Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 979
Det har bare så vidt blitt nevnt før, uten at noen kom fram til noe lurt.. Er det noen som har fått prøvd ut de glossy skjermene? Jeg skal bytte ut den gamle macen med en MacBook Pro nå, men er litt usikker på hva jeg skal gå for.. Jeg vil jobbe veldig mye med foto, og en del med grafisk design, men er ikke så keen på å være avhengig av å sitte i et helt mørkt rom hver gang jeg skal jobbe for å unngå glare..

Er ganske fornøyd med den matte som de fleste har nå, men forbedret kontrast frister veldig..
Glossy er sikkert fint men da ødeleger du muligheten til å sitte i et lyst rom, og bruke PC'en til andre nyttige ting.
jar hatt glossy i to dager, og er storfornøyd. vet ikke om det er noe med nye skjermen heller enn glossy eller ikke, men MBP med glossy er mye mer lyssterk enn powerbook.

Jeg bukte den ute i solsteika i går, og det fungerte bra. selvfølgelig er det vanskelig å slåss med sola, men det fungerte.
kjøp glossy om du skal bruke maskinen inne, der du kan kontrollere lyset selv. skal du bruke den utendørs og andre steder anbefaler jeg matt skjerm.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Laptop ute er dårlig uansett. Jeg har matt skjerm, men det er totalt ubrukelig å sitte ute når det er sol. Nå er lysstyrken på min dårligere enn de nye, men det er fortsatt ikke nok lysstyrke til at det er praktisk å bruke dem ute.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg har hatt min macbook ca. en måned nå og jeg er veldig fornøyd med skjermen.
Jeg har til og med tatt den med ut et par ganger og hatt den i fanget mens jeg ligger i hengekøya. Lyset blir ikke fullt så bra som det blir inne, men det er helt greit og holde på med.

Som det blir sagt er de glossy skjermene meget lyssterke, en stor fordel når man ser film osv.
Bildet blir ikke helt perfekt med mindre du ser det i rett vinkel, men til gjengjeld gir rett vinkel et utrolig bra bilde.

Jeg vil anbefale glossy skjerm.
Jeg hadde droppet glossy. Om du tester f.eks MacBook på Eplehuset/officeline på oslo city vil du se at det er gjennskinn på alt av lyskilder som står bak deg. Utrolig irriterende, og jeg valgte å kjøpe meg en MacBook Pro med matt skjerm. Veldig fornøyd med den. Husk at når du jobber med bilder vli oppløsningen være for liten (jeg syntes det), og kobler dermed til min 20" eksterne skjerm. Der har jeg ikke glossy skjerm, og ikke har jeg bruk for det heller.
Anng. glossy skjermer er det verd å lese denne siden. Det er ikke fullt så ille som han skal ha det til, men han får frem noen fine poenger som ville fått meg til å holdt meg unna glossy for all tid om det ikke hadde vert for at MacBooken er verdens sexxyeste maskin..
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Mm.. Takk for svar.. Forsatt litt usikker, så jeg får stikke ned på eplehuset å spørre om de har noen demomaskiner. Ser absolutt downsides med glossy, men lurer på om det er verdt det, siden jeg sitter å nørder med bilder på et mørkt rom mye av tida uansett.. =p

Vi får se..
Tror jeg kommer til å holde meg til matt skjerm framover også, selv om det ser jævelig sexy ut med den glossy skjermen. Mer lyssterke er vel alle skjermene såvidt jeg har forstått, og syns det er plagsomt nok med det lille som er av gjenskinn i skjermen min nå. Det lar seg jo ordne bare jeg flytter litt på meg, jeg sitter vanligvis med ryggen til et vindu, og har mulighet til å flytte mye på meg rundt dette bordet her, men foretrekker plassen med ryggen mot vinduet, og da tror jeg det hadde blitt helt uholdbart med glossy.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Lettere å spotte fettmerker på glossy skjerm. Men det er til gjengjeld lettere å vaske dem vekk. Selv bruker jeg en 19" LCD-skjerm med glassfront, og er svinfornøyd.

I følge Apple skal glossy skjermer gi klarere farger. Dette har jo sine fordeler om du jobber med foto. Hvorvidt dette stemmer eller ikke, kan jeg ikke uttale meg om. Men det finnes sikkert nyttige omtaler rundt om på Intenett.
Noen som kan si meg hva glossy skjermer er?
Overflaten på skjermen er rett og slett blank (glossy), istedet for "matt", vet ikke helt hvordan det kan forklares på noen annen måte.
I like turtles
Skyfex's Avatar
En matt skjerm har en svakt ujevn/kornete overflate (du vil ikke kunne se det direkte). Det gjør at lyset som kommer fra omgivelsene blir spredt når det blir reflektert av overflaten på skjermen, som gjør at gjennskinn blir uklart og mindre markert. Dette påvirker naturligvis også lyset som kommer ut fra skjermen til en viss grad. En matt skjerm har ikke denne overflaten, derfor blir alt lys fra omgivelsene reflektert direkte, og du får et klart gjennskinn. Men lyset fra skjermen blir forholdvis uforandret.
En ting jeg kom på, som kanskje kan gjøre det lettere å forstå, er dette: Når en matt skjerm er av, så ser den svakt grå ut, ikke helt svart. Dette er egentlig det svarteste den kan klare å vise (det ser enda svartere ut når det får noe lyst ved siden av, så opplevelsen blir litt bedre, men egentlig er det bare mørkt grått). En blank skjerm ser derimot enda noen hakk svartere ut, og det samme vil gjelde for andre farger også. Greia er selvsagt det som skyfex forklarer over, tenk deg at det du ser av gjenskinn av lyskilder på den blanke blir "fordelt" utover et mye større område på de matte. Vips, blir gjenskinnet ikke like plagsomt, og du kan se hva som er på skjermen overalt, men til gjengjeld blir farger og kontraster en anelse blassere.
Jeg ville gått for glossy, om du ikke har kjøpt ennå da. Jeg har MacBook sort, glossy skjerm. Ikke noe stress og sitte ute, jeg satt mot sola slik at sola var bak skjermen, fungerte kjempe bra. Satt også fra sola for å sjekke og jeg syns egentlig det fungerte bra også. Det oleandreas skriver over her har aldri tenkt over en gang, kan godt hende at man ser lyskildene bak seg, men det er antagelig bare når du leter etter dem. Lykke til med et uansett godt kjøp
poe
poe's Avatar
Trådstarter
Har testa en glossy nå, og det er ikke så ille som folk skal ha det til.. Men så kommer jo det faktum at bildebehandling på en laptop generelt er dritt, og nesten umulig å få riktig.. Uansett kommer jeg nok til å bruke en stasjonær skjerm til den jobben uansett, som gjør det like greit å ha en matt skjerm som er noenlunde brukbar uansett..