Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3491
Hei! Jeg har noen spm ift. forkurs ing. på HIST i trondheim.
Jeg har selvfølgelig forhørt meg med studieveiledere både der og hos NTNU, uten å får noen konkrete svar.
Det har seg slik at enkelte studier hos NTNU krever enten matteR1 eller R2 + Fysikk, eller x eller x.
Disse fagene blir dekket hos forkurset til HIST, men ryktene har det til at dette forkurset ikke gir deg karakterer i fagene, kun bestått eller ikke bestått, dvs at forkurset gjør det\g kvalifisert til videre studier hos HIST men ikke hos NTNU.
Kan noen realfagsstudenter her bekrefte eller avkrefte dette?

Også, hvis noen vet av linker til pensum R1,R2 og eller Fysikk, biologi gjerne i ebokformat og gratis, så mottas det med stor gratitude!
Såvidt jeg vet, så stemmer det at du ikke får R1, R2 og fysik- karakter, men kun et forkurs for å begynne på HiST.

Jeg kan anta at du er "sånn passe glup", og vil derfor anbefale deg å gå veien om HiST fremfor å prøve deg på NTNU.

Fordelen med dette er at du får en noe mer "praktisk" utdanning(mindre hardcore teori) de første årene, og du har en batchelor etter 3 år. Etter dette kan du søke opptak for å ta master i det du tenker å gå på NTNU, såfremt du har gode nok karakterer.
Ett nettsted jeg brukte mye er http://campus.inkrement.no . Der finner du gratisvideoer til hele pensum i matematikk og fysikk1. http://ndla.no er fin for eksamensoppgaver. Lykke til!
Trådstarter
@Maronning Jeg er sånn "passe glup", og driver for tiden med voksenopplæring siden jeg er en oldfag. Matten vi har er 1py og 2py, noe som er (idag når jeg er litt mer moden enn for 10 år siden) veldig basic.
Det jeg kunne tenke meg er noe teoretisk på NTNU, men siden de krever mer matte+fysikk der, så er den eneste muligheten min forkurs på HIST først. Noe jeg tenker å ta samtidig som jeg tar et årsstuduim i spansk på NTNU. Tingen er at jeg ønsker mer hardcore teori framfor praktiske studier.
Om forkurset ikke skulle være nok til å kvalifisere til NTNU, går det da an å ta forkurset som læring og evt melde meg opp til privatisteksamen i R1,R2 og fysikk ved siden av, og således bli kvalifisert til studier på NTNU?
Det jeg tenker eller ønsker å studere er enten ren matte, fysikk, kjemi, bio e.l. Dette kommer egentlig helt an på hvordan jeg føler det etter forkurset.

@Villalobos: Takker for linker. Jeg har vært noe på ndla, som i det minste har gitt meg en pekepinn på pensum, inkrement derimot har jeg ikke sjekka ennå!
Det er en løsning å ta forkurset, for å så melde seg opp som privatist. Kanskje den beste løsningen for deg (?)
Uvist hvor mye de dekker av pensumet i fagene, så dobbeltsjekk hva du eventuelt må lese på selv.

Hvilken studierettning er det du tenker å gå?

Sender deg en pm ila kort tid
Sist endret av Maronning; 10. april 2014 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meld deg opp til privatist i R1, R2 og fysikk. Da får du stipend mens du tar forkus, samtidig som du lærer det meste fra til R1, R2 og fysikken. Husk at du må ta eksamen i forkurset for og få stipendet. Du får egene "forkurs-karakterer"
Voksenopplæring, har du voksenrett? Såfall har du rett på studiespesialiserende realfag også. Hvis du kjeder deg med P-matte kan du se på 1T og alt du går glipp av, det er en frisk overgang til R-matte / forkurs ellers.
Ved gjennomført forkurs ved HiST kan du fint gå NTNU. Jeg har gjort nøyaktig det. Synes óg forkurset gir en fin pekepinn av hvilken arbeidsmengde som forventes på et Siv.Ing studium.