Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 544
Jeg har diagnosen ADHD og får jevnlig resept på medikinet 20mg, og jeg skal ta 4 stk av disse i løpet av dagen.

Jeg har fått denne medisinen i ca 1 1/2 år nå og ikke -en eneste- gang har jeg fulgt dosering. Jeg skammer meg og det er min store mørke hemmelighet som ingen rundt meg ville trodd i sin villeste fantasi.
Men jeg kan ikke fortsette slik så dette er mitt første skritt i å slutte med misbruket mitt.

Jeg pleide å få resept for 2 mnd om gangen, og jeg spiste de som tictacs mens jeg hyperfokuserte på alt fra diskusjoner på jodel til 8 timer på Google for å finne ut hva som skal til for å få bo på Svalbard... 🙄 Oæ
I løpet av en ukes tid så var 4800mg (240 tabletter) borte.

Jeg tror legen min er litt skeptisk siden jeg hver gang ba om fornyelse av resept litt tidligere, gradvis selvfølgelig så det ikke ble for tydelig. Til slutt så ba jeg om ny resept når jeg i teorien skulle hatt en månedsrasjon igjen og ikke ha behov for mer før neste mnd.
Legen har ikke sagt noe men plutselig fikk jeg resept på kun en mnd om gangen, og dermed får den fornyet hver mnd.
For min egen helses del så er jeg glad for det...

Så nå får jeg 120 tabletter, men jeg misbruker det fortsatt og etter ca 4 dager så er jeg tom, og helt utslitt. For jeg sover minimalt og jeg spiser ikke mer enn et eple om dagen feks siden pillene fjerner alt av sultfølelse for min del.
Søvnen er det verste da, det lengste jeg har gått uten søvn på medikinet-hype er 4 1/2 døgn, og jeg fikk hallusinasjoner i form av at jeg så masse maur på gulvet, og jeg hørte stemmer i hodet, det var som å høre på et talkshow. Da ble jeg redd selv så prøver å ikke dra det så langt igjen.
Men jeg er våken i minst 48 timer før jeg roer ned og prøver å få søvn.

Men nå merker jeg at jeg ikke har noe begrep om fornuftige mengder lenger, jeg tar lett 60 mg i timen etterhvert som timene går.
Nå har jeg da vært så idiotisk og fulgt så lite med at jeg har putta i meg 1200mg (60 tabletter) i løpet av et døgn.

Ingen mat, ingen søvn men kun vann og piller.
Og det måtte jo bare gå en vei det, først helt sinnsykt svette, plutselig så rant det svette i hele trynet og jeg måtte tørke øynene konstant for å ikke få det inn i øya. Det varte i ca 45 min og så ble jeg så ekstremt kvalm, aldri vært så kvalm før, og jeg måtte røske til meg en potetgull bolle fra bordet, det var det eneste jeg rakk før magen vrengte seg, og med brekninger så kraftige og lange at jeg tenkte at nå svimer jeg av for jeg får ikke puste.

Jeg trenger litt råd og reality check fra dere som vet hva dere snakker om, jeg vil ikke misbruke medisinen min hver måned, og jeg lover meg selv at neste måned skal jeg følge dosering. Men jeg klarer ikke å styre meg, og en del av meg gruer meg til å få fornyet resepten hver måned, tenker at jeg ikke orker dette mer og vil egentlig ikke hente medisinen, men jeg gjør det allikevel, det er et tastetrykk på helsenorge mens fornuften skriker i mot og vipps så er denne månedens kjør i gang.
Det beste hadde vært om jeg ikke fikk resept men det er uaktuelt å fortelle familielegen at jeg bør nektes all adhd medisin pga misbruk for rus.

Så, hvor idiotisk og uansvarlig har jeg vært? Og hvor farlig er det med feks 1200mg på 24 timer? Og ikke minst hvor farlig er det når jeg gjør det hver eneste måned?
Hypermani i 4-5 døgn, så sove i en uke og så sakte finne overskudd og motivasjon og når jeg har kommet meg helt så jeg funker som normalt så er det en ukes tid til jeg starter ballet på nytt..

Jeg vet ikke hva jeg trenger, og jeg vet at dette ble veldig langt, men jeg har aldri snakket eller skrevet om dette så da rant ordene bare ut.

Hjelp..
Det suger. Bra du vil gjøre noe med problemet. Sånn jeg ser det, vil du antakelig aldri finne viljestyrken til å klare å slutte selv. Så løsningen er nok å gjøre det du sier er uaktuelt, vær ærlig med "familielegen", og se hva han kan gjøre for deg. Andre her vil sikkert kunne si hva responsen mest sannsynlig vil bli, om det er kortere resepter eller full nekt.
Trådstarter
3 0
Takk for svar, men å si fra til legen er ikke et alternativ av flere grunner.
Og jeg må jo tro jeg har den viljestyrken etter eller annet sted, men håpet på en liten kickstart her da
Jeg beklager, men tviler sterkt på at noen ord på et forum skal være nok "kickstart" til å overvinne et sånt russug. Du må gjerne forklare hvorfor du ikke kan si det til legen. At det er "familielegen" skal ikke ha noe å si. Hen har vel taushetsplikt, selv om du ikke er myndig. Er du det?

Når man har utviklet en rusavhengighet av en medisin som deg, tror jeg kanskje ikke det vil være mulig å få det forbruket under kontroll uten å slutte helt, eventuelt bytte medisin, men med samme virkestoff har jeg ikke helt troa på det heller. Så jeg står på at den beste og imo nesten eneste løsningen er å snakke med legen, eventuelt bytt lege først? Da kan du sitte igjen med såvidt goodwill. Siden hen allerede har innskrenket reseptene har hen nok en mistanke og da er det bare spørsmål om tid før det blir full nekt uansett. Ærlighet varer lengst, som man sier.

Disclaimer er at jeg har null erfaring med sånn avhengighet og det er nok mange andre her som har det, kanskje de har noe bedre å komme med...
Trådstarter
3 0
Jeg lurer bare veldig på hvor farlig dette er for helsen min, kan jeg potensielt dø av overdose/forgiftning?
Såpekoker av rang
Hjerte og lever tåler hvertfall ikke dette kjøret i lengden.
Ja. Du kan få hjertearrytmier, slag, hjerteinfarkt, krampeanfall, you name it. Hvorfor i all verden skal du ha i deg 1200mg ritalin på et døgn??