Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4214
Dersom man ønsker å unngå å bli overhydrert eller underhydrert på alkohol eller andre rusmidler, hvordan er den idéelle saltinnholdet i 1l vann, slik at kroppen plukker opp alt uten at saltet ødelegger for vannmegden man inntar?

Får å hindre å bli fyllesyk, drikker jeg ofte mye vann før jeg legger meg, men jeg tror ikke alt vannet som er nødvendig blir plukket opp av kroppen, og nettopp derfor lurer jeg på hva som vil være en idéel løsning?
Vet bare at vann og salt kan brukes som et brekkningsmiddel, og at hvis du drikker vann med for mye sulfat får du diare'(syns nesten det er værre enn å bli fyllesyk). Men i følge vg så har salt-og-vannblandingen ingen dokumentert effekt. Kan desverre ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men tenkte dette kunne være nyttig å vite=)
Så saltinnholdet i kroppen er nok til å ta opp veldig mye vann uten mer salt?
Sist endret av nidhogg; 25. september 2008 kl. 00:11.
Vel, du forbruker ca 1 dl vann i timen ved hvile. hvis du da trener går forbruket av vannet i kroppen opp til 1-3 liter i timen(kan variere ved varme forhold). Jeg kan ikke finne noe konkret svar på dette spørsmålet heller. Men vil nesten regne med at du ikke klarer å ta opp fire liter på styrten.
Hvis du leser forkjellige "guider" mot fyllejuke står det jo at man bør spise noe salt, evt da blande vann og salt. Så det burde jo ha noe for seg.
Sist endret av MuMFy; 25. september 2008 kl. 00:18.
Hva med sportsdrikke? De reklamerer ihvertfall for den ideelle sammensetningen av natrium og andre mineraler. F. eks imsdal sporsdrikk, gatorade, powerade osv..
Jeg setter en knapp på Chassen sitt forslag, disse sportsdrikkene er i tillegg ganske gode.
Tenk forresten på at når du løser salt i vann, så får du, jo, du gjettet riktig, saltvann! Og som vi alle vet, så smaker saltvann helt forjævlig. Da er det bedre å drikke reint vann og belje innpå med en liten klype salt en gang i timen eller.no
Jeg synes det ofte er en fordel å få meg noe mat før jeg legger meg også. Ikke bare for saltens skyld, men også for næringen. Tar på å drikke. Om jeg drikker så mye vann jeg orker, samt spiser et solid måltid gjør det underverker på formen. Om jeg itillegg tar et lite trekk er fyllesyken så og si ikke-eksisterende dagen derpå.
Sist endret av Sinister; 25. september 2008 kl. 02:03.
Sitat av MuMFy
Vel, du forbruker ca 1 dl vann i timen ved hvile.
Vis hele sitatet...


Jasså. Synes det hørtes voldsomt ut. Jeg burde egentlig ha drukket 18l vann i dag jeg da? Har gjort fint lite annet enn å hvile..

edit: typo
Sist endret av vlohm; 25. september 2008 kl. 02:54.
Sitat av vlohm
Jeg burde egentlig ha drukket 18l vann i dag jeg da?
Vis hele sitatet...
1dl x 24 = 2,4l.
Hvis man svetter masse eller mister masse salter på andre måter og bare drikker rent vann uten å ha fått i seg nok salt gjennom mat så kan man få noe som heter Hyponatremia. Det er ikke noe kult tror jeg. Så å få i seg litt salt hvis man drikker uvanlig mye vann tror jeg absolutt er lurt....
My bad, trodde det stod L.
Sitat av Chassen
Hva med sportsdrikke? De reklamerer ihvertfall for den ideelle sammensetningen av natrium og andre mineraler. F. eks imsdal sporsdrikk, gatorade, powerade osv..
Vis hele sitatet...
Og inneholder ofte koffein
Blåbær juicen reklamerer for at den inneholder mye blåbær, men blåbær er det minst av, reklame er bull, les heller bakpå pakken.

Kom forresten på det at ultracycling.com hadde en artikkel om "hyponatremia" hvor det var vist hvordan man skulle kalkulere behovet for vann og salt ved sykkling, altså hvor det er fare for både over og underhydrering.
Orker ikke å grave den frem nå, men den er vel ikke så vanskelig å finne.
Koffein i sportsdrikker!?! Tviler jeg enormt på, har selv brukt dette i mange år, og lest hva som står bakpå. Har aldri sett noe om at disse drikkene inneholder koffein.

Tror du blander med redbull o.l.

Kilder til at ihvertfall powerade og gatorade ikke inneholder koffein:
- http://en.wikipedia.org/wiki/Powerade
- http://en.wikipedia.org/wiki/Gatorade

En av variantene til Lucozade(http://en.wikipedia.org/wiki/Lucozade) derimot inneholder koffein, så den er kanskje ikke optimal med tanke på søvn.
Farris blandet med litt eplejuice er bra. (Eller bare farris om du vil). Anbefales til folk som har vært sjuke og mistet mye væske (diare, oppkast ol.) Da får du opp saltbalansen og blodsukkeret (om du da blander med juicen). Er jo ikke noe koffein i det.
På apoteket finnes det "saltpiller". De inneholder 100% Natriumklorid.
På min boks står det følgende;
Natriumklorid NAF
500 mg
Salttabletter
1 tablett for ca. hver 1/2 liter inntatt væske.
Tas med drikke.
Erstatter salttap og forebygger slapphet ved kraftig svetting.
Hver tablett inneholder 500 mg natruimklorid.

For å svare på spørsmål til trådstarter trenger du da 2 stk slike piller til 1 liter vann.

Edit: skrivefeil.
Sist endret av Ongabonga; 25. september 2008 kl. 18:00.
Sitat av vlohm
Jasså. Synes det hørtes voldsomt ut. Jeg burde egentlig ha drukket 18l vann i dag jeg da? Har gjort fint lite annet enn å hvile..

edit: typo
Vis hele sitatet...
Tenk da på de stakkars nyrene dine som forbruker/filtrerer 180 liter i døgnet
Hei.

Lest litt på nettet om det her nå. Funnet noe som mulig kan være interessant. Den perfekte blandingen er vel ikke helt det jeg har kommet fram til men den informasjonen her kan jo muligens hjelpe litt på veien.


- Hva forårsaker fyllesjuke ?

Etter det jeg leser flere steder så er en alkohol hangover ett produkt av flere av de følgende tingene.

Produksjon av det giftige biproduktet fra alkohol metabolisme, Acetaldehyde (Etanal) i leveren, dehydrering og oppbruking av Vit. A, Vit. B (spesielt B6), Vit. C og diverse elektrolytter. Dehydrering og oppbrukning av disse er mye som følge av at alkohol hemmer utslepp av ADH (antidiuretic hormone)/Vasopressin i kroppen. (AVPR2 i nyrene?) Dette er ett hormon som sleppes ut i kroppen ved dehydrering for og bl.a få nyrene til å konservere mer vann. Dette fører til elektrolytt ubalanse i kroppen (lite Magnesium, Potassium(Kalium), Klorid og Sodium) p.g.a overdreven urinering. Elektrolytter hjelper bl.a til med og opprettholde væskebalansen i kroppen.


- På denne siden fant jeg litt om salt og vann blanding.

Det står at en doktor sier at du bør ha 1/4 teskje Havsalt per 3,8l med vann for å hjelpe kroppen og holde på vannet bedre. Da vil man slippe å løpe så ofte på do og vil ikke bli dehydrert like fort. Det står det er viktig det er Havsalt da dette inneholder mellom 70-90 mineraler og spor mineraler som er bra for kroppen.


- Oppskrift på Oral Rehydrerings Drikk

På ett fakta ark fra NACC (National Association for Colitis and Crohn's Disease) fant jeg litt om dehydrering generellt. De skriver en oppskrift til en Oral rehydrerings Drikk ved mild dehydrering hvor andre rehydrerings drikker ikke fungerer pga evt sykdom og da for lite salt innhold.

Sitat av NACC PDF Faktaark

Oral Rehydration Solution (ORS)

3.5g (approx one level teaspoonful) table salt
2.5g (scant level teaspoon) sodium bicarbonate (baking soda)
20g (approx 6.5 level teaspoonfuls) glucose or sugar.
Make up to 1 litre in a measuring jug with drinking water, and flavour (if you prefer) with low sugar fruit squash.
Refrigerate and drink cold.
Vis hele sitatet...

- AfterBuzz

AfterBuzz er en av mange Hangover-medisiner på markedet. Dette er ett sammensatt kosttilskudd for å hjelpe til å lindre/begrense fyllesjuke.

Per servering innholder den:

5% av daglig Magnesium inntak (20mg), 2% av daglig Sodium inntak (10mg), 6% av daglig Klorid inntak (138-210mg), og 2% Potassium (70mg).

(mg regnet ut fra %GV, 2000 kalori diett - amerikans anbefaling av daglig inntak, samme opplegg som GDA)


- Evt. hjelp fra mat.

For å bryte ned Acetaldehyd (Etanal) trengs visst aminosyren cystein som det finnes store mengder av i bl.a Egg. Bananer,kiwi eller appelsin juice inneholder mye potassium. Og glukose hjelper til å fylle opp glykogen lagrene igjen/få opp blodsukker. Koffein vil derimot fortsette dehydreringen, men kan hjelpe på energi nivået. Anti-histaminer er en god idé ved inntak av rødvin som inneholder histaminer veldig mange får allergiske reaksjoner av.


- Min konklusjon:

Det er tydelig at man trenger både påfyll av Elektrolytter, glukose, diverse vitaminer, Aminosyrer (Cystein spesielt her, men sikkert mange andre fler som og er bra), salt for å holde på vannet og muligens anti-histaminer ved inntak av histamin holdig drikke.

Det sies at man skal drikke noen glass vann mens man er ute på byen, før man legger seg og når man står opp. Mengden vann man skal drikke skal jeg ikke spekulere så mye på, men en mulighet er jo å blande noen liter med vann for å ha før, under og etter og prøve seg litt fram hvor mye man trenger.

F.eks.

Evt. kjøpe kosttilskudd for Magnesium, Kloride, Potassium og Vit. A-C. Her har jeg regnet med at man får nok Sodium i seg gjennom saltet i vannet.

Per 1 liter vann:

1/4 ts Havsalt
20g Glukose
1-2g Bakepulver med Sodium Karbonat (Evt.)

Drikke det her jevnt gjennom kvelden og før man legger seg. Ta en kosttilskuddspille for hver av de forskjellige Vitaminene og Elektrolyttene (Finnes sikkert noen geniale kombi tilskudd). Så starte dagen med en god frokost med Egg, appelsin juice, kanskje en banan og drikke litt mer saltvanns-blanding og ta en dosering til av kosttilskuddet.

Tenker da, ut fra kosttilskudd i butikken og AfterBuzz, ett sted mellom mg innhold i AfterBuzz og 25-50% GDA kan være ett fint sted å begynne dosering.


Det var vel det jeg greide skrape sammen her og nå Håper det kan være til litt hjelp.

Send meg gjerne en PM hvis du/dere har noe å rette på eller noe å tillegge, ris eller ros tas alltid imot med takk


SKÅL!


Mvh
TA


Kilder: About.com, Wikipedia,Rupissed.com, lifeinthefastlane.ca, NACC PDF, Dr. Craig Reese, AfterBuzz.com