Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1557
Jeg er mamma, og litt redd for at jeg ikke får skikkelige svar her. Men prøver:

Min sønn har slitt i årevis med avhengighet, men de siste 6 månedene fått "hjelp". Han sier han ikke har brukt noe i sprøytform siden april...
Når han nå er på besøk ser jeg nye, runde, hissige sår på armene hans. De ligner brennmerker, noen har skurver og andre er bare rødblå sirkler. Han nekter for at de er nye, men jeg så ham i T-skjprte i sommer og da var det ikke slike dramatiske sår.

Er ikke ute etter å "ta ham", bare vite mest mulig. Kan dette være gamle sår, selv om de fremdels er hissige i fargen, skurvete?
Hva er galt med at hun er moren? jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skulle påvirke svar hun kan få om ikke bedre svar. Hun forklarer situasjonen som den er og hun skriver tydelig at hun ikke er ute etter å ta han, men hjelpe han.

Jeg må nok skrive som deg over meg, jeg vet dessverre ikke noe om sprøyebruk, så håper på at andre kan hjelpe deg bedre. Dog syntes jeg det virker litt mistenkelig hvis de ikke var der i sommer, men for alt jeg vet kan dette være noe med avvenningen av sprøyter.

Til slutt vil jeg bare si at jeg syntes det er bra at du som en mor tyr til freakforum for hjelp, det viser at freakforum er til hjelp til mange flere enn personer som ønsker å vite hvordan man skyter eller hva slags dose er den korrekte ved førstegangs bruk av forskjellig rusmidler..

Til trådstarter- du får kvalitetspoeng (KP) av meg for å oppforde folk i samme situasjon som deg til å benytte freakforum, et forum som ikke bare er forbeholdt personer som bruker rus, men også de som er rundt personen.
Det kan selvfølgelig være veldig mye som fremprovoserer disse sårene, men med tanke på at han er/var sprøytenarkoman så begynner tankene mine å rulle i denne retningen ja.

Vil ikke skremme deg unødig nå, så håper du ikke tar noen forhastede konkluksjoner.

Mye riktig i det du sier over meg.
Sist endret av 3xt4cy; 7. oktober 2008 kl. 01:50.
Når man skyter og bommer på åra, noe som kalles for "bomsmell" så blir det gult/blå/oransje blåmerke lignende merker store deler rundt der man setter smellen.

Hadde kanskje hjulpet om du vet hva slags rusmiddel det er han angivelig skyter... ?
Jeg vet ikke om dette kvalifiseres som irrelevant, og gjør at jeg egentlig ikke burde ta stilling til dette, men jeg kan prøve å formidle mine erfaringer.

Jeg har aldri satt et skudd selv, men har flere familiemedlemer som sliter/har slitt med sprøytemisbruk. Jeg har i flere sammenheger vært til stede når det har blitt satt skudd. Som "Scavanger" nevner er det mest bomming som gir disse fargede blåmerker. Om han fks lider av noe vitaminmangel kan slike ting ta lang tid for å gro. Noen klarer hvirkelig å legge nåla fra seg, men det kan være tøft. Jeg har bevitnet det, hvertfall når det gjelder skyting av piller og speed (vet ikke hvordan dette er med heroin dog). Jeg finner det ikke usannsynlig at arrene fortsatt kan synes hvis de oppstod i slutten av ferien, men du gjør nok lurt i være mistenksom for det er veldig lett å skli tilbake på gamle vaner...

Håper jeg har kunnet gi deg et svar som er til hjelp, men syns det er viktig å understreke at jeg aldri har rørt nåla selv, så har ikke allverdens innsikt i dette utenom det jeg har hørt og/eller observert hos sprøytemisbrukere.
Hei Auralixa.

Jeg skjønner godt din fortvilelse og redsel rundt din sønn. Min mor sleit selv med meg i mange år. Hun også syntes forståelig nok det var veldig godt å vite hva som skjedde med meg i mitt rusmisbruk og litt rundt det da generellt. Jeg har også brukt sprøyter over en lang periode, men har endelig greid å komme meg ut av det etter ett langt behandlingsopplegg.

Hvor på armene er det disse sårene fårekommer? Er dette sår som går i "striper" opp eller ned på armene, som kanskje kan se ut som de følger en blodåres løp? Hvor store er de i diameter? Er det mange små eller kanskje flere små/evt store?

Jeg begynner hvertfall å tvile litt på at det er gamle sår hvis de er på "vanlige" injeksjonstedene på armene. Nå kan man jo injisere flere steder på armene, men det er som oftest endel vanlige årer man bruker. Det er heller ikke uvanlig å injisere mye på samme injeksjonssted (evt etterhvert ett sår).

Sprøytemerker med liten skorpe på er ofte rimelig ferske. Det du beskriver som rødblå sirkler kan veldig lett være gamle arr. (Litt vanskelig å si ettersom jeg ikke vet størrelsen og plassering på merkene) Disse har en tendens til å bli virkelig stygge i mange år etterpå hvis man har brukt samme injeksjonsstedet mange ganger. Ofte blir de blåaktige groper. Selv har jeg veldig problemer med mine på sommeren, da disse synes fortvilende godt i finværet, og selv de små blir rødaktige flekker. Infiserte injeksjonssteder kan begynne å bule og de kan minne om brennmerker.

Nå må jeg jo også si at dette blir veldig synsing fra min side iom at jeg ikke hverken kjenner din sønn, eller har sett disse sårene med mine egne øyne. Men hvis han fortsatt er i ett misbruksmiljø og/eller bruker fortsatt selv, så er det veldig lett og havne tilbake i sprøyemisbruk. Hvertfall ved bruk av samme stoff som man tidligere tok i sprøyte. Ofte fordi man rett og slett ikke får en god nok opplevelse av andre inntaks metoder lenger.
Jeg vil anbefale deg å snakke med en lege som har god greie på rusfeltet, han kan sikkert gi litt bedre informasjon rundt sårene. Litt lettere med en muntlig beskrivelse også.

Jeg håper virkelig din sønn har helt andre sår enn det du er redd det muligens kan være. Også vil jeg bare si til slutt at det er håp for alle. Det er ikkenoe som heter en lost cause. Jeg kan jo si det slikt at det ikke var noen (andre enn mor da ) som trodde jeg skulle greie meg. Ikke gjennom behandlig og hvertfall ikke etterpå. Men her sitter jeg i dag. Godt på vei med utdannelse igjen, har eget sted å bo, nyktert nettverk og jeg har det til og med bra med meg selv!


Mvh
TA