Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3594
Hei, jeg har planer om å ta lsd med en kompis en gang snart, men han sier det er lite lurt siden jeg har hatt psykose etter hasjrøyking (vært innlagt, går nå på trilafon, liksombare). Jeg kommer dog aldri i psykose så lenge jeg tar medisinen min, så jeg tror ikke det er noe problem.
Sist endret av Bendulf; 28. juni 2009 kl. 19:02.
Hvis du fikk psykose i det hele tatt av hasjrøyking, Så burde du jo ihvertfall ikke ta LSD.

Du har svak psyke, så drop it!
Du ber om å havne i psykose. Det finnes mange grader av psykose.
Anti psykotiske midler dreper vell en psykedelisk tripp såvidt jeg husker. Akkurat hva det gjør er jeg usikker på, men søker du opp det på forumet, så finner du nok garantert svar.
Hvis du har vært innlagt pga psykose utløst av hasjrøyking skal du ikke engang nærme deg LSD. Du har tydeligvis annlegg for å få psykose, LSD kan definitivt utløse det. Når du først har droppa lappen har du 12 timer foran deg med heavy trip (alt ettersom hvor sterk lappen er). Det er INGEN vei tilbake. Det kan være en utrolig skremmende opplevelse hvis det først går galt, når du har en tidligere psykose i bakgrunnen sier det seg jo selv at det er som å spille russisk rullett med psyken din.
Bendulf's Avatar
Trådstarter
når du har en tidligere psykose i bakgrunnen sier det seg jo selv at det er som å spille russisk rullett med psyken din.
Vis hele sitatet...
Trodde det var det uansett jeg i forhold til bad trips
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
som de andre sier, du bør ikke ta LSD.

det er ingen svakhet i å ikke ikke tåle psykedelika så godt.. det er bare ikke helt for deg, og da bør du absolutt holde deg unna.

ta rådet til kompisen din, og støtt heller han på sin tur.

lykke til uansett tilfelle
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Trodde det var det uansett jeg i forhold til bad trips
Vis hele sitatet...
Bad trips er ikke synonymt med psykoser, de er ubehagelige opplevelser under selve turen som kan være veldig skremmende, men de er ikke psykoser.
Man kan også i noen tilfeller oppleve en form for depersonalisering i tiden etter en såkallt badtrip men det går over. Hvor lenge varierer men oftest snakker man om dager, kanskje uker i de verste tilfellene.
En del folk ser ikke nødvendigvis på bad trips som en verdiløs opplevelse, men noe de kan lære av også.

En psykose derimot er et symptom på en annen underliggende årsak, det er ikke en sykdom i seg selv. Folk med shizofreni opplever psykoser, på samme måte som de med f.eks unipolar depresjon, delerium og stoff abstinenser.

Når man da allerede har hatt en psykose og enda går på medikamenter for å holde psykosene unna bør man ikke bruke psykedeliske stoffer som LSD. Man spiller ikke bare russisk rullett, man spiller med kuler i alle kamrene.

Psykedelika er ikke alt her i livet, klart det er mange som har fått livsendrende opplevelser ved å innta slike stoffer, men man er ikke et noe mindre verdt som menneske fordi man ikke har prøvd de.

EDIT: Fant ikke noe spesifikt om Perphenazine (virkestoffet i trilafon) men generellt vil antipsykotiske medikamenter virke som reseptor antagonister på de reseptorene psykedeliske stoffer virker på (serotonin, dopamin). Antipsykotika er med andre ord antipsykedelisk også.
Sist endret av Dodecha; 28. juni 2009 kl. 22:45.
Sitat av Bendulf Vis innlegg
Hei, jeg har planer om å ta lsd med en kompis en gang snart, men han sier det er lite lurt siden jeg har hatt psykose etter hasjrøyking (vært innlagt, går nå på trilafon, liksombare). Jeg kommer dog aldri i psykose så lenge jeg tar medisinen min, så jeg tror ikke det er noe problem.
Vis hele sitatet...
Henviser til resten av gjengen her. Det er ikke noe lurt av deg å ta LSD. Isåfall burde det taes sammen med en trent psykolog/psykiater som er kjent med psykedelisk veiledning - og for å finne slikt fagpersonell er du nok født 40 år for sent.

Hvorfor ønsker du å ta psykedelika i det hele tatt?
Om du er en person som har lett for å bli/forbli psykotisk ved rusbruk så bør du nok ikke ta LSD. LSD er en sterk påkjenning psykisk. Har aldri testa det selv, men har bad-trippa på sopp, så har litt kjennskap. Jeg vet ikke hvordan det er å være psykotisk, eller hva dine vrangforestillinger gikk ut på sist gang, men jeg har hatt depresjoner før, og om det er noe lignende det bare med mer virkelighetsforvrengning (som jeg tror det er) så vil jeg absolutt fraråde det å prøve å trigge det.

Nå er det slik at folk her på freakforum har en tendens til å drite i gode råd og bare gjøre ting uansett. Så om du har bestemt deg for å teste LSD alerede så følg ihvertfall et par råd;
Ha benzodiazepiner (Valium, Rohypnol, Xanax etc. ) liggende i tilfelle bad-trip/psykotisk oppførsel.
Ha en trip-vakt (med nødvendig erfaring og informasjon) til å passe på deg.

En kamerat av meg ble nylig diagnosert med shizofreni. En av de utløsende årsakene var det råttne rusmiddlet alkohol.
Jævlig skremmende å se folk du kjenner miste taket i virkeligheten.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
ikke meningen å stjele tråden din, men for to år siden så sniffet jeg bensin ganske regelmessig(ikke smart fra min side men) og en gang jeg tok litt for mye damp, men merket ikke noe særlig til bivirkninger før jeg kom hjem og min stefar startet å skjelle meg ut for noe jeg visstnok hadde gjort.

det endte med at jeg kastet alt jeg kom over veggimellom og knakk sammen på senga og gråt intenst.

er dette ett tegn på at jeg har anlegg for psykotiske prob?

snixz: du prater om bad-trips, kan zoloft brukes til å "redde" deg fra en badtrip?
Kompis, du må bare ligge unna denne syra, den vil ikke gjøre deg noe godt, særlig med tanke på din bakgrunn.
Vet du HELT sikkert at det var hasjen som sendte deg ut i ubalanse?
Vist du er helt sikker så ikke drikk engang
ikke meningen å stjele tråden din, men for to år siden så sniffet jeg bensin ganske regelmessig(ikke smart fra min side men) og en gang jeg tok litt for mye damp, men merket ikke noe særlig til bivirkninger før jeg kom hjem og min stefar startet å skjelle meg ut for noe jeg visstnok hadde gjort.

det endte med at jeg kastet alt jeg kom over veggimellom og knakk sammen på senga og gråt intenst.

er dette ett tegn på at jeg har anlegg for psykotiske prob?

snixz: du prater om bad-trips, kan zoloft brukes til å "redde" deg fra en badtrip?
Vis hele sitatet...
nei zoloft kan ikke redde en tripp det er jo langtidvirkende over 2-4 uker ellerno.
kanskje det kan smoothe trippen litt vis du har problemer og har brukt de en stund, men ikke ta lsd uansett vis du har problemer..
noe berligende (vival, stesolid, valium, sobril osv) kan sikkert roe trippen ganske mye, har dog aldri prøvd noe pyskadelika.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
okay, det jeg tenkte meg men ville få bekreftet tvilen min.

jeg har planer om lsd, men er 16 i skrivende stund så blir nok ikke før om 2-3 år hvis jeg fremdeles har lyst.
Nei, LSD er ikke noe å leke med, ihvertfall ikke hvis ikke psyken din er sterk.

Sengetøv: Hold deg unna slike ting noen år til, slik at du er ferdig utviklet. En LSDtrip i så ung alder kan få store konsekvenser for fremtiden.
svak psyke = nightmare trip

Tripping er ett overskuddsprosjekt.
Jeg går for øyeblikket på cipralex som er et SSRI preparat og tok syv hawaiian baby woodrose frø for en uke siden. Jeg hadde en av de beste opplevelsene jeg har hatt i hele mitt liv. Angsten og depresjonen var ikke tilstede. Jeg var som et barn igjen. Etter trippen følte jeg meg avslappet og glad. Altså, ingen negative ettervirkninger.

Å si at mennesker med svak psyke ikke tåler psykedelia er å dra alle under en kam. Det er helt klart en høyere risiko for en psykisk syk person å bruke psykedelia enn en frisk. Er også fullt klar over at LSD er en god del kraftigere enn LSA som er virkestoffet i HBW frø.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
skal ikke ta det før om 3-4 år som sagt
Det irriterer meg at det alltid kommer en gjeng med jævla drittunger og rabler og tyter om sterk og svak psyke, som om det er noe de har selv, og som om de kan alt om det. Man trenger ikke "sterk psyke" for å trippe, en person med "sterk psyke" kan like gjerne få en salig satans badtrip som en med "svak psyke". ALLE mennesker har sårbare punkter.

Forøvrig tviler jeg på at dere kan definere hva dere mener med sterk psyke, og argumentere for hvorfor dette hjelper under trippen. Subjektiv opplevelse er det som gjelder, og en person som på grunn av biokjemisk eller traumatisk grunnlag har en ufordelaktig (les: paranoide innbilninger, delusjoner, angst) forutsetning for å trippe, kan oppleve trippen i mye sterkere grad og den kan treffe mer skumle punkter enn hvis man er en "plain" fyr med dårlig fantasi og flatt følelsesliv.

Alle, og da mener jeg hvert eneste menneske i hele verden, og da også på dette forumet, har en eller annen form for biokjemisk eller traumatisk predisposisjon som kan bli fokusert på under en tripp. Og da kan du transreversal-spy den jævla "sterke psyken" din langt faen inn i rævva, for du vil slite i etterkant uansett. Dette er nok noe som vil skje de aller fleste som tripper mange ganger. Det er en del av gamet. Cluet her er å ikke gå på en trip du ikke vil klare å håndtere. Hvis du er paranoid schizo er oddsene for å oppleve noe sånt rimelig store.

Nøkkelord for en god trip er å ha et stabilt godt selvbilde, være tilfreds med livet og å være rasjonell. Du bør være i stand til å håndtere endrede perspektiver i ettertid, og det er helt umulig å gjøre rede for dette i forkant. Det er umulig å vite hvordan man vil reagere på noe man ennå ikke har forstått/"forstått".

Går du på antipsykotika, SSRI/antidep, benzodiazepiner eller andre medikamenter for å klare å holde deg i gang i hverdagen så faller du ikke inn under kategorien "mennesker som burde trippe". Det betyr ikke at du aldri vil kunne trippe, det betyr bare det at akkurat nå er en dårlig tid for å gjøre det.

Ta tak i livene deres og gjør dere klar for tripping, hvis dere er så jævla keen på det. Så slipper dere å angre i etterkant fordi dere fucka dere opp totalt på grunn av det.
Hei,

Må si meg enig med rottegift her til stor grad. Tripping handler om å kjenne/bli kjent med seg selv og å kjenne/bli kjent med det stoffet man tripper på. Jeg er udødelig på tripp hvis jeg ønsker det, bare gi meg noe jeg kjenner. Det er ren mentalitet og sier ingenting om mine tidligere heftige psykoser og nærliggende schizofrene trekk som jeg senest var til psykolog for forrige måned.. Eneste tipset jeg har er trå varsomt - bli kjent med deg selv på stoffet, og la stoffet bli kjent med deg. Du vet aldri hvordan du vil reagere på ett nytt stoff og det det kan sette igang. Bruk hodet og start på lave doser! Og ja, hvor klisje det enn høres ut så lønner det seg faktisk vente noen år med psykedelika

Fredags-Skål!

Mvh
TA
At du aldri kommer i psykose når du tar medisinen din (trilafon), er en sannhet med modifikasjoner.

Medisinen forhindrer antageligvis at nye positive symptomer blomstrer, men den fjerner ikke de tidligere psykotiske opplevelsene. Disse opplevelsene pleier som regel annen terapi enn den farmakologiske å hjelpe mot. For ikke å snakke om tiden. Men disse tidligere erfaringene kan brått komme tilbake hvis du utsetter deg for ting som kan gjenkalle opplevelsene. Eksempelvis mye stress og overarbeid vil selv med medisinering være risikofaktorer som kan utløse en ny psykotisk episode. Man antar bare at den nye psykotiske episoden vil mest sannsynlig ikke være like kraftig som den potensielt kunne ha vært, og på det viset bidrar medisinen til å svekke psykosen nok til å kunne bli en ganske kortvarig episode, som gjør det teoretisk lettere å behandle.

Dessuten regner en med at medikamentet vil kunne tilsvarende svekke en rusutløst psykose, men ikke forhindre det. Det er grunnen til at rusmidler blir på det sterkeste frarådet ved samtidig inntak med medisiner - hvorav 1) rusmidlene kan svekke medisinen, 2) medisinen kan virke mot sin hensikt med rusmidler, 3) medisin er ingen garanti for at rusmidler ikke fungerer mot sin hensikt og 4) medisin + rusmidler kan forsterke en psykotisk opplevelse om en er riktig uheldig med blandingen. PCP og antipsykotika for eksempel, er en uheldig blanding..

Skulle ikke forundre meg om nevroleptika som trilafon og lsd er en uheldig blanding også. Har du for eksempel undersøkt denne kombinasjonen, før du vurderer å innta lsd?
Når alt det er sagt; om du har lyst å vente, gjør det.


Du går i grunn ikke glipp av noe spesielt fantastisk hva LSD angår. Snakker bare av to tre erfaringer, sterke doser, trippen er mye av det samme.

Selvsagt, det går opp for deg hva vi er (lol), at vi alle er en og samme greie etc etc, at det eneste vi gjør og kan gjøre er å lage og sende videre, samtidig som hodet og kroppen din føles som en slags strømbekkfornyende suppeform i 10 til 12 timer. Om du sliter med å la "livet gå sin gang" eller "Go with The Flow" - risikerer du nok kanskje en del ubehageligheter med syre.



LSD er dog virkelig ikke SÅ hinsides fascinerende. Min personlige mening.


Jeg ser egentlig lett for meg hvordan mennesker som tar LSD ofte bare begynner å si mer og mer blaffen i alt, siden trippen viser deg hvor meningsløst (og selvsagt også fantastisk/iherdig fascinerende) denne greia vi er - er.