Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 9573
hei, har en litt trist sak..

Jeg var å hentet mine småsøsken her en dag og i en blindgate så kommer det et korps mot oss som er ute og øver.... jeg legger meg så langt ut til høgre siden som overhodet mulig for å passere.. de voksne i korpset kikket da stykt på meg og virket veldig sur fordi jeg skulle inn i den gaten.. kjører deretter sakte opp gaten og setter av noen av de som satt på og kjører ned igjen samme gaten.

kommer da bak korpset igjen, og forventer da at det ikke skal være noen problem å komme seg forbi igjen på samme side.. siden der var best plass.. Legger meg bak og vifter med handen da de voksne bakerst i tåget ikke skjønner eller har lyst å sleppe meg forbi.

Jeg tuter da en gang og deretter flytter høyresiden seg til venstre slik jeg kan komme forbi.. da tørner det for noen av de voksne som begynner å slå i taket på bilen min og lager et helvette!

Jeg kipper meg, og kjører sakte litt til nedover før jeg tørr å snu meg å se hva som skjedde... da ser jeg bare at de er sur for at jeg passerte..
Min bror på 9 år som sitter på skriker på dette tidspunktet og ble veldig skremt av oppførselen til noen av de voksne i korpset.

Saken er nå at korpslederen og noen av de andre voksne ringte politiet og klaget meg inn, og politiet mente dette var grunn til å anmelde..
Fikk i går en telefon om at jeg har fått inndratt førerkortet i tre måneder og vil få forelegg for saken.. jeg nektet selvfølgelig og godta og fortalte min versjon som dere ser over..

Hvilken rettigheter har jeg og hva kan utfallet bli? Nå må det sies at han korpslederen er en suring og vet godt hvem jeg er og liker meg ikke! jeg føler dette er ett personangrep og at saken er utav proposjoner..

Jeg sa også til politiet hvordan de voksne i korpset reagerte og at de har begått skadeverk på bilen min..
Dette må du virkelig la gå til retten med. Vitneforklaring kommer nok godt med. En dommer kan nok gjøre en bedre jobb en den politijuristen de fikk til å behandle saken.

Du var vitterlig i en blindgate. Slik jeg kjenner til er det ingenting i veitrafikkloven som sier at man må la korps sperre trafikken.

Slik jeg tolker det har de ringt og sagt de nesten ble påkjørt av deg. Det er løgn.
Sist endret av Matthiesen; 24. april 2010 kl. 01:48.
Trådstarter
61 0
Det er det jeg og tenker.. snakket med en advokat tidligere i dag og han mente de hadde en utrolig tynn sak, i og med at de som ringte inn er med i korpset og at de virket kun sur for det ble uorden i rekkene...

De har sakt at jeg opptrådde hensynsløst og hadde stor fart. dette er selvfølgelig tull... denne gaten var en blindgate så jeg hadde ingen andre måter å komme meg ut på..

Er det stor sjans for at politiet faktisk tar dette helt ut? eller blir det henlagt? iog med at det blir ord mot ord... isåfall vil jeg komme med en motanmeldelse da jeg sitter med en takst på 4000 kr for å få rettet ut den ene bulken i taket..
Forutsatt at historien din stemmer så er dette noe du IKKE skal akseptere! Jeg sier som Matthiesen, gå videre med dette til retten om det trengs!

Hvis de også har forårsaket en bulk i taket ditt så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal dekke kostnadene ved å fikse denne.
Sist endret av Ezukiel; 24. april 2010 kl. 01:54.
Trådstarter
61 0
Gler meg! dette er helt utrolig.... men de vitnene som var der er jo med i korpset så jeg har lite med vitner.. Dette er misjonsmafiaen der borskap er viktig!
Sett at historien utspiller seg som fortalt, ville jeg aldri i verden akseptert denne straffen. Ta det til retten. En fortredelse frigir ikke en annen uansett, så de fire tusen kronene det vil koste deg å rette bulken ville jeg også ha spillt på.
Jeg ser ikke hvordan de skal få vinklet dette mot deg, med mindre du påførte noen skade. Gjør som Matthiesen sier.

Sitat av Vegtrafikkloven
§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
61 0
Helt utrolig at jeg har kommet oppi denne situasjonen! har aldri hat noe bråk med noen og så skjer dette med det værste bibelbetet jeg har sett! maken til arroganse og frekkhet har jeg ikke sett! Jeg prøvde så godt jeg kunne å snike meg uhindret forbi da det også var barn i korpset så var jeg ekstra varsom og passet speil og blindsone!, men så lager de et helvette for de var midt i en sang eller noe! de kan ikke forvente at jeg skal ligge bak et øningskorps i flere hundre meter bare frodi de syntes det ikke passet seg å passere.. og når jeg da fløytet en gang og viftet med hendene så blir de fly forbannet og begynner å slå i taket... Men siden politiet har gått videre med dette så tror jeg de har smurt godt på for å godte seg!
Sist endret av fresj; 24. april 2010 kl. 02:06.
Høres ut som sinte dophauer som går en tur på gata.
kjedelig streiting
Kjenner så alt for godt den typen mennesker. Tror verden stopper bare fordi dem driver med noe de synes er viktig. Hadde det vært i nærheten skulle kommet med anlegget mitt å vist dem hva musikk virkelig er .

Tviler på at de har noe særlig god sak. Er vel helst at det sitter en litt maktsyk politijurist på kontoret som føler at å skrive ut bøter og ta lappen til folk er det viktigste.
så saken er at du møtte et korps og så mottar du en tlf fra politiet om at du er fratatt lappen i 3 mnd og vil motta en bot i posten? *ler* vil like å høre hva dommeren i en sak har å si til den saken når den kommer til retten. Ikke engang avhørt om saken før "dommen" falt?

har du nå fortalt oss alt her?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
og du er sikker på at det er politiet som har ringt deg?
høres mest ut som om det er en av korpsfyrene som holder faen.

ser ikke helt hvordan politiet kan avgjøre og dømme en sak uten å engang høre på din forklaring først, og uten bevis for at ting skjedde slik de ble fortalt av den/de som deltok i korpset.
Sitat av somnium Vis innlegg
og du er sikker på at det er politiet som har ringt deg?
høres mest ut som om det er en av korpsfyrene som holder faen.
Vis hele sitatet...
Er ikke verre enn at de sender en sms: REGNR <registreringsnr.> til 2282 og vips, de vet hva du heter og har tlf.nummeret ditt. Så dobbeltsjekk nummeret som ringte deg.
Har du vurdert å anmelde korpset for skadeverk ?

Føler med deg på denne, utrolig kjipt om det virkelig er politiet som har ringt deg. Ring din lokale purkstasjon å hør om de har en "sak" på deg. Om de ikke har det så kan du både anmelde korpset for skadeverk og for å utgi seg for å være politi!
Trådstarter
61 0
Det er politiet som har ringt! men dommen har ikke tredd i kraft, men det var det han sa jeg risikerte å få... men mens jeg ventet på svar fra de som behandler saken så hadde jeg ikke sertifikat sa han!

jeg blir å kjøre en mot anmeldelse på han som ringte meg inn først, altså korpslederen så for politiet finne ut hvem som slo i bilen og hadde truenes oppførsel.. takk for svar folks! jeg forteller alt slik jeg opplevde situasjonen..

Hadde to brødre i bilen, en på 14 år og en på 9 år, hvordan er det å bruke den eldste som vitne?
Personlig ville jeg ha gått for et øye for et øye i denne situasjonen. Dvs. funnet ut hvem vedkommende er, og gjort livet surt for han/henne.
virker som en døv gjeng når de går å øver i ei blindgate der det ikke går ann å passere, har selv gått i korps litt.. man stopper ikke på samme måte som en sykkel eller en bil og slipper forbi fordi man da mister takten og må begynne alt på nytt.. men allikevel.. skal ikke sperre veien heller!

nå vet jeg ikke hvor langt dette stykket var og sånn, men man skal kunne være litt tålmodig også.. Allikevel så gjør de det ikke noe bedre ved å bulke bilen din!

Jeg skater downhill profesjonelt og vi kjører bratte, gjerne svingete bakker i hastigheter opp mot 80+.. det er ikke ofte vi sperrer for noen, heller omvendt.. Når vi gjør det har vi som regel en følgebil bak som holder trafikken unna..

Uansett hvordan vi kjører (tett/samlet eller spredt) så blir det som å ta forbikjøring under tour de france.. du kommer forbi en eller to men blir da mellom flere longboardere, da blir du både i veien for den/de som kommer bak og du blir et helvete for de som fortsatt er foran deg.

For de som har skata i 80km/t vet du at det ikke er kult å 1. måtte konse på kjøringa 2. ha en tulling bak deg i bil som ikke klarer å vente med å kjøre dere ned. Hva ville du gjort dersom det kom en bil i mot midt i en forbikjøring av skatere? right..

som regel tar det 2-3 minutter maks å kjøre et run og jeg er helt sikker på at vi tar mindre plass i veien en gamle syklister i kondomdrakt, når jeg skater utenom slipper jeg alltid bilene først.. med mindre de oppfører seg som drittsekker, da blir jeg irritert å prøvere å unngå å oppføre meg som en drittsekk selv
Det med at de inndrar førerkortet kan dem maks ha i 3 uker uten å ha bevis i saken. Altså for en sikkerhetsskyld. Etter det må det legges videre bevis osv, ellers får du nok tilbake lappen. Så lenge det du har skrevet er 100% sant så ALDRI betal den boten, kjør på til retten og forklar deg. Som sakt tidligere i denne tråden, hadde jeg vært der, hadde bilanlegget mitt dundra mens jeg rulla ned alle vinduene, er det mulig!!!
Trådstarter
61 0
Jeg tror saken har blussset opp bare fordi jeg kjører en ungdomsbil og jeg har snakket med en advokat i familien, og han mener dette er personangrep!

Jeg kan ikke under noen omstendigheter se at jeg handlet uforsvarlig eller hensynsløst. de som spillte i korpset så at jeg ville forbi og sluttet å spille å trakk til siden, mens de voksne prøvde å dra den ut da de så at jeg ikke infridde deres ønsker ble de forbannet! Da hørte jeg noen gjentatte drønn i taket og på bagasjelokket mitt. De har sakt til politiet at jeg presset meg fram, noe som ikke stemmer. etter jeg fløytet en gang så trakk korpset til siden slik jeg fikk smette forbi.
Sist endret av fresj; 24. april 2010 kl. 10:37.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anmeld for skadeverk og truende oppførsel?
Skaff en advokat utenom familien ettersom han sansyneligvis blir regnet som inhabil.
Her lukter det buksevann på noen korpskarer tenker jeg

Men neida,Kjør på med motanmeldselse så fort du bare kan du.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Sitat av jarlz0r Vis innlegg
Anmeld for skadeverk og truende oppførsel?
Skaff en advokat utenom familien ettersom han sansyneligvis blir regnet som inhabil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han regnes som inhabil? Man kan fint vaere sin egen advokat, saa jeg ser virkelig ikke problemet. Om en i familien skulle vaert dommer eller i jurien hadde jeg skjoent det.
Trenger vel ikke ha ny advokat så lenge ikke advokaten jobber for påtale makten, fullt lovlig og bli forsvart av en advokat du kjenner.
Skal godt gjørest å slå bulker i en bil når personen kjører "hensynsløst". Hehe, og ettersom disse folka klarte dette lett, så er det jo bare nok ett bevis på at du ikke hadde stor fart. Makan til tynn sak er det lenge siden jeg har sett. Dette er advokatmat på høyt plan, og du skal selvfølgelig ha erstatning for skadene på bilen.
Syns det er veldig merkelig at politiet tar fra deg førerkort uten å ha forhørt deg, så ikke godta noenting, og få ihvertfall lappen tilbake innen 3 uker i påvente av sak.
Er vel ikke lov å sperre offentlige veier uten skilting for en vei å komme rundt?
DU brøt da ingen regler, få deg en advokayt og gå rettens vei!

jeg blir provosert når jeg leser slikt!
Sitat av fresj Vis innlegg
De har sakt til politiet at jeg presset meg fram, noe som ikke stemmer. etter jeg fløytet en gang så trakk korpset til siden slik jeg fikk smette forbi.
Vis hele sitatet...
Å tute på en flokk unger slik at de må komme seg ut av veien er da vitterlig å presse seg fram. Med andre ord så presset du fotgjengerne ut av veien slik at du skulle komme fram med bilen.

Om fotgjengerne eller korpset har noe større rett på vegbanen enn deg kan man selvfølgelig diskutere, men det er rimelig klart at du faktisk presset deg fram. Hadde du ikke presset deg fram så måtte du vel ha ventet til korpset var ferdig, noe som hadde spart deg for veldig mye bråk.
Det å presse seg fram i en enveiskjørt gate med massevis av unger og andre fotgjengere vil nok også stride med veitrafikklovens paragraf 3.

Når det er sagt så hadde jeg også nektet å godta forelegget, men jeg hadde heller ikke kjørt bil inn i en gate der ett korps øver.
Sist endret av Mith; 4. mai 2010 kl. 10:35.
Det er vel en definisjonssak, men jeg syns egentlig ikke fløyting er å presse seg frem. Slik det fremstår i historien så "spurte han om tillatelse", fikk det av alle barna i toget og så kom de voksne og slo på taket. Jeg ser heller ingenting i historien som går direkte mot paragraf 3, men det er jo igjen en definisjonssak.
Sitat av Mith Vis innlegg
Når det er sagt så hadde jeg også nektet å godta forelegget, men jeg hadde heller ikke kjørt bil inn i en gate der ett korps øver.
Vis hele sitatet...
så du hadde heller parkert noen kvartaler unna? Aner du hvor stor plass et korps bruker når de marsjerer? det er ikke slik at de går frem og tilbake i ei gate.
Helt klart. Hvis det er ett marsjerende korps i gata så vil jeg anse den gata som ufremkommelig og enten parkere bilen eller finne en alternativ rute. Å hente småsøsken er ikke noe som krever at man kjører helt fram til døra. Hadde det vært ei gammel dame på 90 jeg skulle hente så hadde jeg stoppet bilen og hørt om det var mulig for korpset å ta 5minutter, slik at jeg og min syke mor kunne komme fram med bilen.
Det hadde 100% sikkert løst seg uten problemer.

Hadde dette skjedd under oppkjøring så stryker du glatt om du tuter og trenger deg frem mellom barn, trommer og drill piker. Det er bilistens ansvar å vise hensyn til mykere trafikanter og man skal være utrolig forsiktig når det er barn på veien.
Sist endret av Mith; 4. mai 2010 kl. 12:53.
kjedelig streiting
Her burde da de voksne tatt ansvar å sluppet fram bilen. Hva om han skulle kjørt noen til legen eller om det var en taxi som var rekvirert til legevakta og at det hasta? Greit nok at de er myke traffikanter, men de har ikke noe med å sperre en vei når de fint kan øve på gangveier eller liknende.
Korpset må nødvendigvis ha god plass å øve på siden å gå i takt og holde riktig avstand er rimelig viktig. Stopper de å marsjere så må de starte på nytt. De har også funnet seg en stille og rolig blindvei for å slippe unna biler og på den måten unngå å forstyrre trafikken. Siden det er blindvei er det også naturlig å tro at det er i tettbebyggelse der fartsgrensen max er 50km\t, men høyst sannsynlig 30km\t eller gangfart.
Skulle han kjørt noen til legen så er det ikke verre enn å fortelle korpset nettopp dette. Han som privatperson har uansett ikke lov til å kjør fortere enn fartsgrensa, uansett hvor mye det haster.
Det er heller ikke slik at bilene har førsterett på gata, spesielt ikke hvis det er barn i veien og fartsgrensen er lav. Da skal man vise ekstrem forsiktighet og aller helst unngå å kjøre bil der.


Uansett, han har fått en veldig lav straff siden overtredelsen er relativt liten og han har bestemt seg for å ikke godta forelegget. Da må han jo ta det i retten og jeg vet ikke hvor lett der er å vinne fram med en slik sak nå i april/mai (når korpsene tross alt er nødt til å øve) og med såpass mange vitner. At de voksne i korpset ikke kan oppføre seg har egentlig ingenting med saken å gjøre, han får anmelde dem hvis han føler det er riktig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Korpset må nødvendigvis ha god plass å øve på siden å gå i takt og holde riktig avstand er rimelig viktig. Stopper de å marsjere så må de starte på nytt. De har også funnet seg en stille og rolig blindvei for å slippe unna biler og på den måten unngå å forstyrre trafikken. Siden det er blindvei er det også naturlig å tro at det er i tettbebyggelse der fartsgrensen max er 50km\t, men høyst sannsynlig 30km\t eller gangfart.
Skulle han kjørt noen til legen så er det ikke verre enn å fortelle korpset nettopp dette. Han som privatperson har uansett ikke lov til å kjør fortere enn fartsgrensa, uansett hvor mye det haster.
Det er heller ikke slik at bilene har førsterett på gata, spesielt ikke hvis det er barn i veien og fartsgrensen er lav. Da skal man vise ekstrem forsiktighet og aller helst unngå å kjøre bil der.


Uansett, han har fått en veldig lav straff siden overtredelsen er relativt liten og han har bestemt seg for å ikke godta forelegget. Da må han jo ta det i retten og jeg vet ikke hvor lett der er å vinne fram med en slik sak nå i april/mai (når korpsene tross alt er nødt til å øve) og med såpass mange vitner. At de voksne i korpset ikke kan oppføre seg har egentlig ingenting med saken å gjøre, han får anmelde dem hvis han føler det er riktig.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke skjønne at du kan mene at et korps skal få beslaglegge en gate uten at folk i biler skal kunne kjøre forbi/mellom rekkene? Det er korpset som oppholder seg et sted det ikke skal være. Hvis det hadde vært fritt frem og sperre gater på den måten hadde alle gjort det av diverse grunner. Hvis en skal sperre en gate må en søke, og så sette opp skilt om at innkjøring ikke er tillat i perioden. Forbanna foreldre fra dette korpset ville jeg ikke sagt er troverdige vitner, samt at de kan finne på å lyve for å komme seg unna et eventuelt erstatningskrav. Barn må lære at det å leke i gata ikke er noe smart. Biler kjører i gatene, og selv om barn og fotgjengere er myke, så har de ikke førsterett utansett. Hvis jeg skulle tatt et korps og masjert i 50 sonene i Trondheim hadde byen blitt lammet ganske kjapt, hvis korpset ikke hadde pellet seg ut av gata hvis de er i veien for trafikken. Så selv om de er på en lite traffikert gate; så er det fremdeles korpset som er uvedkommende i denne gaten så lenge den ikke er stengt...
Det jeg mener er at hvis gata er full i unger så kjører man ikke sikksakk mellom dem, uansett om de går i korps eller spiller fotball.
Hva vet du om korpset ikke skulle være der? Historien forteller ingenting om hvilke tillatelser dette korpset faktisk hadde.
Hva du mener er troverdige vitner driter vel jeg i, men jeg anbefaler han likevel å ikke godta forelegget, men han bør jo også ta innover seg at han muligens har brutt veitrafikkloven paragraf 3 og da har han jo tapt.
Biler kjører i gater, men folk går der også, hva er poenget? Å kjøre aktpågivende innebærer at man har respekt for gående, og spesielt barn, så hvis man mener noen okkuperer gata så får man ringe politiet eller forsøke å snakke med folkene slik at sikkerheten til barna blir ivaretatt. I denne saken så kunne TS ha ventet 5minutter, eller parkert bortenfor korpset så hadde problemet vært løst.
Det er ikke snakk om noen organisert aksjon for å sperre trafikken, (og hadde det vært det så måtte fortsatt bilistene vike) det er snakk om ett korps som øver til 17. mai (i en blindvei, der fartsgrensen er veldig begrenset) slik at kommunen kan få musikk i barnetoget.

Natur og ungdom har jo for vane å sperre av veier i ulovlige aksjoner, men det betyr ikke at bilistene bare kan tute og kjøre uten å tenke på at de faktisk er fotgjengere og myke trafikanter. Det er jo nettopp derfor de kan sperre veien...

TL;DR: TS får bare nekte å godta forelegget, men da bør han være 100% sikker på at han har oppført seg korrekt, noe som kan være vanskelig å bedømme når han selv er oppe i situasjonen og det er barn og sterkt redusert fartsgrense inne i bildet.
Det skal ikke mer til enn en mild overdrivelse fra korpsgjengen til for at dette er ett brudd på §3, derfor er det ekstra viktig at du kan forsvare deg på en skikkelig måte. Det er også viktig at du gir nøye og riktige beskrivelser av situasjonen, spesielt angrepet på bilen og eventuelle hatforhold. Om noen fra korpset har lagt deg for hat ser dommeren det tydelig i retten, hvis du bare snakker sant og de andre vrir på saken blir de lett siktet for falsk forklaring.

Med en god forklaring på hvorfor du trenger bilen kan du sikkert ordne med å få lappen fort tilbake også.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Her burde da de voksne tatt ansvar å sluppet fram bilen. Hva om han skulle kjørt noen til legen eller om det var en taxi som var rekvirert til legevakta og at det hasta?
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith Vis innlegg
Skulle han kjørt noen til legen så er det ikke verre enn å fortelle korpset nettopp dette. Han som privatperson har uansett ikke lov til å kjør fortere enn fartsgrensa, uansett hvor mye det haster.
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig bare sprøyt og ville gått innunder straffelovens bestemmelse om nødverge. Her er et eksempel på en som måtte ta i bruk denne.

Riktignok blir det en digresjon da dette ikke var noen nødsituasjon, men det hadde vært helt greit for meg, og sikkert flere andre, om du forsikrer deg om at det du sier er riktig og ikke bare plukket ut av løse lufta.
Sist endret av Bjornix; 4. mai 2010 kl. 21:10.
Sitat av Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
§ 10. Fri veg
1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.
2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.
Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.
3. Trafikant må ikke hindre eller forstyrre gående i gruppe under tilsyn av leder, prosesjon, begravelsesfølge, militær kjøretøykolonne eller sivilforsvarskolonne.
4. Nr. 1 og 3 i denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.
Vis hele sitatet...
Jeg mener dette er et klart brudd på nr. 3, da et korps er en gående gruppe under tilsyn av leder (dirigent)
For det første, kan man logisk ressonere seg frem til at dette er brudd på veitrafikkloven §10, tredje ledd, som Mith og Myrddin poengterer.

For det andre, finnes det ingen straffefrihetsgrunner. Det finnes lovhjemmel, du kan regnes som tilregnelig, det er ikke noe form for nødverge\nødrett og du er skyldig iom at det er du som fører motorvognen du sitter i. Det er også et tydlig brudd på veitrafikklovens §3(?) "..man skal ferdes med aktsomhet i trafikken.." bla-bla-bla..

Lydhornet skal ikke brukes for å "fjerne" et korps som øver i gaten.
Jeg syns litt ekstra synd på broren din jeg, må nok ha vært en fæl opplevelse for han ( nei det var ikke ironisk )
herregud hvem begynner å hamre løs på en bil når en 9'åring sitter i bilen?
Makan til tulling!
Sitat av Bjornix Vis innlegg
Dette er selvfølgelig bare sprøyt og ville gått innunder straffelovens bestemmelse om nødverge. Her er et eksempel på en som måtte ta i bruk denne.

Riktignok blir det en digresjon da dette ikke var noen nødsituasjon, men det hadde vært helt greit for meg, og sikkert flere andre, om du forsikrer deg om at det du sier er riktig og ikke bare plukket ut av løse lufta.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over at reglene kan bøyes i noen nødssituasjoner, men det er slettes meg ikke noe get out of jail free card og det er langt fra sikkert at du slipper straff selv om du påstår at det var en nødssituasjon. Spesielt ikke hvis det alt er nedsatt fartsgrense og veien er full i unger. Hvis du vil diskutere det videre så har vi en tråd om det her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=99257
Som du selv sier så har det ingenting med denne tråden å gjøre og i situasjonen TS er i er det absolutt ikke snakk om noe nødssituasjon.
Sist endret av Mith; 4. mai 2010 kl. 23:50.
Du sa "han som privatperson har ikke lov til å kjøre fortere enn fartsgrensa, uansett hvor mye det haster" - og på generelt grunnlag er dette utsagnet galt uansett hvordan du ser på det. Så kan vi alltids være enige om at man viser selvfølgelig aktsomhet også. Poenget i en nødsituasjon er å redde liv - ikke å ta flere.
Sitat av fresj Vis innlegg
Jeg tror saken har blussset opp bare fordi jeg kjører en ungdomsbil og jeg har snakket med en advokat i familien, og han mener dette er personangrep!

Jeg kan ikke under noen omstendigheter se at jeg handlet uforsvarlig eller hensynsløst. de som spillte i korpset så at jeg ville forbi og sluttet å spille å trakk til siden, mens de voksne prøvde å dra den ut da de så at jeg ikke infridde deres ønsker ble de forbannet! Da hørte jeg noen gjentatte drønn i taket og på bagasjelokket mitt. De har sakt til politiet at jeg presset meg fram, noe som ikke stemmer. etter jeg fløytet en gang så trakk korpset til siden slik jeg fikk smette forbi.
Vis hele sitatet...
Lydhorn skal kun brukes til å avverge fare heter det i veitrafikkloven. Så den var nok ikke så lur. Men er nok ikke grunn til å miste serfikatet.
En lokal i bygda jeg kommer fra mistet serfikatet grunnet vitneobservasjoner.
Politiet ble tilkalt, og de kunne ikke rykke ut grunnet manglende ressuser.
I ettertid har denne personen anket forelegget og retten til å serfikat, og endte med at han fikk den tilbake.
Tror nok du har store odds på å få den tilbake, men tror nok du får forelegg for unødig bruk av lydhorn.
Lys og lydhorn er ansett som grov overtredelse ved unødig bruk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
61 0
Da har jeg mottet et forelegg samt inndragning av førerkortet i tre måneder! dette er helt sinnsykt!
Det jeg lurer på, når jeg sender dette inn og ikke godtar, trenger jeg da å levere fra meg førerkortet? hvis ja, hvor lang tid må jeg gå uten lappen? jeg er avhengig av lappen i forhold til jobb...

Hvor lang tid har de på å få dette opp i retten? er det her tre ukers regelen gjelder?

Jeg kontaktet et lokalt advokatkontor og de sa at dette var en utrolig tynn sak, for korpset og polotiet sin del og anbefalte meg å ikke godta vekren inndragning av førerkort, eller forelegget da jeg ikke har begått noe ulovelig.. da faktisk korpset trakk seg ut av vegen og slapp meg forbi.
Sist endret av fresj; 13. mai 2010 kl. 14:08.
Du har jo gjort noe ulovlig, for måten du brukte hornet på ER ulovlig, som bonzki sier, men kan aldri tenke meg at det skal være nok til å miste lappen. Kan nesten høres ut som korpset har smurt på litt, kanskje sagt at du presset deg forbi og holdt på å kjøre på folk eller liknende, da kan plutselig inndragelse høres mer sannsynlig ut.
Trådstarter
61 0
Mister ikke lappen for det! står at jeg hadde presset meg fram i "dommen" men det stemmer ikke.. for det første så var jeg 5 - 8 meter bak korpset da de enset at jeg skulle ned igjen samme veien.. og de flettet jeg, jeg presset meg ikke fram.. er jo ikke dum heller..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Når du ikke godtar tap av førerrett, så blir det opp til politijuristene å avgjøre om de vil inndra førerkortet ditt.
De har da tre uker på seg til å gjøre seg ferdig med saken, og sende denne videre til rettsystemet.
Trådstarter
61 0
Jeg har mottat et forelegg og brev om inndragning... vil det gå rett til domstolen da om jeg ikke godttar forelegg eller tap av førerkort?
Av ren nysgjerrighet, dette hendte vell ikke i sandefjord?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av fresj Vis innlegg
Jeg har mottat et forelegg og brev om inndragning... vil det gå rett til domstolen da om jeg ikke godttar forelegg eller tap av førerkort?
Vis hele sitatet...
Jepp, og jeg ville engasjert advokat for å være på den sikre siden.
Utgiftene til advokat kan du prøve å få tilbake når/om du vinner saken. Er dog litt usikker på hva som er normalen her mtp om man får støtte for det eller ikke. Når jeg var i en lignende sak så endte politidistriktet opp med å betale alle saksomkostninger, samt mine utlegg til advokat, som var rundt 15 000,-

Politiet vil i mange tilfeller prøve å overbevise deg om at det enkleste bare er å godta og skrive under for å gjøre det enkelt for deg selv. Hvis du under noen omstendigheter mener at du har ditt på det tørre - og når en advokat også mener det, ville jeg aldri i verden gitt opp førerkortet så lett.
Denne saken er såpass forkastelig og provoserende at hatet ovenfor korpsmusikk når nye høyder!

Jeg hadde gått rettens vei og kjørt på med den heftigste advokaten i hele Norge for å vinne denne saken.
Det har du anledning til dersom du velger å gå rettens vei ved å ikke vedta forelegget fra politijuristen.
Gratis, vel å merke.

At korpset øver i en enveisgate var kanskje planlagt fra deres side slik at de skulle unngå å sperre for trafikk, men som vi nå ser så har dette selvfølgelig ulemper også.
Personlig syns jeg godt at de kunne funnet seg andre steder å marsjere/bedrive støyende aktiviteter slik at menigmann slipper å hindres eller plages.
Hva med en skolegård eller noe slikt?
De kunne i det minste hatt noen som kunne dirigere dem ut av mesteparten av veibanen når det var behov for dette.