Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3488
Hvor mye smerte går det ann å påføre kroppen?
Hadde en liten episode for litt siden da jeg fikk et stygt budd i lårbenet. Benet knakk rett over og stod ut.
I det jeg falt og jeg lå på bakken og så på benet mitt følte jeg liksom ikke denne sinnyske smerten jeg trodde skulle komme. Jeg besvimte riktignok like etter, men da jeg voknet opp en god stund etter var det ikke så vondt. Kan ikke si at det ikke gjorde vondt, men jeg var og riktig nok rimelig fortumlet i øyeblikket. Har lurt på dette lenge, siden jeg egentlig er typen som vrir seg i smerte bare jeg stumper tåa i en dørkant.

Har kroppen løst ut et "beroliggende middel", eller var det panikken som gjorde noe med hodet mitt?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Nei, det kalles adrenalin. Hørt om det?
Trådstarter
Sitat av comi
Nei, det kalles adrenalin. Hørt om det?
Vis hele sitatet...
Tenkte på det i ettertid, kan godt være at det var det, men det føltes ikke slik.
Av ren nysgjerrighet, hvordan klarte du å knekke lårbeinet, av alle ting?
smerte er en forsvarsmekanisme...
Sist endret av !mats; 31. januar 2008 kl. 22:32.
Trådstarter
Driver med mountainbike, og krasjet rett i et tre.
Hmm, adrenalin hjalp ikke meg.. Knuste skulderen og spjælet øvre del av benet under, altså det benet i armen som jeg ikke husker hvis navn er.. Kan legge til at jeg landet kontant på skulderen i skare. Hadde stor fart også.
Og det rant blod fra annsiktet mitt.. Du blir litt cocky av 9 snowboard sessonger uten ulykker..

MEN jeg følte en merkelig tomhet da jeg tryna, følte ingenting før ferden var over. Da følte jeg ganske mye..
Når ting skjer veldig fort kan adrenalinet komme litt seint.. Noen ganger går det over i smerte med en gang..
La oss ikke glemme endorfiner, kroppens naturlige smertestillende..
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av mentalmelt
La oss ikke glemme endorfiner, kroppens naturlige smertestillende..
Vis hele sitatet...
Retter meg selv, var endorfiner jeg ville fram til.
Uten noe videre utdanning innen anatomi mener jeg det også kan skyldes sjokket.

Når en person går i sjokk vil han/hun ha forskjellige reaksjoner. Alt fra hysterisk latter og gråt om hverandre, til simpelthen "absent minded". Jeg har ingen aning om man vet eksakt hvorfor dette skjer. Men det er en reaksjon kroppen har på store påkjenninger psykisk.

Selv har jeg tryna på snowboard og brista noen ryggvirvler. Men det korte sekundet mellom jeg landa og til jeg kjente smerten føltes ubeskrivelig lenge.

Smerte er kroppens reaksjon på noe som medfører skade. Dette går da gjennom nervene til hjernen. I min lille verden ønsker jeg å innbille meg at kroppen har en måte for å "bedøve" disse signalene. Dvs, at de aldri når frem til hjernen. På samme måte som et psykisk sjokk er kan man ha et fysisk sjokk.

En utdannet psykolog/lege vil nok sikkert le av denne forklaringen, men det er slik jeg ser det. Noen som har noen formeninger/mer kunnskap?
Sist endret av Goda; 31. januar 2008 kl. 22:53.
Vel som sagt, endorfiner er kroppen endogene opioder, og de er rimelig effektive når de først pumpes ut i store nok doser. Et sjokk vil nok også kunne utsette opplevelsen av smerte litt, men ikke like lenge som bedøvende kjemikalier..
Mener å ha hørt noe om at kroppen kun klarer smerte så og så lenge og etter en denne visse perioden vil du ikke kjenne noe smerte grunnet hjernen er confused elns. Det er iaf grunnen til at folk som torturerer alltid lar det gå en 5min "hvilepause" mellom hver "øvelse" for å la hjernen restituere seg.
Sist endret av vexed; 31. januar 2008 kl. 23:05.
Vet ikke helt. Jeg kjenner ihvertfal folk som har kroniske smerter i deler av kroppen så og si hele tiden. Stort sett eldre mennesker som ikke er under direkte tortur, men allikevel..
Sist endret av mentalmelt; 31. januar 2008 kl. 23:14.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av vexed
Mener å ha hørt noe om at kroppen kun klarer smerte så og så lenge og etter en denne visse perioden vil du ikke kjenne noe smerte grunnet hjernen er confused elns. Det er iaf grunnen til at folk som torturerer alltid lar det gå en 5min "hvilepause" mellom hver "øvelse" for å la hjernen restituere seg.
Vis hele sitatet...
Dette går jo ikke helt overens med den berømte "drypptorturen" (i mangel av det ekte navnet?) hvor du ble totalt lenket fast slik at du ikke kunne bevege hodet. Deretter får de noe til å dryppe på samme plass på hodet ditt. Til å begynne med vil det være helt vanlige vanndrypp, men etter en stund føles hvert drypp som et hammerslag i hodet visstnok.

EDIT: Vanntortur var det jeg lette etter: http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d...1217&id=6008_8
Sist endret av ticks; 31. januar 2008 kl. 23:42.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
ticks: Wow! Utrolig hva de klarer å finne ut av, hva! Utrolig!

Men det er som mentalmelt sier, ellers hadde jo ikke f.eks kroniske smerter vært et problem, hodepine hadde bare vart en liten stund og jenter hadde ikke PMSet så jævlig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av duxo
Uten noe videre utdanning innen anatomi mener jeg det også kan skyldes sjokket.
Vis hele sitatet...
Den mer korrekte termen er nok endokrinologi om jeg ikke tar helt feil
Sist endret av z0p; 1. februar 2008 kl. 00:19.
OT: Er ikke smerte en forsvarsmekanisme i seg selv?

Sitat av Kinseek
Det er det. Frykt er også en naturlig forsvarsmekanisme. Men både det og smerte kan i mange tilfeller være bedre å ha under kontroll.
Vis hele sitatet...
Den er jeg enig med, noe du faktisk lett kan lære deg
Sist endret av Pagliacci; 1. februar 2008 kl. 00:31.
Det er det. Frykt er også en naturlig forsvarsmekanisme. Men både det og smerte kan i mange tilfeller være bedre å ha under kontroll.
Sitat av mentalmelt
La oss ikke glemme endorfiner, kroppens naturlige smertestillende..
Vis hele sitatet...
Takk ble forbauset over at de kom med adrenalin som fasit her, men han retta seg selv rett under din post så han er unnskyldt hehe...

I tillegg til endorfiner er kroppens fysiske tilknytning oppbygd slik at det finnes en viss grense for hva vi føler bevisst, og når man da oppnår EKSTREM smerte, vil den rett og slett ikke merkes/dempes betraktelig, fordi smerten bedøver i seg selv.
Man kan ihvertfal reagere med å besvime etterhvert, om smerten blir for ekstrem..
Sitat av z0p
Den mer korrekte termen er nok endokrinologi om jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Her går det nok under endokrinologi (hormoner), nevrologi (nerveceller/hjerneceller) og psykologi/atferdsfag. :-)
Muttern kjørte en høygaffel gjennom hånda mi her om dagen - jeg merka det ikke før hu holdt seg for ansiktet og sa "Unnskyld unnskyld unnskyld" :P

Jeg kjente ikke så mye, men når jeg kom ned til huset og skulle rense driten fant jeg på noe smart! Jeg tappa i springen til det ble sånn passe lunka vann, og satte hånda under for å vaske av blod og shit. DET ER DET VONDESTE JEG NOEN GANG HAR KJENT! (cAPS*) Det var så vondt at jeg fikk ikke ut noen lyder, faktisk xD Men det var bare vondt i 4-5 sek, så var det ikke det lenger.. Etterpå rensa jeg det med sprit (Absolut Citron, av alle ting), det kjente jeg heller ikke :S

Endorfinene igjen?
Smerter er utrolig individuelt! Hvordan man opplever smerter kan derfor variere fra person til person.
Selv har jeg vært igjenom en lungeoperasjon(punktering av lunge) og når jeg våkna etter narkosen, var jeg i et smertehelvete. Sykepleieren sa følgende: "Dette er ikke noe vondt, vi tar slike operasjoner hver uke og det er ingen som har så store smerter".

Dette fyrte selvsagt oppunder min mor, og jeg fikk en velfortjent intravenøs morfindose!
Sitat av ticks
Dette går jo ikke helt overens med den berømte "drypptorturen" (i mangel av det ekte navnet?) hvor du ble totalt lenket fast slik at du ikke kunne bevege hodet. Deretter får de noe til å dryppe på samme plass på hodet ditt. Til å begynne med vil det være helt vanlige vanndrypp, men etter en stund føles hvert drypp som et hammerslag i hodet visstnok.

EDIT: Vanntortur var det jeg lette etter: http://www.illvit.no/Crosslink.jsp?d...1217&id=6008_8
Vis hele sitatet...
Den kinesiske vanntorturen går mer ut på psykiske smerter og det tar lenger tid før den intreffer. Men etter en stund i torturen så vil jeg anta at det blir en kort "spørrepause" før å la hjernen restituere +prøve å pumpe ut de nødvendige opplysninger.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av vexed
Den kinesiske vanntorturen går mer ut på psykiske smerter og det tar lenger tid før den intreffer. Men etter en stund i torturen så vil jeg anta at det blir en kort "spørrepause" før å la hjernen restituere +prøve å pumpe ut de nødvendige opplysninger.
Vis hele sitatet...
Kinesisk vanntortur? Er det den samme som jeg linket til?
Sitat av Linken jeg posta
Den skal være oppfunnet av en europeisk advokat på 1600-tallet, Hippolytus de Marsiliis.
Vis hele sitatet...
Uansett, hva mener du med psykiske smerter? Selv om disse "hammerslagene" i hodet er innbilt fordi dråpen utsetter de samme nervene hele tiden, blir det vel på lik linje med vanlig fysiske smerter? Det er jo den innbilte fysiske smerten som til slutt får deg til å prate.
Sist endret av ticks; 1. februar 2008 kl. 07:41.
Sitat av vexed
Mener å ha hørt noe om at kroppen kun klarer smerte så og så lenge og etter en denne visse perioden vil du ikke kjenne noe smerte grunnet hjernen er confused elns. Det er iaf grunnen til at folk som torturerer alltid lar det gå en 5min "hvilepause" mellom hver "øvelse" for å la hjernen restituere seg.
Vis hele sitatet...
det har jeg lest i en torturbok.. men da er det snakk om ekstreme smerter, sånn som når man fjerner lemmer brutalt osv. Ikke langtrekkelig tortur som hodepine, vanntortur... Det må være så ekstremt at hjernen tvinger kroppen i en slags koma, hvor all følelse blir skrudd av.
Det finnes visse nerveceller i ryggmargen som hemmer smerteoverføringen mellom smertefibrene. Disse cellene produserer et opioid som kalles enkefalin, og det er dette stoffet som brukes som et signalstoff til smertefibrene i ryggmargen.

Forrsten kan det være vvert å nevne at man ikke kan vende seg til smerte, slik som man kan med en lukt, f.eks. hvis du har luktet på en blomst lenge nok, så kjenner du ikke lukten mer. Tvert i mot, blir smerten ofte værre over tid, selv om nervesgnalene er de samme.
Sist endret av pyramide; 1. februar 2008 kl. 13:37.
Smerte er midlertidig, ære er for alltid!! knakk armen følte nesten ikke noe smerte, ble bare lei meg fordi jeg hadde ny jobb som jeg skulle begynne på, noe som jeg ikke kunne.

Herpa kneet så det stod feil vei, itno problem satte med på mopeden min og kjørte hjem i 1 gir siden jeg ikke klarte å gire:P

Også fikk jeg skuldra ut av ledd, ikke vondt det heller men så bare ille ut, men etter å ha fått den inn i ledd igjen så reiste jeg meg opp gikk 5 meter alt ble svart, også pressa jeg meg selv til å være våken:P

har konstant muskelsmrte i ryggen etter trening for tiden, klarer nesten ikke å puste heller, smertene var helt for jævlig i begynnelsen men nå har jeg blitt vant til smerten, så det er np.

Men man blir vandt til smerte og kroppen blir sterkere av smerte, så hvis du vil ha et helvetes smerte terskel så anbefaller jeg å begynne på bryting eller å skade seg selv ofte:P
Sitat av Biffen
Men man blir vandt til smerte og kroppen blir sterkere av smerte, så hvis du vil ha et helvetes smerte terskel så anbefaller jeg å begynne på bryting eller å skade seg selv ofte:P
Vis hele sitatet...
Hvorfor føler emoer så jævlig med pain hele tiden da?

Det er jo også normalt at man ikke husker selve ulykken når man brekker ting, kræsjer eller lignende, hva kommer det av?

Jeg tråkket over på en fotball i høst, jeg husker jeg løp etter ballen, skulle ta den med foten, plutselig ligger jeg på bakken og skjønner at foten er ødelagt på et eller annet vis. Husker ingenting av at jeg rulla tre fire runder rundt på grusen.

Forøvrigt gjorde det bare sånn passe vondt, klarte å vitse og spøke om det mens jeg ventet på taxi, først på kvelden det gjorde vondt.
Sitat av ticks
Kinesisk vanntortur? Er det den samme som jeg linket til?

Uansett, hva mener du med psykiske smerter? Selv om disse "hammerslagene" i hodet er innbilt fordi dråpen utsetter de samme nervene hele tiden, blir det vel på lik linje med vanlig fysiske smerter? Det er jo den innbilte fysiske smerten som til slutt får deg til å prate.
Vis hele sitatet...
Når du nevnte vanntortur så tenkte jeg du mente den kinesiske typen jeg da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kilde: wikipedia

Endorfin

Endorfiner er biokjemiske signalstoffer som lindrer smerte og påvirker viljen til å sove, spise og drikke. De blir også skilt ut i kroppen når man skader seg, trener eller blir forelsket, og kunstig gjennom akupunktur.

Biologi

Endorfiner er peptider som blir produsert i bukspyttkjertelen og hypothalamus hos virveldyr. De er opioide og ligner opiatene i det at de kan gi analgesi (smertedemping) og en følelse av velvære. Stoffene er derfor blitt kalt «kroppens eget morfin».

Til forskjell fra mange andre signalstoffer blir endorfin værende i blodet i mange timer etter at de er laget.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av vexed Vis innlegg
Den kinesiske vanntorturen går mer ut på psykiske smerter og det tar lenger tid før den intreffer. Men etter en stund i torturen så vil jeg anta at det blir en kort "spørrepause" før å la hjernen restituere +prøve å pumpe ut de nødvendige opplysninger.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette. De testet det på Mythbusters en gang. Hun dama dem utførte det på "klikket" det mentalt for (midlertidigt...), hun begynte å grine å greier. Dette pga at hun ikke taklet det psykisk.
Men når dem utførte det var det helst likt som Ticks forklarte at han advokaten gjorde det...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av z0p Vis innlegg
Den mer korrekte termen er nok endokrinologi om jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Gjemmer seg vel litt nevrologi der et sted også..
Sitat av Haaknes Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet, hvordan klarte du å knekke lårbeinet, av alle ting?
Vis hele sitatet...
Er null problem det, bare spør bestefar!
Jeg trener meg opp til å takle smerte. Vet ikke om det er det at jeg prøver å ignorere smerten eller endorfiner, men en gang noen slo meg i armen så hardt han klarte med knokejern ignorerte jeg det bare og gamet videre. uansett hvor hardt han slo hølte jeg ikke noen særlig smerte.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Jeg trener meg opp til å takle smerte. Vet ikke om det er det at jeg prøver å ignorere smerten eller endorfiner, men en gang noen slo meg i armen så hardt han klarte med knokejern ignorerte jeg det bare og gamet videre. uansett hvor hardt han slo hølte jeg ikke noen særlig smerte.
Vis hele sitatet...
Veldig smart må jeg si. Er en grunn for at vi har smerte, og det er grunnen. Et råd til deg ikke ødelegg kroppen din.
Når jeg pådro meg brudd i benet så ble jeg nummen i ansiktet, når jeg snakket så vrøvlet jeg - hørtes ut som jeg var tyngre beruset.

Legen sa det var grunnet endorfinen som ble spredt rundt i kroppen min.
Angående vanntorturen, har jeg altid forbindet den metoden som vist i linken om den oppfunnet av advokaten med den kinesiske/psykiske torturen. Den artikkelen har også blitt tagga "psykologi" så har nesten på følelsen av at artikkelen har et par hull, tross av at den er fra illustrert vitenskap. Ville hvertfall tro at med den metoden ville man knekke psykisk mye før man kjenner smertene inntreffe. Kan jo vise til det mythbusters eksempelet. Må man ikke holde på evig lenge før de fysiske smertene blir merkbare, har selv sovna i dusjen i et par timer og våkna opp helt fint. Bare litt kald xP Og har også hatt på meg en stram klokke i uker, altså påført et svakt press på samme område over lengre tid, men smertene ble aldri større.

Dro noen raske søk på wikipedia og fikk oppklart det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_torture
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_water_torture
Smerte er på mange måter fascinerende. Spesielt når smerten er kortvarig og du får den gode følelsen etterpå. Som det å ikke føle smerte er en slags rus.

Det vondeste jeg har opplevd var å tråkke over foten så hardt at ankelen nesten gikk helt ned i bakken (det hjalp ikke at jeg så ned på foten idet det skjedde: ekkelt syn). Brakk ingenting, men rundt fotbladet var det blodutredelser og legen sa at det meste av leddbånd var ryket. Smertene forsvant vel ikke helt før etter 3 måneder.

Noen som har erfaring med smerter under brekking av fot vs forstuelse? Har hørt at forstuelse noen ganger kan føles verre ut enn å brekke.
Sitat av Parkett Vis innlegg
Veldig smart må jeg si. Er en grunn for at vi har smerte, og det er grunnen. Et råd til deg ikke ødelegg kroppen din.
Vis hele sitatet...



Nettopp... Man sakl ikke ignorere smerte.. Ville vell heller prøvd å få fram litt smerte om kroppen din tåler velldig mye...? :P

Anyways, Mythbusters drev med den vanntorturen. Nokså sykt. De tok en person låst fast på en metall benk og en som satt stille i en stol.

Adam, i stolen, skjedde det ingen ting med.. Han måtte bare veeldig på do..
Kari derimot, benken, Begynte og gråte og ble veldig ustabil selvom hun var klar over at med en gang hun sa ifra, ble hun sluppet løs.

Verd å ta en titt på.
På meg så vil jeg tro at det å ha en ting på kroppen som presser litt mot samme sted hele tiden kan ha en virkning.
Jeg aner ikke hva som er grunnen men jeg blir så sykt irritert av sånne småting som det.
For eksempel. Sokker med søm det tærne er Hvis jeg kjenner liksom at det ligger noe mellom tærne og skoen så må jeg ta av skoen å fikse på det. Er ikke det at det gjør vondt eller noe sånt, men jeg liker ikke følelsen. Har en gang opplevd at jeg satt i en bil som var full av stasj, å jeg hadde noe på fanget slik at jeg ikke fikk fikset slik at sokken satt riktig. Fikk en veldig klaustrofobisk følelse og begynte å småsvette... Det var ubehagelig. Har ikke klaustrofobi da jeg er i trange rom osv..
Flere som har samme greia?
Adrenalin er jo grunnen til at hvis du blir tvunget opp i et hjørne vil du gjøre absolutt alt for å komme deg ut av det igjen, artige greier egentlig.
Endorfiner er jo også en av "fordelen" til emoer, når du kutter deg frigjør kroppen endorfiner og plutselig føler du deg temmelig bra.
Sitat av Zohan Vis innlegg
På meg så vil jeg tro at det å ha en ting på kroppen som presser litt mot samme sted hele tiden kan ha en virkning.
Jeg aner ikke hva som er grunnen men jeg blir så sykt irritert av sånne småting som det.
For eksempel. Sokker med søm det tærne er Hvis jeg kjenner liksom at det ligger noe mellom tærne og skoen så må jeg ta av skoen å fikse på det. Er ikke det at det gjør vondt eller noe sånt, men jeg liker ikke følelsen. Har en gang opplevd at jeg satt i en bil som var full av stasj, å jeg hadde noe på fanget slik at jeg ikke fikk fikset slik at sokken satt riktig. Fikk en veldig klaustrofobisk følelse og begynte å småsvette... Det var ubehagelig. Har ikke klaustrofobi da jeg er i trange rom osv..
Flere som har samme greia?
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig en tvangstanke, ikke frykt. Hadde noe lignende før, jeg MÅTTE dra opp sokkene mine hele tida, og det skal jeg love deg jeg gjorde. Jeg dro bokstavelig talt opp sokkene minst en gang i minuttet, uansett hvor jeg var (gikk på barneskolen så brydde meg ikke om at det så rart ut). Vet ikke hvorfor egentlig, DA syns jeg det var ubehagelig fysisk, men nå vet jeg at det bare var psykisk.

Eneste måten å fikse det på er vel egentlig å slutte, går fort over.
Man kan ikke dø av smerter - for hjernen kobler av hvis det blir for voldsomt. Det vet iallfall enhver torturist (og tannlege). De påfører aldri for mye smerter slik at offeret kan koble av (og slippe torturen). Derfor tar torturistene pause mellom hver tortur for å få det optimalt.

edit:
Nei, jeg er ikke en tannlege. Jeg leser Illustrert Vitenskap
http://illvit.com/Crosslink.jsp?d=169&a=1217&id=9881_10
Sist endret av marsboer; 25. mars 2009 kl. 19:51.