Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2247
noen som vet om det finnes noe program som jeg kan koble gitaren til pcen med å få dataen akkurat som en forsterker ?!
Du trenger typ:

1x overgang fra Jack til minijack?
1x Software for å få lyd i gitaren. F.eks:
Cubase
Fruityloops (mener det går ann å bruke instrumenter der og..)
Reason

Så er det bare å jamme laus
Kjøp GuitarHero 3 som kommer til fredagen Haha
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Det du trenger er Guitar Rig, kan brukes alene eller i en DAW (Cubase, Sonar osv)

Produktbeskrivelse:

http://www.native-instruments.com/in...d=guitarrig3se
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan kjøpe deg multieffekt elns da. Eg bruka BOSS GT-8 rett i data. Funker FETT ;D
http://line6.com/toneportux1/ er hva du trenger for å koble gitaren til pc'en. I tillegg trenger du et lydkort for å få lyden ut igjen (i headset eller høyttalere)

.. I tillegg så kan program som nevnt tidligere Guitar rig eller lignende gjøre underverker for gitar lyden etter at den har kommet seg inn i pc'en :-)
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Techd
http://line6.com/toneportux1/ er hva du trenger for å koble gitaren til pc'en. I tillegg trenger du et lydkort for å få lyden ut igjen (i headset eller høyttalere)

.. I tillegg så kan program som nevnt tidligere Guitar rig eller lignende gjøre underverker for gitar lyden etter at den har kommet seg inn i pc'en :-)
Vis hele sitatet...
Og ha toneporten og guitarrig blir smør på flesk.. Bruker han guitarrig er alt han trenger en DI-boks (150-300 kr) for å plugge jacken i, og ledning fra DI-boks til line-in på lydkortet.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Polar-
Det du trenger er Guitar Rig, kan brukes alene eller i en DAW (Cubase, Sonar osv)

Produktbeskrivelse:

http://www.native-instruments.com/in...d=guitarrig3se
Vis hele sitatet...
Sier meg enig her.
Dette må være den absolutt beste måten!
Jeg bruker selv Guitar Rig og er stor fornøyd. Har vært på 2 konserter hvor jeg har sett dette har vært brukt. Litt morsomt egentlig. Ser en person plukke på en laptop på scenen i 2 sec før han rocker videre. Snakker om UG konserter, men alikevel er dette det absolutte -må ha- eneste alternativ
ok.. kan du kanskje hjelpe meg da.. Jeg fikk guitar rig 2 til å funke på den stasjonære pcen min. Men igår installerte jeg guitar rig 3 på laptopen.. og jeg har ca 1 sek latency på lyden. Og jeg klarer bare ikke bli kvitt den... noen ideer?

for info: jeg bruker laptopens mic inngang for å koble til gitaren. Utenom guitar rig funker det fint, men idet jeg starter guitar rig så kommer 1 sec latency i guitar rig (men ikke den directe lyden)
Sist endret av Techd; 5. desember 2007 kl. 23:11.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Hvilket lydkort har du? Du må ha ASIO-drivere. Om det er standard integrert kan du prøve å laste ned fra www.asio4all.com Etter du har gjort det kan du gå inn på audiomenyen til Guitar Rig og skifte ASIO-drivere samt stille på latencyen.

PS. Husk om du plugger gitaren rett inn i line-in på lydkortet vil du få et veldig svakt signal og lyd deretter. Anbefaler å skaffe deg en DI-boks e.l. for å forsterke signalet før det entrer lydkortet ditt. En mixer/Effektboks/preamp kan gjøre samme nytten.
Sist endret av Polar-; 5. desember 2007 kl. 23:14.
lydkortet er et integrert soundmax lydkort. Og jeg plugger gitaren i mic inngangen. Bortsett fra litt gain noise så fungerer dette helt greit nok for å kunne sitte og spille gitar i sofaen mens dama ser på desperate housewifes. Men altså ikke med guitar rig. Men jeg skal forsøke de driverne når jeg kommer hjem. takker! :-)
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Polar-
Hvilket lydkort har du? Du må ha ASIO-drivere. Om det er standard integrert kan du prøve å laste ned fra www.asio4all.com Etter du har gjort det kan du gå inn på audiomenyen til Guitar Rig og skifte ASIO-drivere samt stille på latencyen.

PS. Husk om du plugger gitaren rett inn i line-in på lydkortet vil du få et veldig svakt signal og lyd deretter. Anbefaler å skaffe deg en DI-boks e.l. for å forsterke signalet før det entrer lydkortet ditt. En mixer/Effektboks/preamp kan gjøre samme nytten.
Vis hele sitatet...

Hmm. Jeg et M-Audio lydkort, samt. guitar rig 3. Jeg bruker forsterkeren i stua, samt høytalerne og subw. til å få lyd. Har jeg aldri tenkt på å gå igjenom lydkortet først.
Vil jeg få bedre lyd av å gjøre det altså?

Grunnen til at jeg ikke har gjort det, er enkelt og greit praktiske årsaker. Og ikke minst en sur dame som er møkk lei av alle ledninger, bokser og pedaler.
Sist endret av spQ; 6. desember 2007 kl. 11:01.
Det finnes et som heter AmpliTube eller noe. Du har jo også GarageBand til Mac, men det finnes bedre alternativer.
Sitat av Polar-
Og ha toneporten og guitarrig blir smør på flesk.. Bruker han guitarrig er alt han trenger en DI-boks (150-300 kr) for å plugge jacken i, og ledning fra DI-boks til line-in på lydkortet.
Vis hele sitatet...
Det billigste jeg klarer å finne på nett for å koble gitaren på en skikkelig måte til pc'en er Line 6 tone port GX (en mindre versjon av den jeg linket lenger opp) til 795.-

Kan du linke en di boks til 150-300?
Jeg tok bare og kobla gitaren i forsterkeren, så kobla jeg "speaker" funksjonen i forsterkeren, til "TV-kortet" mitt, via en komposittkabel med en liten "Jack converter" sak slik at jeg fikk komposittkabelen i forsterkeren.

Funka helt greit for meg som allerede hadde utstyret, men hvis du ikke har dette, burde du bruke en annen metode.
fant selvfølgelig DI bokser til rundt 400 når jeg tittet litt nøyere, men dette er absolutt ikke optimal metode å koble til pc på. Man er da avhengig av lydkortet som sitter i pcen og i mitt tilfeller så funger ikke asio driverne og dermed ikke guitar rig osv heller.

Toneporten fra line6 derimot fungerer som et standalone usb lydkort for tilkobling og kan da brukes på pc'er med under par lydkort. I tillegg så vil støyen på en slik løsning bli vesentlig mindre enn om man kobler via forsterker til lydkort osv.
Har ofte prøvd å koble gitaren min til pce, men har alltid fått for mye etterheng på en måte, jeg spiller på gitaren og lyden kommer ikke før 0,30 til 1 sekund senere...
Noen som vet hvorfor?

Lydkortet mitt er et Creative X-fi Platinum så det er mere enn bra nok vil jeg tro
Chrispo; har ikke brukt creative kortet ditt selv, men generellt tror jeg man kan si at lydkort laget for gaming ikke nødvendigvis oppfyller de utrolig strenge krava til lav latency man trenger til slikt. Sjekk heller ut lydkort laget for musikkproduksjon, f.eks fra pre-sonus, m-audio, edirol o.l.

Men bortsett fra det må du sjekke at du faktisk bruker ASIO-drivere som Polar beskriver lenger oppe. Da kan du gjerne også selv gå inn i oppsettet og justere buffer-størrelsen ned for å få lavere latency, men hvor langt ned du faktisk kan gå uten å få drop-outs på lyden kommer ann på lydkortet ditt (og hvor rask pc du har?).
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Chrispo: Du må konfigurere ASIO-driverne ja. Creative har egne ASIO-drivere du finner på nettstedet deres. Lydkortet ditt er mer enn godt nok til å bruke Guitar Rig uten latency, jeg har tidligere prøvd den på et gammelt Audigy-kort. Latencyen forbedres så mye av dagens kraftige cpu'er at man kan oppnå lav latency selv på integrerte lydkort. Derfor har lydkortprodusentene nå satset mer på front-end og funksjonalitet samt skreddersydde applikasjoner for deres DPS'er. Så for enkelt bruk er et 'gaming-kort' godt brukandes.

Techd: Ja om du ikke har hardwaren for det er det jo helt klart like greit og gå for en ekstern effektmodul.
Sist endret av Polar-; 8. desember 2007 kl. 06:37.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har fått"ny" PC med Sonar Cakewalk installert. Den har ett Creative Audigi2 lydkort.
Jeg ønsker å få lyden fra gitaren i TONE PORT inn i(eller skal vi si ut av) Cakewalk slik at jeg kan spille inn gitarlyder fra Tone POrt.

SÅ langt får jeg bare TONE PORT lyden ved å koble øretelefoner direkte i TONE PORTen.

På min forige maskin registrerte Sonar lyden fra Tone Porten med en gang jeg koblet til i Sonar.

Noen som vet hva jeg må gjøre?
Beste forslaget jeg har

Gå inn på: www.procom.no
Bestill et lydkort som heter "Line 6 Toneport UX (1/2/8)"
Jeg har UX1 og UX2.
Der du kobler gitaren inn, og lydkortet til pc'en (Bare USB)
Og Instalerer program varen, så tror jeg du har ca. 50 Forsterkere, og masse andre effekter ++
Du kan stille akkurat åssen lyd du vil ha selv fra line6 og noen andre

Det er den beste gitar opplevelsen jeg har hatt tror jeg
Har ikke skjønt så mye av preamps og opptaksgreier og alt det der.

Hvis du f.eks bare har en Line6 Pod, kan du gjøre opptak på pc'en da? (Må sikkert ha et nogenlunde lydkort for bra kvalitet)
Når du plugger gitaren rett i et fissent onboard lydkort vil du aldri få noe grei lyd ut av det uansett kor mye du prøver. For å få noenlunde brukbar lyd uten latency må du da kjøpe et nytt lydkort enten internt eller eksternt. (Og da tenker eg ikke på noe soundblaster greier men lydkort beregnet for opptak). Og da bør du i tillegg tenke på å skaffe deg en DI boks.

Men for oss fattige lærlinger som skal bare bruke den som en forsterker med mulighet til å kansje spille inn noen små truddelutter er det noe som heter "StealthPlug". Dette er en liten dings som du plugger inn i usb porten i datamaskinen også plugger du gitaren inn i den. Med den følger det med en hel hau med programvare til både forsterkning og effekter.

StealthPlug fra IK MULTIMEDIA koster kr 895,- på www.sound1.no
evt. http://www.sound1.com/portal/asp/pro...rodukt_ID=3729

Edit: plus frakt
Sist endret av xzyz39; 15. august 2008 kl. 08:29.