Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1441
Jeg må ha en egen Microsoft Exchange server. Selve serveren har jeg, men ingen lisenser. Trenger OS, og lisens for Exhange. Men å forstå Microsoft lisensiering er vanskelig og da må jeg spørre om råd.

Må jeg ha "Cal`s" for hvert e-post konto eller domene?
Hvilken Server OS skal jeg gå for? Det er snakk om 5 epost adresser fra 2 domener i første omgang. Det er til privat bruk og til en annen forening. Og antall brukere vil øke i fremtiden...

På forhånd takk for svar
Beveger meg muligens ut på dypt vann nå, but here goes:

Slik jeg tolker situasjonen, vil Standard CAL være nok for ditt bruk.

Windows 2012 R2 hadde vært mitt førstevalg til serverOS.
Exhcange prerequistes.
Å sette opp og drifte en Exchange-server kan fort bli mye arbeid. Jeg kan med en gang si at det absolutt ikke vil svare seg i kroner og øre - i alle fall ikke i tid.

Så med mindre du har en spesiell interesse for det, eller ser på det som et koselig hobby-prosjekt, vil jeg anbefale deg å kjøpe Office 365 business-utgaven. Da får du alt hostet i skyen til Microsoft, og får all Exchange-funksjonalitet på egne domener.

http://office.microsoft.com/en-001/business/
Vi bruker selv Office 365 løsning på jobben. Utrolig grei pakke
Skal du kun hoste exchange?

Hva med å bruke http://office.microsoft.com/nb-no/ex...103739072.aspx

24,10 kr mnd / bruker (+mva)

Ut i fra det du beskriver kan du ha en del brukere på exchange online før du kommer opp i de summer det koster å kjøpe lisenser og drifte egen løsning.
Sist endret av Cikey; 29. april 2014 kl. 13:36.
Sitat av Toak Vis innlegg
Å sette opp og drifte en Exchange-server kan fort bli mye arbeid.
Vis hele sitatet...
Samt at man skal ha minst 2 domenekontrollere, fornuftig backup ++++.

Ingen med vettet i behold ønsker å frivillig drifte noe slikt så jeg må si meg enig i office 365 anbefalingene her
her ville jeg sagt en hosted exchange \ office365 løsning

ellers når du skal sette opp selv så: server 2012 r2 og exchange 2013
Sitat av Toak Vis innlegg
Å sette opp og drifte en Exchange-server kan fort bli mye arbeid. Jeg kan med en gang si at det absolutt ikke vil svare seg i kroner og øre - i alle fall ikke i tid.

Så med mindre du har en spesiell interesse for det, eller ser på det som et koselig hobby-prosjekt, vil jeg anbefale deg å kjøpe Office 365 business-utgaven. Da får du alt hostet i skyen til Microsoft, og får all Exchange-funksjonalitet på egne domener.

http://office.microsoft.com/en-001/business/
Vis hele sitatet...
Sett opp, konfigurer og sørg for at backup fungerer. Det er stort sett den jobben du gjør med exchange for et så lite miljø. husk selvfølgelig å fornye SSL når det utløper

Sitat av ertsaas Vis innlegg
Jeg må ha en egen Microsoft Exchange server. Selve serveren har jeg, men ingen lisenser. Trenger OS, og lisens for Exhange. Men å forstå Microsoft lisensiering er vanskelig og da må jeg spørre om råd.

Må jeg ha "Cal`s" for hvert e-post konto eller domene?
Hvilken Server OS skal jeg gå for? Det er snakk om 5 epost adresser fra 2 domener i første omgang. Det er til privat bruk og til en annen forening. Og antall brukere vil øke i fremtiden...

På forhånd takk for svar
Vis hele sitatet...
Jeg kan hjelpe deg med oppsett hvis du er interessert. Send meg en melding her inne eller kontakt på
Sist endret av exposed; 29. april 2014 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.