Vi hadde en ganske fin ordning på vår skole hvor du slapp unna med kun 2 år C-språk dersom du gikk Økonomiske og Administrative fag. Det var nøyaktig det samme som allmennfag, men med det fantastiske Bedriftsøkonomifaget istedet for eldre historie og geografi.
dodge skal arbeide med historie så det ville ha væt dårlig å la være å lære det.
Sist endret av inferno1296; 14. mai 2007 kl. 14:51.
Trådstarter
38 0
Skal ha fransk på videregående , men det hadde vert fint om eg kunne slippe og ha tysk.
Har mye mer lyst til å ta det siden. (etter eg er ferdige med utdannelsen).
?

Du trenger enten et C-språk eller B-språk. Tar du fransk så slipper du jo tysk (tror ikke det er mulig engang å ta to språk samtidig, da skoler som regel har språkfag lagt opp samtidig)
Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, ettersom spørsmålet var hvordan du kunne slippe unna C språk. Jeg skal derimot anbefale deg å ta Tysk C. Jeg tok tysk C når jeg gikk på GK, og det var noe av det letteste jeg noensinne har gjort. Riktignok hadde jeg bare ett år av det, og gikk aldri dypt inn i den djevelske tyske grammatikken, men uten å gjøre noen lekser, og dukke opp i bare litt over halvparten av timene, så fikk jeg en solid femmer.
Sitat av snorri
Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, ettersom spørsmålet var hvordan du kunne slippe unna C språk. Jeg skal derimot anbefale deg å ta Tysk C. Jeg tok tysk C når jeg gikk på GK, og det var noe av det letteste jeg noensinne har gjort. Riktignok hadde jeg bare ett år av det, og gikk aldri dypt inn i den djevelske tyske grammatikken, men uten å gjøre noen lekser, og dukke opp i bare litt over halvparten av timene, så fikk jeg en solid femmer.
Vis hele sitatet...
Hehe, stemmer det du sier. Tysk er en del likt norsk, og om du ser på en setning logisk, så skjønner du hva som står der. De bøyereglene tar heller ikke så lang tid å lære. Bare lær deg det, så blir tysk en lek i 3 år.

Går selv 1. året på tysk (c-nivå) og har ikke rørt boka siden November i fjor, og har fått 4-5 på alle prøvene.
Trådstarter
38 0
er det videregående dere snakker om?
Nå går jeg visuelle kunstfag med studiespesialisering (ja, videregående), så veit ikke om det er akkurat det samme.
Men vi får studiekompetanse slik som almenn, hvis det er samme greia med språk har jeg forstått det slik:
Du må ha norsk, du må ha engelsk og du må ha et språk til (så sant du ikke skal ha noe spesielt tilrettelagt eller har et annet morsmål). Ofte tysk, fransk eller spansk.
Du kan sjelden ha både tysk og fransk. Vil du ha fransk og vente med tysk, velger du fransk og glemmer tysken til du har lyst til å lære det seinere. Det nye kunnskapsløftet har visst skapt fryktelig mye forvirring.
Sist endret av Poke; 15. mai 2007 kl. 18:12.
Trådstarter
38 0
Leste på ein side der det stod hvilke fag vi skulle få.
Der stod det:
matte
Fremmedspråk nivå I
Fremmedspråk nivå II
naturfag
osv.

Så dette forvirret meg.

Edit : Dette var altså Studiespesialisering.
Sist endret av Dodge21; 15. mai 2007 kl. 18:23.
Er ikke 1. fremmedspråk engelsk da?
Hmm... Om du har hatt tysk på ungdomsskolen er det "Fremmedspråk nivå II". Om du starter på nytt (c-språk) er det "Fremmedspråk nivå I".

Er ikke helt sikker, men det virker logisk. Vi er iallefal delt opp slik på vårs skole.
Det kan godt være engelsk også da..
Sist endret av esl; 15. mai 2007 kl. 18:29.