Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9466
Microsoft hadde i går en presentasjon av Windows 8 og det nye Metro-grensesnittet. I natt la de også ut en tidlig utvikler-versjon av Windows 8.

Digi-artikkel: http://www.digi.no/877983/microsoft-...ndows-8-utgave

Last ned Windows 8 her: http://msdn.microsoft.com/nb-no/windows/home/

Noen som har prøvd Windows 8 / tenkt å prøve? Holder på å installere på VirtualBox nå. Litt skeptisk til det nye Metro-grensesnittet, men absolutt nyskjerrig. Slik som jeg har forstått det er det kun et "skall" oppå det vanlige Windows-grensesnittet, så du kan fremdeles bruke "det gamle" grensesnittet.

Hva mener dere om Windows 8 og Metro-grensesnittet?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ser interessant ut. Jeg ble et lite øyeblikk engstelig for at de skulle gå helt over til HTML og JS-baserte apps, men det ser ut som om de fleste språkene klarer seg fint.

Får vel sette meg litt inn i XAML.
Laster ned win8 her på jobben nå for testing, så får se hva det kan bringe av glede
Installerte det opp i Parallels. Ikke installer parallels tools for den som måtte være fristet. Det resulterer i svart skjerm i VMen.
Fungerte helt greit på VirtualBox, men fikk ikke installert Guest Additions, så da ble selvsagt opplevelsen litt dårlig.

Har fått trykket litt på Metro-grensesnittet, og det er jo ganske tydelig at dette er rettet mot touch-skjermer og Pads. På en desktop-maskin ser jeg ikke helt bruksområdet til dette... Ble lite uoversiktlig for min del, når du kun er inne i ett fullskjermsvindu om gangen. Heldigvis er den vanlige Desktopen kun et klikk unna.

Tenkte å installere det og teste på en Tablet-maskin. Tror nok Metro-grensesnittet hører mer hjemme der!
Hmm.. Får fikse litt på pc'en og mekke win8 da!
Sitat av Toak Vis innlegg
Fungerte helt greit på VirtualBox, men fikk ikke installert Guest Additions, så da ble selvsagt opplevelsen litt dårlig.

Har fått trykket litt på Metro-grensesnittet, og det er jo ganske tydelig at dette er rettet mot touch-skjermer og Pads. På en desktop-maskin ser jeg ikke helt bruksområdet til dette... Ble lite uoversiktlig for min del, når du kun er inne i ett fullskjermsvindu om gangen. Heldigvis er den vanlige Desktopen kun et klikk unna.

Tenkte å installere det og teste på en Tablet-maskin. Tror nok Metro-grensesnittet hører mer hjemme der!
Vis hele sitatet...
Ja, i mine øyne ble metro-grensesnittet på desktop like dumt som launchpad i OS X.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Er det bare jeg som er dumm eller er download linken vankelig å finne?? Alt jeg kan se er dev tools?
Sitat av echuz Vis innlegg
Er det bare jeg som er dumm eller er download linken vankelig å finne?? Alt jeg kan se er dev tools?
Vis hele sitatet...
Trykk på get started under Download the Windows Developer Preview.
Sist endret av connubialis; 14. september 2011 kl. 09:37.
Uhm.. Er Metro GUIen vanskelig å bruke eller er det jeg som er tilbakestående?
Når jeg først har gått inn på en applikasjon, hvordan går jeg så tilbake uten å bruke Alt + Tab eller taskmanager?
Satt meg fast i kontrollpanelet, IE og egentlig det meste.

Sikkert noen egne løsninger for dette med en fysisk knapp på tabs osv, men denne knappen ser ikke jeg ut til å ha på maskinen min.

Kan jeg deaktivere metro noe sted? Har lett i kontrollpanelet. Å Metro som startmeny blir jo bare helt på trynet.

Fant nå ut at Ctrl + Esc går "tilbake" i Metro GUI'n.

Ble også litt enklere da jeg kjører i fullscreen. Litt lettere å få musa helt til høyre på skjermen slik at jeg kan "dra" andre tasks inn i nåværende bilde.

Veldig uvant å bruke, men er vel vanesak.

Fortsatt ikke funnet ut noen måte å deaktivere Metro på. Om det i det heletatt er mulig i denne versjonen.
Diox:
Det er vel kanskje ikke mulig å deaktivere Metro i denne versjonen, men regner med det går i en fremtidig fullversjon.

For å gå tilbake i Metro-grensesnittet må du dra musen ned til venstre hjørnet for å få frem "Start"-knappen. Trykker du på den, går du til hjem-panelet. Veldig merkelig egentlig. Start-knappen burde jo vært synlig hele tiden!
Sitat av Toak Vis innlegg
Diox:
Det er vel kanskje ikke mulig å deaktivere Metro i denne versjonen, men regner med det går i en fremtidig fullversjon.

For å gå tilbake i Metro-grensesnittet må du dra musen ned til venstre hjørnet for å få frem "Start"-knappen. Trykker du på den, går du til hjem-panelet. Veldig merkelig egentlig. Start-knappen burde jo vært synlig hele tiden!
Vis hele sitatet...
Start knappen synlig hele tiden? Den er jo der, synlig hele tiden. Du må fortsatt ta musepekeren din dit, hele tiden. Det koster deg ikke noe mere tid enn vanlig, og den er der. Den er ikke borte. Den ganske enkelt kommer når du trenger den, ergo når du drar musa ned til den.

Hvorfor er det viktig for deg at den er synlig hele tiden når du kun bruker den når du skal trykke på den?
Sist endret av tafsern; 14. september 2011 kl. 23:46.
Prøvde det på jobb i dag, installerte det på en tablet. Merker jo med en gang at metro GUIet er beregnet for touch, og det fungerer veldig bra på pads og tableter. Men på en desktop ville jeg ha fjernet metro helt. Ble veldig imponert over dual screen opsettet, og at hyperV er implementert i win8.
Til dere som har fått testet det litt, ser det ut til å fungerer bra? Jeg har en laptop som jeg bruker hovedsaklig bare til surfing og skolearbeid, tror dere jeg trygt kan legge inn denne versjonen uten av det blir mye krøll? Jeg har Windows 7 på den idag, så tenkte bare å oppgradere, så jeg ikke trenger å miste filer etc.
Sitat av dvs Vis innlegg
Til dere som har fått testet det litt, ser det ut til å fungerer bra? Jeg har en laptop som jeg bruker hovedsaklig bare til surfing og skolearbeid, tror dere jeg trygt kan legge inn denne versjonen uten av det blir mye krøll? Jeg har Windows 7 på den idag, så tenkte bare å oppgradere, så jeg ikke trenger å miste filer etc.
Vis hele sitatet...
Vent, ingen vits i å gjøre det alt nå. Stor sjangse for at du ikke får det til å funke sånn som du vil. La det bli litt mer utvikla først.
Lastet ned Windows 8 akkurat. Jeg ble ikke fornøyd, siden jeg ikke kunne spille diverse ting. Hvordan kan jeg få Windows7 tilbake?

Takk for Svar.
Får man installert dette uten minnepenn eller dvd plate? Plate har jeg ikke, største minnepennen jeg har er på 4gig. Fila er på 4,8gig.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
siden det er flere her som har klart og sette det opp i virtualbox, hvordan fikk dere det til?
har nå prøv utallige ganger og installere det. rekker akkurat og bli ferdig med og loade windowsfilene og begynner og laste in windows (windows developer priview meldinga) før jeg får en feilmelding (viruelt) alle firkantene var bokstaver i begynnelsen og alt blinka, http://www.langvann.com/?viewp=15702106829359 hva er prolemet ?
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
siden det er flere her som har klart og sette det opp i virtualbox, hvordan fikk dere det til?
har nå prøv utallige ganger og installere det. rekker akkurat og bli ferdig med og loade windowsfilene og begynner og laste in windows (windows developer priview meldinga) før jeg får en feilmelding (viruelt) alle firkantene var bokstaver i begynnelsen og alt blinka, http://www.langvann.com/?viewp=15702106829359 hva er prolemet ?
Vis hele sitatet...
Har akkurat samme problem som deg.
Prøvd utallige guider på nett uten hell.

Datamaskinen min skal iallefall klare å dra x antall Windows 8 avgangen så hva er feil? :s
Har ikke prøvd med VirtualBox men fungerte fint med VMWare Workstation 8 (versjon 7 fungerer ikke).

Du kan laste ned 30 dagers trial på dette på http://www.vmware.com/
Sitat av Smurfe Vis innlegg
Lastet ned Windows 8 akkurat. Jeg ble ikke fornøyd, siden jeg ikke kunne spille diverse ting. Hvordan kan jeg få Windows7 tilbake?

Takk for Svar.
Vis hele sitatet...
Du må installere Win7 fra scratch om du ikke har noen backup du kan installere fra.

Sitat av grandiz Vis innlegg
Får man installert dette uten minnepenn eller dvd plate? Plate har jeg ikke, største minnepennen jeg har er på 4gig. Fila er på 4,8gig.
Vis hele sitatet...
Last ned den som er mindre, men uten utviklerverktøy.
Sitat av jonnis Vis innlegg
Du må installere Win7 fra scratch om du ikke har noen backup du kan installere fra.



Last ned den som er mindre, men uten utviklerverktøy.
Vis hele sitatet...
Har du noen link til denne? Brukte sinnsykt lang tid i går for å finne fila jeg lasta ned.
Sist endret av grandiz; 15. september 2011 kl. 18:09.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Har du noen link til denne? Brukte sinnsykt lang tid i går for å finne fila jeg lasta ned.
Vis hele sitatet...
Her har du den.. 2,9Gb

http://wdp.dlws.microsoft.com/WDPDL/...it-English.iso
Sist endret av jonnis; 15. september 2011 kl. 18:11.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Får man installert dette uten minnepenn eller dvd plate? Plate har jeg ikke, største minnepennen jeg har er på 4gig. Fila er på 4,8gig.
Vis hele sitatet...
Du trenger bare å kjøre ISO-fila i systemet. Jeg kjørte installasjon gjennom DAEMON-tools, og det gikk kjempefint

Ellers kan jeg si at jeg overhodet ikke likte Windows 8, og håper at de blir kvitt de vanvittig irriterende fullskjerm-funksjonene i fremtiden.
Og dessuten irriterte den stygge grønnfargen i startmenyen (Rettelse: Skjermen) meg noe veldig.

Jeg holder meg til Windows 7 til de finner ut noe bedre enn fullskjerm-apps, og en helt på trynet måte å lukke apps.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Du trenger bare å kjøre ISO-fila i systemet. Jeg kjørte installasjon gjennom DAEMON-tools, og det gikk kjempefint

Ellers kan jeg si at jeg overhodet ikke likte Windows 8, og håper at de blir kvitt de vanvittig irriterende fullskjerm-funksjonene i fremtiden.
Og dessuten irriterte den stygge grønnfargen i startmenyen (Rettelse: Skjermen) meg noe veldig.

Jeg holder meg til Windows 7 til de finner ut noe bedre enn fullskjerm-apps, og en helt på trynet måte å lukke apps.
Vis hele sitatet...
Ikke for å spore helt av, men har lasta ned daemon tools pro advanced edition nå, og har lagt til iso fila. Får selvfølgelig ikke til å brenne til noen plate, hvordan installerer man den i systemet? Hvis jeg blir misfornøyd, og vil tilbake til W7, vil jeg fortsatt ha bilder, video og musikk tilgjengelig?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Du trenger bare å kjøre ISO-fila i systemet. Jeg kjørte installasjon gjennom DAEMON-tools, og det gikk kjempefint

Ellers kan jeg si at jeg overhodet ikke likte Windows 8, og håper at de blir kvitt de vanvittig irriterende fullskjerm-funksjonene i fremtiden.
Og dessuten irriterte den stygge grønnfargen i startmenyen (Rettelse: Skjermen) meg noe veldig.

Jeg holder meg til Windows 7 til de finner ut noe bedre enn fullskjerm-apps, og en helt på trynet måte å lukke apps.
Vis hele sitatet...
hvis du installerer den i windows vil den fungere som et "program" eller er jeg helt på bærtur nå ?
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
hvis du installerer den i windows vil den fungere som et "program" eller er jeg helt på bærtur nå ?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk alternativet om å beholde personlig stuff i installasjonen, eller å slette ALT, og installere Windows 8, så nei, det er bare en brukervennlig og CD-fri installasjon

Sitat av grandiz Vis innlegg
Ikke for å spore helt av, men har lasta ned daemon tools pro advanced edition nå, og har lagt til iso fila. Får selvfølgelig ikke til å brenne til noen plate, hvordan installerer man den i systemet? Hvis jeg blir misfornøyd, og vil tilbake til W7, vil jeg fortsatt ha bilder, video og musikk tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Der skal være et slags ikon i det hjørnet der klokka osv. er , og der skal du høyreklikke og velge "Mount Image", og velge ISO-fila. Etter det, så skal det enten komme opp en autokjør-ting, og du skal kjøre Setup, eller du kan gå inn på "Datamaskin->"DVD"", og kjøre derfra.
Jeg kan ikke installere fordi jeg ikke har plass på C disken og den ikke gir mulighet til å installere noe annet sted.. Får vel prøve VMware da.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg fikk alternativet om å beholde personlig stuff i installasjonen, eller å slette ALT, og installere Windows 8, så nei, det er bare en brukervennlig og CD-fri installasjon
Vis hele sitatet...
Under installasjonen får jeg opp "what would you like to keep?", det eneste jeg kan velge er "nothing". Vil det si at det ikke vil bli oppretta en "windows.old" mappe, slik som i W7? Bør jeg føre over alt jeg skal ta vare på, over på en minnepenn først? Og sist, vil norsk språk være tilgjengelig i windows update etter installasjon?
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
siden det er flere her som har klart og sette det opp i virtualbox, hvordan fikk dere det til?
har nå prøv utallige ganger og installere det. rekker akkurat og bli ferdig med og loade windowsfilene og begynner og laste in windows (windows developer priview meldinga) før jeg får en feilmelding (viruelt) alle firkantene var bokstaver i begynnelsen og alt blinka, http://www.langvann.com/?viewp=15702106829359 hva er prolemet ?
Vis hele sitatet...
Sitter ikke foran jobbmaskinen jeg testet det på, så må ta det etter husken:

Jeg har kommet over "guru" feilen ved to anledninger:
1. x64 installasjon, hvor jeg har valgt feil operativsystem først (x86 først så endret til x64), da har jeg måtte slette den jeg hadde endret på og opprettet en ny som stort sett funker.

2. Når jeg skal installere x64 versjon på en maskin med eldre prosessorer (AMD i mitt tilfelle). I settings til maskinen (virtuell) og så på "system" s tredje "arkfane" (Acceleration?)hadde to kryss og da har det pleid å hjelpe å fjerne "nested paging".

Håper det hjelper
Sitat av jonnis Vis innlegg
Du må installere Win7 fra scratch om du ikke har noen backup du kan installere fra.



Last ned den som er mindre, men uten utviklerverktøy.
Vis hele sitatet...
Scratch ? I følge meg, så har jeg ikke noe backup. Kan låne Cd av en i morra, men kan jeg laste det ned fra bukta og kjøre det ?

Takk for svar.
Alle er vel klar over at versjonen som ligger ute nå kun er ment for utviklere, og på ingen måte representerer det ferdige Windows 8? Det er jo mye som ikke er så veldig gjennomtenkt og polerte enda.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av achma Vis innlegg
Sitter ikke foran jobbmaskinen jeg testet det på, så må ta det etter husken:

Jeg har kommet over "guru" feilen ved to anledninger:
1. x64 installasjon, hvor jeg har valgt feil operativsystem først (x86 først så endret til x64), da har jeg måtte slette den jeg hadde endret på og opprettet en ny som stort sett funker.

2. Når jeg skal installere x64 versjon på en maskin med eldre prosessorer (AMD i mitt tilfelle). I settings til maskinen (virtuell) og så på "system" s tredje "arkfane" (Acceleration?)hadde to kryss og da har det pleid å hjelpe å fjerne "nested paging".

Håper det hjelper
Vis hele sitatet...
beklager at jeg spør utruligt dumt nå, men hvordan får man en virtuel(virtulbox) pc til og kjøre som 64-bits, ja jeg har 64bits windows.
Jeg som har (hadde) original W7, hvordan får jeg installert tilbake? W8 var stusslige greier. Uoversiktlig, rotete og jævlig vanskelig å vende seg til.
Jeg har en windows.old mappe, finnes det en måte å installere tilbake til W7 herfra? Eller må jeg laste ned en piratversjon fra tpb?
Sitat av grandiz Vis innlegg
Jeg som har (hadde) original W7, hvordan får jeg installert tilbake? W8 var stusslige greier. Uoversiktlig, rotete og jævlig vanskelig å vende seg til.
Jeg har en windows.old mappe, finnes det en måte å installere tilbake til W7 herfra? Eller må jeg laste ned en piratversjon fra tpb?
Vis hele sitatet...
Nei, kan ikke bruke win.old mappa til dette, du må nok legge operativsystemet inn på nytt ja.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Nei, kan ikke bruke win.old mappa til dette, du må nok legge operativsystemet inn på nytt ja.
Vis hele sitatet...
Men hvordan gjør man dette uten CD? piratebay? W7 Home Premium fulgte med laptopen da jeg fikk den.
Sist endret av grandiz; 15. september 2011 kl. 21:01.
Sitat av grandiz Vis innlegg
Men hvordan gjør man dette uten CD? piratebay? W7 Home Premium fulgte med laptopen da jeg fikk den.
Vis hele sitatet...
Ja, da kan du laste den ned, og bruke serialen som vanligvis befinner seg under maskinen. Dermed har du en lovlig versjon på din maskin.

Sjekk PM
Sist endret av Fuzzybossen; 15. september 2011 kl. 21:19.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Alle er vel klar over at versjonen som ligger ute nå kun er ment for utviklere, og på ingen måte representerer det ferdige Windows 8? Det er jo mye som ikke er så veldig gjennomtenkt og polerte enda.
Vis hele sitatet...
same shit, fortsatt spennende
får ikke startet installasjonen, får beskjed om at jeg mangler en CD/DVD stasjon driver og må finne denne... Help anyone?
Sitat av Smurfe Vis innlegg
Scratch ? I følge meg, så har jeg ikke noe backup. Kan låne Cd av en i morra, men kan jeg laste det ned fra bukta og kjøre det ?

Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Fra scratch mener jeg at du ikke får beholde filene dine om du ikke tok backup/sikkerhetskopiering. Det går ikke ann å avinstallere "Windows 8". Kun en ren installering av ett annet operativsystem. Om du låner DVD med Win7 på eller laster ned fra bukta er likegyldig så lenge du har lisensnøkkelen.

Sitat av stetus Vis innlegg
får ikke startet installasjonen, får beskjed om at jeg mangler en CD/DVD stasjon driver og må finne denne... Help anyone?
Vis hele sitatet...
Fikk denne meldingen selv. Bruker du DVD eller minnepinne til å installere? Jeg fikk ikke feilmeldingen når jeg brukte DVD.
Noen som vet hvordan jeg faar fikset norsk tastatur i Windows 8? :P

Edit: Fant ut av det
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
beklager at jeg spør utruligt dumt nå, men hvordan får man en virtuel(virtulbox) pc til og kjøre som 64-bits, ja jeg har 64bits windows.
Vis hele sitatet...
hehe, under settings så på første side (general) så må du under version velge f.eks. Windows 7(64bit).
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av achma Vis innlegg
hehe, under settings så på første side (general) så må du under version velge f.eks. Windows 7(64bit).
Vis hele sitatet...
finnes ikke i menyen her er min meny: http://www.langvann.com/?viewp=12347471315549
Folk burde heller installere på en annen partisjon enn i VB og beholde gammelt OS, det er jo ubrukelig i VB...
Sitat av grandiz Vis innlegg
Jeg som har (hadde) original W7, hvordan får jeg installert tilbake? W8 var stusslige greier. Uoversiktlig, rotete og jævlig vanskelig å vende seg til.
Jeg har en windows.old mappe, finnes det en måte å installere tilbake til W7 herfra? Eller må jeg laste ned en piratversjon fra tpb?
Vis hele sitatet...
Du kan gjenopprette en Windows-installasjon ved hjelp av windows.old-mappen.

På Microsofts hjemmeside finner du ut hvordan. Spørsmålet er bare om du klarer det.. Jeg klarte det iallefall ikke den gangen jeg prøvde det.
Nå har jeg lekt meg litt med windows 8, det burde skje noe drastisk ellers venter jeg på windows 9 fint det ikke er deN endelige versjonen
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Nå har jeg lekt meg litt med windows 8, det burde skje noe drastisk ellers venter jeg på windows 9 fint det ikke er deN endelige versjonen
Vis hele sitatet...
Hva er det du ikke liker? Om det er Metro UI-et du ikke er fornøyd med, kan du laste den denne tweaken som fikser det for deg Da blir Metro deaktivert.
Sitat av Poison Vis innlegg
Hva er det du ikke liker? Om det er Metro UI-et du ikke er fornøyd med, kan du laste den denne tweaken som fikser det for deg Da blir Metro deaktivert.
Vis hele sitatet...
Syns alt virker så tungvint, ting er liksom enklere på alle mulige måter i windows 7
Sitat av EvenBratsberg Vis innlegg
finnes ikke i menyen her er min meny: http://www.langvann.com/?viewp=12347471315549
Vis hele sitatet...
Der du har valgt other Windows valgte jeg Win 7 (64bit)
For å presisere hva andre også har sagt her; Windows 8 er LANGT i fra ferdig, og anbefales ikke å brukes til daglig bruk. Kun til testing i utviklermiljø, og nyskjerrige som vil se hvordan det kanskje blir i fremtiden.

Installerte først i VirtualBox, men du får en dårlig opplevelse der, ettersom Guest Additions ikke støtter Windows 8. Installerte på en test-maskin jeg hadde liggende (tablet-PC) jeg ikke vanligvis bruke til noe annet enn testing.