Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1350
Finnes det noe krav på hva slags koder man bør kunne etter både videregående og universitetet? Isåfall, hvilke?

- Jonas
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ei ape kan lære seg syntax i et vilkårlig språk, så å 'kunne koder' er totalt uinteressant om du snakker om noko form for høgare utdanning. Da dreier det seg om å grokke konsepter.
Meg bekjent så leker mediafolka på vgs med Microsoft frontpage, å ikke noe form for koding. Slik er det vært fall her oppe i nord.
Sist endret av mo3; 12. mars 2011 kl. 14:22.
Trådstarter
ja, det jeg egentlig mente var at: Hvilke slags koder (HTML,CSS,JS og PHP) lærer man på både videregående og universitet?
På media og kommunikasjon lærte vi html, til en viss grad. Da jeg dro i gang med Iframe(!) skjønte ikke læreren noe.
IT2-pensum inneholder ganske mye C#.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Meg bekjent er det en hel del opp til elev/student selv.

Det mange (særlig MK-folk som lager ungdomsbedrift) er latterlig inkompetente på er grunnleggende brukervennlighet.

Edit: Rettelse: Det vises godt ved MK-folk. De trenger ikke nødvendigvis være verre enn snittet, men det er gjerne disse som poster de imo ofte horrible websidene sine her.)
Sist endret av Jonta; 12. mars 2011 kl. 15:07.
Problemet i videregående opplæring, spesielt innenfor teknologiske fag, er at kompetansemålene satt av UDIR er veldig lite spesifikke. Det er derfor veldig forskjellig hvordan timene legges opp, og hva som læres fra skole til skole. Hadde selv IT2, og vi hadde en svært oppegående lærere som lærte oss mye av ActionScript (hvertfall til de som fulgte med) På MK1 lærte vi også HTML og CSS fra bunnen av, ikke noe Dreamweaver eller FrontPage. Vi fikk også god innføring i Photoshop og animering i Flash.
Part time ninja
locked65's Avatar
På media lærer man visst grunnleggende html. Nei. Man bruker dreamweaver med 1% innsikt i kode. Css lærer man ikke. Det tar dreamweaver seg av.

Så man lærer ikke og lage brukervennlige og fine sider. Ser ut som en 3 åring har klabba i word. PHP lærer man ikke på vgs. Flash er visst vg2 medie og kommunikasjon. (Som da er enda mer ubrukelig)
Det må være stor forskjell på medietimer rundt omkring i landet. I Oslo benyttet vi Dreamweaver, men lærerne forsøkte så godt det lot seg gjøre å lære oss HTML og CSS fra bunnen av, så det var omtrent kun Code-view som ble benyttet. Vi fikk faktisk også innføring i Javascript, og de hadde ingenting imot at vi involverte oss i PHP i samme slengen.
Part time ninja
locked65's Avatar
Det kommer jo naturligvis også ann på læreren. Men som oftest er det en lærer som lærte dette på 90 tallet og nedover for den saks skyld. Og er da ikke oppdatert på nåtidens muligheter.
Det er ingenting som er et almennt krav. Hver enkelt utdanningsinstitusjon bestemmer selv hvilket programmeringsspråk de bruker for å lære elevene prinsippene i systemutvikling. Læreplanene gir ingen føringer på programmeringsspråk, men på hvilke prinsipper og konsepter elevene skal beherske uavhengig av programmeringsspråk.
da jeg gikk på vgs (media) så lærte jeg html, css, as3 og litt basic php. Vi gikk faktisk relativt dypt inn i syntaks på as3, og læreren prøvde å pushe oss som var spesielt interesserte på at vi burde lese mye på oo i as3.

Nå går jeg på dynamisk web (HiBu), første året har bestått av VB(-.-), en matematikkdel, systemarbeid, system analysis(ganske nyttig fag igrunn, jeg kjenner jeg blir mer nøyaktig av dette faget i alle fall) og databaser.

Det vi har lært hittil av progging har ikke vært rettet noe mot web, men mer på det å virkelig forstå konsepter rundt forskjellige typer programmering.
Selv så hadde vi lit undervisning i HTML og CSS, men det var ikke så bra. Jeg lærte ikke en dritt siden alt det de lærte oss der kunne jeg fra før, men funket som en liten oppfriskelse + når de andre holdt på med det, drev jeg å lærte meg selv andre ting innen for det. Men vil ikke si jeg er alt for god :P så det vi lærte var nåk gnaske småli xD
Jeg kan fortelle deg om IT1 og IT2 på VGS nå hvertfall!
Eksamensoppgaver er veldig lite spesifisert! Det er veldig åpent hvilket språk du skal løse oppgaven på.
I fjor (Studiespesialiserende 2året) kom jeg opp til IT1 eksamen, sensoren var fra katedralskolen hvis jeg ikke tar feil.
Jeg skulle designe, lage databasen og få selve databasen til å virke med koden vi hadde fått på forhånd, læreren min er veldig flink i java, så vi drev veldig med java og html i fjor (kom inn litt css, men det må du nesten ta som ekstraopplæring, siden det hverken står i bøkene eller var kompetansemål)... Vi brukte også litt photoshop her!

IT2 derimot er veldig basert på Flash og AS3... som tenderish sier så har også vi blitt pushet på med mye OO (Objekt Orientering)...

Generelt så er IT fagene på VGS satt veldig opp til læreren du har. Er det en flink lærer (som jeg har) og du har interesse så vil du nok fort få oppgaver/drive med ting langt utenfor det pensumet egentlig krever... Blir det for vanskelig så kan ikke læreren trekke deg ned i karakter.