Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 840
Jeg har vært borti litt C++ programmering ol. men det er ikke særlig egnet til nettsider?
Derfor har jeg lyst til å lære PHP. Jeg er ganske blank på dette her, men håper å kunne lære meg nyttig PHP programmering
Noen som har tips om gode bøker jeg kan kjøpe, evt nettsider med info ol?
Motivasjonen min er å kunne få lagt inn ting som gjestebok, teller ol. på nettsiden min, og da trenger jeg å forstå ting som:

Installation:

1. Open the configuration file 'config.inc.php' with a text editor
and set up your database settings.

2. Create the tables for the guestbook:
mysql -u<user> -p<pass> <database> < guestbook.sql
Or use the script 'install.php' -> http://www.yourDomain.com/guestbook/install.php

3. Give write permissions to these directories:

- public - 777 (drwxrwxrwx) (directory)
- tmp - 777 (drwxrwxrwx) (directory)

4. The default account is:

Username : test
Password : 123

Er det beste for meg å få hjelp kun til dette av noen her, eller å være ambisiøs og lære meg hele PHP opplegget?
Hvor mange timer må jeg regne med for å klare å forstå script som lager tellere, gjestebøker ol evt lage slikt selv? Eller er det for vanskelig å lære seg, og kun for proffe programmerere?
Og hvilke bøker/ websider trenger jeg for å få gjennomført dette?
Det der er ikke php programmering, det der er bare for og få satt opp ett script, du trenger og ha en mysql database.

EDIT:

Det første du må gjøre er og skaffe deg en host med php støtte, www.start.no elns.
Så må du sette opp database, du får gratis på freesql.org.
- public - 777 (drwxrwxrwx) (directory)
- tmp - 777 (drwxrwxrwx) (directory)
Det der betyr at du må chmod'e de to mappene public og tmp til 777. Du finner ut av hvordan du chmod'er ved hjelp av og søke på google.
Så må du åpne fila: config.inc.php og legge til tilkboblings info til databasen du lagde på freesql.org, ip er: freesql.org.
Sist endret av voldern; 9. februar 2005 kl. 14:57.
Jeg og sikkert mange andre(?) ville blitt glade hvis noen kom med en komplett forklaring på dette.
Sitat av 426hemi
Installation:

1. Open the configuration file 'config.inc.php' with a text editor
and set up your database settings.
Vis hele sitatet...
Her står det at config.inc.php trenger databaseinformasjon - mest sannsynlig brukernavn, adresse og passord.
Sitat av 426hemi
2. Create the tables for the guestbook:
mysql -u<user> -p<pass> <database> < guestbook.sql
Or use the script 'install.php' -> http://www.yourDomain.com/guestbook/install.php
Vis hele sitatet...
mysql -u brukernavn -p ønsket passord hvilken database < guestbook.sql. Dette er en kommando som må kjøres på shellet på maskinen, eller gjøres via et program som administrerer SQL på serveren. Litt avhengig av hosten din, så har du antagelig et slikt panel. Informasjonen her må stemme overens med den som står i config.inc.php.
3. Give write permissions to these directories:

- public - 777 (drwxrwxrwx) (directory)
- tmp - 777 (drwxrwxrwx) (directory)
Vis hele sitatet...
disse mappene må du altså gjøre skrivbare, enten via ftp eller via shellet
Cluet er at mange PHP script er knyttet opp mot en database (MySQL) som du bare for tilgang til hos veldig veldig få gratishoster, men alle betalte webhotell. Det vil si at scriptet er programmert til å legge all informasjonen (her i dette tilfellet, alle gjestebokinnleggene samt navn osv) i et system hvor informasjonen er delt utover flere tabeller, istedet for å ha alt lagret ett sted.

Som voldern sier handler dette ikke om å kunne kode, men om å kunne bruke en FTP-klient (til å sette permission) (evt. via shell), Notepad/Dreamweaver/EditPad whatsoever til å endre de små snuttene i konfigurasjonsfila som lar deg installere scriptet.

Dersom du ikke har tilgang til MySQL-database vil jeg anta at du ikke bør stresse mer med dette scriptet da det finnes utallige med gjestebøker som lar deg lagre informasjon i flatfiler, selv om dette ikke nødvendigvis blir likt det scriptet du holdt på med.

Søk litt rundt, start på hotscripts.com og let deg frem til PHP-Gjestebøker uten database, finner sikkert noe.

Igjen så trenger du ingen PHP-kunnskap for å installere dette scriptet, eller administratere, da det sannsynligvis også ligger med en admin-side. Om du vil endre noe utseendemessig vil jeg også tro det kun handler om templates her (uten mulighet til forsvar), og det kan du endre på med basic HTML-knowledge.

Altså er da MySQL (Structured Query Language) et databasesystem som deler opp og lagerer informasjon i ulike tabeller istedet for én stor tabell. Det er opensource og knyttes ofte opp mot PHP, som nettopp her. Administreres gjennom systemer knyttet opp mot webhosters valg av administrasjonsverktøy, men veldig ofte PHPMySQL som er brukervennlig og lett.

Så om du ikke har tilgang til MySQL kommer du ingen vei.
Lykke til på videre leting!

SD

edit:
åh, brukte så lang tid på skrive at jeg ikke så posten din, IvIoyner
Sist endret av SD; 9. februar 2005 kl. 15:04.
http://www.sindrem.com/

Vet ikke om det hjelper deg noe, men Voldern som ga meg den siden, og sa det var der han hadde lært noe. Har ikke hatt tid til å sjekke den ut, men blir sikkert ikke lenge til.

Foresten, siden er på norsk.

edit: Har foresten en bok i pdf format kalt "Learning PHP 5"
Sist endret av eppes; 9. februar 2005 kl. 15:25.
Trådstarter
2 0
Takker så mye for utrolig mye bra hjelp, for meg er dette helt ukjent terreng, men jeg skal sette meg inni dette nå fortløpende. Jeg har domene med Webhotell og støtte for php og mySQL så det burde ikke være noe stort problem.
Da skal jeg ta en titt på google og se hvordan dette er forklart.
Disse tingene som chmod også videre er vel så vidt jeg vet unix eller linux komandoer det da?
Uansett takker for hjelpa, og det er nå som jeg fortsetter at alle "problemene" kommer, men da skal jeg underøke rundt på internett, og spørre her hvis jeg står fast helt.
Jeg fant forresten den norske websiden etter at jeg hadde postet dette temaet.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
gusto hadde en fin innføring i PHP.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=l%E6re+php
Sist endret av Kakcoo; 9. februar 2005 kl. 18:43.
chmode ei fil er vell det samme som å gi den "rettigheter"
Altså chmode ei fil som heter "config.php" til 777, gir "config.php" alle rettigheter.
Skyt meg hvis det er feil.
Sist endret av eppes; 9. februar 2005 kl. 18:47.
Det stemmer

For de som lurer så kan du endre dette lett i en ftp-klient, dersom du ikke har shell-access.

Et google-søk svarer på de fleste CHMOD-spørsmål