Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4552
Hei,

Ble stoppa av politiet på moped i natt. Ble en del styr og sjekking av mopeden, er mopeden trimmet blir det 4200kr i bot++

Så det jeg lurer på er: Hva er straffen viss du blir stoppet på en moped uten skilt, du har ikkje lappen og mangler vognkort. Dette vil da ikkje gå som moped (?) og saken vil bli ført som kjøring av uregistrert kjøretøy uten førerkort?

Hva tror dere eventuel bota ville blitt da?
Det spørs vel i hvilken sammenheng du blir stoppet (kjøre for fort, fyllekjøring osv). Straffen er mest sannsynlig sperrefrist og bot. Er du over 15 kan du risikere fengsel i ekstreme tilfeller.
I verste fall risikerer du giljotine.
Sist endret av SameGeriljaen; 27. desember 2007 kl. 02:33.
mener ved helt vanlig kjøring, bli stoppa pga. at mopeden mangler skilt. Vil vel kansje føre til utsettelse på billappen? ikkje vett eg..
Sitat av Digitalsoldier
mener ved helt vanlig kjøring, bli stoppa pga. at mopeden mangler skilt. Vil vel kansje føre til utsettelse på billappen? ikkje vett eg..
Vis hele sitatet...
Sperrefrist er det samme som utsettelse på førerkort. Du vil sannsynligvis få utsatt både moped og bilsertifikat.
Sitat av Digitalsoldier
Så det jeg lurer på er: Hva er straffen viss du blir stoppet på en moped uten skilt, du har ikkje lappen og mangler vognkort. Dette vil da ikkje gå som moped (?) og saken vil bli ført som kjøring av uregistrert kjøretøy uten førerkort?
Vis hele sitatet...
Det står vel noe info om rammenummeret om hvilken fart rammen er bygget for osv? Det vil vel avsløre om det er en moped eller ikke, uavhengig av sylindervolum osv?
Sitat av Remien
Det står vel noe info om rammenummeret om hvilken fart rammen er bygget for osv? Det vil vel avsløre om det er en moped eller ikke, uavhengig av sylindervolum osv?
Vis hele sitatet...
En moped og en lettsykkel kan ha samme ramme og tåle like påkjenninger. Er selve rammenummeret som avslører hva slags kjøretøy det er.

Til trådstarter: Kanskje ta opp dette på www.mopedportalen.com ?
Sist endret av SameGeriljaen; 27. desember 2007 kl. 02:41.
Sitat av SameGeriljaen
En moped og en lettsykkel kan ha samme ramme og tåle like påkjenninger. Er selve rammenummeret som avslører hva slags kjøretøy det er.
Vis hele sitatet...
Det jeg tenkte på. At rammenummeret kunne avsløre om det var en lett motorsykkel eller en moped der selve rammen og kåpene er identiske
Størrelsen på motoren bestemmer vel stort sett om det er lett eller moped, alt over 50cc er lett/tyngre.

Det hører de vel også på lyden
Det var da forferdelig med synsing og spekulering her. Han har sikkert funnet ut selv at det er straffbart å kjøre uten skilt! Det han vil frem til er om det er mer alvorlig å kjøre uten skilt enn å bli tatt som trimmet moped, tror jeg...
Selvfølgelig er det mer alvorlig å kjøre uten vognkort, skilt og lappen. Ettersom jeg har lest meg fram på nettet når jeg kjørte opp til moped, får man sperrefrist på både moped og bil.
Herregud, samma faen om det er moped eller lett vel.

Han blir først og fremst straffet med sperrefrist for førsel av motorvogn uten førerkort. Førsel av uregistrert kjøretøy medfører bot (kjenner til et tilfelle hvor 2000 har blitt ilagt en fattig ungdom, folk med god lønn får høyere bot).

Det virkelig kjipe med slik ferdsel manifiserer seg hvis man skulle være så uheldig å kjøre på og skade noen. Uten forsikring sitter du godt i det da, og kan i verste fall ende opp som gjeldsslave resten av livet.

PS. Trimming og uregistrert kjøring har lignende alvorlighetsgrad (straffes med bøter), begge tingene resulterer også i samme juridiske situasjon - mopedtrimmere som skader noen eller seg selv, har brutt forsikringsvilkårene og vil selv ende opp med ansvaret.
Sitat av Remien
Det jeg tenkte på. At rammenummeret kunne avsløre om det var en lett motorsykkel eller en moped der selve rammen og kåpene er identiske
Vis hele sitatet...
En moped som er trimmet, og som man satt på bedre bremser på, KAN godkjennes som lett motorsykkel av biltilsynet (ja, da blir avgifta som på en motorsykkel, og du må ha lappen for det etc.).

Men det jeg vil fram til er at rammenummeret endres ikke av den grunn.
Har dårlig tid, så derfor har jeg ikke lest alt. Men hvis de konstaterte at du hadde trimm på den blir det 4200. Manglende vognkort 800. Ugyldig sertifikat 4200. Skilt er jeg ikke sikker på. Men du trenger ikke se bort i fra at det er over 8000 i bot og utsettelse på Moped/traktor/lett. De tar kanskje utsettelse på bil også. Ikke se bort i fra det heller.
Med andre ord: Du er i skikkelig store problemer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Og bli tatt med moped uten skilter er utsettelse i omtrent 6mnd fra dagsdato.
Skjedde med en kompis av meg i sommer. Han ble jo 16 6mnd'r etter den dagen så han får lappen likt som alle oss andre
Antrax-Vtec, utsettelsen gjelder fra når du fyller 16 år, ikke fra når du blir stoppet.

Man får heller ikke utsettelse på bilkortet.
i noen tillfeller så blir faktisk utsettelsen startet den dagen du blir tatt, en kompis ble tatt når han var 14, han fikk 2 års utsettelse på moped lappen, og han kunne ta lappen noen måneder etter han hadde blitt 16
Sitat av bz3rker
i noen tillfeller så blir faktisk utsettelsen startet den dagen du blir tatt, en kompis ble tatt når han var 14, han fikk 2 års utsettelse på moped lappen, og han kunne ta lappen noen måneder etter han hadde blitt 16
Vis hele sitatet...
Jeg har stusset over hvordan de går frem anngående det også. Merkelig system.
kan bekrefte av egen erfaring att utsettelse gjelder fra dagen du blir tatt