Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1905
Er snart 15 år og trenger penger. Noen som har noen anbefalinger til jobber/inntekter som det kan bli litt penger av. f.eks gå med avisen e.l. ??
Jobbe på ein bensinstasjon, f.eks annakvar helg, er grei jobb. Men kanskje du er litt ung? Ikkje veit eg, det skader uansett ikkje å levere ein søknad.

Jobber sjølv på Hydro Texaco.
Hva med å gå med avisen? Snakk med din lokalavis. Evt. kan du gå med Dagbladet/VG på søndager(dårlig betalt).
Skriv en jobbsøknad og dra rundt til massevis av butikker, hils på sjefen og lever søknaden. Husk et fast og ordentlig håndtrykk og god øyekontakt. Stå rett i ryggen og fortell litt om deg selv og at du er interessert i en jobb. Om du får et nei legger du igjen søknaden om de skulle trenge folk senere.
må iallefall være 16 hvis eg skal stå i kassen eller selge noe..
Prøv likevel butikker, kan jo være du kan få være ryddehjelp noe sted for å så rykke opp til salg når du er litt eldre?
Sitat av eiliv
Jobbe på ein bensinstasjon, f.eks annakvar helg, er grei jobb. Men kanskje du er litt ung? Ikkje veit eg, det skader uansett ikkje å levere ein søknad.

Jobber sjølv på Hydro Texaco.
Vis hele sitatet...
De tar vel helst inn folk over 18, så de kan stå i kassa. (Selge tobakk etc.)
Gjelder også da Rema, ICA osv.

Beste sjansen har du som avis-bud, imho.
Litt drittjobb, men man må jo begynne med noe.
18 år, der de selger tobakk eller alkoholholdige varer. Dette ekskluderer dermed alle kassejobber i matvarebutikker, kiosker ol... Men ryddegutt/lagerarbeid funker
edit: faster than lighting helk heh
Går det ikke ann å jobbe som en "hjelpegutt" på Lefdal,Elkjøp o.l da? Men jeg er ikke helt sikker på det ass. Jeg er 15år selv og leter faktisk etter jobb, så jeg håper noen her vet om noen bra jobber. xD
Vil påstå at lagergutt på f.eks. Rema 1000 er bedre enn avisrute. Det er vanligvis 16-årsgrense på disse jobbene, men du kan jo sikkert få avtalt noe.
En kamerat av meg er 15 år og jobber på en matvarebutikk. Han sitter ikke i kassen vel og merke, men går rundt og fyller på med varer i hyllene o.l. Så du kan fint prøve å skaffe deg en slik jobb. Lykke til!
Kan jo skrive deg opp hos noen vikarbyråer! Der får du sikkert noen sjaue/hjelpegutt jobber kanskje 1-2 ganger i uka..
noen som har hatt jobb på mitt alderstrinn som har noen erfaringer/tips å komme med?
Når jeg var 14/15 år eller noe jobba jeg på Rema 1000. Faens drittjobb.
Sitat av hedning*
Hva med å gå med avisen? Snakk med din lokalavis. Evt. kan du gå med Dagbladet/VG på søndager(dårlig betalt).
Vis hele sitatet...
Det er ganske dårleg betalt ja. Hadde ein slik jobb i nokre månadar, men fekk ikkje dei store lønningane kan du sei.

Med laussalsaviser (som eg solgte) kjem det jo sjølvsagt an på ruta du har.
Jobbet på den lokale Spar-sjappen i ett år når jeg var 14/15. Egentlig OK jobb, siden vi hadde bygget opp et så bra "community" der nede, så det var koslig på jobben. Heeeelt til det kom en ny sjef, som nå har laget helvete på jord der nede, ihvertfall for de ansatte, noe som jeg ikke fortsatte å være (under 18).

Nå jobber jeg som vaskepersonal på et kjøpesenter, vasker på senterkontoret. Har fått fikset denne jobben da, men det kan hende det kan være håp for deg et sted og. Tjener 3000 i måneden og vasker i gjennomsnittet 3 kvarter hver ukedag. Det er tungt å jobbe hver ukedag, men det lønner seg når lønningen kommer (Jup, den var tam den.)

edit: Er du frekk nok kan du jo ta avisene får avisbudene plukker de opp, og gå rundt og selge de. Da tjener du fort 15 kr per avis istedet for 3,50. Dette krever jo storfrekkehet, og i tillegg kan du ikke gjøre dette så ofte, men en gang i blandt kanskje? Har aldri gjort det selv, men vet om flere som har!
Sist endret av MannY; 17. januar 2007 kl. 20:33.
Du kan selge VG? Er bare hver søndag, så får du 3kr pr avis du selger eller noe Selger du mange blir det penger! En jeg kjenner tjener et par hundre hver gang... men det er forjævlig kjedelig, så det er sagt.
Du har ikke så mange muligheter når du er under 18, da det vanligvis er min. alder for å stå i kassa i forskjellige butikker ol. (noen opererer med 16 års-grense på dette, men det skal noe til). Jeg tror at de to mest sannsynlige jobbene er som lagergutt i en dagligvareforretning e.l., eller å gå med avisa. Og det å gå med avisa er en skikkelig drittjobb. Jeg kan også advare deg mot å gå med reklame, som f.eks. norpost, det er skikkelig, skikkelig dårlig betalt.
Hør med hotellene... Ofte trenger dem vaskehjelp, oppvaskhjelp eller lignende.
Hør om det er noen foreldrene dine kjenner som eiger eller styre ein butikk.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg er 14, solgte VG på søndager, og tjente 3kr per avis.
Skal si at det er noe av det mest kjedeligte og værste jeg har gjort.
Gik 4 søndager før jeg klikket mentalt og sluttet.
Har ca 200stk. VG søndag ca 1/2 år gamle i kjelleren hvis noen vil ha
Når jeg var 16 fikk jeg meg jobb på Komplett (på lageret, altså). Jobbet annenhver helg og det var _godt_ betalt til at jeg var så ung (116,- timen, tror jeg). Jobber fortsatt helgeskift på komplett og merker at de ofte tar inn folk på 15/16 år, siden de er på jakt etter skoleelever som kan jobbe 2-3 år før de skal i militæret/høyskole.
Er ikke lett å få jobb i din alder. Skriv en haug med søknader. Mange plasser vil ikke ha 15 åringer fordi det er vanskeligere for dem å jobbe ekstra, kan ikke selge øl/tobakk, er regler for å jobbe alene osv.

Beste tips utenom avis er mange søknader. Du finner sikkert en plass som heller vil ha en 15 åring som de får full rett til å betale dårligere enn en 18 åring.
Komplett er et kjempe bra sted å jobbe. 125.- i timen nå.

Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeide
på kontor
i bibliotek
i butikk
på restauranter, pensjonater og liknende
i parker, gravlunder etc

Arbeidstid for personer som er mellom 15-18 og ikke er skolepliktige, skal ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.
Det skal være arbeidsfri mellom kl. 23 og kl 06.
Sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer.
Overtid og nattarbeid er ikke tillatt.

Slik lyder det fra 15 og opp til 18 år. vis det hjalp deg litt?