Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 26457
Har faktisk litt erfaring med sånne såkalte "spøkelsesjegere" jeg da... dessverre... Da lillebroren min var nyfødt, og foreldrene mine var hippier, tilkalte de den ypperste spøkelsesjegeren i landet, fordi de visstnok hørte noen rare lyder i huset. Joda, spøkelsesjegeren kom, og gikk grundig til verks og undersøkte hele huset. Men han fant ingen spøkelser (overraskelse!!). Til slutt fant han dog ut hva lydenes opprinnelse var: (Hold deg fast!) Jo, det var den lille nyfødte babybroren min som prosjekterte frustrasjonen sin ut i rommet, og forårsaket lave bankelyder rundt seg! Foreldrene mine slukte dette svaret rått (høy som de var på hasj og amf-piller), og fra den dag ble lillebroren min uglesett, og fikk skylden for alt fælt og uforklarlig som måtte hende dem. Dette er bare én av mange sjuke fortellinger jeg har om oppveksten min med hippieforeldre. Tenkte bare å fortelle hvorfor jeg ikke akkurat hopper opp og ned av begeistring hver gang jeg hører ordet "spøkelsesjeger".

P.S: Hvis noen skulle være interessert, så har jeg faktisk den autentiske utskriften fra rapporten som han jeger-dusten kom med. Er litt personlig, så sender kun via PM i såfall...

...og hvis noen lurer på hva det var de psyko foreldrene mine egentlig hørte, så var det mest sannsynlig en slags insekt, som lager bankelyder. Kanskje de heller skulle leid vaskehjelp istedenfor spøkelsesjeger!?! Stakkars baby...
Sitat av Restyle
Jeg foreslår at du ringer TV Norge og spørr dem jeg, hvis det er så viktig for deg.
Paranormale ting kan ikke FORKLARES, fordi noen velger og tru på det, og andre ikke.
Det kan heller ikke BEVISES, eller MOTBEVISES.
Av den grunn har du ingen rett til å trekke en konklusjon som gjelder for alle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det nå sånn at alle som har en bakgrunn innenfor fysikk eller psykologi velger å ikke tro på spøkelser? Rart det der.

Du kan like gjerne si; "Kan noen hjelpe meg og forklare alle de dumme kristene menneskene at det er ingenting som heter GUD! Gud er humbag, og det irriterer meg at folk trur på noe så dumt!, og at jesus kunne gå på vannet! Hjelp meg å forklare alle jøder og kristene at jesus var en vanlig mann!"
Vis hele sitatet...
Jødene ville nok vært veldig enige. De tror ikke på Jesus som messias... Uansett er det en stor forskjell på noe som skal gi fysiske observerbare resultater (spøkelser) og noe som ikke lover det (religioners løfter er stort sett ting som blir aktuelt etter at man er død).

Sånn type holdning har du,
la nå folk tru på hva dem vil, din mening er ikke en allmenn regel!
Vis hele sitatet...
Ikke prøv å redusere dette til et spørsmål om tro - når det kommer til ting som angivelig er observerbare og målbare bør definitiv oppfatningen som har mest empiri bak seg dominere. Du må gjerne tro at Newtons gravitasjonsteori ikke gjelder, men du kan være garantert at folk vil le av deg.
Sitat av Dice
Det som blir for dumt er å rakke ned på dem som tror, jeg skal ikke vifte med trosfrihet i norge og blablabla, men er du nogenlunde oppegående så la folk få tro hva de vil. Ja, du kan for all I care irritere fletta av deg, men det betyr fortsatt ikke at du kan rakke ned på folk som tror eller lignende. Og jeg sier ikke at ivioyner har gjort det(siden det er han jeg har quotet igjenom hele posten), bare sånn generelt sett.
Vis hele sitatet...
Tro som ikke er basert på vitenskap er det samme som overtro. Selvsagt kan du ha en overtro om hva du vil, men i en diskusjon om hvorvidt det er sant eller ikke, må man være skeptisk. Er noen først på utkikk etter 'spøkelser' og man ser noe man ikke selv kan forklare, så regner noen det som bevis, nettop fordi 'spøkelser' er et begrep brukt om ting man ikke kan forklare.
Folk utnytter dette, bygger det opp med pseudovitenskap, og lurer godtroende. ???. Profit!
Personlig tror jeg på ånder og slikt, men uansett hvor uekte det nå måtte være så er det fortsatt spennende og eller underholdende.
Til trådstarter: Ingen mennesker er like, -altså alle blir ikke like underholdt av alt mulig.
Derfor ser noen av oss på det og koser oss med det
Jeg regner med at du blir underholdt av noe som noen andre ikke finner underholdende for dem
Til dere som sammenlikner det å tro på spøkelser og ånder og liknende med religion:

De fleste som tror på gud tror på gud. De fleste a de som tror på spøkelser og slikt tullball tror at det er noe ekte som kan bevises rent empirisk. De tror de vet. Hvis dette bare hadde hatt om tro å gjøre hadde det ikke vært masse folk som utgir seg for å være "forskere" som kan "bevise" spøkelser og ånder.
Sitat av q_Werty
Til dere som sammenlikner det å tro på spøkelser og ånder og liknende med religion:

De fleste som tror på gud tror på gud. De fleste a de som tror på spøkelser og slikt tullball tror at det er noe ekte som kan bevises rent empirisk. De tror de vet. Hvis dette bare hadde hatt om tro å gjøre hadde det ikke vært masse folk som utgir seg for å være "forskere" som kan "bevise" spøkelser og ånder.
Vis hele sitatet...
Det er mange forskere som prøver å bevise at jesus eksisterte...Link
Jesus har da lite med denne saken å gjøre. Det er vel ikke mange som protesterer mot at han faktisk har eksistert, og at han tydeligvis har hatt historisk betydning?

Hvem Jesus faktisk var er et mye mer interessant spørsmål.
Folks forklaringsmodeller vil ofte bære preg av en god gammeldags sirkel. Hadde jeg trodd på det overnaturlige hadde jeg trodd noe overnaturlig satt en handlevogn i leiligheten min i går natt, og blitt enda mer overbevist om at det fantest noe overnaturlig.

Forresten, hvor mange har hørt at vi svelger åtte edderkopper i søvne hvert år?
Sitat av egeulf
Vis hele sitatet...
Javisst. Jeg tenkte å spre myten om en støyende nachspielgjest som hjemsøker huset jeg bor i. Vi snakker om genial ansvarsfraskrivelse hvis det fungerer. Lurer på om subliminale beskjeder i ukens lotto-trekning er veien å gå, eller om jeg bare skal skrive det med sprayboks i en kornåker.
Sitat av zipp
Så sant, så sant, men er ikke meningen med dette at vi skal diskutere det?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ikke poenget i å diskutere noe som allerede er ferdig diskutert.
Vi er forskjellige, tenker ulikt og deretter tror på ulike ting også.

Idiotisk diskusjon som man aldri blir ferdig med.
Sitat av OoM
Nei, jeg ser ikke poenget i å diskutere noe som allerede er ferdig diskutert.
Vi er forskjellige, tenker ulikt og deretter tror på ulike ting også.

Idiotisk diskusjon som man aldri blir ferdig med.
Vis hele sitatet...
Med den tankegangen så er det vel bare å legge ned freakforum, vi er forskjellige, tenker ulikt og tror på ulike ting, ingen vits i å diskutere det.
Sitat av commie
Med den tankegangen så er det vel bare å legge ned freakforum, vi er forskjellige, tenker ulikt og tror på ulike ting, ingen vits i å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Idiot. Jeg sikta til dette emnet "Åndenes Makt: Bøff..? JA!!" nå.
Selfølgelig finnest det ting som man bør/kan diskutere.
Men, akuratt dette emnet synest jeg er såpass oppbrukt. Og, det er tatt opp på
veldig mange andre forum. Folk blir aldri enige..
Når skal folk forstå at vi aldri blir enige?
Sitat av Turbolego
"Åndenes makt" er moro å se på...
Omtrent like moro som "lost" , "ghost wisper" og andre middelmådige produksjoner fra TVnorge's reportuar...

Les heller en god spøkelseshistorie, jeg anbefaler "Sort Messe" av John Dickson Carr... på lydbok.
Vis hele sitatet...
Bare for å komme med et helt usakelig innspill i denne diskusjonen:

Sort Messe er uten tvil den beste boka jeg har lest i mitt liv, og oppfordrer alle til å lese den.
Bare tenkte jeg skulle spore denne diskusjonen inn på rett bane igjen:

Er det noen her som har en idé eller to om hvordan avsløre Åndenes Makt som den bløffen det er?

Var ikke min intensjon å diskutere hvorvidt spøkelser finnes eller ikke - den diskusjonen tok jeg på barnehagen, og ble ferdig med den da... Er helt sikkert på at det har vært diskutert ihjel her på nff tidligere også...

Ja, Diablo, kommentaren din var helt off topic her, men er tilfeldigvis Aleister Crowley helten din?
Sist endret av policeboy; 5. november 2007 kl. 15:53.
Policeboy: Ok, vi har forstått at du ikke er interisert i og diskutere det overnaturlige, men anngående Åndenes Makt, kan du ikke drite i og henge deg opp i det!? Hvordan plager dette deg? Eier du en annen TV kanal og taper penger på konkuranse? Skift kanal og innse at Nordmenn lar seg lure av dette.
Hvem er det som sier at jeg er plaget?
Hvis det er noen som virker plaget her, så er det du!
Kanskje jeg bare mangler en hobby, og dette er det som tiltrekker min oppmerksomhet for øyeblikket...? What du u care? Har du personlige interesser i Åndenes Makt eller? Eller er du kanskje en av de "synske" som tjener penger på å lure godtroende?
Sitat av noldeeus
Vis hele sitatet...
Endelig.
Case Closed.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Open your mind så skjer det nok. Alt kan skje hvis man bare tror nok på det. Om det er virkelighet eller om det bare er selvbedrag er ikke så nøye."
No offence om noen tror på sånt svada, men dette her er jo bullshit fra ende til annen.

Om folk faktisk var klarsynte så ville de kunne bevise det på så ufattelig mange måter, allikavel velger de å la være. Dersom denne besluttningen var en del av et atferdsmønster, f.eks at de ikke ønsket publisitet, så hadde det vært litt værre å påstå. Men saken er jo helt motsatt, de velger å stille opp på nasjonalt tv for å "vise fram", om de faktisk hadde noe å vise fram kunne de gjort det i en test og bevist for alt og alle at de hadde en siste sans.

Men neida, de vil heller holde seg til steder hvor de kun trengr forholde seg til et ferdiskrevet manus
ånsenes makt, de svaksynte slår tilbake!
Meg og noen venner har tenkt til å lage en parodi på "Åndenes Makt". Det blir gøy!!
Skal poste den på youtube hvis det blir noe av den.
Sitat av [K]aLLeMcSnurp
Meg og noen venner har tenkt til å lage en parodi på "Åndenes Makt". Det blir gøy!!
Skal poste den på youtube hvis det blir noe av den.
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn som Kristian Valen gjorde altså?
Sitat av DonTomaso
Akkurat sånn som Kristian Valen gjorde altså?
Vis hele sitatet...
Gar han laget en parodi av åndenes makt?
Det visste jeg ikke :b
Han er flink til å lage parodier ^^,
DonTomaso: Var ikke det for fornemmelse for mord, da? Eller har han gjort det med Åndens Makt også?
Sitat av [K]aLLeMcSnurp
Gar han laget en parodi av åndenes makt?
Det visste jeg ikke :b
Han er flink til å lage parodier ^^,
Vis hele sitatet...
Det viste seg å være en parodi på fornemmelse for mord jeg husket, men det er jo litt av det samme.
Sitat av DonTomaso
Det viste seg å være en parodi på fornemmelse for mord jeg husket, men det er jo litt av det samme.
Vis hele sitatet...
Haha.. han er genial
Sitat av policeboy
...(Er det forresten noen av NFFs oppvakte og intelligente medlemmer som tør si høyt at de tror på det tullet?? Gud forby!!)...
Vis hele sitatet...
Okay, min logiske oppfatning sier at "Gud forby!!" er ett utsagn du burde spart deg for, hvis du har som hensikt å gruse Åndenes Makt. I min verden er det å være overtroisk tilnærmet det å være kristen. Tror du selv på Gud? Da har du ingenting du skulle ha sagt mot Åndenes Makt. Dette sier jeg fra et fornuftig ståsted, og ikke bare fordi jeg er en meget velutviklet ateist;P

Tilbake til greia. Selvfølgelig er det bare bløff! Om du klarer å bevise det, det tviler jeg på. Hvertfall med hjelp fra forumet her. Det må i såfall sitte en TV-Norge-nerd her som villig lar seg bestikke for å utdele litt sårbar informasjon...
Ble så provosert/oppgitt av Policeboy's holdninger og tankegang eg går å legger meg.
Jeg tror ikke på åndenes makt!
Jeg har nemlig aldri møtt et spøkelse, eller en ånd for den saks skyld, og ingen andre jeg kjenner heller!
Til og med onkelen min har jeg spurt, og han har hvert nesten overalt, både Amerika og Tyrkia.
Så det programet sliter litt nå...
Jeg tror på ånder, men ikke på "åndenes makt" det er liksom noe som blir feil da, sikkert bare mine egene troer...
jeg tror også på tarot, men ikke når man betaler30kr/min til en eller annen pr tlf, see?

Jeg kan "se" og føle mye rart som ikke er der, om det er ånder, gamle energiavtrykk eller hva det nå er vet jeg ikke sikkert.

Men at det finnes mer mellom himmel og jord enn en gjennomsnitts NFFer vet om er helt sikkert
Sitat av Usynlige K
Jeg tror ikke på åndenes makt!
Jeg har nemlig aldri møtt et spøkelse, eller en ånd for den saks skyld, og ingen andre jeg kjenner heller!
Til og med onkelen min har jeg spurt, og han har hvert nesten overalt, både Amerika og Tyrkia.
Så det programet sliter litt nå...
Vis hele sitatet...
Har du sett det Sixth Sense? Jeg tror DU er et spøkelse jeg
Sitat av Boogyman
Jeg tror på ånder, men ikke på "åndenes makt" det er liksom noe som blir feil da, sikkert bare mine egene troer...
jeg tror også på tarot, men ikke når man betaler30kr/min til en eller annen pr tlf, see?

Jeg kan "se" og føle mye rart som ikke er der, om det er ånder, gamle energiavtrykk eller hva det nå er vet jeg ikke sikkert.

Men at det finnes mer mellom himmel og jord enn en gjennomsnitts NFFer vet om er helt sikkert
Vis hele sitatet...
Sånn har jeg det også!!
Jeg tror kanskje jeg er et romvesen, eller en mutant, og snart kommer resten av slekta mi for å erobre kloden! Vi må stoppe dem, sammen!!!
Sitat av Turbolego
"Åndenes makt" er moro å se på...
Omtrent like moro som "lost" , "ghost wisper" og andre middelmådige produksjoner fra TVnorge's reportuar...

Les heller en god spøkelseshistorie, jeg anbefaler "Sort Messe" av John Dickson Carr... på lydbok.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke Tvnorge som har produsert Ghost Wisper og Lost ? :P
Leste til side 2.. Ser at diskusjonen ihvertfall der var om det fantes ånder eller ikke.

"Religion er opium for folket." - Karl Marx. Fordi det gjør det samme som de som er overtroiske. Man setter sine egne evner under noe, og håper at noe "annet" skal gjøre jobben. Personlig mener jeg at kun de svake trenger religion. Det er jo for de som ikke kan tro på seg selv, og ha troen på at man selv kan gjøre noe, som må ty til religion for styrke.

bevis for at åndenes makt er lureri? Det går på TV Norge. Som nevnt før, Ghost Whisperer og annet tullball går der, så vi ser hva de sender.. Alt er tull, vås og fanteri.
Sitat av Xasma
Leste til side 2.. Ser at diskusjonen ihvertfall der var om det fantes ånder eller ikke.

"Religion er opium for folket." - Karl Marx. Fordi det gjør det samme som de som er overtroiske. Man setter sine egne evner under noe, og håper at noe "annet" skal gjøre jobben. Personlig mener jeg at kun de svake trenger religion. Det er jo for de som ikke kan tro på seg selv, og ha troen på at man selv kan gjøre noe, som må ty til religion for styrke.

bevis for at åndenes makt er lureri? Det går på TV Norge. Som nevnt før, Ghost Whisperer og annet tullball går der, så vi ser hva de sender.. Alt er tull, vås og fanteri.
Vis hele sitatet...
De vil hjernevaske oss ;(
Øh... Hvor mye følger du med? Hjerevask er bare tull!
Hypnose derimot.... Skumle saker!
Sitat av Usynlige K
Øh... Hvor mye følger du med? Hjerevask er bare tull!
Hypnose derimot.... Skumle saker!
Vis hele sitatet...
Eller kanskje bare en kombinasjon?
Usynlige K: Onkelen din har vært nesten overalt i verden og usa og Tyrkia I TILLEGG(!) og ikke sett spøkelser?:O WOW! Det var da en rett i trynet til de som tror på noe mer mellom himmel og jord. Har du flere hardtslående argumenter (eller beviser om du vil)? RUB IT IN THEIR FACES
Det er virkelig vakkert å se så mange uopplyste, sneversynte mennesker på et sted. Personlig kjenner jeg ei dame som var med i "åndenes makt"-episoden hvor det blant annet var elektriske leker (uten batteri) som begynte å bevege seg og mye annet morro. Og det var ikke akkurat snakk om at dette var rigga til av TV-Norge, eller henne for den saks skyld. Kjenner også til at en av drapssakene i Fornemmelse for Mord ble gjenoptatt, grunnet de nye opplysningene den synske kom med. Grunnen til at jeg vet dette, er fordi en eks var en nær venninne av den drepte.

Men selvfølgelig... alt er jo bare juks fra TV-Norges side...
Sitat av Ivellios
Det er virkelig vakkert å se så mange uopplyste, sneversynte mennesker på et sted. Personlig kjenner jeg ei dame som var med i "åndenes makt"-episoden hvor det blant annet var elektriske leker (uten batteri) som begynte å bevege seg og mye annet morro. Og det var ikke akkurat snakk om at dette var rigga til av TV-Norge, eller henne for den saks skyld. Kjenner også til at en av drapssakene i Fornemmelse for Mord ble gjenoptatt, grunnet de nye opplysningene den synske kom med. Grunnen til at jeg vet dette, er fordi en eks var en nær venninne av den drepte.

Men selvfølgelig... alt er jo bare juks fra TV-Norges side...
Vis hele sitatet...
Foreslår at du kommer med noen kilder på det du sier, ellers faller det innenfor kategorien "ubrukelige anekdoter uten et fnugg bevis" - og den kategorien er strengt tatt mer enn full nok av tull som det er.
Hva synes dere om "Jakten på den 6 sans" da dere?
Beklager, jeg var nok litt upresis. Fornemmelse for mord resulterte kun i tips, derimot resulterte et funn av en synsk person fra lokalmiljøet at det ble funnet nye beviser i etterforskningen rundt drapet på Kristin Juel Johannessen i Larvik.

"Fant hjelm med synsk hjelp"
Fornemmelse for Mørk-drapet

Når det gjelder opplysningene vedrørende nevnte Åndenes Makt, er det uansett umulig å bevise. Da opplysningene jeg fikk var fra en samtale jeg hadde med vedkommende som var med, og dessverre hadde jeg ingen båndopptaker med meg for å dokumentere samtalen. Rare greier det der.

Dette er uansett poengløst å diskutere da det åpenbart er snakk om en så sterk motvilje mot å tro på dette. Og dere må da få lov til å kose dere med deres verdensbilde. Virkeligheten er uansett subjektiv..
Hehe, har personlig erfaring med Åndenes Makt, og fra det jeg kunne se var hele greia ren bøff.

De hadde en reportasje fra Tavern i Trondheim, og jeg kjenner tilfeldigvis eieren av plassen, og har sovet der (Tavern er en Kafè/vertshus-thingy) flere ganger, aldri hørt skumle lyder eller noe som helst. Uansett så meldte jentene som jobber der om at de trodde det spøkte der og TV-teamet kom. Etter et par dager med filming ble de kasta på dør av eieren fordi de kom med mye som var rein løgn (et eller annet om en jente som hadde død i huset, rein løgn som sagt).

Jeg satt faktisk og tok meg en øl da de filma (min femte faktisk, jeg hadde gjort eiern en tjeneste så det var gratis runder på meg og en kamerat), og jeg lo såpass at jeg ble bedt om å forlate settet . Jeg vet ikke om det vises på selve programet (eller om akkurat den reportasjen ble sendt), men om du ser nøye på vinduene kan du ser to karer som titter inn og ler av og til .

Edit: skrivefeil
Sist endret av GinTonic; 2. mars 2008 kl. 22:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tror Åndenes makt finnes jeg, er overbevist om at det er noe i det ! Gleder meg til neste sesong
Sitat av Usynlige K
Jeg tror ikke på åndenes makt!
Jeg har nemlig aldri møtt et spøkelse, eller en ånd for den saks skyld, og ingen andre jeg kjenner heller!
Til og med onkelen min har jeg spurt, og han har hvert nesten overalt, både Amerika og Tyrkia.
Så det programet sliter litt nå...
Vis hele sitatet...
Må si meg enig der altså!

Har snakka litt med TIL OG MED tante Gunnil! Hun driver nemlig en butikk oppi Nordkapp,og ja hun har jaggu sett det meste, men ikke ett eneste spøkelse!

Så ja, Åndenes Makt sliter LITT nå..


HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAH!!
En tanke sier meg at trådstarter er for redd til å tro på det, haha.
Jeg tror det er fort gjort å "se seg blind" på naturvitenskapen slik den er i dag.

Alt vi "vet" om atomer, kvarker, luft, elektrisitet osv er tuftet på observasjoner vi har tolket i en eller annen retning, basert på det vi "vet" fra før om verden.
Hva vet vi egentlig? Vet vi at vårt begrep for "energi" er det eneste, og at det er dekkende nok?
Muligens fins det "energier" vi ikke kan måle med instrumenter per i dag, men som enkelte mennesker er i stand til å føle.
Som Ivioyner gjentatte ganger sier, er det ingen målbare resultater som peker i retning av at "spøkelser" eksisterer. Men for at det argumentet skal gjelde, må vi anta at vi kjenner til alle former for "energi", "masse" eller hva man nå skal kalle det, noe vi høyst sannsynlig ikke gjør. Jeg nekter å tro at vi kjenner alle målbare fenomener i naturen nå.
Ta for eksempel radioaktivitet, som er et rimelig ferskt begrep, og som ikke kunne måles og "påvises" før ganske nylig.
Jeg syns mange realister er litt for raske til å avskrive fenomener som "ånder" o.l., kanskje kan det være akkurat disse [fenomenene] som kan dytte naturvitenskapen videre.
Sist endret av stekepanne; 2. april 2008 kl. 23:21. Grunn: dårlig formulering
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Stekepanne: Radioaktivitet har vi vore i stand til å påvise dei siste hundre åra, altså omtrent like lenge som den læra vi har om atomer har eksistert...

Forøvrig så er det pokker til enkelt - den falsifiserbare teorien er at det ikkje eksisterer. Det kan du trivielt motbevise ved å lære meg å måle dette.

Å hevde at enkelte er i stand til å føle slikt, men at vitenskapen er for naiv til å måle det, er ikkje en falsifiserbar teori, og dermed ikkje spesielt vitenskapleg.

Det faktum at det er utlovd 1MUSD i premie for den som kan vise til paranormale evner, uten at nokon har greid å vinne pengane, tyder for meg på at det er pissprat frå ende til annen...