Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1888
Jeg går siste år på videregående (allmenn), og på alle heldagsprøver har vi kunne forlatt klasserommet når timen er ferdig. Nå har imidlertid vår sosalistiske avdelingsleder satt grense på at vi ikke kan gå før klokken 12, og det gir myndige folk mindre valgfrihet.

Morsom utvikling i grunn. Tok det opp med avd. leder i dag, og ifølge han skulle det bedre resultatet på det vi arbeidet vi gjør. Andre som har lignende regler? Slik vi har kommet frem på skolen i dag vil gi følgende resultat:

- De som er ferdig klokken ni / ti etc. vil snakke, tulle og gjøre slike ting. Dette forstyrrer folk som sitter lengre.
- Man sitter å ser film på PSP, snakker, knuffer, hører på musikk og leser aviser.
- Hater ledelsen.
- Stinker sosialisme (altså staten skal styre folk blir ledelsen skal kontrollere folk).

EDIT: Når folk er 18 år gamle vet de vel når de er ferdig med å lire ut av seg nynorske gloser? Makan til kontrollering av folk er ikke bare frekt, men også nedrig!

Andre med stinkete skoleregler rundt heldagsprøver?
Sist endret av Trash2000; 29. november 2005 kl. 17:05.
Valgfrihet? Det er en skole. Du har valget å ikke lære noe, da slutter du på skolen. Skolen må få lov å ha visse regler. Dette har ingenting med ideologi å gjøre..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg er enig med deg om at dette er surt, men skolens regler er skolens regler.

- Ingen har anledning til å snakke under heldagsprøve / eksamen. Mulig det skjer, men det skal ikke skje. Hvis det skjer, si ifra til vaktene.

- Igjen, ikke lov. Skal ikke skje, og bør selvsagt håndheves like strengt som resten av reglene.

- OK, forståelig.

- Hallo? Stinker sosialisme? Hva faen skal det bety, sosialisme har ingenting med kontroll å gjøre og er et GODE.

Skoler har regler, sånn er det bare. Det har i en del år allerede vært lover ang. røyking på offentlige skoler, til tross for at elevene gjerne er myndige. Hvorfor tror du det er?

Edit: Det windozer sa.
Haha, du burde ta imot dette med åpne armer! Eller kanskje få ekstraundervisning i SK eller samfunnslære?

Hva faen har dette med sosialisme å gjøre?
I fjor, under nasjonal prøve riktignok, satte vi opp en laptop foran i klasserommet og viste en film.
Og det om at sosialisme ikke har noe med kontroll å gjøre, vil jeg våge å påstå i beste fall er en liten misforståelse.

Men som sagt, regler er til for å følges. Og du har jo faktisk valget å slutte på skolen. Evt. bytte til en skole i utlandet. Jeg kan nevne at i Sverige har man ikke tentamener og heldagsprøver:P

-PhinnFort
Sist endret av PhinnFort; 29. november 2005 kl. 17:18.
Har aldri (på noen tentamen eller eksamen gjennom U.skolen og VGS) kunne gått før klokken 12. Personlig mener jeg at ingen klarer å få til noe bra på mindre tid, og at det "tvinger" elevene til å sitte lenger med arbeidet... Men det funker ikke på alle...
dette har ingenting med valgfrihet å gjøre. Du har valgt å gå der, og da får du følge reglene. Valget ditt er å slutte.

Fy F for en whining på deg.
Nei, valget er ikke å slutte! At det blir spetakkel når mange er ferdig klokken 9 og mange vil jobbe ødelegger det KUN for de som sitter lenge. De som er ferdig tidlig vil ikke sitte rolig, og dermed blir det bråk. Det har skjedd da de prøvde ordningen.

Sant skal sies at over 50% av de som skal ha prøve i morgen har fri 2., 3. og 4. time som er under prøven. Det er altså en realitet at vi skal være tvunget til å ha prøve midt i fritida vår. Målet er vel at man skal gjøre prøve, ikke ødelegge for andre?

Folk på over 18 år har såpass mye vett i behold at de faktisk vet hvor lenge man skal sitte på prøven. Valgfriheten forsvinner, og likhet med synet til to av dagens sosialistiske regjering er MOT større valgfrihet og dagens utdanningsminister er mot mer valgfrihet.

PS! Det står ingenting i skolens regler om sittetider på tentamen, og det er dog ikke sagt noe om det i verket fylket eller statens regler.
Som det er sagt så mange ganger, så har dette INGENTING med sosialisme å gjøre.

Og jo, valget ditt er å slutte. Enten følger du reglene for der du selv har bestemt deg for å gå på skole, eller så dropper du det.
Huff! Det er _ingen_ som kan ta skade av å sitte til 12!
Og angående de som jobber, så burde de ikke ha noen problemer med å ta seg fra de dagene det er tentamen/examen, såppas skjønner en hver arbeidsgiver.
Edit: Chillout fikk sagt det veldig bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mange har ikkje så mykje vett.. Veldig mange som gjer seg ferdig fort, og gjer grove slurvefeil. Har gjort det sjølv på prøver og innleveringer. Gløymt eit komma, gløymt eit siffer o.l i svar. Om du ikkje treng _minst_ 4 timar på ei 5-timarsprøve (heildags) så har du flaks, eller så har du ein del slurvefeil.
Sosialisme er sterkt for sentralstyring, noe som også skjer her. Men angående saken så virker det egentlig som om du er en av disse som driter en lang i skolen, og jeg er helt enig i at dere som driter i å bruke tiden dere har til disposisjon på heldagsprøver i det avsluttende året på VGS bør få lov til å slurve ned noe drit og gå så fort som overhodet mulig. Husk at poenget med heldagsprøver er å være førstemann ut døra!
For det første, det er ikke alle som må skrive ting tjue ganger før de får det riktig.

Men hva er problemet med å ta med seg litt lesestoff?

Og litt off-topic: Handler ikke sosialisme om at alle er like, noe de ikke er, og derfor om å få folk til å bli like (dvs. kontroll)?

-PhinnFort
Sitat av slashdot
Mange har ikkje så mykje vett.. Veldig mange som gjer seg ferdig fort, og gjer grove slurvefeil. Har gjort det sjølv på prøver og innleveringer. Gløymt eit komma, gløymt eit siffer o.l i svar. Om du ikkje treng _minst_ 4 timar på ei 5-timarsprøve (heildags) så har du flaks, eller så har du ein del slurvefeil.
Vis hele sitatet...
Joda, men problemet er ikke at det er mange feil. Det er jeg veldig godt enig med deg i, men problemet ligger ikke her. Problemet ligger rett og slett for de som kanskje sitter helt til 14.00, og må leve med en klasse på 30 stk hvorav kanskje 20 stk er ferdig og har levert.

Disse 20 menneskene klarer ikke å sitte i ro, når de har alt for mye å gjøre. Stakkars jævla lærer som skal holde styr på disse elevene som faktisk har levert. Målet for ledelsen er kanskje at man skal holde seg i ro, men slik fungerer det ikke når man er 17-18 år.

Hvilken grunn er det egentlig for at man skal sitte når man er ferdig, og faktisk har fri, skal holdes på plass. For elevene som er ferdig er nok straffen minimal, for de kan faktisk se film på PSP, høre musikk og ta opp en avis å lese. Straffen er det for de som IKKE er ferdig.

Gjorde en undersøkelse med 220 elever i dag, og av disse sa rundt 8 stk at de ville bruke mer tid med en slik tilbakeholdning. Vinninga for skolen går nok opp i spinninga for elevene... PS! Avdelingsfaglærer for norsk er faktisk i mot den nye regelen, og helt enig med elevene. Årsaken? Hun skjønner faktisk hvordan det vil fungere i praksis...
Trash2000, du virker på meg som en ignorant sutrekopp.

Jeg har stor forståelse for at ledelsen på skolen velger å sette en obligatorisk minstetid man må sitte på tentamen. Det vil hjelpe de med minst viljestyrke, de som bare vil hjem fortest mulig, til å sette seg ned å skrive. Til å tenke ut noe man kan skrive til klokka er 12.

Samtidig skjønner jeg hvor kjipt dette må være for de av dere som faktisk klarer å levere en femmeroppgave klokka ni (jeg tviler på at du er i den gruppen, men det er en annen sak). På den annen side- de som er såppas smarte er sannsynligvis også intelligente nok til å forstå hvorfor en slik regel er vedtatt, og til å godta den.

Argumentet om at de som er tidlig ferdig vil sitte og bråke holder ikke. Den skolen du går på høres ut som en skole som tar fatt i ting. Derfor regner jeg med at lærerene vil stoppe slik uro. Det er det minste dere kan forlange av dem.

Og til slutt: Hva i alle dager har sosialisme med dette å gjøre? Sosialisme handler om å dele goder. Det handler om en sikker velferd for alle.
(Definisjoner på sosialisme)
Sist endret av froskenfredrik; 29. november 2005 kl. 17:52.
Sitat av Marken
Sosialisme er sterkt for sentralstyring, noe som også skjer her. Men angående saken så virker det egentlig som om du er en av disse som driter en lang i skolen, og jeg er helt enig i at dere som driter i å bruke tiden dere har til disposisjon på heldagsprøver i det avsluttende året på VGS bør få lov til å slurve ned noe drit og gå så fort som overhodet mulig. Husk at poenget med heldagsprøver er å være førstemann ut døra!
Vis hele sitatet...
Neida! For all del! Jeg driter ikke i skolen, har gode karakterer og sitter nok til to. For min del representerer jeg nesten 500 elever på avdelingen min på skolen min gjennom elevrådet. Det er meg det går ut over at 22/30 elever sitter å bråker, og problemet er likt i alle klasser.

Sitat av froskenfredrik
Trash2000, du virker på meg som en ignorant sutrekopp.

Jeg har stor forståelse for at ledelsen på skolen velger å sette en obligatorisk minstetid man må sitte på tentamen. Det vil hjelpe de med minst viljestyrke, de som bare vil hjem fortest mulig, til å sette seg ned å skrive. Til å tenke ut noe man kan skrive til klokka er 12.
Vis hele sitatet...
Helt feil! Når 9 av over 200 elever sier at vil bruke mer tid, tror det karrakteriserer hvor stor interesse folk bruker på prøva.
Sitat av otaku
Huff! Det er _ingen_ som kan ta skade av å sitte til 12!
Og angående de som jobber, så burde de ikke ha noen problemer med å ta seg fra de dagene det er tentamen/examen, såppas skjønner en hver arbeidsgiver.
Edit: Chillout fikk sagt det veldig bra.
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn som han sier at de blir utålmodige og bråker hvis de må sitte til klokka 12 så skjønner ikke jeg hvordan du kan si at ingen tar skade av det? Hva med de som virkelig er voksne nok til å ta det seriøst? De bli forstyrret og klarer sannsynligvis ikke å konsentrere seg skikkelig...
Nettopp.. Problemet trår jo da til i det sekund lærerstaben forbyr mp3-spillere, bøker, aviser, psp etc. I det sekund blir 20 elever sittende i stampe i opptil 2-3 timer, og alle som er i alderen selv vet hvordan det går hvis man plasserer 20 stk opp og ned på en pult uten mulighet til annet enn å se mot læreren...
Jeg er ganske sikker på at denne ordningen vil gi trinnet ditt en bedre gjennomsnittlig karakter, såfremt dere ikke boikotter den.
Jeg må si jeg er delvis enig med trådstarter her, under hele min tid på videregående messet lærere om "ansvar for egen læring", men satte likevel slike regler for å tvinge elevene til å følge deres synspunkt.

Jeg har alltid vært en av de som ble tidlig ferdig, sånn har det vært siden barneskolen. Likevel har jeg ligget godt plassert blant de med best resultater. Jeg kan ærlig talt ikke se noe poeng i å tvinge meg til å sitte til kl 12 om jeg har besvart oppgaven etter beste evne og er ferdig kl 11.

Selvfølgelig vil det alltid finnes noen som da gir faen og går med en gang, men dette er deres eget ansvar, de har selv valgt (til en viss grad) hvilken skole og linje de skal gå på. Om de ikke er interessert i å bli noe her i livet får de ta konsekvensene selv
Stakkars deg. Noen få dager i livet ditt skal du altså slite med at noen bestemmer over at du har lovt eller ikke lovt til å forlate et rom. Hvordan kommer da livet ditt til å være når aetat sier at ditt skal du gå, ellers mister du sosialpengene dine? Ja, for det er det du satser på når du bæljer over at skolen illerg deg regler for at de ønsker at ting skal være gjordt bedre. Du hadde ikke var 30 minutter på en skikkelig jobb om du skulle begynne å klage over at sosialistene (annet ord for de farlige røde du bruker nåda) legger bånd på deg. Du minner meg så mye om de jeg hører støtt og stadig om, og siden jeg kommer fra en familie med alt for mange lærere, så har jeg hørt de ofte.

"Skolen kan ikke bestemme over meg, jeg er unikt menneske, jeg har rettigheter"
"Jeg er voksen, så ingen andre kan bestemme over meg"
"En time varer i 45 minutter og så skal jeg ha røyk, og ned på bensinstasjoene og kjøpe godteri"
"Ingen kan bestemme over hva jeg skal gjøre, ikke engang arbeidsgiverne mine"
"uhu? Jammen jeg gjorde jo jobben min fint syntes jeg! Dere er dumme dere!"
"Hei, duh, hakke en tier til kaffe harru?"

Omtrent slik går regla, med noen mindre forskjeller. Skolen er jobben din. Stakkars deg om du må "lide" litt for å få litt kunnskap.

Og joda, de sier ansvar for egen læring, men det nytter veldig lite. Maks en av hundre elever jeg noensinne har støtt på opp gjennom min tid på skolen ville ha klart seg en måned uten reglene og siktelinjene som skolen gir.
"Ansvar for egen læring" er da prinsippet som norske skoler skal operere under, og da bør skolene ikke overreguleres! Er nok at lærere fra før er totalt inkompetente (fordi at det ikke er grenser på lærerskolene), men at de som vil utrette ting skal straffes.

For meg er problemet ikke at jeg ikke får gå, da jeg sitter til 14. Problemet er at alle andre på død og liv skal måtte bråke (noe det er vanskelig å motvirke) og dermed blir konsentrasjonen for de som vil jobbe brutt. Hadde skolen satt de som var ferdig på et annet rom ville det pedagogiske blitt ivaretatt bedre, men taperen er alt i alt de som vil jobbe.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Si ifra til vaktene, så sørger de helt sikkert for å stryke og vise bråkmakerne bort fra lokalene .
Sitat av Trash2000
Jeg går siste år på videregående (allmenn), og på alle heldagsprøver har vi kunne forlatt klasserommet når timen er ferdig. Nå har imidlertid vår sosalistiske avdelingsleder satt grense på at vi ikke kan gå før klokken 12, og det gir myndige folk mindre valgfrihet.

Morsom utvikling i grunn. Tok det opp med avd. leder i dag, og ifølge han skulle det bedre resultatet på det vi arbeidet vi gjør. Andre som har lignende regler? Slik vi har kommet frem på skolen i dag vil gi følgende resultat:
Vis hele sitatet...
Avdelingsleder har nok rett, mitt kjære barn. Mange stressa for å bli fortast mulig ferdig og komme seg heim og spele data. Så ja, tving eleven til å sitte til 12 da dei nærmast blir tvunge til å skrive noke og dermed forbedre resultatet.
Hvis en voksen person hadde tatt opp et fag. La oss si en person på 35 år. Jeg tviler på at vedkommende hadde blitt nekta å forlate klasserommet før klokken 12. Skolen snakker om 'ansvar for egen læring', men nekter elevene å forlate klasserommet når de mener de har gjort det de kan. Jeg tror at 'ansvar for egen læring' bør enten gjennomføres helt, eller kuttes ut.

Da jeg gikk på skolen fikk vi slengt 'ansvar for egen læring' i trynet når vi ikke hadde gjort oss kjent med lekser hvis vi hadde vært borte, men når vi ikke ville benytte studietimene "optimalt" var det ikke snakk om at vi selv kunne ta ansvar for læringen vår.
For min del skaper dette en holdning til lærere/adminstrasjon som ikke er positiv. Jeg synes 'ansvar for egen læring' blir gjennomført altfor svakt, og heller brukt _mot_ elevene enn i deres favør.

Les: dette er jo selvfølgelig bare opplevelser fra skolen jeg gikk på - other experiences may differ.
Sitat av Trash2000
"Ansvar for egen læring" er da prinsippet som norske skoler skal operere under, og da bør skolene ikke overreguleres! Er nok at lærere fra før er totalt inkompetente (fordi at det ikke er grenser på lærerskolene), men at de som vil utrette ting skal straffes.
Vis hele sitatet...
Prinsipp, ja, rettelinje, ja. Men det nytter lite i et samfunn der de fleste oppfatter skole som et pålagt tvangsarbeid. Hvor mange her ville trodd en kamerat om han sa at han gledet seg til å gå på skolen? Det var et retorisk spørsmål, og svaret er enkelt. Ingen.

Hva sitter du igjen med da? Jo. En stor bunke elever som synes at skole suger og at det er forferdelig. Been there done that. Hvis det ikke hadde vært for rettelinjene tviler jeg sterkt på at jeg hadde klart å gjøre meg ferdig med NOEN av de linjene jeg har gått på opp gjennom tidene.

Forferdelige lærere eller elever som ikke har noen glede i å lære lenger? kan fint gjøres til en helt egen diskusjon, og du vil fort finne ut at det er tilnærmet umulig å finne noen enighet i den saken. Jeg har hatt lærere som har vært inkompetente, men de fleste av de gikk på lærerskolen lenge før de satte ned noen grenser. De var blitt slik på grunn av elevens nedbrytene oppførsel mot de. I samme slengen har jeg støtt på vidunderlige lærere som har gjordt at vi har ØNSKET å ha de timene. Både unge og gamle.

Jeg har hatt lærere som har kommet inn selv med svake karakterer, og noen av de har vært elendige. Men de fleste har vært gode, og har bare vært limitert av det faktum at de er i de fleste tilfeller i situasjonen 1 mot 30. Jeg har vært i klasser der læreren lovde sjokoladekake og brus til alle om bare klassen en gang kunne være alle på skolen på en gang. Ble aldri noen sjokoladekake. Jeg besto ikke året, men hadde veldig lite fravær, det var heller andre grunner. Det året hadde jeg gode og dårlige lærere, og de som faktisk var de beste lærerne ble det klaget mest på, mens de som var dårlige ble det klaget lite på.

Hva er din betegnelse av en dårlig lærer da?



Sitat av Trash2000
For meg er problemet ikke at jeg ikke får gå, da jeg sitter til 14. Problemet er at alle andre på død og liv skal måtte bråke (noe det er vanskelig å motvirke) og dermed blir konsentrasjonen for de som vil jobbe brutt. Hadde skolen satt de som var ferdig på et annet rom ville det pedagogiske blitt ivaretatt bedre, men taperen er alt i alt de som vil jobbe.
Vis hele sitatet...
Her både klarer du å fremstille det som at du er en av de som ikke vil jobbe, du vil bare ut, samt at du faktisk har et poeng som du KAN bruke: Nemlig det at det vil bli bråk, og de som arbeider sent kan få (vil få er rettere sagt) problemer. Jeg ville forslått å funnet noen av de og få de til å gå til avdelingslæreren og legge fram saken. Ønsker disse personene at det skal være en barnehage der inne når de prøver å konsentrere seg? Det argumentet holder litt bedre enn alt du har lirt av deg hittil.
Enig med mange av dere sier. I Norge er en 18 åring gammel nok til å bli sendt i krigen, men å avgjøre når man har gjort så godt man kan på en prøve kan man ikke avgjøre selv.
Om man skal "holdes i hånden" og benytte et strengt regelverk gjennom hele skoleverket tilogmed videregående, hva vil da skje når disse elevene blir studenter og begynner på f.eks universitet hvor det faktisk er ditt eget ansvar? Før eller senere må man lære seg å ta ansvar for sine egne handlinger, og jeg syns det er bedre at dette skjer i relativt kontrollerte former mens mange fremdeles bor hjemme enn at man går på en stjernesmell i første semester (og faktisk klarer å skjule hvor useriøst man tar studiene helt frem til eksamensperioden uten noen problemer i det hele tatt).
Yo, Trash!

Hvis du hadde gått på en privatskole og betalt for detta selv så hadde jeg gitt faen i å bry meg, men du får utdannelsen din på STATENS regning og samtidig messer du om sosialismens onde!
Da må jeg arrestere deg din sutrete grine-unge.
MINE skattepenger går med på å gi deg en utdannelse din fjott. Og jeg gidder FAEN ikke betale for en som ikke engang gidder å sitte TRE JÆVLA TIMER på eksamen!

Slutt på skolen NÅ og spar penger for oss alle!

Edit: feil setningsyntax
Sist endret av Odne; 30. november 2005 kl. 00:14.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Som sagt før: Videregående skole er frivillig, og når man frivillig deltar på noe, har man å rette seg etter de reglene som finnes. Selv universitet og høgskoler har regler for hvor lenge man må sitte på eksamen (vet at det her er snakk om tentamen, men det er irrelevant).

Å bruke "ansvar for egen læring" som et argument for at elevene burde få gå når de vil er ren og skjær idioti. Selv om det kanskje står i forskriftene for videregående opplæring at elevene skal ha ansvar for egen læring, er ikke dette noe som følges opp i praksis, og med god grunn. Hadde det ikke vært for at lærere fører fravær, og elever kan stryke i faget hvis de har for mye, ville nok en skremmende stor andel aldri vist seg på skolen, iallfall ikke på tentamen. Hadde skolene praktisert prinsippet om at alt ansvaret skal ligge på elevene, ville det ikke blitt mange lærde her i landet.

Jeg registrerer jo at du (Trash2000) tydeligvis ikke faller inn i kategorien som gjerne ville sneket deg unna alt av undervisning - og at du vil sitte lenge på denne tentamenen. Hva er da problemet, når man under en tentamen verken har lov til å snakke, se på film eller lese aviser? Som Tias skriver, er dette mer enn god nok grunn til å stryke hele hurven. Så kan du sitte der og godte deg over deres tragiske skjebne.

Det du skriver om sosialisme er ikke bare på grensen til idioti, det er idioti, og viser tydelig at du har gått glipp av nyttig lærdom om forskjellige ideologier.

Å hate ledelsen kan umulig komme godt med dersom du representerer 500 elever, og jeg vil råde deg til å informere elevene om dette snarest, slik at de kan finne en representant bedre egnet til å samarbeide med ledelsen.