Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 19314
Jeg jobber i butikk, har aldri fått opplyst at det er aldersgrense på dette her, akkuratt samme som med battery--- whoewher whenever
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Her er det ingen som bryr seg om aldersgrenser, ikke engang politiet!
Her om dagen skulle jeg kjøpe burn, mannen på butikken sa det var 14 år aldresgrense og så sa han: "Det gir jeg faen i så lenge jeg får penga"!
for dere som ikke har hørt om burn så er det en Energi drikk.
Grunnen til at det er aldersgrense er at det er farlig i store mengder, men syns 15 var litt høyt.
13 år er vel passe syns jeg
Det er Rema butikkene som har alders grense. Jeg var der i sommer å kjøpte burn, også spør ho dama etter legitimasjon (Haha), så flirer æ litt å sier at d e burn d e snakk om, e det aldersgrense på det? Ja, sier hun, 15 år. Og dem va pliktig t å spørre etter legitimasjon, så viste jeg den å sa. Så jeg viste legg og fikk kjøpt.
Huh? Battery gir jo mye mer effekt enn Burn, vertfall på kroppen min.

Drikker for det meste powerking og x ray energidrikke fra sverige.
24mg koffein i 100ml elns.
du må se ut som en barnerumpe i trynet for å ikke få kjøpt koffeindrikk
Sitat av halla
du må se ut som en barnerumpe i trynet for å ikke få kjøpt koffeindrikk
Vis hele sitatet...
Haha, det var det jeg satt og tenkte.
Flaut og bli stoppa og ikke fp kjøpt bØrn, eller måtte vise legg.
det er fordi barn ikke skal drekka det
en kanne kaffi gjør samme og mer av susen...
Har aldri hørt at det er aldersgrense på Burn, men man blir jævlig hyper av det. Kompisen min som sitter her på lanet ved siden av meg er et bevis på det.
Er vel 15 års grense på disse greiene..
Aldersgrensen er der fordi yngre småfolk tror det er berusende, og for at stort inntak kan være farlig.
Bare folk med vett som kan drikke energi drikke.
Blir kult å sende folk på sykkel i butikken for å handle inn litt burn/battery til fest!
zipp, for alt vi vet så kan han ha placebo! Mange som tror de blir hyper på et par slurker kaffe
▼ ... over et år senere ... ▼
det er 14-års grense, det sto hvertfall på den boksen som jeg kjøpte. Sto også at det kunne være skadelig for små barn eller grvide kvinner.
Sitat av Deezer
det er 14-års grense, det sto hvertfall på den boksen som jeg kjøpte. Sto også at det kunne være skadelig for små barn eller grvide kvinner.
Vis hele sitatet...
Dette er tatt opp flere ganger i tråden, så isteden for å ta opp en gammel tråd,
bare les på det som står der fra før.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg husker jeg fikk en effekt av energidrikker for sikkert 10 år siden (rundt 14års alderen).

Etter det har det bare gått nedover og per idag er det eneste som fungerer på meg den fine RedBullen med thaibokstaver på uten kullsyre (dog husker ikke hva den heter).

Men sånn som den affekterte meg i en alder av 14 forstår jeg godt at det kunne vært 15års aldersgrense på den.
Samme her ATX. Bare Redbull med Taurin som funker her og.
Vel, du sa hun så på deg og lurte på hvor gammel du var. Det spørsmålet blir jo helt uten videre betydning, hadde hun nektet deg i å kjøpe det hadde du hatt grunn til å lage en post. Denne er jo rett og slett startet etter en antagelse
Kjenner battery smaker godt, men skal man ha et lite kick så skal man heller sniffe redbull pulver
Selv om man kanskje ikke får et faktisk koffein kick av det så er det uansett så sterkt i nesa at du har åpne bihuler de neste årene.
Sitat av MagicalTrevor
Samme her ATX. Bare Redbull med Taurin som funker her og.
Vis hele sitatet...
"med taurin".. Merklig at du påpeker at det må inneholdet et stoff som overhodet ikke har noen effekt :P Eneste grunn til at det inkluderes er fancy navn.
Jobbet på Coop Mega for en stund siden, der har vi et system som viser en melding på skjermen om du slår inn et produkt med aldersgrense i kassen. Da kom det opp 15 års aldersgrense, kjøper må være født i 1992. Dette systemet brukes også på sperrede varer, som kjøtt osv.
Sitat av Elefanten
"med taurin".. Merklig at du påpeker at det må inneholdet et stoff som overhodet ikke har noen effekt :P Eneste grunn til at det inkluderes er fancy navn.
Vis hele sitatet...
Overhode ingen effekt?
Fant dette på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
Despite being present in many energy drinks, it has not been proven to be energy-giving. A study of mice hereditarily unable to transport taurine suggests that it is needed for proper maintenance and functioning of skeletal muscles.
Vis hele sitatet...
Fakta om taurin

Taurin er en aminosyre som finnes naturlig både i kroppen og i maten. Aminosyren dannes i kroppen i tilstrekkelige mengder, og vi trenger derfor ikke innta den gjennom kosten. For tidlig fødte barn kan imidlertid ha behov for å få taurin tilført, og det kan også være tilfelle ved enkelte sykdomstilstander. Taurin finnes i kosten i relativt små mengder, spesielt i sjømat og kjøtt. Den mengden taurin som tilsettes til energidrikker er betydelig høyere enn hva man får gjennom kosten.
Vis hele sitatet...
http://matportalen.no/artikler/2005/..._risikovurdert

*knise fnise*
Taurin brukes forresten i katte/hundefôr for å unngå at dyrene får en eller annen hjertesykdom.

Finner ingen skikkelige kilder som sier noe om hvorvidt taurin har en energigivende funksjon, annet enn at de holder deg frisk og at du produserer nok i kroppen i tillegg til det du får gjennom maten.

Man får nok ingen effekt om man drikker en energidrikk som inneholder taurin, nettopp fordi kroppen din fra før av har nok taurin i seg.

Men om man har for lite taurin i kroppen over lengre tid kan man (slik som hunder og katter) få en eller annen hjertesykdom, og problemer med bakteriefloraen i tarmen.
- Hvem var det som syns det var en god ide å putte taurin i energidrikker? xD Den gjør jo ikke en skitt for Ola Nordmann som spiser fisk mer enn en gang i året.
Sitat av GothQueen
http://matportalen.no/artikler/2005/..._risikovurdert

*knise fnise*
Taurin brukes forresten i katte/hundefôr for å unngå at dyrene får en eller annen hjertesykdom.

Finner ingen skikkelige kilder som sier noe om hvorvidt taurin har en energigivende funksjon, annet enn at de holder deg frisk og at du produserer nok i kroppen i tillegg til det du får gjennom maten.

Man får nok ingen effekt om man drikker en energidrikk som inneholder taurin, nettopp fordi kroppen din fra før av har nok taurin i seg.

Men om man har for lite taurin i kroppen over lengre tid kan man (slik som hunder og katter) få en eller annen hjertesykdom, og problemer med bakteriefloraen i tarmen.
- Hvem var det som syns det var en god ide å putte taurin i energidrikker? xD Den gjør jo ikke en skitt for Ola Nordmann som spiser fisk mer enn en gang i året.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var ikke om det var nødvendig å tilsette taurin i energidrikker. Det jeg skulle fram til var at taurin har en oppgave i kroppen. Selvsagt har taurin en funksjon.
Tror ikke at det er noen statlig aldersgrense. Og butikken har ingen plikt til å selge varen til alle og setter en grense etter egen moral, tror ikke det er noe mer enn det. Dessuten vil vi ha småfolk under 15 på sukkerus drikkende på energidrikk? Ingen som har sett Christoffer Schau i køben med de adhd ungene?
Sitat av Bartulf
Overhode ingen effekt?
Fant dette på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Taurine
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det en effekt i kroppen, man dævver vel om man går for lenge uten det.

Det jeg snakker om er en stimulerende effekt som du vil merke like etter å ha konsumert det, nettopp bruksområdet til energidrikker.

Grunnen til at jeg påpekte det var at det blir som å si "jeg får bare funk av red bull med c-vitamin i".
Alkoholisert gamer
Det er så unger ikke skal drikke så mye burn at de blir overhypre...
Sitat av Bartulf
Poenget mitt var ikke om det var nødvendig å tilsette taurin i energidrikker. Det jeg skulle fram til var at taurin har en oppgave i kroppen. Selvsagt har taurin en funksjon.
Vis hele sitatet...
Og det quoter du innlegget mitt for å si? Mitt inlegg var ikke en kommentar til ditt.
Det var bare en sånn liten greie jeg følte for å skrive, siden jeg finner det ganske komisk at de i det heletatt tilsetter taurin i energidrikker.
Sitat av GothQueen
Og det quoter du innlegget mitt for å si? Mitt inlegg var ikke en kommentar til ditt.
Det var bare en sånn liten greie jeg følte for å skrive, siden jeg finner det ganske komisk at de i det heletatt tilsetter taurin i energidrikker.
Vis hele sitatet...
Ok, beklager, oppfattet det som om du motsa meg
Det er ikke aldersgrense, men det står at det ikke er beregnet for barn under 14 år, og det kan være forståelig med tanke på det høye koffein nivået.
For å svare på den første posten din, de har satt aldersgrense fordi de er teite... Mer kan man egentlig ikke si.

Norge har vel sine grunner til at man ikke skal selge energidrikker til unge mennesker fra 0-14 år, sånn som de har sluttet og selge redbull her i Norge også
Det ER blitt innført en slags begrensning på burn/battery nå! Da jeg bare for å sjekke kjøpte en boks på KIWI kom det opp på den skjermen som viser hvor mye det du kjøper koster "Vis legitimasjon". Dama i kassa spurte meg hvor gammel jeg var, og jeg svarte med en litt overlegen stemme "Jeg er nok 16 jeg gitt".

Er dermed ganske sikker på at det har kommet en eller annen ny crazy begrensning
Det står anbefalt 14 på boksen, men har bare skjedd engang at en jeg va med ble spurt hvor gammel han var. Idioten svarte 13 -.-

Jeg var selvfølgelig forberedt
Det er nok ingen lovbestemt aldersgrense på burn. Jobber selv i en dagligvareforretning, og det var en periode for omtrent et års siden hvor man fikk opp advarsler om å sjekke leg når man scanne burn, men denne advarselen er fjernet hos oss...
Sitat av Tobb
Det er nok ingen lovbestemt aldersgrense på burn. Jobber selv i en dagligvareforretning, og det var en periode for omtrent et års siden hvor man fikk opp advarsler om å sjekke leg når man scanne burn, men denne advarselen er fjernet hos oss...
Vis hele sitatet...
Det er nok dessverre aldersgrense på burn. Har et par venninner som jobber i kasse, og de har fått streng besjed om å sjekke legg på alle som ikke ser gamle nok ut. Dette gjelder de fleste butikkene i Time,Sandnes og Stavanger.
Men var det butikkens verk eller lov fra staten?
Det er et verk fra butikkenes side. Kiwi blandt annet har startet å gjennomføre dette. Og noen andre butikker, som jeg er litt usikker på hva heter.
Sitat av Restyle
Det er et verk fra butikkenes side. Kiwi blandt annet har startet å gjennomføre dette. Og noen andre butikker, som jeg er litt usikker på hva heter.
Vis hele sitatet...
Var nettopp en tur på kiwi for å teste. Da hun scannet burn' min så stod det "Vis legitimasjon". Gøy
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Samme gjelder SPAR, de sjekker og aldersgrense.
Det har vært "aldersgrense" på denne helt siden den kom ut, hvis jeg husker rett.
Hadde akkurat en samtale med min 12 år gamle bonus datter, som har vært ute med venninner i kveld.
De har drukket BURN og hun lurte litt på dette hva det var, og om det var aldersgrense.
Er heldig og har et veldig åpent og godt forhold til henne, så hun forteller meg alt.

Så hun fortalte litt om hva de hadde pratet om, og hvor kule de var som drakk dette.
Men bare i smug så klart, en venninne kom til å få husarrest dersom foreldrene oppdaget at hun drakk det!!!
Der har de feilet, spør du meg.

Men, det mest morsome var at noen hadde til og med smakt Battery og de trodde kanskje det var litt alkohol i det.
Hehe, var nok skuffende at jeg måtte avlive den myten.

Forresten så forklarte jeg hvorfor jeg ikke ønsket at hun skulle drikke mye av det, fordi det kan hemme vekst og forsinke den naturlige pubertets prosessen.
Synes ikke noe om et forbud, er mer for at barna mine skal vite konsekvenser av ting, så må de lære å ta valg selv.
(litt alders avhengig så klart... )
det kan jo være fordi for mye koffein kan også være farlig. søsteren min drakk fire Red Bulls engang og måtte på akkuten, fordi hun begynte å skjelve mye, klarte ikke å bevege på seg og fikk heftig panikk.
Men jeg tror at de har satt aldersgrense på energy drikker fordi de yngere tåler ikke store doser med koffein. og da jeg var yngere så jeg på red bull som om det var et slags rusmiddel
Ja, jeg husker også tiden da det var råkult å gå rundt med en Battery eller en DarkDog i hånda og sippe på. Tror ikke det er noe nasjonal greie at det er komt aldersgrense på Burn, hvertfall. Her selges de hvertfall fritt til unger langt ned. Jeg har hvertfall sett en liten bajas som ikke rakk opp over samlebåndet engang få kjøpt Burn. Han var sikkert 5 år.
Sitat av Phexay^
Det står anbefalt 14 på boksen, men har bare skjedd engang at en jeg va med ble spurt hvor gammel han var. Idioten svarte 13 -.-

Jeg var selvfølgelig forberedt
Vis hele sitatet...
Så bra, aldersgrensen er jo der bare fordi man skal føle seg mer voksen !

Lurer på hvorfor det er så tøft å drikke disse drikkene for små barn. De drikker det jo og løper rundt og "leker" full.....
Jeg har også blitt spørt om hvor gammel jeg er.... Hu bare "Du er vel over 13 år?" Jeg sa "Nei jeg er 12"... men mente det som ironi Har skjeggvekst
Wat? aldersgrense på energidrikker?
Har heller aldri opplevd å måtte sjekke alder på de som ser unge ut (11-12år) når de vil kjøpe seg to bokser eller noe sånt. Jobber på shell btw.
Jeg husker det var en sak om akkuratt dette for et par år siden.
Hvis jeg ikke husker helt feil så er det Coca Cola Company som har satt en restriksjon som de vil at utsalgsstedene følge.
Det kommer av at innholdet av koffein ligger i det øverste sjiktet av hva som blir godtatt i Norge eller noe sånn. Er ikke helt sikker på akkuratt det, men jeg tror i hvertfall det var slik det var.
De vil unngå at små unger inntar for mye koffein, fordi det kan være uheldig for veksten deres, og for mye inntak på en gang kan føre til at hjertet får problemer tror jeg.
Kan jo selvfølgelig hende at jeg tar feil.
Noen som vet hvor mye mg koffein er det i burn a ?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Rundt 4mg per boks.

I Norge kan man ha 150mg koffein per liter. Til sammenligning har 1,5l Cola 80mg og 250cl Burn 4mg.

Jeg er derimot skårsikker på at dette er et påfunn fra Burn sin reklameavdeling. Tenk så ufattelig bra med reklame de får på jungeltelegrafen ved å være "ulovlig". Det er som å sette en skål med godteri foran barn, be dem om å ikke røre dette og forlate rommet.
Sitat av Deezire
Rundt 4mg per boks.

I Norge kan man ha 150mg koffein per liter. Til sammenligning har 1,5l Cola 80mg og 250cl Burn 4mg.

Jeg er derimot skårsikker på at dette er et påfunn fra Burn sin reklameavdeling. Tenk så ufattelig bra med reklame de får på jungeltelegrafen ved å være "ulovlig". Det er som å sette en skål med godteri foran barn, be dem om å ikke røre dette og forlate rommet.
Vis hele sitatet...
Høres ikke så søkt ut. Og de fremstår som de faktisk bryr seg om forbrukerne også.
Man må også husk at barn ikke har godt av koffein. Vi har nok av hyperaktive shitunger.


Forresten, hvis det er 150mg per liter, så er det 37.5mg i 250cl... Mye mer enn cola.
Sist endret av Tanguhi; 29. mai 2008 kl. 21:40.