Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2493
dersom man betaler med sperret visa kort, kan den ansatte se på terminalen om kortet er stjålet? eller vil det kun komme frem "transaksjon autorisert" og "transaksjon ikke autorisert". Det siste kan det jo være mange grunner til så er det vanlig att ansatte ringer politiet i slike tilfeller?
Mest sannsynlig ikke. Antakeligvis kommer en teit feilmelding. Jeg vil ikke anbefale deg å prøve uansett :-) Med mindre du er i en by du ikke kommer til å vise deg på i et år og bruker en offline terminal av den gamle typen, - og slipper å vise ID.. Da er du gankse safe. Menne, om ikke det så vil jeg heller anbefale deg å pante flasker til røykpakken =]
Tvilsomt at de kan se det.. men, du burde kanskje ikke prøve uansett.. =/ Litt kjipt å bli tatt tho
Trådstarter
kommer nok bare til å gjøre det i utlandet i såfall. der spør de omtrent aldri om noe ID i tillegg og mange steder har gamle terminaler. det kommer såpass mange internasjonale folk og de har ikke tid til å spørre om tilleggs ID.
Jeg jobbet i klesbutikk for noen år siden, og en kollega av meg opplevde en gang at det kom det opp "Kortet er stjålet" på kassa. Jeg var ikke der selv, men dette er altså mulig.
Har skjedd med meg tidligere, dog fant jeg igjen kortet mitt etter at det var blitt sperra. Banken hadde glemt å fjerne sperringa. Da sto det bare "Inndra kort". Jeg fortalte personen i taxien at det var meg, og hadde flere muligheter til å vise annet legitimasjon, men han fortalte at han fikk et par hundre kroner av visa for å inndra kortet, for å forhindre misbruk.
Jeg jobber på bensinstasjon, og der kommer det opp om Kortet er sperret, står ingenting om det er stjålet eller ikke, står heller ikke "inndra kort"..
Uten noen direkte kilde til det eg sier sier eg det nå uansett, med fare for litt kritikk

Dersom et VISA kort blir brukt på et brukersted som er "online", dvs direkte sanntidskommunikasjon med en autorisasjons/transaksjonsserver, vil kortet uansett bli kontrollert mot ett felles "register", eller database om du vil. Informasjon om kortet vil bli sendt til eksternt system hvorpå aktuell godkjenning foregår(kortnr, sum, og kanskje pin). Tilbake vil eg tro systemet får følgende status/resultat: godkjent(transasksjon og beløpt godkjent + referanse), feil pin, ikke godkjent(sum for høy i forhold til saldo/kreditt eller feil pin), avvist(kortet er sperret eller feil pin for mange ganger), tapt kort(kortet er meldt tapt/stjålet av kortinnehaver), feil i kommunikasjon(godkjenningsinformasjon må sendes på nytt eller helle prosessen må gjentas).

Dette "tipper" eg i med bakgrunn i flere år med systemutvikling(ja, ingen autoritet av den grunn, men eg tror tankegangen min er noelunde lik) samt att eg har fått flere av feilmeldingene selv. Enkelte betalingsterminaler har eg sett spør etter pin dersom du skriver feil, andre får bare ikke godkjent(da prøver man som regel på nytt). Ikke godkjent kommer som regel alltid dersom eg har oversteget kreditt eller ikke har nok penger på konto(naturlig nok), men i et annet tilfelle fikk eg avvist. Banken hadde da sperret kortet pga for mye minus(-70 kr elns) over for lang tid(brukte sjeldent det kortet). En kjapp telefon til banken og eg kunne bruke kortet igjen, da ble det godkjent. Og samtidig for mange år siden meldte eg kortet mitt tapt da eg ikke klarte å finne det igjen. Etter noen dager fant eg det og glemte å melde det "funnet". Da eg brukte det fikk betjeningen beskjed om at kortet var mistet eller stjålet, og ut over det å sjekke bilde og lignende ba de meg også om annen legitimasjon. Heldigvis hadde eg.

Ut over dette vil det tryggeste være manuelle "kortleserene" hvor du må kvittere for beløp og signere. Disse er tydelig offline og fungerer selv med minus eller stjålet kort
Med "manuelle kortlesere" må brukerstedet ringe visa eller mastercard for å få autorisasjonskode ved beløp over 1000 kr.
jeg brukte mitt visa kort på utesteder og diverse steder hvor du ikke taster kode men underskriver isteden. dette kortet var sperret i lang tid for det sa stopp. og da endte det med at det hadde hopet seg opp med penger på utestedet jeg vanka på og ettersom de ikke fikk trekt pengene fra min bank grunnet at det var sperret/ugyldig. Sendte de meg en regning som tilsutt endte på rundt 3000kr. dette regner jeg med de gjør de fleste andre steder også.. regninger var fra flere kvelder og ikke bare en vel og merke