Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2960
det var en gang da jeg hadde en ekstremt livlig fantasi... men den tiden er nesten 10 år siden, jeg kan ikke huske å ha hatt en drøm på over 2 år!
jeg klarer aldri å tegne ferdig noe som helst, får liksom ikke til å så noe fra hodet mitt til arket og det er det samme med å skrive, jeg klarer ikke å skrive mere en en halv side før jeg bare går tom for ideer...
jeg er nå det jeg vil kalle desperat etter å få bedre fantasi og det å huske mine drømmer, jeg har prøvd ZMA etter å ha lest om det på denne nettsiden men har ikke hatt noen annen virkning enn å ha sovet MYE bedre enn før, men har ikke hatt noen virkning på drømmer, jeg føler at det å ikke huske drømmer er det som holder mye av fantasien min tilbake som igjen holder kreativiteten tilbake.
jeg lurer på om det er noen som har noen tips jeg kan bruke for å få bedre fantasi, jeg er som sagt desperat og føler at det er lite som jeg ikke vil gjøre slik som det er nå.
drømmer har alltid hvert noe av det jeg har gledet meg mest til i mitt liv så venligst, har noen der ute noe som kan hjelpe meg?
Du blir veldig kreativ av psykedeliske stoffer, men det er vel egentlig ikke noe å anbefale.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Du blir veldig kreativ av psykedeliske stoffer, men det er vel egentlig ikke noe å anbefale.
Vis hele sitatet...
ja jeg har hørt det, men nå så har jeg ikke noen kontakter av kontakter som kan hjelpe meg med å få tak i sånt
Jeg husker heller ALDRI drømmer utenom når jeg har røyka noe sterkt, men de drømmene er ofte så syke at de ikke gir meg noe annet enn en god latter tilbake.

Må virkelig si jeg er enig i at fantasien bare faller mer og mer for hvert år. Det jeg tror kan gi meg bedre fantasi er hvis jeg får en inspirerende oppgave som jeg virkelig dedikerer meg for. Da får jeg ofte mange ideer som jeg aldri kunnet komme på hvis jeg bare hadde sittet og tenkt eller fått en kjedelig oppgave (du får ikke akkurat god fantasi av en mattetime).

Jeg kan anbefale deg og lese denne teksten som forklarer: Fantasi, den viktigste egenskap for å lykkes.

"Den enkleste måten å vekke fantasien på, er å stille seg spørsmål, for da vil man lete etter svar."
Les bøker? Få i deg inspirasjon i form av filmer, bøker og musikk, hjelper iallefall meg.
Sitat av Astron Vis innlegg
Les bøker? Få i deg inspirasjon i form av filmer, bøker og musikk, hjelper iallefall meg.
Vis hele sitatet...
jeg hører på musikk nermest hele dagen bortsett fra når jeg jobber, jeg leser 50+ sider dagen i mine bøker(har nettop kjøpt 15x fantasy bøker), og jeg ser på 1-2 filmer hver uke

@Lebowski
jeg fant den internet siden da jeg googlet rundt for en stund siden
Sist endret av desperat; 19. november 2008 kl. 23:41.
Sitat av desperat Vis innlegg
jeg hører på musikk nermest hele dagen bortsett fra når jeg jobber, jeg leser 50+ sider dagen i mine bøker(har nettop kjøpt 15x fantasy bøker), og jeg ser på 1-2 filmer hver uke

@Lebowski
jeg fant den internet siden da jeg googlet rundt for en stund siden
Vis hele sitatet...
Tør jeg da anbefale elektrosjokk?
Start med å Filosofere om universet, det ga meg iallfall bedre kreativitet.

Etter hva jeg tror, hjelper det ikke å lese en bok eller se på filmer slaviskt. Man må tenke selv
Jeg kan i hvert fall komme med et tips om hvordan du kan begynne å huske drømmene dine bedre: Ha en notisblokk eller laptop-pc ved sengen, og noter ned det siste du husker når du kommer til bevisthet om morgenen! prøv å vær detaliert, det du kanskje der og da tror du vil huske kommer du ikke til å huske, ettersom hjernen vår er lagd for å glemme drømmer. Hvis du skriver ned drømmene blir det enklere å huske de, ikke bare fordi du kan lese om igjen det du skreiv ned, men fordi du da har bearbeidet de minnene i våken tilstand, og det er mindre sannsynlig at hjernen din vasker bort de minnene. Etter min erfaring blir det enklere å huske drømmene sine selv etter man har sluttet å skrive de ned.

Ellers kan jeg bare si at det er vanskelig å være kreativ uten inspirasjon, finn noe inspirerende. Ellers finnes det triks for å gjøre ting inspirerende. Neste gang du blir overrasket, imponert, fascinert elns, spørr deg selv om hvordan det -kunne- ha vært andereledes f.eks.
Fantasi har flere funksjoner hos oss mennesker, det er det ingen tvil om.
Men, en av de viktigere funksjonene går på læring. Man fantaserer for å lære om virkeligheten. Se bare for deg barn som leker mor, far, og barn eller andre rolleleker. Slik bruk av fantasi er et av de viktigste læringsverktøyene vi har. Man forbereder seg på ulike roller ved å leke i en trygg situasjon. Andre eksempler er barn som leker forskjellige yrker som politi, doktor, brannmann osv. Dette er roller de har hørt om gjennom oss voksne og som de øver på gjennom leken og fantasien.

Mine elever (8-9 år) har en fantasi og evne til å leve seg inn i fantasiverdner og leker som er helt unik og som jeg tror svært få voksne har mulighet for. Dette fordi de er avhengige av å ha en livlig fantasi for å lære seg endel nye ting. Jeg har nå fulgt disse barna i snart 3 år og det jeg ser er at de over tid bruker fantasien mindre og mindre. De som modner først, går fra fantasi og rolleleker til en annen type sosialiseringsprosess. Enda har jeg heldigvis elever som for eksempel kan leke at de er et dyr. Og jeg kan love dere at når et barn leker at det er et dyr, ja da ER det barnet et dyr og det er vanskelig å overtale det til å tro noe annet

Jeg vet ikke om jeg svarte på spørsmålet ditt, men det jeg prøver å si er at man som menneske etter hvert bruker fantasien sin mindre og mindre og dermed minsker også fantasien. Men, jeg er hellig overbevist om at man ved å trene fantasien sin kan holde den ved like. Det ser vi jo også hos noen personer som selv i voksen alder har en god fantasi.

Det finnes garrantert tusevis av måter og metoder for å trene opp fantasien sin, og som andre har nevnt her så vil nok lesing være en god ide. I tillegg ville jeg ha tvunget meg til å skrive fantasihistorier. Sett av for eksempel en halvtime hver dag til å skrive historier og vær hard mot deg selv.

Når det gjelder det å huske drømmer har jeg selv skrevet ned drømmene med en gang jeg våknet med hell. Etter en tid var jeg blitt mye flinkere til å huske drømmene mine.
dere sier at jeg burde skrive ned mine drømmer, men hver dag etter at jeg har våknet så kan jeg ikke huske mine drømmer i det hele tatt, jeg prøver å huske hva jeg har drømt men det kommer ikke på noen ting, kanskje jeg kunne prøve å late som om jeg er ett dyr...
gå tilbake til barndommen eller noe.

jeg takker iallefall alle som prøver å hjelpe meg, jeg prøver ut det meste (mulig alt) av det som er sagt til nå
Når jeg "mister" fantasien helt så leter jeg etter inspirasjon. Det viktigste av alt er inspirasjon, men det som er kjett med dette er at hvis du leter etter det kan du fort miste den.

Du sa du hørte på musikk, leste bøker og så filmer ganske ofte, da vil det fungere veldig godt å ta en pause. En uke uten musikk og bøker, eller en uke uten film eller noe slikt. Eller kanskje rett og slett slutte å tenke på det.

Jeg som tegner en del layouter, figurer etc. pleier som regel dette å hjelpe. Om jeg står fast på noe begynner jeg ikke med engang å tenke at jeg ikke får til eller at jeg finne på noe snart. Du må bare slutte å bry deg så kommer alt flytende.

Ikke let etter inspirasjonen din, la den komme naturlig og subliminalt.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Når jeg "mister" fantasien helt så leter jeg etter inspirasjon. Det viktigste av alt er inspirasjon, men det som er kjett med dette er at hvis du leter etter det kan du fort miste den.

Du sa du hørte på musikk, leste bøker og så filmer ganske ofte, da vil det fungere veldig godt å ta en pause. En uke uten musikk og bøker, eller en uke uten film eller noe slikt. Eller kanskje rett og slett slutte å tenke på det.

Jeg som tegner en del layouter, figurer etc. pleier som regel dette å hjelpe. Om jeg står fast på noe begynner jeg ikke med engang å tenke at jeg ikke får til eller at jeg finne på noe snart. Du må bare slutte å bry deg så kommer alt flytende.

Ikke let etter inspirasjonen din, la den komme naturlig og subliminalt.
Vis hele sitatet...
kan virkelig ikke tenke meg en uke uten musikk, men som sagt er jeg desperat og kommer vel til å prøve det også

edit: btw, elsker signaturen din XD
Sist endret av desperat; 20. november 2008 kl. 09:41.
"Meditasjon er en gruppe av mentale treningsteknikker. Du kan bruke meditasjon for å stresse ned, for å forbedre din mentale helse, øke dine mentale evner, til å øke motivasjonen for målsetningene dine"
"meditasjon hjelper deg til å huske fortrengte minner"

aner ikke, men du kan jo lære deg å meditere?
Konspirasjonsteorier. Det får alltid hodet til å rulle :P
Jeg vil si at å fantasere er et ord for å leke seg i tankene, for meg funker det å tenke på noe som fasinerer meg før jeg legger meg og leke med det.

en god ting før man skal drømme seg vek i seg selv, er det ikke det du er ute etter? er først å kvitte seg med alle tingene du tenker på til daglig, feks er du stresset pga av en skole eller jobb ting, tenk deg ferdig med det med enten å planlegge hvordan du skal blir ferdig med det, eller fortrenge det. gjelder også hjemme ting.

vis du virkelig har store problemer med å tenke at du feks ser ting som skjer rett foran deg, kan du begynne i det små.


vis du er at typen som liker noe action tenk deg at du feks kjører bil i rommet, du er i mini versjon. gravitasjon er ikke så nøye, tenk deg at du er i fører setet og hopp å tenk deg feks hvordan det er å kjøre under sofaen der du ikke kan se den. prøv å lukk øynene vis du ikke klarer å se det for deg.

jeg feks liker bilder på veggen, vi har et malt bilde i stua med en bil som har kjørt seg fast i snøen. tenk deg at bilde rører på seg og hvordan de skal få seg ut.

dette er enkle ting som vil gjøre deg mer rom orientert, men en annen ting som kan være moro å tenke seg bort i er en linær rekke av hendelser.

feks lag deg en verden. dyr som snakker kan være spennende, så kan du gå rundt å hjelpe dem for dyr gjør mange ting. merkelige hendelser som skjer hvor du bor, og du er helten som skal komme å hjelpe. hva ville du gjort vis du plutselig ble sendt tilbake i tid?

du kan lage deg en verden du kan gå tilbake til.
Sitat av desperat Vis innlegg
jeg hører på musikk nermest hele dagen bortsett fra når jeg jobber, jeg leser 50+ sider dagen i mine bøker(har nettop kjøpt 15x fantasy bøker), og jeg ser på 1-2 filmer hver uke

@Lebowski
jeg fant den internet siden da jeg googlet rundt for en stund siden
Vis hele sitatet...
Tanken har ikke streifet deg og at du kanskje fylle hode ditt med for mye underholdning? Slik at du bruker opp "kapasiteten" din med å bearbeide andre menneskers fantasiprodukter?
Jeg vil si at å fantasere er et ord for å leke seg i tankene, for meg funker det å tenke på noe som fasinerer meg før jeg legger meg og leke med det.
Vis hele sitatet...
det er noe jeg har prøvd en stund nå, men uten mye hell

en god ting før man skal drømme seg vek i seg selv, er det ikke det du er ute etter? er først å kvitte seg med alle tingene du tenker på til daglig, feks er du stresset pga av en skole eller jobb ting, tenk deg ferdig med det med enten å planlegge hvordan du skal blir ferdig med det, eller fortrenge det. gjelder også hjemme ting.
Vis hele sitatet...
det jeg er ute etter er å drømme meg vek fra alt her i verden, ikke fordi at jeg er stresset eller har problemer, men fordi jeg synes at denne verdenen er så veldig kjedelig og jeg heller kunne ha tenkt meg å leve mere i en fantasi verden, noe som jeg husker at jeg gjorde hele tiden før, nå som jeg tenker på det så hadde jeg faktisk livligst fantasi da jeg hadde problemer hjemme og faktisk brydde meg om det... det er faktisk noe jeg skal se nærmere på.

vis du virkelig har store problemer med å tenke at du feks ser ting som skjer rett foran deg, kan du begynne i det små.
Vis hele sitatet...
jeg har store problemer med slikt, når jeg prøver å forestille meg noe så blir det at jeg prøver lage ett bilde men automatisk så prøver jeg å få fram detaljer og glemmer det store bildet å henger meg opp i småting

vis du er at typen som liker noe action tenk deg at du feks kjører bil i rommet, du er i mini versjon. gravitasjon er ikke så nøye, tenk deg at du er i fører setet og hopp å tenk deg feks hvordan det er å kjøre under sofaen der du ikke kan se den. prøv å lukk øynene vis du ikke klarer å se det for deg.
Vis hele sitatet...
det er vel egentlig ikke action som er hoved grunnen for at jeg ønsker livligere fantasi, jeg ønsker mer fantasi fordi at jeg vil tegne,skrive historier etc.

jeg feks liker bilder på veggen, vi har et malt bilde i stua med en bil som har kjørt seg fast i snøen. tenk deg at bilde rører på seg og hvordan de skal få seg ut.
Vis hele sitatet...
jo da, jeg liker også å se på bilder


dette er enkle ting som vil gjøre deg mer rom orientert, men en annen ting som kan være moro å tenke seg bort i er en linær rekke av hendelser.

feks lag deg en verden. dyr som snakker kan være spennende, så kan du gå rundt å hjelpe dem for dyr gjør mange ting. merkelige hendelser som skjer hvor du bor, og du er helten som skal komme å hjelpe. hva ville du gjort vis du plutselig ble sendt tilbake i tid?
Vis hele sitatet...
dette er også en del av mitt problem, jeg har rett å slett ikke fantasi nokk til å få til sånt, jeg har som sagt prøvd å skrive en historie som jeg så skal tegne for muligens å lage en liten bok eller noe men jeg står alltid fast da jeg skal tenke på hvordan hoved figuren skal se ut og hvordan ting skal være, en kompis av meg som har en EKSTREM fantasi har flere fantasi verdener i hodet sitt som han har tegnet ned på ett ark eller to, jeg virkelig misunner hans fantasi, jeg skulle ha gitt mye for å ha hatt hans fantasi...

du kan lage deg en verden du kan gå tilbake til.
Vis hele sitatet...
samme problem som over :P

Sitat av Dominic Vis innlegg
Tanken har ikke streifet deg og at du kanskje fylle hode ditt med for mye underholdning? Slik at du bruker opp "kapasiteten" din med å bearbeide andre menneskers fantasiprodukter?
Vis hele sitatet...
faktisk ikke, men du sier kansje noe, jeg skal jo prøve det Scr0tum sa, så da får vi vel ( jeg iallefall) finne ut om det er det
Sist endret av desperat; 20. november 2008 kl. 12:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av desperat Vis innlegg
kan virkelig ikke tenke meg en uke uten musikk, men som sagt er jeg desperat og kommer vel til å prøve det også

edit: btw, elsker signaturen din XD
Vis hele sitatet...
Du trenger jo ikke droppe musikk helt:P Det var bare noen få råd Slik at du slapp å ty til psykedeliske stoffer

Edit, alle har fantasi der inne et sted
Sist endret av Pagliacci; 20. november 2008 kl. 12:32.
Sitat av Scr0tum Vis innlegg
Du trenger jo ikke droppe musikk helt:P Det var bare noen få råd Slik at du slapp å ty til psykedeliske stoffer

Edit, alle har fantasi der inne et sted
Vis hele sitatet...
jo da, jeg har da litt fantasi, men ikke nok til at jeg kan få til det jeg ønsker å få til

takker for alle tips så langt
jeg har fortsatt plenty med fantasi, heldigvis. for eksempel: levende poteter med sitronpistoler spiser spøkelseskladden som egentlig ikke er et spøkelse men et mummitroll på tunge stoffer.
Sitat av Hoppetussa Vis innlegg
jeg har fortsatt plenty med fantasi, heldigvis. for eksempel: levende poteter med sitronpistoler spiser spøkelseskladden som egentlig ikke er et spøkelse men et mummitroll på tunge stoffer.
Vis hele sitatet...
Det der er ikke fantasi, det er bare idioti.

Litt til topic, jeg er ikke helt på samme stadie som deg, men tror som flere her sier at å skrive ned drømmer kanskje kan hjelpe litt. Drev smått med det før, men så slutta jeg bare.
Når jeg leser denne tråden fikk jeg faktisk lyst til å prøve igjen for er ofte jeg våkner på nattan og tenker at "det var en kul drøm, den må jeg huske" og når jeg våkner husker jeg at jeg hadde en kul drøm, men ikke selve drømmen.
Et tips er å gi seg selv nye utfordringer hver dag, slik at man alltid må tenke nytt og se ting på nye måter. Er mange forumer som har slike tråder, med en ny utfordring hver dag... som oftest er de begrenset til ganske enkle oppgaver slik som "dagens skisse" og lignende. Men en plass må man jo begynne.

Noe jeg selv merker når det kommer til kreativitet er at dette er mye enklere om man har en positiv innstilling til utfordringer som dukker opp. Og om man helt møter veggen er det bare å ta en pause, og jobbe på noe annet en stund. I tillegg bør du alltid ha på deg en notatblokk/skisseblokk og noe å skrive med, hva du bruker denne til finner du ut av selv

Ellers høres det jo ut som om livet ditt består av ganske mye rutine, med musikk konstant, 1-2 filmer per uke, osv. Gå en tur i skogen, tegn et tre, dra på tur med danskefergen, grav en grøft, eller stikk på konsert. Variasjon er både nyttig og morsomt.

Angående drømmer har jeg selv ved en tilfeldighet merket at jeg drømmer mer hvis jeg spiser "night light", en type koffeinpastiller som jeg kjøpte på thinkgeek. Om dette er sånn for alle aner jeg ikke, men det hadde den effekten på meg.
Sist endret av NoRemorse; 22. november 2008 kl. 16:09. Grunn: skriveleif
har du prøvd progresiv avspenning og visualisering?

Dette er teknikker som tømmer hele kroppen din for tanker og gir deg fritt spille rom til å gjøre hva du vil, noe alla meditasjon.

vis du enda følger med på denne tråden vil jeg gledelig skrive en gjennomgang til deg hvordan man gjør det, en liste med øvelser, hjelpemidler osv.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Konspirasjonsteorier. Det får alltid hodet til å rulle :P
Vis hele sitatet...
Hos meg trener det bare opp lungene og magemusklene. Jeg ler.

Anyways, prøv å lage noe.. musikkspilling, maling, tegning, ett eller annet kreativt.
Sist endret av robhol; 27. november 2008 kl. 06:44.
Jeg ville foreslått rollespill som Dungeons & Dragons. Det får fantasien min til å spinne, ihvertfall. Enten om du bare setter deg og leser og fantasere, eller spiller.

www.wizards.com/DnD/
Leste en artikkel i Scientific American om nettopp kreativitet.. skal se om jeg klarer å finne den på nett. Anyway.. det var noe jeg husker godt, som var en forfatter som sa at hver morgen skrev hun ned noen ord på et ark. Spiller ingen rolle hva, trenger ikke være noe du egentlig regner som kreativt i starten.

Tror kreativitet er noe som kan falme om man ikke bruker det, så man må finne en måte å uttrykke kreativitet oftere. Det kan være mange måter å gjøre det, og det trenger ikke være noe stort prosjekt eller noe, bare små ting.

Fant den:
http://www.sciam.com/article.cfm?id=...our-creativity
Sist endret av Skyfex; 27. november 2008 kl. 08:46.
Sitat av snox Vis innlegg
har du prøvd progresiv avspenning og visualisering?

Dette er teknikker som tømmer hele kroppen din for tanker og gir deg fritt spille rom til å gjøre hva du vil, noe alla meditasjon.

vis du enda følger med på denne tråden vil jeg gledelig skrive en gjennomgang til deg hvordan man gjør det, en liste med øvelser, hjelpemidler osv.
Vis hele sitatet...
det høres interessant ut, kunne gjerne prøve det... faktisk så klarte jeg å huske en drøm jeg hadde i dag så det går iallefall fremover.
Da skal jeg prøve å skrive en så utfyllende forklaring jeg kan.

Progressiv avspenning.

Brukes hovedsakelig av idrettfolk til å sette seg i riktig sinnstemning før konkuranse, skal det være avslappet, intenst eller killing intent. Teknikken er enkelt nok, men trenger litt trening for å få kjempe godt resultat. Den går ut på som navnet tilsier at du skal bruke energi på å slappe av, og slappe av delvis omgangen

Jeg har nå lett gjennom hele rommet mitt etter cd'n som jeg egentlig hadde tenkt å dele med deg. Den tar deg gjennom øvelsen i detalj, men skal prøve så godt jeg kan å forklare deg hvordan du kan gjøre det på egenhånd.

Først vil jeg at du skal finne en helt ny sang eller melodi som gjør deg avslappet.
noe som denne
eller denne
Først skal du sette på musikken slik at den går på repeat.
Deretter skal du legge deg ned på golvet, ikke i sengen for du skal kjenne underlaget. Du kan godt ha en pute eller noe under hodet, men viktigst av alt er at du skal ligge godt. lukk øynene

Nå skal du konsentrere deg om puste teknikk.
Du skal ta store åndedrag, først fylle magen til den er full og der etter fylle brøstet med luft (dette er litt tøft, for den fyller lungene med 30% mer luft).

Deretter skal du holde pusten i ca 10 sekunder før du slipper ut luften igjen, og repeter denne til du har den automatisert. Du skal nemlig holde samme puste teknikk gjennom hele øvelsen. dette er veldig viktig, vis du ikke har trent på pusteteknikk noen ganger før kan dette ofte ta rundt 10 minutter.
Dette er noe som trenger trening så ikke fortvil om du ikke får det til

Og nå over i selve øvelsen

Dette kan være litt tricky så jeg anbefaler deg å lese gjennom og lære deg utenat hva du skal gjøre, du skal nemlig føle etter hvordan kroppen din er. Kjenne etter om du er avslappet, sliten, hvordan underlaget er, om du er glad eller lei deg. Har du noen tanker om noe annet, lar du bare disse flyte vekk. For du skal nemlig begynne snart. Enkelt fortalt skal du gjøre deg ferdig med alle tankene du har for øyeblikket, så du kan forsette med et åpent sinn.

Husk puste teknikken

Dette kan også ta en god stund, ikke fortsett før du føler deg klar, dette er for å gjøre opplevelsen sterkere.

Du skal nå endelig begynne med øvelsen som vil tømme kroppen din fulstendig.
husk puste teknikken mens du gjør øvelsene.

start med å stramme sammen tærne og anklene oppover så hardt du klarer like lenge som du holder pusten i puste teknikken. merk at jo hardere og lengere du strammer musklene desto mer effekt vil du få.

når du slepper skal du bare la musklene slappe av, kjenn etter hvordan den føles tung mot underlaget og at den delen av kroppen plutselig er helt avslappet.

deretter gjør du det samme progressivt med alle musklene i kroppen oppover mot hodet.

etter leggene tar du lårene, deretter rumpen, så magen, knyttnevene og overarmene samtidlig, så presser du skulderbladene mot hverandre, så nakken ned mot bakken og til sist tar du hele ansikte med en skikelig stygg grimase.

huske å kjenn etter hvordan vær muskel kjennes ut før og etter spenningen, det vil til slutt kjennes ut som du svever i luften for du legger ikke merke til at du ligger på bakken, samtidlig som hele kroppen kjennes tung ut. det er også viktig å ta seg god tid til alle musklene. du skal tross alt ikke stresse deg gjennom dette ta gjerne å repeter pusteøvelser et par ganger før du starter på neste muskel gruppe.

nå er du egentlig ferdig med avspenningen, men langt ifra ferdig med øvelsen.
du er faktisk flink vis du ikke sovner når du har gått gjennom vær eneste kropps del. man blir utrolig avslappet, jeg bruker selv slik avspenning vis jeg ikke for sove.

Nå mens du er såpass avslappet skal du visualisere. Siden jeg ikke klarte å finne fram cd'n blir du nødt til å gjøre litt forhånds arbeids. Du skal finne ut hva du skal gjøre under visualiseringen. Siden dette blir første gangen din med visualisering hadde jeg likt at vi drøftet litt over hva du skal tenke på.

Men et eksempel som vil kunne gradvis øke din kreativitet skal jeg komme med.

"tenk deg at du sitter ved en liten dam midt i skogen med din beste venn, du hører fugler som er et tegn på at skogen ikke er død. lukten av bregner kommer med den varme brisen"

Videre vil jeg at du skal tenke på ting som du selv ville lagt merke til. feks bølgene i dammen, vinden i trærne. Dette kan høres rart ut, men du vil merke at tankene flyter lettere når du er såpass avslappet, og det er veldig mye lettere å leve seg inn i det.

Eette skal du tenke helt til du blir lei, og deretter begynne å komme til livs igjen. Og du er ferdig. Du vil føle deg veldig opplagt etter dette.

Etter verdt som du har gjort dette mye vil du merke at det blir stadig lettere å slappe av på denne måten.

Skal også se om jeg finner cd'n

Edit: damn la ikke merke til hvor mye jeg hadde skrevet:O
Sist endret av snox; 28. november 2008 kl. 02:49.
dette skal absolutt testes i kveld, gleder meg faktisk
har denne øvelsen noe spesielt navn slik at jeg kanskje kan søke meg opp på google og se om jeg finner noe lignende?
Progressiv avspenning og visualisering...

Jeg lærte det av landslags treneren min, tenkte dette ville passe perfekt til en i din situasjon.

progressiv avspenning

"Dette" er en god forklaring på hva visualisering går ut på.

Som den siste linken forklarer vil avspenningen hjelpe deg, derfor tar jeg inn progressiv avspenning jeg har mye erfaring med det og jeg kjenner utrolig mye effekt av den.

Det er faktisk veldig viktig å finne noe å visualisere om på forhånd, omså det bare er stikk ord som jeg ga deg i forige post.