Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1068
Leter etter en omformer så jeg kan lade noen amerikanske apparater som bruker 110V.
finn.noer det mange med forskjellig watt mål per transformator, hvilken skal jeg velge?

Er ikke så god i elektro, men skal ikke alle avgi likt antall watt når de alle gir ut 110V? Er ikke det eneste som kan påvirke hvor mange watt den bruker motstanden på komponenten som skal brukes?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Velg den som gir nok watt til det utstyret du skal bruke.
Kva for apparat er det? Det er ofte ein kan bruke både 230V og 110V. I så fall står det på apparatet.
Trådstarter
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Kva for apparat er det? Det er ofte ein kan bruke både 230V og 110V. I så fall står det på apparatet.
Vis hele sitatet...
Det er en lader for et kamera, den har amerikansk støpsel, tar ikke sjansen på å ødelegge det med 230V. Men noen som kan svare meg på det siste spørsmålet?

"Er ikke det eneste som kan påvirke hvor mange watt den bruker motstanden på komponenten som skal brukes? "
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
"Er ikke det eneste som kan påvirke hvor mange watt den bruker motstanden på komponenten som skal brukes? "
Vis hele sitatet...
Jo. Men du må ha en omformer som takler nok effekt.

Men lader til kamera laga siste ti åra takler begge spenninger. Står sikkert 100-240V 50-60Hz på den.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo. Men du må ha en omformer som takler nok effekt.

Men lader til kamera laga siste ti åra takler begge spenninger. Står sikkert 100-240V 50-60Hz på den.
Vis hele sitatet...
Ok, men hva er forskjellen om jeg lader med 110V eller 230V?
Blir den fortere fulladet med 230V og de får samme maks effekt, eller blir den "mer ladet" dvs den får mere strøm enn det hadde vært mulig med 110V?
Sist endret av pkk1990; 20. mai 2012 kl. 21:26.
Sålenge den takler begge spenningene er det ikke noen forskjell. Spenningen blir transformert ned og likerettet til samme spenningen uansett.

Hvis laderen mot formodning ikke takler 230 V, burde den ikke trenge store effekten uansett. Min Nikon-hurtiglader trekker 18W.
Trådstarter
Sitat av trigger Vis innlegg
Sålenge den takler begge spenningene er det ikke noen forskjell. Spenningen blir transformert ned og likerettet til samme spenningen uansett.

Hvis laderen mot formodning ikke takler 230 V, burde den ikke trenge store effekten uansett. Min Nikon-hurtiglader trekker 18W.
Vis hele sitatet...

Så jeg vil få nøyaktig samme effekt ut av laderen uavhengig om den er koblet til strømnett på 110V eller 230V? Hvordan går det seg til? Vil ikke laderen gi ut mere ampere enn det står på laderen ( eks 1,5A) hvis innstrømmen til laderen var på 230V og den skulle vært på 110V?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Så jeg vil få nøyaktig samme effekt ut av laderen uavhengig om den er koblet til strømnett på 110V eller 230V? Hvordan går det seg til? Vil ikke laderen gi ut mere ampere enn det står på laderen ( eks 1,5A) hvis innstrømmen til laderen var på 230V og den skulle vært på 110V?
Vis hele sitatet...
Nei, den bruker ei switchmodestraumforsyning, som ikkje er spesielt sensitiv for variasjoner i innspenninga.
Nøyaktig samme ja, hvis laderen er oppgitt til 100-250V vil alle spenninger innenfor disse verdiene fungere 100% som det skal. Det er elektronikk i laderen som bestemmer dette.

Det er samme laderen som sendes over hele verden, bare med forskjellig støpsel på. Dette er billigere for produsentene enn å lage en type til usa og en annen til europa for eksempel.
Trådstarter
Ok, takker for svar, men jeg har en slik stun-gun fra Usa som skal det står skal lades(denne skal plugges rett i veggen uten omformer) på 110V. Hva vil det føre til å tilsette denne 230V? Vil det gå raskere å få den fulladet med 230V? Vil det den få mere effekt fulladet enn hvis den ble ladet med 110V?
HøyRisiko Psykopat
kan du ta bilde av spesifikasjonene på laderen?
om den kun er laget for 110v så griller du den om du klarer å koble den til 230v
eventuelt kan du se på hvor mange volt det er på output og skaffe en ny lader til 230v som tilsvarer den gamle laderen
Sist endret av OlaWaagen; 21. mai 2012 kl. 00:13.
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
kan du ta bilde av spesifikasjonene på laderen?
om den kun er laget for 110v så griller du den om du klarer å koble den til 230v
eventuelt kan du se på hvor mange volt det er på output og skaffe en ny lader til 230v som tilsvarer den gamle laderen
Vis hele sitatet...
Det står ikke direkte på den hva den skal ha, men husker at jeg fikk dette opplyst når jeg kjøpte den. Har ladet den direkte med 230V, den har fremdeles ikke eksplodert i hånden min, men tenkte mest teoretisk sett med "Hva vil det føre til å tilsette denne 230V? Vil det gå raskere å få den fulladet med 230V? Vil det den få mere effekt fulladet enn hvis den ble ladet med 110V? ".
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hva vil det føre til å tilsette denne 230V? Vil det gå raskere å få den fulladet med 230V? Vil det den få mere effekt fulladet enn hvis den ble ladet med 110V? ".
Vis hele sitatet...
Nei. Viss den fungerer med både 230V og 110V, så vil den ha den same utspenninga for dei forskjellige innspenningane. Den vil ikkje lade fortare, eller ha større kapasitet når den er opplada.
Jeg bruker en sånn dings på flere ladere jeg har som klarer både 110V-230V:

Flat to Round Power Plug Convertor

http://upit.no/bilder/thumbs/lAuwd.jpg

Funker fett, koster under 6 kroner innkludert frakt...
Bruker den blandt annet på en apple tv 2 kjøpt i statene
Sist endret av Turbolego; 22. mai 2012 kl. 16:19.