Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1367
God kveld=)

Regner det er flere her som har tenkt seg ut på topp20 konserten.
For min del blir det på fredag, i Oslo.

Men rett på sak:
Når man ankommer Aker Brygge i Oslo, der topp20 konserten holdes, pleier det å stå vektere som går gjennom vesker og sekker til personer for å lete etter drikkevarer.
Men har de rett til dette?
Er det bare å nekte å åpne sekken? Kan de faktisk kreve å gå gjennom sakene dine?
De er jo bare vektere, trodde ikke de hadde retten til å gjøre det?

Tok meg et kjapt søk, men fant ikke noe ang. topp20 eller lignende.
Sist endret av Kugie; 18. juni 2008 kl. 19:12.
De har såklart rett til å gå gjennom hva som helst for at du skal komme inn på _deres_ arrangermang?
Uten å vite noe med sikkerhet, så tror jeg ikke de har rett til å ransake deg mot egen vilje, men de har rett til å nekte deg adgang hvis du ikke lar deg ransake. Så enkelt.
Trådstarter
Men det som er, de går gjennom sakene dine før du kommer inn på topp20 området.
For min del må jeg ta båten fra et sted som heter Nesodden. De står rett uttafor der man går av båten og tar deg. De står ikk i nærheten av "inngangen" til konserten. Så vis jeg sier jeg skal et annet sted, å nekter å vise sekken min, kan de jo ikke kreve dette? eller?

en dårlig illustrasjon, men tipper dere tar tegninga
Sist endret av Kugie; 18. juni 2008 kl. 19:17.
Nei, de har ingen rett til å ransake deg. Men de er i sin fulle rett til ikke å slippe deg inn.
Er diverre utaskjærs når dette arrangeres.

De har lov til å kontrollere alt du har med deg inn på ARRANGEMENTET, av sikkerhetsårsaker.

Nekter du, nektes du adgang.
Trådstarter
Joda det skjønner jeg. Men som vi pleier, så stikker vi et annet sted å pilser og slapper av, for å så dra på konserten uten noe drikkevarer med oss. Men de stopper jo oss før vi kommer oss "bort" fra arrangementet.
Om du kommer med båten fra nesodden og ikke skal inn på arrangemanget så har de selvsagt ingen rett til å ransake deg uansett hvor denne inngangen skulle være.

Det er jo alldeles opplagt.

Om du tenker å snike deg forbi vaktene fordi de er dumme nok til å ha kontroll en plass hvor hva som helst lett kan falle gjennom kontrollen så versegod.
Sist endret av Kinseek; 18. juni 2008 kl. 19:27.
Jeg er delvis enig i dere.

For en drøy måned siden (Natt til 1.), var jeg og en kompis ute og drakk. På en strand, riktignok.
Etter litt tid kom selvfølgelig snuten, bråkjekke som de var, ransakte de alle som en.
Jeg var riktignok smart nok til å gi ifra meg alt til kammeraten min som er 18, så det kom ikke på avveie.

Halvberuset som jeg var, følte jeg for å si meg sterkt uenig med politiet, og var ganske sikker i min sak: dette var feil! Jeg spurte dem vel en fire-fem ganger, men jeg fikk til svar at dette hadde dem lov til, og at politiet til enhver tid, kunne ransake mindreårige for drikke, dersom det fantes mistanker til det.

Jeg følte selvfølgelig at her blir jeg snytt, og gav meg ikke uten en fight. Jeg ringte enkelt og greit sentralen
(Joda, jeg var dum nok til å ringe 112, før jeg ble satt over til de jeg skulle snakke med)

Der fikk jeg bekreftet, at politiet til enhver tid, og på enhver offentlig plass kunne ransake å ta alkoholholdig drikke fra mindeårige.

Jeg føler dog, fortsatt at dette er feil. Så hvis jeg tar feil, så løy sentralen meg midt i trynet. Enkelt å greit
Edit: Mulig det er forskjell på politi og vektere i denne saken.
Sist endret av Restyle; 18. juni 2008 kl. 19:30.
Trådstarter
Sitat av Kinseek
Om du kommer med båten fra nesodden og ikke skal inn på arrangemanget så har de selvsagt ingen rett til å ransake deg uansett hvor denne inngangen skulle være.

Det er jo alldeles opplagt.

Om du tenker å snike deg forbi vaktene fordi de er dumme nok til å ha kontroll en plass hvor hva som helst lett kan falle gjennom kontrollen så versegod.
Vis hele sitatet...
Var det jeg også var sikker på, men de står vertfall utenfor arrangementet og ransaker. Vet desverre ikke om de krever dette eller spør, kom meg fint unna ifjor.
Sitat av Restyle
Jeg er delvis enig i dere.

For en drøy måned siden (Natt til 1.), var jeg og en kompis ute og drakk. På en strand, riktignok.
Etter litt tid kom selvfølgelig snuten, bråkjekke som de var, ransakte de alle som en.
Jeg var riktignok smart nok til å gi ifra meg alt til kammeraten min som er 18, så det kom ikke på avveie.

Halvberuset som jeg var, følte jeg for å si meg sterkt uenig med politiet, og var ganske sikker i min sak: dette var feil! Jeg spurte dem vel en fire-fem ganger, men jeg fikk til svar at dette hadde dem lov til, og at politiet til enhver tid, kunne ransake mindreårige for drikke, dersom det fantes mistanker til det.

Jeg følte selvfølgelig at her blir jeg snytt, og gav meg ikke uten en fight. Jeg ringte enkelt og greit sentralen
(Joda, jeg var dum nok til å ringe 112, før jeg ble satt over til de jeg skulle snakke med)

Der fikk jeg bekreftet, at politiet til enhver tid, og på enhver offentlig plass kunne ransake å ta alkoholholdig drikke fra mindeårige.

Jeg føler dog, fortsatt at dette er feil. Så hvis jeg tar feil, så løy sentralen meg midt i trynet. Enkelt å greit
Edit: Mulig det er forskjell på politi og vektere i denne saken.
Vis hele sitatet...
Trur ikkje vektere har så mange fleire rettigheter enn vanlige personer
ehh. Restyle snakka om Politiet! Ikke vektere!

Restyle: Politiet har lov til å ransake hvem som helst, når som helst, så lenge det fremgår en grunn til å gjøre det! Noe annet blir det med ransaking av hjemmet ditt. Da må dem ha en beordring fra en politijurist. Men sålenge du er på en offtenlig plass, kan dem kreve å ransake deg. Om du ikke er med på den, kan dem ta deg inn på stasjonen.

Et eksempel:

En kammerat av meg fikk mye bank på skolen før. Faren hans var politi. Det faren gjorde da, var rett og slett og lagde et helvete for dem som banket sønnen hans. Han arresterte dem titt og ofte, garantert på pur faen, men han hadde på hver eneste arrestasjon, godkjennelse helt fra direktoratet til å arrestere. Tror dem kalte det "opprydding og narko-mistanker på bystasjonen" som da er et handlesenter i Bergen.

edit: og forskjellen på politi og vektere er forbanna stor! Man kan si at politi beskytter offentlige og private, mens vektere bare beskytter private som oftest. (i topp20 konserten, offentlig) Politiet har politimyndighet, mens vektere bare har borger-rett og eiers-rett!
Sist endret av hyys; 18. juni 2008 kl. 19:43.
Sitat av Restyle
Jeg føler dog, fortsatt at dette er feil. Så hvis jeg tar feil, så løy sentralen meg midt i trynet. Enkelt å greit
Edit: Mulig det er forskjell på politi og vektere i denne saken.
Vis hele sitatet...
Politiet har all rett til å ransake deg hvis de har god grunn til å tro at du har utført et lovbrudd.
Trådstarter
Okay, så går utifra at konklusjonen er:

- Vekterne har ikke rett til å gå gjennom sekken min så lenge jeg ikke beveger meg inn på arrengementet sitt området.

- Er politi til stede har de full rett til å gå gjennom sakene mine.

Takker for svar=)
Lazywriter
Gisse's Avatar
Hvis de sjekker deg med en gang du går av båten, så har de jo ingen grunn til dette. Hvis de prøver er det vel bare si nei og gå videre? De kan jo ikke vite om du skal på konserten eller ei? Dersom de derimot sjekker deg ved inngangen til arrangementet så har jeg full forståelse for dette. Det er en konsert der vekterne antakentlig har full rett til å nekte deg adgang.

Og hvorfor blander dere i det hele tatt politiet inn i dette? Det er vel snakk om vektere, ikke politi?
King of the world
PolkagrisLaila's Avatar
Er det så strengt i Oslo?
I Bergen er det bare å gå rett inn i mengden på festplassen..

Noen andre enn meg som skal i Bergen btw.?
vist det er like strengt som i fjor, noe jeg regner med, så er rådhusplassen delt opp 3 deler, viser tegning
http://img104.imageshack.us/img104/6605/nypunktgrafikkbildejw5.th.png


Det røde området er der politiet står og ransaker, med gjerde rundt hele!
det sorte er scenen
det blå er topp20 området, med vektere og gjerde, i fjor fikk vi ikke ha med paraplyer og sekker inn!
det grønne er ØL TELT!

u get it? eller skal jeg forklare bedre? :P
Sist endret av MatsBABZ-!; 18. juni 2008 kl. 20:17.
La oss si at politet ransaker deg da. De vil vel uansett ikke ha rett til å ta/beslaglegge eventuelle drikkevarer du har i sekken din? Samme om du er over eller under 18 år. Så lenge du er utenfor konsertområdet da selfølgelig.
Sitat av __Magnus__
La oss si at politet ransaker deg da. De vil vel uansett ikke ha rett til å ta/beslaglegge eventuelle drikkevarer du har i sekken din? Samme om du er over eller under 18 år. Så lenge du er utenfor konsertområdet da selfølgelig.
Vis hele sitatet...
Nope, politiet har lov å beslaglegge det.
Sitat av PolkagrisLaila
Er det så strengt i Oslo?
I Bergen er det bare å gå rett inn i mengden på festplassen..

Noen andre enn meg som skal i Bergen btw.?
Vis hele sitatet...
Jeg skal ! Blir konge.
Sitat av Restyle
Jeg er delvis enig i dere.

For en drøy måned siden (Natt til 1.), var jeg og en kompis ute og drakk. På en strand, riktignok.
Etter litt tid kom selvfølgelig snuten, bråkjekke som de var, ransakte de alle som en.
Jeg var riktignok smart nok til å gi ifra meg alt til kammeraten min som er 18, så det kom ikke på avveie.

Halvberuset som jeg var, følte jeg for å si meg sterkt uenig med politiet, og var ganske sikker i min sak: dette var feil! Jeg spurte dem vel en fire-fem ganger, men jeg fikk til svar at dette hadde dem lov til, og at politiet til enhver tid, kunne ransake mindreårige for drikke, dersom det fantes mistanker til det.

Jeg følte selvfølgelig at her blir jeg snytt, og gav meg ikke uten en fight. Jeg ringte enkelt og greit sentralen
(Joda, jeg var dum nok til å ringe 112, før jeg ble satt over til de jeg skulle snakke med)

Der fikk jeg bekreftet, at politiet til enhver tid, og på enhver offentlig plass kunne ransake å ta alkoholholdig drikke fra mindeårige.

Jeg føler dog, fortsatt at dette er feil. Så hvis jeg tar feil, så løy sentralen meg midt i trynet. Enkelt å greit
Edit: Mulig det er forskjell på politi og vektere i denne saken.
Vis hele sitatet...
Sitat av lovdata.no

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.
Vis hele sitatet...
Du har da all rett til å ha alkohol såvidt jeg ser der. Ikke noe der som gjør at du trengte å sende det til kameraten din.
Du har også lov å drikke det. Du har bare ingen mulighet for å få tak i det i og med at noen andre gjør et lovbrudd med å gi det til deg.

Men politiet har lov til å ransake alle de mistenker for å ha gjort et lovbrudd, som tidligere sagt.
Sist endret av Wilibald; 19. juni 2008 kl. 00:32.