Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1838
hallo.Reagerer Sortkrutt på thunder krutt på hverandre? å vill de ha effekt? :P

[color=orange]Prøv å skriv en ordentlig tittel neste gang.

- Crew[/color]
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Hvis du blander sortkrutt og thunder-krutt så skjer det ikke noe..
Du må nok tenne på det for å få de til å reagere. :wink:
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
hva mener du med thunder-krutt? Er det kruttet inni prosjektilet eller det på bunnen av tuben?
Prosjektilet inneholder mest sannsynlig flash pulver.
Sitat av braer
hallo.Reagerer Sortkrutt på thunder krutt på hverandre? å vill de ha effekt? :P
Vis hele sitatet...
vis du blander svovel og klorater eller perklorater(?) så kan blandingen være ganske ustabil. og det er ganske sansynlig at "thunderkruttet" innholder klorat, eller perklorat.

du kan gjøre det så lenge du bruker svovelløst svartkrutt, så er du på den sikre siden
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Thunder bruker vel en magnalium basert komposisjon og inneholder mest sannsynelig perklorat. Da er det ingen spesiell risiko å blande med svartkrutt. Jeg kan dog ikke garantere at det er perklorat.
Det burde uansett gå bra hvis alt er skikkelig tørt og ad du ikke lagrer det over lengre tid.
Hva skal du blande det ut for uansett? Skjønner ikke visten med å blande BP og flash. Ytelsen bør da ikke bli bedre? Skal du ha smell; bruk ren flash. Skal du bruke det som f.eks. lift charge; bruk BP.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
[quote="BoOoM
vis du blander svovel og klorater eller perklorater(?) så kan blandingen være ganske ustabil. og det er ganske sansynlig at "thunderkruttet" innholder klorat, eller perklorat.[/quote]De gidder ikke bruke klorater komersiellt.
Og thunderkruttet inneholder da ikke perklorat eller _Klorat_.

AndersG har peil.
Mange som bruker klorater kommersielt, men de som skal selge til Norge kan ikke gjøre det, iom at klorater ikke er tillatt i fyrverkeri i Norge.

Vil tippe at det er perklorat:MgAl-flash

pyroM
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hvis han kjøpte dem i Norge da? Gjorde du det så er det da ihverfall ikke klorater.
Sitat av AndersG
Hvis han kjøpte dem i Norge da? Gjorde du det så er det da ihverfall ikke klorater.
Vis hele sitatet...
Feilkobling av meg. Er det "ekte" Thunderking er de åpenbart ikke kjøpt i Norge (med mindre de er lagret lenge da). Vet ikke hvordan det er i sverige, men vil tippe at de norske reglene er avledet av EUs regler, og dermed lignende som i Sverige.

pyroM
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av braer
Plumbo å thunderkrutt da?????
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal du blande det? Det vil mest sannsynelig reagere med metallet og ødelegge alt. Reaksjonen vil også avgi varme som kan antenne komposisjonen.

PyroM: Virker logisk at forbudet også gjelder i EU. Spesielt etter alle ulykker (ikke nødvendigvis klorater som synder) som Enscede i Nedeland.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan tigertail stjerner som inneholder svovel reagere med flashkruttet fra en thunderking?
Har planer om å bytte ut stjernene som er i et thunderking skudd med tigertail stjerner for å teste tigertail stjernene mine.
Skal altså fyre opp "TigerKingen" ca. 20 min etter blanding så jeg tviler egentlig, men det er greit å være på den sikre siden.
Sitat av B0mb3rm4n Vis innlegg
Kan tigertail stjerner som inneholder svovel reagere med flashkruttet fra en thunderking?
Har planer om å bytte ut stjernene som er i et thunderking skudd med tigertail stjerner for å teste tigertail stjernene mine.
Skal altså fyre opp "TigerKingen" ca. 20 min etter blanding så jeg tviler egentlig, men det er greit å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om noe reaksjon, det vil gjøre kruttet følsomere vis du blander svovel med perklorater, så derfor er det være farlig når du behandler det. Men vis du coater stjerne med NC-lakk, så er vel problemet løst.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Er ikke krise. Perklorat og svovel er stabilt nok, selv om den er nært beslektet med klorat.