Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6778
Hei !

Jeg er privatist i Norsk -Allmenn påbygg, og skal ha eksamener i april. (Norsk muntlig, Norsk Skriftlig og Norsk sidemål)
Ble tatt ut av faget høsten/07 og skal nå melde meg opp som privatist.(januar 08)
Norsk pensumet på Allmenn påbygg er stort, og for å takle denne utfordringen på en smart måte, hadde det vært greit å vite hva jeg faktisk må kunne. Kan fort gå mye unødvendig tid til å lese ting man ikke trenger.

Hvis det er noen som har noe å tilføye om Norsk faget, det å være privatist, hva jeg bør kunne, personlige erfaringer, tips/triks osv, hadde det vært strålende.

TAKKER FOR ALLE SVAR
Jeg ville spurt rådgiveren min for å være på den sikkre siden, men jeg fant en tråd på "Kvinneguiden Forum" om dette: Link.
Viktige punkter nesten ingen gidder å ta seg tid til:

-Og / å
-Da / når
-Tegnsetting (,.!?;:"')
-Setningsoppbygging
-Stor forbokstav i navn og i ny setning
-(Spennende innhold i teksten du skriver)

Historie i norskfaget kan du bla fort gjennom.. Les det, og repeter for deg selv sammendragene i slutten av kapitlene. Da bør du havne på en god firer, hvis ikke fem eller seks om du gidder (Vet ikke om karaktersystemet er det samme som privatist, men i mitt tilfelle har 1 alltid vært dårligst, og 6 best.)
Sist endret av excubated; 4. januar 2008 kl. 17:17.
Hvis du går inn på utdanningsdirektoratet kan du finne flere eldre eksamen, som du kan bruke til å teste deg med. Brukte det mye før da det nermet seg eksamen.

Eksamens eksempler
Hva med å lese heftet du får utlevert som det står "PENSUM" på?
Som privatist er strukturen det viktigste. Sett opp en rasjonell tidsplan hvor du skal jobbe deg igjennom pensumevnene. Vær streng på å følge den så godt du greier. Å være målbevisst i en viss periode lønner seg. Slitsomt, men du får mye igjen for det.
Sitat av SKOLENERDEN
Norsk pensumet på Allmenn påbygg er stort, og for å takle denne utfordringen på en smart måte, hadde det vært greit å vite hva jeg faktisk må kunne. Kan fort gå mye unødvendig tid til å lese ting man ikke trenger.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler deg å sjekke ut hvilke ord som faktisk skal skrives med kapitalisert forbokstav, så unngår du at sensor setter kaffen i vrangstrupen.
OT: Ironisk nok så kaller du deg SKOLENERDEN, du skal opp i norsk eksamen og har skriveleif i emnenavnet og førsteposten.

Da er nok det excubated nevner noe å trene på, slik jeg ser det.
Sist endret av SameGeriljaen; 5. januar 2008 kl. 16:45.
Takk for mange gode forslag

Selv om jeg alltid har fått 5 i faget Norsk, kan jeg ikke skrive bra overhodet! Er heller ikke bevisst på alle skriveregler etc. Så det må fikses på.
Som mange andre, har jeg bare lekt meg gjennom Norsken og aldri orket å faktisk lære utrolig lette basics :P (gjelder forøvrig de fleste fag)

Har bare 4mnd til å lære meg hele Norsk pensumet til allmennpåbygg. Setter stor pris på forslag til hvordan takle dette fornuftig!;D


Ncket bør tolkes ironisk i forhold til faget Norsk værtfall.

Keep it coming !
Sist endret av SKOLENERDEN; 5. januar 2008 kl. 17:44.
Noe tips til nynorsk:

*Du må kunne de vanlige typiske nynorskordene (eg, ikkje osv)
*An-be-het-else ordene (anbefale, kjærlighet, forelskelse) bør du unngå. Finn andre ord, som f.eks "å starte" i stedet for "å begynne". Er du i tvil, slå opp i ordboka.
*Unngå å bruke S-genitiv. Ikke skriv "Pers bil er blå", men skriv "bilen til Per er blå".
*Når det gjelder gramatiske endelser på substantiv kan det være litt vanskelig. Jeg som bor på sørlandet skreiv bare de endelsene jeg brukte når jeg snakka vanlig, men vet ikke hvordan det er i Nordland med dialekten der.

Dette er det viktigste og klarer du dette skal ikke selve nynorsken være noe problem. Brukte selv bare dette til min eksamen, og fikk bedre karakter på nynorsk enn det jeg fikk på bokmål.

Edit: Kanskje kan være lurt å lese noen bøker på nynorsk, sånn for å få litt omgang med det. Tekstene som finnes i tekstsamlingene til lærebøkene er som regel gørrkjedelige, men vil anbefale bøkene til Are Kalvø. Stikk ned på biblioteket og lån. De er kjempemorsomme, kan jeg garantere
Sist endret av pyramide; 5. januar 2008 kl. 18:15.
Hei.

Lite tips #1 : Norsk skrives med liten n. Norge skrives med stor N. Det er hovedsakelig egennavn og steder som skrives med stor forbokstav i det norske språk. Dette står i stor kontrast til det engelske språk, der det er stor forbokstav i tide og utide. (Noe som det virker som om du er lettere påvirket av, iallefall utfra det første innlegget ditt.) Det er nok veldig lurt å gå igjennom helt basis rettskrivningsregler på ny, sensor kan finne på å trekke deg MYE dersom dette ikke er klart på plass.

Lite tips #2 : Det å lære seg hvordan man analyserer en novelle / dikt / e.l. kan hjelpe deg _veldig_ mye i norskfaget. Dersom du behersker oppsettningen på en slik sakprosa, samt er flink til å analysere de ulike virkemiddlene, vil du nesten helt garantert få en eksamensoppgave som faller lett for deg. Det er heller ikke så vanskelig å lære seg, det er alltid noen standard virkemiddler som du kan skrive en bra analyse utfra.