Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 715
Okey, dette blir sikkert litt forvirrende, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Hvis man har en host, for eksempel på one.com, da har man en .htaccess fil hvor man kan gå inn og legge til en tilstand som tilsier at klikk på pdf filer skal automatisk gi alternativet om å lagre dem isteden for å åpne dem direkte i nettleseren. Nå har jeg en wampserver som jeg jobber på, og ønsker samme oppførsel som om jeg skulle redigere .htaccess fila til hosten til å gi alternativ om lagring når en klikker på linken til pdf filen.

Er dette mulig ? Hvilken veier må jeg ta for å kunne få til noe slik evnt. hvor kan jeg lese om ovennevnte ?

Takker
Sist endret av cre8tor; 18. juni 2009 kl. 15:14.
gjør du ikke bare det da, endrer .htaccess fila på serveren din?
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
gjør du ikke bare det da, endrer .htaccess fila på serveren din?
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen .htaccess på wampserveren, so far I know...
Sitat av cre8tor Vis innlegg
Det er jo ingen .htaccess på wampserveren, so far I know...
Vis hele sitatet...
det var det heller ikke på min hos 000webhost.com, derfor lagde jeg en selv, i rotmappa til webserveren
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Uansett så syntes jeg det er dumt å overstyre mime-type bare fordi du ikke vil la de åpne dokumentet automagisk i sin favorittleser.
hvis jeg ikke husker helt feil blir det:
AddType application/octet-stream pdf
Vis hele sitatet...
i .htaccess filen
cre8tor's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Uansett så syntes jeg det er dumt å overstyre mime-type bare fordi du ikke vil la de åpne dokumentet automagisk i sin favorittleser.
Vis hele sitatet...
Ikke når det bare er aktuelt å laste ned, ikke åpne(i favorittnettleseren).

Så det betyr at jeg lager .htaccess fila sjøl. Takk for en fin link, og takker alle som hjelper meg her. Det var godt å vite at det var så litt.

Skak prøve meg straks.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cre8tor Vis innlegg
Ikke når det bare er aktuelt å laste ned, ikke åpne(i favorittnettleseren).

Så det betyr at jeg lager .htaccess fila sjøl. Takk for en fin link, og takker alle som hjelper meg her. Det var godt å vite at det var så litt.

Skak prøve meg straks.
Vis hele sitatet...
1: la folk bestemme sjølv om dei vil laste ned fila eller åpne den. Det kan konfigurerast globalt for nettlesaren, eller det kan bestemmast per fil ved å høgreklikke og velje å laste ned. Å overstyre det er etter mi meining på grensa til uhøfleg.

2: IKKJE send feil mime-type. IKKJE! Det fører kun til problem, og du bryt med alle standarder. Skal du indikere at ei fil er til nedlasting så bruker du KORREKT mime-type (application/pdf) for PDFer sin del, og benytter deg av headeren Content-disposition: attachment.