Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1032
heisann folkens!

dette er min første post, etter å ha surret rundt på forumet lenge og lest stort sett alt jeg har kommet over av informasjon om rusmidler.

Har akkuratt fullført videregående i Oslo og har bestemt meg for å ta neste år fri. Etter å ha tenkt mye frem og tilbake har jeg kommet frem til at jeg dette året skal skrive en bok. ( Noe jeg egentlig lovte meg selv for lenge siden)

Foreløpig er alt på et ideplan og det eneste jeg virkelig har klart for meg er følgende:

boken skal i stor grad skal dreie seg om virkelighetsoppfatning, samfunnets konsensus ovenfor illegale rusmidler, samt norsk narkotikapolitikk.

I den anledningen har jeg valgt å la hovedpersonen ha HPPD, da jeg tror det blir et interresant perspektiv å jobbe utifra. Men her oppstår også det virkelige problemet:

Mine kunnskaper om HPPD er begrenset, og jeg ønsker å komme i kontakt med mennesker som har erfaring rundt emnet og mennesker som har/har hatt HPPD.

Håper på positiv respons. Er det noe dere lurer på vedrørende boken er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan jeg også!

på forhånd takk!
Hadde det ikke vært lurere å jobbe, for så å skrive bok på kveldstid? Det tar kanskje dobbelt så lang tid å skrive boka, men du får lenger tid til å tenke ut samtidig som du tjener penger.

En anbefaling er å skrive boka i et program med retting eller eventuelt få noen til å rettlese boka når du er ferdig (før du trykker den).
Trådstarter
12 6
penger er ikke noe problem. Har allerede engasjert en rettleser ;=)

poenget med året er å gjøre noe nytt, selvstendig og annerledes, dessuten ønsker jeg å arbeide med å skrive senere i livet og planlegger å studere enten journalistikk eller ta forfatterkurs neste år.

ellers takk for tipsene
xtapolapocetl fra forumet har hatt HPPD i følge denne tråden han startet: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=62527

Det kan vel være et bra utgangspunkt?
Jeg ser for meg at det blir ganske vanskelig å skrive en bok der hovedpersonen, mest sannsynelig bokens jeg-person, skal ha HPPD. Tror nesten du må ha hatt det selv for at dette skal funke, men på en annen side kan det jo gå. For hvor liten promille av befolkningen har hatt det slik at de selv kan se hvor feil eller rett du beskriver det? Hadde du vært en annerkjent forfatter ville jeg feks trodd at HPPD virkelig var slik du beskrev selvom alt bare var oppspinn.

Ville vært vanskelig for meg å skrive noe slikt som en helt selvstendig DMT-rapport bare utifra andres erfaringer når jeg selv aldri har vært borti det. Kanskje en dårlig sammenligning?
Jeg kan sikkert bidra hvis dette viser seg å være/bli et seriøst prosjekt. Du kan jo kontakte meg på PM når den tid kommer.
Trådstarter
12 6
takk for alle svar!

har tidligere lest den aktuelle tråden, og den er til god hjelp.

Det blir utvilsomt en møysommelig og vanskelig prosess, en prosess som kan vise seg å være nesten umulig uten noen form for egen erfaring. Det er derfor jeg opprettet denne tråden, i håp om å kunne høre førstehåndsfortellinger. Hvis det er ønskelig kan jeg komme tilbake med utdrag, så kan dere jo vurdere selv :P

forøvrig er ikke målet å " lure" mennesker til å tro det ene og det andre om HPPD, jeg ønsker å fremstille det slik det oppleves for den enkelte person.

Allikevel er jeg fullstendig klar over at det skrevne ord ofte er langt fra realiteten...
Trådstarter
12 6
har skummet igjennom detpå erowid, skal lese det grundigere når jeg får tid
Hei,

Jeg fikk utløst en kortvarig (ca 3-6mnd) HPPD etter overdreven bruk av amfetamin og psykedelika over lang tid. Jeg blandet disse også ofte, noe jeg tror er hovedsaken til at jeg fikk fremtredende hallusinasjoner i nykter tilstand. Jeg var også rimelig slitt psykisk og hadde mange schizofrene trekk som stemmer i hodet, paranoia og virkelighetsfjernhet.

Jeg kan ikke si jeg var veldig plaget av disse hallusinasjonene. De var mer som en piff i hverdagen - endog noe creepy til tider. Helt vanlig var det at døra åpnet seg i sidesynet og en mørk skikkelse gled sakte inn i rommet. En slags svart ånd. Gåsehuden reiser seg på kroppen idet jeg skriver dette, nesten som en påminnelse av følelsen denne ånden ga meg. Hver gang jeg snudde meg mot døra så var den plutselig lukket, for så å åpne seg igjen når jeg snudde meg bort.

Jeg hadde mer eller mindre konstant bølging i synet, dette også mest konsentrert ut mot siden. Det så nesten ut som røyk som gled i luften. Litt forunderlig var denne røyken, men den ble veldig fort en vanesak.

Jeg husker spesielt godt en gang jeg skulle gå å legge meg. Jeg var helt nykter og hadde ikke ruset meg på flere dager. I det jeg skrur av taklyset begynner flere farger av lys å danse i senga mi. Jeg legger meg ned i senga med de og ser ved nærmere kikk at dette er ånder i mange forskjellige farger. De så ut som de lysflekkene man kan få i farger på synet, som når du lukker øynene, men de danset og var tydelig egne individer. Jeg la meg ned og danset med de - rullet rundt i senga med strittende hår og glemte helt tiden Det som foregikk oppslukte min hele person. Hvem var disse fargerike åndene? Hva ville de meg? Jeg var sikker på at de ikke ville meg noe vondt og dette holdt for meg. Jeg kunne nyte dansen. Tiden returnerte brått etter ca 40 minutter. Virkeligheten var der igjen endog og åndene. Jeg sa god natt til åndene og takket for dansen. De trakk seg stille tilbake til intet igjen og jeg gled sakte inn i drømmeland.

Siden det her er flere år siden så er det ikke så veldig mye annet jeg husker av disse mndene. Disse røyk-bølgene i synet som jeg nevner var det som kom tydligst frem i hverdagen i tillegg til sidesyn hallunisasjoner av brå bevegelser (Fikk meg til å skvette flere ganger!) og dører som åpner seg.

Håper dette var noe fornuftig for deg (:


Mvh
TA
Trådstarter
12 6
takk for at du deler egne erfaringer med meg acidtrond!

greit jeg sender deg en PM hvis jeg lurer på mer?