Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3730
Hvor sikker er du, hva bruker du og hvorfor bruker du akkuratt disse tilltakene?!

Hva slags:
*Antivirus prog.
*Firewall.
*kryptering
*hvor mange passord har/bruker du? (ikke lurt å ha samme passord til alle tingene vettu)
*free to add
1= 0
2= 0
3= 0
4= 0

Free to hack
Antivirus: Nope.
Firewall: Ingen, kun ngt-routeren.
Kryptering: Må nå være vpn når jeg sitter på wlan. That's it.
Passord: Har vel 4-5 passord med varierende vanskelighetsgrad. Alt fra 8 til 19 tegn, etter hvor surt det er å miste det :P
*Antivirus prog
Har liggende, men bruker ikke. Autoprotect står vanligvis av.

*Firewall
Har en liggende, men bruker sjeldent. Derimot er noen porter stengt av i routeren for toveis-kommunikasjon.

*kryptering
Non-existing på annet enn wireless lan, som lurer rundt på 64-bits.

*hvor mange passord har/bruker du? (ikke lurt å ha samme passord til alle tingene vettu)
Jeg har 3 high-security passord og 2 mindreverdige.

*Add:
Jeg syns at hvis folk vil noe, burde de få lov til det (hvis de greier det), bare dem ikke formaterer discen min. Forutenom det, bruk vett når du trenger det.

Og velkommen til forumet, Rxj0n!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Antivirus = 0, ser ikke vitsen med antivirus i linux enda, men (de få gangene) i xp bruker jeg norton internet security

Firewall = Iptables

Kryptering = GPG 1024-bit på hm.. viktige ting.

Passord = 6-7 ca.
1= NOD32
2= Windows XP SP2's
3= Ja, 64 bits på trådløsnett
4= Så mange at jeg ikke har telling :P

Offtopic: Rxj0n, du bør iallefall ha antivirus. Lite sannsynlig at noen gidder å hacke deg, men maskinen din blir sørpe treig når den blir infisert av virus, spyware og all annen dritt.
Bruker ikke AV, tar bare en scan ca. en gang pr. måned og da har 0 virus.

Har full kryptering på diskene 24/7. 1024 bits.

Bruker ikke firewall.

Bruker 4 forskjellige passord. Hoved passordet mitt består av både tall, bokstaver og ett spesial tegn.

Alle tjenester som ikke brukes er deaktivert og jeg har stengt alle porter som jeg ikke bruker.
Sitat av Jehes
1= NOD32
2= Windows XP SP2's
3= Ja, 64 bits på trådløsnett
4= Så mange at jeg ikke har telling :P

Offtopic: Rxj0n, du bør iallefall ha antivirus. Lite sannsynlig at noen gidder å hacke deg, men maskinen din blir sørpe treig når den blir infisert av virus, spyware og all annen dritt.
Vis hele sitatet...

Sitter på bærbar her. Skolen Har officescan eller noe sånn. (Trend micro office scan).Hjemme har Norton antivirus. Men merker aldri at dette "tar" noen, og heller ikke at den dreper virus. Så jeg har nok den beskyttelsen som tregs, men er ukke sånn über alles security deputy
Antivirus: Avast 32 home edition - gratis
Brannmur: m0n0wall hjemme, Win XP sp2 firewall andre steder
Kryptering: WPA-PSK på wlan hjemme
Passord: 3 forskjellige, avhengig av "alvorlighetsgrad". Det "viktigste" er en tilfeldig kombinasjon av store og små bokstaver og tall.
Skjermsparer: Ber om windows-passord når du skal returnere til desktopen.
Spyware: Spybot search & destroy med immunize funksjon.
Nettleser: Opera, bruker kun IE når jeg skal logge inn i nettbank fordi Fokus bank er evil.
I tillegg: Startup Monitor som gir meg beskjed hver gang et program legger seg i oppstarten på Windows.
Windows update: Automatisk nedlasting av updates, men notifikasjon før installasjon.

Jeg håper rxj0n kødder. Han kommer (før eller siden) til å bli så rævkjørt.
Sitat av fuzzy76
Antivirus: Avast 32 home edition - gratis
Brannmur: m0n0wall hjemme, Win XP sp2 firewall andre steder
Kryptering: WPA-PSK på wlan hjemme
Passord: 3 forskjellige, avhengig av "alvorlighetsgrad". Det "viktigste" er en tilfeldig kombinasjon av store og små bokstaver og tall.
Skjermsparer: Ber om windows-passord når du skal returnere til desktopen.
Spyware: Spybot search & destroy med immunize funksjon.
Nettleser: Opera, bruker kun IE når jeg skal logge inn i nettbank fordi Fokus bank er evil.
I tillegg: Startup Monitor som gir meg beskjed hver gang et program legger seg i oppstarten på Windows.
Windows update: Automatisk nedlasting av updates, men notifikasjon før installasjon.

Jeg håper rxj0n kødder. Han kommer (før eller siden) til å bli så rævkjørt.
Vis hele sitatet...


Gir en lang faen i om jeg blir rævkjørt. Dette er ikke en invitiasjon til at noen skal hacke meg, men vil noen hacke meg så har ikke jeg tenkt å kjøre opp alt jeg har av defensive systemer. Hvis en person er god nok så kan jo den personen få bruke de kunnskapene de kan til å "teste" seg ut. Jeg har ingenting å skjule på min pc. Så lenge ingen fucker pcen min så er det greit. Har aldri sagt at jeg er imot hacking, for det er en forskjell på å hacke for å "prøve" seg, og teste systemer, og på å hacke for å ødelegge.
nod32
tiny fw
ja
ikke sikker men mange er det
Antivirus: Symantec AV - Rydder bort alle virus uten egentlig å si i fra at den gjør det.
Brannmur: Routeren har det, beats me hvilken.
Kryptering: På det trådløse nettet har jeg kun MAC adresse beskyttelse, det er ikke nok trafikk på det til at jeg finner en god nok grunn til å sette på WPA. (dessuten har jeg bare en maskin som bruker det)
Passord: 20-30 forskjellinge i området 6-40 tegn. De fleste går inn under komplekse passord.. store/små bokstaver + tall + spesialtegn
Til surfing bruker jeg Mozilla eller FF i en eller annen variant.


Derimot, om jeg tar maskinen min ut fra hjemmenettverket, og inn i et for meg usikret nettverk der det ikke er jeg som har komplett enedømme over maskinene som er der, så kjører jeg igang noen saker som gjør maskinen min litt mere sikker.

Og, til de som ikke har antivirus, les denne: http://www.digi.no/php/art.php?id=278353
Antivirus: Ingen
Firewall: Ingen
Passord: Har 3 forskjellige jeg bruker, etter hvor viktig det er. Orker ikke gå rundt og huske en drøss med passord. Og har jeg for mange, så må jeg skrive dem ned for og huske dem, og da er det jo ikke noe vits uansett.
1= NOD32
2= ZoneAlarm
3= 1024 bits kryptering og MAC filter på WLAN
4= Fingerprint scanner :P

Nothing to add
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ekstern, dedikert, firewall med alle porter utenom et par utvalgte blokkert.

AVG Antivirus - kjører aldri scans fordi det i grunn aldri kommer noe virus inn. Den passive blokkeringen i programvaren holder.

Forøvrig bruker jeg den passive delen i Spywareblaster og Spybot - Search & Destroy (Immunizer). Med disse aktivert får jeg heller ikke skumle programsnutter inn gjennom nettleser. Kjører heller aldri scans med disse, da den passive blokkeringen er så god at intet slipper igjennom.
Antivirus: Nei
Brannmur: Nei
Trådløst Nettverk: Ja
Passord beskyttet: Nei
Kryptert: Nei

Jeg bor altså på oslos vestkant, bare å ta med seg laptopen for gratis nett
Sitat av Rxj0n
Gir en lang faen i om jeg blir rævkjørt. Dette er ikke en invitiasjon til at noen skal hacke meg, men vil noen hacke meg så har ikke jeg tenkt å kjøre opp alt jeg har av defensive systemer. Hvis en person er god nok så kan jo den personen få bruke de kunnskapene de kan til å "teste" seg ut. Jeg har ingenting å skjule på min pc. Så lenge ingen fucker pcen min så er det greit. Har aldri sagt at jeg er imot hacking, for det er en forskjell på å hacke for å "prøve" seg, og teste systemer, og på å hacke for å ødelegge.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket ikke om "manuell" hacking, men ormer og lignende. Tilstanden på maskinen din er omtrent som å fjerne låsen på ytterdøra si hjemme og regne med at alt går greit når man drar på jobb hver dag.
Antivirus : AVG Antivirus, oppdateres annen hver kveld kl. 12, og scanner pc'n 3 ganger i uka 6 om mårran.

Firewall : Xp Sp2. Så sitter jeg bak NAT og innebygd firewall i huben min. Pluss at sellskapet jeg får internett ifra (lokalt sellskap ved navnet HLK, leverer trådløst internett til steder i byen min som ikke kan få igjennom fastlinja) har firewall og virus filter på hver basestasjon som sender ut radiosignaler til brukerne.

Trådløst nett : Nei. Går på kabler i huset mitt

Passord : 7. Inndelt i kategorier for hva jeg skal logge meg inn på. (Siden jeg ikke er super paranoid så frykter jeg ikke noe ved å oppgi denne infoen )

Kryptering: Nei.

Surfer nettet med Opera, scanner pc'n med ad-aware noen ganger i måneden, men etter at jeg avskaffa IE og fikk resten av familien til å holde seg til Opera, så har jeg ikke opplevd spyware o.l.
Annser meg selv som ganske sikker, men vil noen inn på pc'n min, så klarer de det.
Antivirus: Trend micro PC-chillin internett security
firewall: XP-Sp2 og Router med NAT (samme som salkin stortsett)
Wlan hjemme: WPA
Passord: mellom 7 og 9 stk etter hvilken sikkerhet jeg ser at stedet jeg skal logge meg inn på trenger.
add on: Kjører alltid VPN vist ikke wlanet jeg er på er kryptert.
Sist endret av Psych|Com; 7. november 2005 kl. 14:45.
Avast
Firewall som er i rutern

Jeg surfer på trådløst, ikke mye sikkerthet, men det er ikke jeg som betaler eller eier , så da gir jeg meg en god faen.
Tar jo nødvendige tiltak for å hindre ormer. Så dum er jeg ikke.
Antivirus: Tidligere Norton, men fjernet skiten så fort som mulig. Nå benytter jeg NOD32, i tillegg til at jeg fyrer opp en Housecall ca en gang i uken.

Firewall: Tidligere Norton, men fjernet skiten... Nå er det kun Windows-brannmuren - ikke at den er noe å stole på. Skal vel skaffe meg en brukbar firewall snart - kan dere anbefale Zonealarm?

Kryptering: Har ikke wlan eller lignende, ingen kryptering.

Passord: Har forskjellige passord rundt om kring, men for det meste benytter jeg grunnpassordet pluss 5-6 ekstra tegn bakom. Benytter vanligvis et passord som består av 15-20 forskjellige tegn, som inkluderer små bokstaver, store bokstaver, tall, og spesielle tegn.

Ekstra: For spyware-fjerning bruker jeg diverse programmer. For eksempel kjører jeg Ad-Aware en gang i blant, i tillegg Trendmicro's housecall for spyware-fjerning. Også Spybot S & D.
Har kryptert tråløst WLAN. Bruker Norton AntiVirus, som kom sammen med den nye pcen min, og ZoneAlarm som brannmur, som er gratis. Forrige pcen min brukte jeg kun ZoneAlarm, og merka aldri noe seriøse angrep på pcen, utenom litt spyware som jeg enkelt fjerna.
Heime:
Norton AV 2005
Ruteren har firewall
WPA-PSK kryptering på WLAN
5 stk. fra 6-15 teikn store små bokstaver tall etc.

Jobb:
Trend Micro office scan
Checkpoint eit eller anna
WPA LEAP TKIP(dynamiske nøkler) med RADIUS autentisering mot Activedirectory(nazi sikkert, type sikrere enn kablet nettverk).
MANGE kan ikkje alle :P
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Tiltak? Uhm. Tror jeg har en router med noen stengte porter liggende under senga til pappa. Ellers er jeg åpen som en helnorsk fjord.
Norton Antivirus
Norton Firewall
Mange passord (De fleste med store og små bokstaver, samt tall)
Pluss brannmur i ruteren.
Det viktigste å vite når en skal beskytte noe er hva det skal beskyttes mot. Jeg har svært lite data av verdi for andre. Dataene på min stasjonære datamaskin sikres derfor kun med tanke på egen tilgjengelighet ved RAID og backuprutiner. Konfidensialitet og Integritet er ikke ivaretatt.

Internett har jeg kun tilgjengelig på jobb, og det tar noen andre seg av...


Jeg har likevell en USB-pendrive som har en hvis grad av sensitivitet. 300MB av denne er kryptert (Blowfish, TrueCrypt, 32 tegn, sterkt passord ). Den krypterte biten inneholder:

Firefox, med lagrede passord og cachede sertifikater.
Thunderbird, med lagrede passord, konfigurert med Enigmail og GnuPG.
GnuPG, med tilhørende offentlige/private nøkler til identiteter.
puTTY, med tilhørende offentlige/private nøkler til servere etc.
TOR/Privoxy, hvis det måtte trenges
... og andre data av sensitiv art.


Med sårbarheter og trusler tatt i betraktning vil jeg anse meg selv som ganske sikker.
Antivirus= Har ikke behov.
Brannmur = Smoothwall.
Kryptering = Et par viktige filer. Ikke noe på nettverket.
Passord = Et par tunge som jeg bruker på viktige ting, et simpelt til alt annet.
*Antivirus prog.
Jeg har kun én maskin med Windows på under min kontroll, hvor jeg kun har en clean xp-installasjon som brukes til spill. Resten av maskinene kjører linux og os x. Min mor har en laptop hvor hun ikke har administratorrettigheter og har avast antivirus.
*Firewall.
Ruter med NAT hvor kun portene som er nødvendige til server-tjenester innad i huset er åpne, og alt som ikke er webserver kjører på ustandard porter (SSH er maskert som en helt annen tjeneste, noe som vil hindre de fleste drittunger fra å oppdage den med et portscanningsprogram). SSH, som er den største sikkerhetsrisikoen er sikret med ingen rootlogin, og få brukere med passord som neppe gjettes.

Jeg oppdaterer all programvaren min regelmessig.

*kryptering
Kryptert trafikk mellom maskiner innad i huset når det kommer til fjernstyring. Jeg er ikke paranoid nok til å kryptere intern filoverføring - det meste som overføres innad i huset er enten meningsløst for alle unntatt meg, eller kan finnes hvor som helst på Internett. Backup av cd-er til serveren må folk gjerne stjele, det er bare koslig med spredning av god musikk

*hvor mange passord har/bruker du? (ikke lurt å ha samme passord til alle tingene vettu)
Unikt passord til alle kontoer på alle maskiner, laget med en passphrase med store og små bokstaver, og tall. (Ok da, passordet er L33tH4Ck3R på alle maskinene )

Jeg har også en intern proxy-server som filtrerer ut det meste av dritt på websider lenge før de kommer fram til noen av klientene. Dreper GIF-animasjoner, flash, diverse ulumskheter osv. I tillegg har jeg koblet jordinga på strømforsyningen til serveren min til selve kabinettet. Hvis den står i en ugjorda kontakt slik den pleier å gjøre, vil den levere et par hundre volt til den som prøver å stjele noe. Det var et uhell, men jeg vil si det er et bra vern mot tyveri.
Antivirus
Symantec Antivirus Corporate v10

Firewall
Den i NGT routeren(dodecha som har kontrollen på den)

Kryptering
Bruker ikke kryptering på filer. WLAN utstyret mitt står hjemme hos dama og er kryptert med 128bits WEP.

Passord
Har ca. 5 passord som brukes ofte.

Mot spy-prog
Lavasoft Ad-Aware SE Professional med live protection
Antivirus: Avg ftw

Firewall: Den i NGT routern

Kryptering: ??

Passord: 4passord , 1 som brukes på det meste, 3 andre pga jeg enten ikke fikk velge det/at jeg ikke kunne ha det

Så en gang i året kjører vi på med ad-aware
AV: NOD32
FW: Nei :S Får ikke aktivert sp2 greia, men har ikke virus heller..
Ikke no kryptering
Passord: bruker en del, bare bokstaver og tall

Scanner regelmessig med adaware og spybot

Duger det
Antivirus prog. = nei, har stoppa så mye service i windows at kommer feil medleing på skjermen.
Firewall = håper noen vil hack meg, så jeg kan hacke dem.
kryptering = hva skal jeg med det, er tatt på under 30min hvis det er på wlan
hvor mange passord har/bruker du = totalt 10 password.
*Antivirus prog.
Jeg bruker NOD32 på Windows maskinen min.
*Firewall.
Iptables med NAT der kun nødvendige porter er åpnet.
*kryptering
Kjører WEP på trådløsinternetten.
*hvor mange passord har/bruker du? (ikke lurt å ha samme passord til alle tingene vettu)
Jeg har vel en 4 forskjellige passord alle med bokstaver og tall.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Antivirus: NOD32
Firewall: iptables, netscreen, ssh er sperret til kun noen få brukere fra noen få c-net åpent til div remote saker og bittorrent servere osv..
Passord: 2 stk, ett lett og ett værre avhenig av innholdet passordet passer på :P
Spyware: Firefox, får ikke spyware lenger
Antivirus? Nei. Kjører OS X og Debian på maskiner som er operative, som til enhver tid er oppdaterte.
Firewall? 3com-router.
Kryptering? 128bits WEP på wlan-et.
Passord? Tja, endel varianter av "standardpassordet" mitt.
Firewall: i rutern + firestarter.
Passord: tall og bokstaver. flere en 5 tegn.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Antivirus: NOD32 på windows boksen

Firewall: boksen er ikke koblet til nettet derfor ingen brannmur.

kryptering: ikke annet en et par filer som er beskyttet av EFS (Encrypting File System) ikke spørr meg hvorfor. Det er vel mest for gøy, har ikke stor tillitt til denne krypteringen.

Passord: Har ett unikt passord for hver brukskonto jeg bryr meg om, basert på de vanlige retningslinjene på hvordan lage et sterkt passord. eks:"*@#jYEd&7wsT". Alle over 6 tegn. I tillegg til ett enkelt standard passord for sider jeg ikke stoler på eller jeg ikke bryr meg om.
Firewall: Zyxel Zywall 5 som bridget firewall mellom fiberen inn og router.
Regelsettet er forhåpentligvis så strengt som det kan være uten å hindre funksjonalitet.

+ FW opsjon i IOS'et på routern (Cisco 2621 + 3550 switch) som kjører port filtrering. Ett vlan for DMZ / servere som kan nås utenfra og ett vlan for arbeidsstasjoner.

Kjører CA Antivirus på epost servern og filservern (linux). Ellers er det nedlast boksen og kjerringas laptop, begge med W2K + CA antivirus. Har ikke noe antivirus på mine andre maskiner. Stoler på at siden de kjører enten IRIX eller linux så biter ikke så mange virus på dem. Oppdaterer dem regelmessig uansett.

Krypterer ikke ting. Har ikke noe å skjule :-D

Har alt for mange passord. Jobber som kommunikasjons tekniker og må huske ett tonn av arten for jobben.
Sist endret av neurotor; 19. november 2005 kl. 17:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
1 - Nod32 Antivirus
2 - Sygate Personal Firewall
3 - Brannmuren i min Linksys WRT54G
4 - Wlan er sikret med skjult SSID og WEP kryptering
5 - Kjører XP Sp2, alt fult oppdatert såklart.
6 - Ser etter oppdateringer hver dag til alt av viktige programmer.
7 - Bruker oppstartspassord samt vanlig windows passord. Forskjellige passord såklart.

Det er alt jeg kommer på. :P
Antivirus: <3 OsX <3
Firewall: en slik en morro trådløs ruter med mac filtrering og ingenting annet!
Kryptering: Hvem bryr seg vel om slikt?
Passord: Har ett standarpass på alle ting, allt fra brukeren til nFF
Sist endret av Popp; 29. november 2005 kl. 09:18.
Antivirus: ClamAV/KlamAV
Firewall: IPTables/KMyFirewall
Kryptering: GPG
Passord: En god del, husker ikke alle:P (Lagra i walleten i KDE).
Ellers har jeg et kors hengende over nettverkskabelen Veit ikke helt hva det er godt for, men har ikke fått noe skit enda, så da lar jeg det henge:P

-PhinnFort
korset beskytter vel mot svarte demoner i pcen men ikke mot ormer og virus vil jeg tru
Sitat av Popp
korset beskytter vel mot svarte demoner i pcen men ikke mot ormer og virus vil jeg tru
Vis hele sitatet...
Daemonene kjører fint de, dah. Tror ikke korset påvirker de nevneverdig:P

-PhinnFort
Antivirus: NOD32 & Ad-Aware
Firewall: Sitter på høyskolelinje, så jeg vet ikke helt hva de tar i bruk. Funker fett gjør det i hvert fall
Kryptering: Nei
Passord: 7-8 forskjellige passord. Alt bestående av tilfeldige tall og bokstaver (ja, jeg husker de )
Antivirus: Finnes på Internett (Housecall), MS Antispyware
Firewall: NTNU-linje/Studby med egen IT-mann. Jeg kjører software firewall i tillegg.
Kryptering: Tja.. Noe
Passord: Jeg vet ikke, mange.
Windows Update: Jepp. Sjekker ofte nok.

Man har jo alltids IBAS
1. Anti-Vir (gratis og funker supert)
2. Sygate Personal Firewall + Firewall i router
3. Null kryptering
4. 10-20 passord (ingen like)
* Kjører Firefox, Adaware, Spybot, CrapCleaner
1. Trend Micro Internet Security
2. Trend Micro Internet Security, Router med NAT
3. 0
4. Har mange forskjellige passord, har forskjellige sikkerhet på alle passordene, spørs hva jeg bruke disse til.
5. Ellers bruker jeg Ad-Aware og Spy Bot Search & Destroy, Opera og FireFox
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av meitemark
Og, til de som ikke har antivirus, les denne: http://www.digi.no/php/art.php?id=278353
Vis hele sitatet...
Telenor stengte linje vår en gang på grunn av en maskin som sto uten antivirus og sendte spam i store mengder. Formaterte og installerte antivirus og problemet var løst. Det som var slemt gjort var at de stengte linja på ettermiddagen på en fredag rett før de dro hjem, så vi var uten internett hele helga pga det :'(
Antivirus: Noton Antivirus 2004
Brannmur: Norton Internet Security 2004
Kryptering: Nettet jeg sitter på er kryptert med 128bits WEP
Passord: Mange