Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4579
Hvordan få tak i dem ang håpløse arbeidsforhold? bror min er lærling på et bakeri. de er 3 bakere, (2 lærlinger og en sjef), sjefen gjør svært lite, og de må gjøre arbeid for ca 10 mann, for hånd! de produserer alt for mye for at de ansatte å klare å gjøre, og 3,5 time overtid (ubetalt) er nødvendig for å gjøre alt som sjefen menes skal gjøres. jeg mener sjefen der enten må øke antal ansatte eller kutte ned på produksjonen, bror min e sterk og flink i sitt abeid, men dette sliter ham ut.

hvor kan han få tak i dem? erfainger? holder de løfte om anonymitet feks?
Det høres vel strengt tat mer ut som noe for fagforeningen. Han er vel organisert? Viss ikke bør han bli det! Ta det opp med foreningen og de tar kontakt med arbeidsplassen. Dersom dette ikke fører frem tar de kontakt med arbeidstilsynet.

Eventuelt er dette første (!) siden som kommer opp når du skriver følgende i google: kontakt arbeidstilsynet: http://www.arbeidstilsynet.no/c26968...html?tid=29010
ja fant den linken jeg og, men tenker også på erfaringer. Det er viktig for ham å forbli anonym, vil gjerne høre erfaringer ang akkurat det. Han er blant de som jobber mest overtid, så han er redd for å bli sett stygt på etter et besøk fra arbeidstilsynet hvor de klager på for mye overtid f eks.

Nei han er ikke organisert, virker ikke som noen der er det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tipper fagforening er ikke et ord som svinger så bra i ørene til slike sjefer
Uten garantier:
Arbeidstilsynet skal vel såvidt meg bekjent ikke ha noe med mye overtid og kanskje for få ansatte å gjøre. Så sant arbeidet ikke er til fare el for de ansatte så er det ikke en sak for dem.

Dette er noe en fagforening normalt ville tatt som en sak. Dersom man ikke er medlem må man ordne det selv.
Sitat av drQ
Uten garantier:
Arbeidstilsynet skal vel såvidt meg bekjent ikke ha noe med mye overtid og kanskje for få ansatte å gjøre. Så sant arbeidet ikke er til fare el for de ansatte så er det ikke en sak for dem.
Vis hele sitatet...
Dette er tungt fysisk arbeid, for de som er kjent med bakeryrket her så baker de veldig mye for hånd, ikke ved hjelp av maskiner som gjør alt arbeidet. Også mange tunge løft og gamle treige ovner som er tunge å dra ut og inn. Virker som sjefen trenger en vekker, ganske fort. Han utnytter også lærlingordningen virker det som, 2 av 4 ansatte er lærlinger (sjefen er der noen timer daglig og han andre er mye sykemeldt),og de slutter der etter 2 år, så får han inn nye lærlinger. Han betaler da ut en årslønn over 2 år, og får i tillegg tilskudd fra staten for å ha lærlinger. Bror min mente dette var litt tvilsomt.
Men er jo bare å melde segg inn i forbundet da, koster ikke så mye for en lærling og han får hjelp av folk som vet hva de driver med.
Er vel ikke så mye mer å lure på.
Lærlinger har godt av litt slit og xtra arbeid i lærling tia.. Interessetimer kalles det.. Jeg blir så grusomt oppgitt av folk som dere som syter fordi dere ikke vet hvordan det er i den virkelige verden..
Alle lærlinger har godt av dette og alle har vært igjennom det samme selv.. Man lærer av det også.

Selv jobbet jeg 200timer i måneden som lærling. i starten hadde jeg 7000kr utbetalt i måneden og på slutten ca 10,5tusen..

kjenner flere som hadde opp mot 250timer og den samma lønnen.. ja noen steder får man ufaglært lønn etter 160timer, men sjefen får ikke samma utnyttelse av arbeidet når personen som utfører arbeidet ikke er faglært. det er større sjanse for at den ufaglærte gjør feil..

MysterialPhysco: selv om enkelte liker å bli pult i ræva betyr ikke det at alle liker det...

Blir jo da litt vanskelig for han å være anonym da de kun er to potensielle klagere.. MEN... Det er ikke så mye klaging på slikt som skal til før bedriften mister status som lærebedrift. Da får det jo en del økonomiske konsekvenser for dem... Og de vil slite med å få lov til å ta inn lærlinger igjen. Ta kontakt med opplæringskontoret hos fylket. De som styrer og bestemmer slikt. (mener jeg) De har uansett taushetsplikt dersom han ikke ber dem gjøre noe. De vet i alle fall hva han bør og ikke bør gjøre.

Peis på! Klag! Har opplevd ca det samme selv... Er ikke slik det skal være.

Jeg tok igjen ved å ta med meg alle linux kundene når jeg sluttet hos ****. Sinnsykt bra ekstrainntekt å ha i tillegg til min nye jobb...

Edit: Jeg blir jævli provosert av folk som deg MysterialPhysco. Selv om du liker å bli rævkjørt og utnytta så kan du ikke bare gå ut i fra at det skal være slik. Ingen har lyst å jobbe uten lønn. Sånn er det bare. Har du en særdeles rik pappa som putter tusenlapper opp i rompa di? Det ville forklart en del...
Sist endret av neurotor; 2. november 2006 kl. 17:07.
Det høres ut som om overtid i bakeriet er blitt ei fast ordning. Slik skal det ikke være, overtid skal kun brukes hvis det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. Overtid kan ikke overskride 10 timer i uka, 25 timer i måneden eller 200 timer i året. Overtidsarbeid SKAL lønnes og med et tillegg på minst 40% av normal lønn.

Hvis broren din sin arbeidsgiver forbryter seg mot noen av disse punktene så kan dere sikkert kontakte arbeidstilsynet. Men normal praksis ville vært å kontakta fagforeninga.

Han kan sikkert også kontakte lærlingekontoret i fylket, om det finnes noe slikt.
Det høres mye ut som min gamle lærlingplass hvor vi jobba godt over 12 timer hver eneste dag, gjerne opp mot 16. Det var også "forbudt" å organisere seg, i den forstand at man fikk sparken om man gjorde slikt. Jeg prøvde å få arbeidstilsynet til å komme på besøk, men de hadde ikke kapasitet var svaret jeg fikk.

Etter 6 måneder med det tok jeg kontakt med opplæringskontoret og bytta lærlingplass.
Har han arbeidskontrakt? uansett, en lærling skal kun være der som "ekstra" altså vist bedriften normalt sett har 4 ansatte uten om lærlinger så skal ikke det reduseres til 3 om det kommer inn 1 lærling. alt overtid utover det som står i kontrakten skal han ha betalt det som en ufaglært arbeider har krav på ikke lærlinge lønn..
Kontakt opplæringskontoret, få dem til å komme å sjekke ut forholda. da får sjefen 2 valg rett opp forholda eller bli anmeldt + at bedriften blir svartelista hos dem og sletta som en godkjent opplærings bedrift.
gleder meg til å se dagens lærlinger i arbeidslivet når dere er ferdig utdanna.
Da kommer dere til å bli pult i ræva hele gjengen fordi dere jævla paragrafryttere ikke klarer å jobbe en jævla time xtra.. det er ikke snakk om å like å bli rævkjørt. det er snakk om å vise interesse for det man jobber med. Ansvar for egen læring kalles det! Sånne folk som dere provoserer meg som er så jævla gjerrige at om dere blir spørt om overtidsjobbing så er første spørsmålet hva man får for det.. penger er ikke alt her i verden.. Det fins så jævla mye mer enn det.!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MysterialPhysco
gleder meg til å se dagens lærlinger i arbeidslivet når dere er ferdig utdanna.
Da kommer dere til å bli pult i ræva hele gjengen fordi dere jævla paragrafryttere ikke klarer å jobbe en jævla time xtra.. det er ikke snakk om å like å bli rævkjørt. det er snakk om å vise interesse for det man jobber med. Ansvar for egen læring kalles det! Sånne folk som dere provoserer meg som er så jævla gjerrige at om dere blir spørt om overtidsjobbing så er første spørsmålet hva man får for det.. penger er ikke alt her i verden.. Det fins så jævla mye mer enn det.!
Vis hele sitatet...
Der bommer du grovt!

Som lærling har du rett på oppfølging, og opplæring *UTOVER* det ein vanleg arbeidstakar har.

Og uansett yrke, utdanning og status gjeld arbeidsmiljølova. Der er det slått fast kor mykje overtid som er lovleg, og kva betingelsar som gjeld. Grunnen til det er å unngå utnytting av arbeidstakarar. Tru det eller ei, men folk blir utbrende, og ei av årsakene kan vere høgt arbeidspress.

Eg er einig at pengane ikkje er det viktige. Helsa til ein arbeidstakar er mykje viktigare enn pengane vedkommande får. Så vi har lover, og då bør dei følgast!

Overtid har 0 med læring å gjere, og den situasjonen som vert beskreve i denne tråden høyrest ikkje ut til å ha med læring å gjere, men med arbeidssituasjonen. Dersom det som vert sagt stemmer, er det grovt overtramp på intensjonane om lærlingordninga. Dei skal vere eit supplement til anna arbeidskraft, nettopp for å lære opp nye fagarbeidarar. Dei skal *IKKJE* erstatte andre arbeidstakarar, og har krav på god oppfølgjing og opplæring, så å la lærlingar arbeide sjølvstendig heile tida er ikkje ok iht. intensjonen og lova.

Her oppfører du MysterialPsycho deg som et troll, som vil skape krass diskusjon. Det er ikkje spesielt høfleg, og du bør halde deg på eit sakleg nivå, og ikkje komme med uttalelser om folk som blir rævkjørt. Det er *OT* og usakleg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er forskjell på å vise interesse for jobben, og omtrent bli trua til å jobbe døgnet rundt for råtten betaling.
_Off topic_


Sitat av MysterialPhysco
Sånne folk som dere provoserer meg som er så jævla gjerrige at om dere blir spørt om overtidsjobbing så er første spørsmålet hva man får for det.. penger er ikke alt her i verden.. Det fins så jævla mye mer enn det.!
Vis hele sitatet...

Faktisk, penger er _NESTEN_ alt! Prøv å klare deg uten penger ei uke, du trenger alt mulig rart for å overleve. Du blir heller ikke sossial uten spenn, folk drar på byen sammen, kino osv..


Uten penger har du så å si nesten ikke no morro! Du får no spikke deg en trebil da (=
Sitat av vidarlo
Der bommer du grovt!

Som lærling har du rett på oppfølging, og opplæring *UTOVER* det ein vanleg arbeidstakar har.

Og uansett yrke, utdanning og status gjeld arbeidsmiljølova. Der er det slått fast kor mykje overtid som er lovleg, og kva betingelsar som gjeld. Grunnen til det er å unngå utnytting av arbeidstakarar. Tru det eller ei, men folk blir utbrende, og ei av årsakene kan vere høgt arbeidspress.

Eg er einig at pengane ikkje er det viktige. Helsa til ein arbeidstakar er mykje viktigare enn pengane vedkommande får. Så vi har lover, og då bør dei følgast!

Overtid har 0 med læring å gjere, og den situasjonen som vert beskreve i denne tråden høyrest ikkje ut til å ha med læring å gjere, men med arbeidssituasjonen. Dersom det som vert sagt stemmer, er det grovt overtramp på intensjonane om lærlingordninga. Dei skal vere eit supplement til anna arbeidskraft, nettopp for å lære opp nye fagarbeidarar. Dei skal *IKKJE* erstatte andre arbeidstakarar, og har krav på god oppfølgjing og opplæring, så å la lærlingar arbeide sjølvstendig heile tida er ikkje ok iht. intensjonen og lova.

Her oppfører du MysterialPsycho deg som et troll, som vil skape krass diskusjon. Det er ikkje spesielt høfleg, og du bør halde deg på eit sakleg nivå, og ikkje komme med uttalelser om folk som blir rævkjørt. Det er *OT* og usakleg.
Vis hele sitatet...
Okei.. jeg mener det at dagens lærlinger bør jobbe litt overtid i lærlingstia. både betalt og ubetalt for forstå og se hvordan arbeidslivet er. I enhver jobb finnes både overtidsvakter og lange arbeidsvakter. Selv jobber jeg kun 14 timers vakter og skal være ærlig.. jeg trives med det.. skjønt hadde ikke dette vært like aktuelt som lærling men å gjøre det en gang iblant hadde ikke gjort meg noe som helst. der igjen kommer det jeg nevnte istad.. ansvar for egen lærling! Den setningen der er så jævla viktig.. hvis man ikke har den i bakhuet kommer man ikke så veldig langt gjør man vel?

Jeg har aldri sagt at lærlinger skal erstatte faglærte arbeidere. det bør være 2faglærte pr lærling. dessverre er det ikke en brøkdel av bedriftene som følger de reglene engang. Norwegian og Hotel Continental kan jo gå fram som ett godt eksempel når det gjelder utnyttelse av billig arbeidskraft.

jeg fikk først slengt i trynet her at jeg likte å bli rævkjørt.. jeg forsvarer meg man ved å si min mening. dette er ett diskusjonsforum for svarte.. litte grann krass kritikk må man tåle...
Som lærling er man organisert i en utmerket fagforening. Ta kontakt med de.
Jeg går jo ikke på jobb fordi det er så utrolig gøy, det er jo fordi jeg tjener penger på det.
Hvorfor skal ikke lovene brukes når de er der? Hvorfor kan ikke lærlinger lære uten å måtte jobbe ræva av seg?
MysterialPhysco det er folk som deg som irriterer meg, som aldri sier i fra når de blir behandlet som søppel på jobben.
MysterialPhysco kan tydeligvis ikke noe som helst om arbeidsmiljøloven.

Men uansett, det skal ikke være no stor sak å melde seg inn i en organisasjon. Koster ikke så mye heller. Et tips er å gjøre det så fort som mulig. Broren din burde lese igjennom lover & regler og konfontrere sjefen med det, sjefen kan ikke gjøre noe som helst. Truer han med noe som helst, anmeld han!
Btw, selv er jeg lærling å organisert, LO

Var på sånn lærlingesamling i forrige uke, der var det en representant fra LO, som gjorde meg bevist på enkelte "krav" man har som lærling.

Feks. Etter 7.5 time arbeid, har man krav på 50% overtid. Etter klokka 9 har man 100% overtid.

Så var det mye annet jeg ikke kommer på osv :P


Å være oganisert i LO koster 1.5% av lønna di, det er så å si nada
Da jeg jobbet overtid som lærling fikk jeg hjelpearbeider lønn. ca 3 ganger mer en ordinær startlønn som lærling.
Som ansatt lærling blir du ikke automatisk medlem av LO, men må gå til fagforeningsleder i din bedrift og melde deg inn.
Visst bedriften ikke har det må du ordne det selv, noe som ikke er noe problem.
Når du er medlem i en fagforening, så har du krav på fri rettshjelp, dersom du blir oppsagt, uten skjellig grunn, så brodern din burde ikke være redd for å miste jobben sin, ved å "stå fram" og kontakte nærmeste arbeidstilsyn/opplæringskontor etc.
Hvis de er to baker-lærlinger som ikke er fagorganisert ville vel ikke en streik vært umulig? Høres for meg ut som utnyttelse. Hvor lenge har din bror vært i lære? Og hva er dette med ubetalt overtid? Hvis du mener vanlig lønn er det både galt og feil, og dessuten er overtid noe han ikke trenger å gjøre. En sjef skal spørre om en er villig til å jobbe overtid. Kontakt lærlingekontoret.
Sitat av MysterialPhysco
Okei.. jeg mener det at dagens lærlinger bør jobbe litt overtid i lærlingstia. både betalt og ubetalt for forstå og se hvordan arbeidslivet er.
Vis hele sitatet...
Ubetalt overtid er ikke en del av arbeidslivet. Om det er en del av arbeidssituasjonen din å måtte jobbe ubetalt overtid så er du rævkjørt og du burde kreve utbetalt utestående lønn.
Gjør som gutta i sopranos, send en sint pistolmann på sjefen.
Skal snakke med ham om organisering, er bortreist for tida så ser ham ikke selv akkurat. Ble bare så opprørt etter å ha snakka med han på tlf. Da hadde han nettopp kommet seg hjem etter 3,5 t overtid. Sist han nevnte dette ba jeg ham spørre sjefen hvorfor i helvete de må jobbe så utrolig mye overtid (det er snakk om 1-2-3 timer hver eneste dag, tror ikke det har skjedd at han har gått hjem når han skal...) Og han hadde gjort det, men det var ikke noe respons rett og slett. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de produserer mer enn de har ansatte til, det er der problemet er . Sjefen må jo være stokk dum som tror at det kan funke.

Hva om begge slavene..emh lærlingene blir sykemeldt av dette? Begge har vært der et halvt år ca (syns han sa at han andre begynte uka før..) og får ryggproblemer eller lignende av alt harde arbeidet? Da står fyren der og klør seg i ræva. må jo være bedre og produserer det de klarer og ikke mye mer, enn å miste ansatte.

Jeg forstår dere som kanskje tror han er lat, men vi snakker om tungt fysisk arbeid, da jobber man ikke mer enn man trenger fordi sjefen er et rasshøl. Man jobber overtid de dagene man trenger det, ikke hver dag.

Han er redd for problemer med slektinger osv siden han "er udugelig og slutter midt i læretida", så å slutte på dagen er ikke et mulighet. Derfor jeg håper vi kan få stoppet sjefen, og lære ham noe om hvordan arbeidslivet skal være.

Takker for alle tips, skal snakke med ham.
Sånt som det der ville aldri blitt akseptert her, driver selv med tungt fysisk arbeid som du kaller det, a la muring og rørlegging. Har opplevd å bli pressa på det viset selv, ta det med sjefen på tomannshånd slik jeg gjorde, og still ett ultimatum. Enten betalt overtid eller bare å dra hjem når avtalt arbeidstid er over(7,5 timer), drit i slektningene, det der har ingenting med arbeidsmoral å gjøre, det er rein utnyttelse. _ikke_ bidra til at sjefen kan fortsette på dette viset.
Muring og rørlegging? Har du fagbrev i enten muring eller rørlegging? Høres ikke helt bra ut.
vel av egene erfaringer kan jeg si såppas, som lærling kan ikke sjefen kreve av du skal jobbe overtid. Du er der for å lære ikke for å tjene penger for sjefen, det kan du gjøre etter du har fått fagbrevet. Det han og kan gjøre er å kontakte fagnemda er det problemer kan vel de flytte han til et anna sted. Dessuten har han krav på betaling eller avspasering ved jobbing over tiden som er fastsatt. Er jo bare å kreve det. Eller be broren din melde han til arbeidstilsynet. Skriv en mail til vg om han må og forklar situasjonen. utrolig hva media klarer
Bare nekt rett å slett, nekt å jobb ubetalt overtid. Sjefen kan ikke gjøre en dritt på det. Det er ulovlig å jobbe ubetalt overtid når du e lærling. Så enkelt er det. Nekt