Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4085
Jeg lurer på hvordan dere definerer kriminalitet og hva kriminalitet er. Mange er uenige i hvordan man forklarer det, og lurer på om dere har noen synspunkter.

Er ikke noe skoleoppgave, er bare interessert i deres synspunkter...
Noe som er brudd på norske lover er vel definisjonen?
Defenisjonen: "utbredelse av forbrytelser"
Hadde akkuratt en politibetjent på skolen her om dagen, han forklarte akkuratt dette.

Han sa det så enkelt som dette:

Sitat av mannen fra politiet
Kriminalitet er hvis man bryter en av de norske lovene, uansett hva.
Vis hele sitatet...
Kriminalitet er når du gjør noe du får dårlig samvittighet for.
Sitat av zlamaniac
Kriminalitet er når du gjør noe du får dårlig samvittighet for.
Vis hele sitatet...
Hm, så hvis jeg er en kaldblodig person, og dreper fordi jeg syns det er gøy, så er ikke dette kriminalitet? Jeg liker å drepe, og får derfor ikke dårlig samvittighet.
I en rettsstat som Norge er kriminaltet pr. definisjon det å bryte loven. Det være seg om du er enig eller uenig i om loven er fornuftig. Dvs. at den store røde boka som bærer tittelen "Norges Lover" trekker opp grensa mellom hvem som er kriminell og hvem som ikke er det. Finnes jo selvsagt mange andre "lover og regler" som er skrevet ned og/eller godtkjent av Stortinget og regjeringen, som for eksempel diverse EU-direktiver.
Sitat av zlamaniac
Kriminalitet er når du gjør noe du får dårlig samvittighet for.
Vis hele sitatet...
stemmer nokk ikke det.
Driver selv med mye mindre grov (i mine øyne) kriminalitet uten og ha hatt dårlig samvittighe et eneste sekund
Du mener vel tilfeldigvis ikke hva vi mener som er grensen fra ting går fra "uskyldig morro" til kriminalitet?

Hvis ikke; bra post?
raze: Det spørs jo hvem du lar få definere kriminalitet. Frihet er en tankegang, og man kan velge å definere hva man selv ser på som kriminelt. Jeg har sikkert gjort en håndfull ting som er forbudt ved lov, som jeg selv ikke ser på som kriminelt. Ikke at jeg trenger å være et dårlig menneske av den grunn, bare se hvor mange nye kriminelle vi fikk her i landet da åndsverksloven ble endret på sist gang.

edit: Men det sier jeg uten å si meg enig i innlegget du svarte på. Samvittighet har ingenting med saken å gjøre.
Sist endret av Nichotin; 26. november 2007 kl. 20:56.
Ønsker og diskutere denne her litt dypere. Kriminalitet kan vel defineres sånn som Voldern sier det; Brudd på Norske lover.
Men hvem er det som har rettighetene til og sette disse lovene da vi alle er like mye verdt? Jeg kunne lik så godt ha satt lovene. Så hvorfor kunne jeg ikke ha brukt det hvis jeg hadde kommet i retten? Hva hinder meg? Ei bok med masse regler? Denne boka er fortsatt bare skrevet av en person som ikke er verdt mer enn meg, eller har større rettigheter enn meg.

Helt filosofisk.
Sist endret av Christian; 26. november 2007 kl. 20:58.
Nicho: Det er greit nok, jeg stilte bare et oppfølgingsspørsmål. Må være lov å sette et spørsmålstegn på andres meninger, eller?
Sitat av Christian
Ønsker og diskutere denne her litt dypere. Kriminalitet kan vel defineres sånn som Voldern sier det; Brudd på Norske lover.
Men hvem er det som har rettighetene til og sette disse lovene da vi alle er like mye verdt? Jeg kunne lik så godt ha satt lovene. Så hvorfor kunne jeg ikke ha brukt det hvis jeg hadde kommet i retten? Hva hinder meg? Ei bok med masse regler? Denne boka er fortsatt bare skrevet av en person som ikke er verdt mer, eller har større rettigheter enn meg.

Helt filosofisk.
Vis hele sitatet...
Men hvem er det som har rettighetene til og sette disse lovene da vi alle er like mye verdt?
De som har flertall under et valg og kommer inn på soringe bestemmer det.
Du kan også bestemme, men da må du jobbe for det, og komme inn på stortinget.
[COLOR=Red]Les inlegget til vidarlo rett under[/COLOR]
Jeg kunne lik så godt ha satt lovene. Så hvorfor kunne jeg ikke ha brukt det hvis jeg hadde kommet i retten?
Fordi Du ikke bestemmer
Hva hinder meg?
Loven
Ei bok med masse regler?
Ja
Denne boka er fortsatt bare skrevet av en person som ikke er verdt mer, eller har større rettigheter enn meg.
Den er skrevet av flere personer som er verd mere en deg.
Sist endret av Evelen2; 26. november 2007 kl. 21:08.
Jeg utfører handlinger som strider mot de norske lover over 25 ganger daglig, gjør det meg til en kriminell person, hadde jeg gått ned på Lensmannskontoret å tilstått hadde de nok bare sett rart på meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Christian, strauk du i samfunnsfag? Maktfordelingsprinsippet er fundamentalt i alle demokratiske land. Det er kort fortalt følgande:
  1. Lovgjevande forsamling (Stortinget)
  2. Utøvande makt (regjering)
  3. Dømmande makt (Høgsterett)
Kort fortalt blir lover vedtatt av stortinget. Deretter er det opp til regjeringa å sjå til at vedtatte lover blir etterlevd. Ved lovbrot skal regjeringa bringe lovbrotet inn for ein domstol, for å få avgjort om det faktisk er eit lovbrot, og fastsett ei straff.

Stortinget er demokratisk valgt, altså er det folket som styrer kva lover som skal gjelde, gjennom såkalla indirekte demokrati, der du må stemme på ein politiker som har samme verdisyn som deg, og dermed representerer di (og andre si) meining.

Ein viktig del av eit demokrati er at det fleirtalet seier også er bindande for mindretalet, altså er norsk lov universal i Noreg.

Err, edit: Beklager evelen2, det var sjølvsagt ikkje deg dette var retta mot, men Christian.
Sist endret av vidarlo; 26. november 2007 kl. 21:07.
Sitat av vidarlo
Evelen2, strauk du i samfunnsfag? Maktfordelingsprinsippet er fundamentalt i alle demokratiske land. Det er kort fortalt følgande:
  1. Lovgjevande forsamling (Stortinget)
  2. Utøvande makt (regjering)
  3. Dømmande makt (Høgsterett)
Kort fortalt blir lover vedtatt av stortinget. Deretter er det opp til regjeringa å sjå til at vedtatte lover blir etterlevd. Ved lovbrot skal regjeringa bringe lovbrotet inn for ein domstol, for å få avgjort om det faktisk er eit lovbrot, og fastsett ei straff.

Stortinget er demokratisk valgt, altså er det folket som styrer kva lover som skal gjelde, gjennom såkalla indirekte demokrati, der du må stemme på ein politiker som har samme verdisyn som deg, og dermed representerer di (og andre si) meining.

Ein viktig del av eit demokrati er at det fleirtalet seier også er bindande for mindretalet, altså er norsk lov universal i Noreg.
Vis hele sitatet...
Vista faktisk det der sånn ca, men gadd ikke sette meg inn i Samfunsdafboka bare for et rask inlegg som jeg måtte poste fort.

Sitat av zlamaniac
Jeg utfører handlinger som strider mot de norske lover over 25 ganger daglig, gjør det meg til en kriminell person, hadde jeg gått ned på Lensmannskontoret å tilstått hadde de nok bare sett rart på meg.
Vis hele sitatet...
hva slags handlinger?
Forskjellig fra veitrafikk loven, arbeidsmiljø loven, og diverse andre småtterier
Sitat av Evelen2
Men hvem er det som har rettighetene til og sette disse lovene da vi alle er like mye verdt?
De som har flertall under et valg og kommer inn på soringe bestemmer det.
Du kan også bestemme, men da må du jobbe for det, og komme inn på stortinget.
Jeg kunne lik så godt ha satt lovene. Så hvorfor kunne jeg ikke ha brukt det hvis jeg hadde kommet i retten?
Fordi Du ikke bestemmer
Hva hinder meg?
Loven
Ei bok med masse regler?
Ja
Denne boka er fortsatt bare skrevet av en person som ikke er verdt mer, eller har større rettigheter enn meg.
Den er skrevet av flere personer som er verd mere en deg.
Vis hele sitatet...
Det jeg skal frem til er, at i bunn og grunn er alle like mye verdt, så hvorfor skal akkurat den ene og den andre ha rettighetene til og lage f.eks loven? Det at en stilling på Stortinget gir deg noen rettigheter går ikke igjennom da som sagt; folkene bak Stortinget, i Stortinget og de kommende fortsatt er på det samme verdinivået som alle oss andre.
Sitat av Christian
Det jeg skal frem til er, at i bunn og grunn er alle like mye verdt, så hvorfor skal akkurat den ene og den andre ha rettighetene til og lage f.eks loven? Det at en stilling på Stortinget gir deg noen rettigheter går ikke igjennom da som sagt; folkene bak Stortinget, i Stortinget og de kommende fortsatt er på det samme verdinivået som alle oss andre.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener, og har teng på de samme mange ganger.

Vi kan si alle er like mye verd.
Om vi sier det bor 10 personer i norge og hver kan bestemme over seg velv.
Har man da lov til og drepe andre? man bestemmer jo seg over seg selv.
ikke?
Kan 2 stk som er i flertall drepe en annen da?
Min konklusjon er at full frihet er noe som ikke er mulig om det finnes mer en et menneske.

http://no.wikipedia.org/wiki/Anarkisme
narki betyr ikke uten styring, men er en tilstand hvor folk lever i samfunn og styrer seg selv, uten hierarkisk organisasjon, politisk, administrativt og økonomisk.
Sist endret av Evelen2; 26. november 2007 kl. 21:22.
[kverrulere]
Men hvem fikk retten til å bestemme at det skulle være ett demokrati da?
[/kverrulere]
Sist endret av NAPse; 26. november 2007 kl. 21:20.
Sitat av NAPse
[kverrulere]
Men hvem fikk retten til å bestemme at det skulle være ett demokrati da?
[/kverrulere]
Vis hele sitatet...
Folket som gjorde opprør mot kongen/keiseren...
Et godt eksempel: Den franske revolusjonen! Viva La resistance!
Sist endret av Turbolego; 26. november 2007 kl. 21:29.
Sitat av Turbolego
Folket som gjorde opprør mot kongen/keiseren...
Et godt eksempel: Den franske revolusjonen! Viva La resistance!
Vis hele sitatet...
De kriminelle lagde demokratiet med andre ord :P
Siden det sansynligvis ikke var lov og gjøre opprør
Sist endret av Evelen2; 26. november 2007 kl. 21:52.
Sitat av Evelen2
De kriminelle lagde demokratiet med andre ord :P
Siden det sansynligvis ikke var lov og gjøre opprør
Vis hele sitatet...
Jepp, opprør blir slått hardt ned av diktatorer!

"do not speak when not spoken to! a new rule by the dictator!"
Sist endret av Turbolego; 26. november 2007 kl. 22:04.
drQ
Egendefinert
Sitat av Christian
Det jeg skal frem til er, at i bunn og grunn er alle like mye verdt, så hvorfor skal akkurat den ene og den andre ha rettighetene til og lage f.eks loven? Det at en stilling på Stortinget gir deg noen rettigheter går ikke igjennom da som sagt; folkene bak Stortinget, i Stortinget og de kommende fortsatt er på det samme verdinivået som alle oss andre.
Vis hele sitatet...
Synes fortsatt ikke dette holder til ståkarakter i samfunnsfag.

Stortinget lager lovene.
Hvem er Stortinget?
Stortinget er folket.
Hvem er folket?
Folket er alle.

Hvis ikke "alle" laget lovene, da ville ikke alle være like mye verdt.

Setter du deg litt inn i prosessen fra en tilfeldig person får en idè om en lov til noen dømmes for det kan jeg tenke meg du ble litt overrasket, for det er ganske lite betydning enkeltpersoner normalt har i dette.


Når det gjelder kriminalitetsberepet vil jeg si at det er (i hvert fall) to varianter. Samfunnets definisjon er det som står/ikke står i den rød boken. Det er den felles varianten man har kommet frem til, og den objektive forståelsen. En rekke kompromier.

Hver enkelt vil ha sin egen mening og forståelse, ut over dette. Der noe er likt og noe ulikt samfunnets definisjon. Få er nok enig i alt i boken. Dette er den subjektive forståelsen.

Juridisk sett har den subjektive forståelsen nada å si. Å si til en dommer at du ikke synes å stjele biler er kriminelt funker ikke. Årsaken er enkelt og greit at juridisk må man forholde seg til en objektiv standard her. (Dog med enkelte innslag av det motsatte, men la hos holde ting noenlunde enkelt).

Moralsk er situasjonen litt anderledes. At du personlig synes det er greit å parkere på handicapp-parkering betyr gjerne at du ikke får dårlig samvittighet, men samfunnet kan reagere, og også venner. Andre ting kan det være mer utspredt aksept for, feks nedlasting av rettighetsbeskyttede filer. Få på gaten vil nok se stygt på deg, men du kan fortsatt straffes for det.

Man kan sikkert finne flere måter å definere kriminalitet på, men i likhet med en del andre begreper er det avhengig av å settes inn i en sammenheng, og betyr ikke nødvendigvis det samme på alle fagområder og i alle situasjoner.
Christian tar opp en interessant filosofisk problemstilling, selv om jeg ikke er helt med på alt. La meg drøfte en tanke:

"På et materielt plan har alle lov til å gjøre hva som helst."
Det er ingenting som fysisk hindrer deg fra å drepe en person eller distribuere Pittbull-Terje via bittorrent, for å ta to eksempler. Om du velger å utføre en av disse handlingene har du gjort noe et samfunn bestående av 4-5 millioner nordmenn har bestemt at er galt og/eller ulovlig. Kanskje ikke hver eneste av borgerne støtter opp mot det, men de støtter styresmaktene som har gjort disse bestemmelsene ved å være noenlunde lovlydige borgere, betale skatt og ikke gjøre opprør. Du risikerer altså å bli straffeforfulgt. På et materielt plan har de like mye rett til å straffe deg som du hadde til å gjøre handlingene i utgangspunktet, så i det tilfellet du klarer å forsvare dine handlinger kan du ende med å ha rett. Det er vanskelig for et enkeltindivid å stå opp mot hele det norske militæret og politivesen, så se på eksempelet under:

Teorien kan overføres til noe litt mer konkret, for eksempel en politisk retning. Denne politiske retningen kan være forbudt i et land, og alle som erklærer sin støtte er i følge loven kriminelle og straffes med døden. Om medlemmene av denne politiske retningen styrter staten og tar makten selv, eller dreper hver eneste ikke-sympatisør innen landegrensene, blir deres status som kriminelle plutselig en annen. Kanskje det internasjonale samfunnet fordømmer dem som det, og vil straffe dem, og vi er tilbake til starten, bare med litt flere mennesker involvert på en gang.

Igjen, på det materielle planet er det ingenting som er galt. Går det, så går det. Spørsmålet er hvordan handlingene dine blir sett på av de i samfunnet rundt deg. Hvis du velger å definere noe annet som kriminalitet enn dem, må du enten tåle den straffen du får, eller være beredt på å forsvare deg til graven.
Så det som blir sakt er at kriminalitet er å bryte norske lover. Å bryter man en lov er man kriminell. Og "alle" i norge har vell brutt en eller flere lover så vi er alle kriminelle?
Eller for å sette det i et litt mer religiøst lys: Hvem er vel uten en synd :P
Sitat av Wink
Så det som blir sakt er at kriminalitet er å bryte norske lover. Å bryter man en lov er man kriminell. Og "alle" i norge har vell brutt en eller flere lover så vi er alle kriminelle?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, men du har begått en kriminell handling. Om du da er kriminell er en annen sak. I tilfelle kan man for så vidt si at de fleste er kriminelle, ja.
Sitat av draco12345
Eller for å sette det i et litt mer religiøst lys: Hvem er vel uten en synd :P
Vis hele sitatet...
Den som kaster den første stenen.
Sist endret av Gjøk; 29. november 2007 kl. 17:31.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av voldern
Noe som er brudd på norske lover er vel definisjonen?
Vis hele sitatet...
Ikke alle lovbrudd sees på som kriminalitet. Mindre alvorlige lovbrudd klassifiseres gjerne som en forseelse.

Kriminialitet er vel gjerne vinningsforbrytelser hos en person eller i et miljø eller det kan være utbredelsen av kriminelle handlinger i et samfunn.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nichotin: Man kan gjerne filosofere over hva som rett og galt, men definasjonen av kriminalitet vil uansett være den samme siden den forholder seg til straffeloven, som vil være konkret uansett normer i landet den utøves i.