Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5682
Ok, jeg hadde en diskusjon med ei venninde som er vegitarianer om hvorfor hun ikkje spiser kjøtt, skal ikke ta den diskusjonen her, men hovedgrunnen for vegitarianere er at man dreper et dyr og det er slemt...

Anyhow, jeg begynte å søke rundt, og fant ut at det er et prosjekt som prøver å dyrke syntetisk kjøtt i en lab!

Her er en norsk organisasjon som driver med dette: http://www.invitromeat.org/

Ok, det å dyrke sci-fi kjøtt er kult, men vil aldri få nok støtte til at det blir tilgjengelig før om flere tiår, trur æ...
Så, jeg begynte å tenke på muligheten rundt det å lage menneskemuskler, til reservedeler vel og merke, ikke mat til kanibaler.

Og forskere har allerede laget et menneske-hjerte (en muskel) i en lab!

Det er altså mulig å dyrke menneske-muskler, så hva står i veien for å lage muskler til f.eks. kylling? Ifølge wikipedia har nederlandske forskere allerede klart å lage grisekjøtt i en lab og PETA gir bort $1 mill til de som lager kylling...

Og med kjøtt fra lab har du ingen promp... Det skal sies at mesteparten av luftforurensningen i dag ikke kommer fra biler eller fabrikker, men dyr.

Resultat: reservedeler til mennesker OG dyr, kjøtt (med muskler) til alle og renere luft!

Ser for meg en liten gård med et par meget fornøyde dyr og et stooort fabrikkanlegg (hvor tidligere slaktere jobber) ved siden av som dyrker kloner av musklene til dyrene fra blodprøver...

Mon tro om ikkje kjøtt fra lab gjør slutt på flere problemer enn "bare" verdenshunger, ren luft og mangelen på reservedeler til folk og fe...
Kunne også tenkt meg lab-kjøtt med dna fra f.eks chili slik at kjøttet er naturlig marinert...

Er selv et hardbarka rovdyr som elsker bacon, men for meg spiller det liten rolle om baconet kommer fra et levende dyr eller en lab.
Sist endret av Turbolego; 25. juni 2011 kl. 22:51. Grunn: dialekt
Så du mener at vi skal utrydde mesteparten av dyrene som er på jorden, slik at vi ødelegger store deler av økosystemet. Bare slik at vi kan få mindre utslipp og føle oss bedre?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så du mener at vi skal utrydde mesteparten av dyrene som er på jorden, slik at vi ødelegger store deler av økosystemet. Bare slik at vi kan få mindre utslipp og føle oss bedre?
Vis hele sitatet...
Korleis får du til å dra paralellen mellom å utrydde dyr og å gå over til å dyrke kjøtt i laboratoriet?
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så du mener at vi skal utrydde mesteparten av dyrene som er på jorden, slik at vi ødelegger store deler av økosystemet. Bare slik at vi kan få mindre utslipp og føle oss bedre?
Vis hele sitatet...
De tusenvis av dyr som blir oppdrettet kun for å slaktes er ikke del av noe naturlig økosystem. Og det er vel ikke snakk om utdrydding heller, men å fostre opp færre dyr til kun den hensikt å slakte dem. Synes selv dette var spennende å lese om, og ser fram til når dette blir gjort mere forskning på.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så du mener at vi skal utrydde mesteparten av dyrene som er på jorden, slik at vi ødelegger store deler av økosystemet. Bare slik at vi kan få mindre utslipp og føle oss bedre?
Vis hele sitatet...
Hvordan du kan dra denne slutningen ut fra innlegget er uforståelig. Kunstig fremstilt kjøtt/proteiner vil fjerne nødvendigheten av å ha millioner av miljøskadelige dyr stående i fjøs, og vil utelukkende være positivt med tanke på miljøet.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Så du mener at vi skal utrydde mesteparten av dyrene som er på jorden, slik at vi ødelegger store deler av økosystemet. Bare slik at vi kan få mindre utslipp og føle oss bedre?
Vis hele sitatet...
Utrydde? Neida, snakker bare om å lage alternativer! Tenk deg hvor mye en vegitarianer er villig til å betale for bacon som ikke kommer fra et levende dyr!

Man kunne tatt "blodpris" for lab-bacon markedsført mot vegitarianere.

Det jeg vil spørre om i denne tråden er hvorfor jeg ikke har hørt om dette før?
Er det politiske presset fra kjøttindustrien så stort at man ikke forsker nok på dette, hungersnød og global oppvarming til tross?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis får du til å dra paralellen mellom å utrydde dyr og å gå over til å dyrke kjøtt i laboratoriet?
Vis hele sitatet...
Sitat av elz Vis innlegg
De tusenvis av dyr som blir oppdrettet kun for å slaktes er ikke del av noe naturlig økosystem. Og det er vel ikke snakk om utdrydding heller, men å fostre opp færre dyr til kun den hensikt å slakte dem. Synes selv dette var spennende å lese om, og ser fram til når dette blir gjort mere forskning på.
Vis hele sitatet...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvordan du kan dra denne slutningen ut fra innlegget er uforståelig. Kunstig fremstilt kjøtt/proteiner vil fjerne nødvendigheten av å ha millioner av miljøskadelige dyr stående i fjøs, og vil utelukkende være positivt med tanke på miljøet.
Vis hele sitatet...
Nei, ser du mange kyr/høner/griser fritt ute i naturen? Det er veldig få, kutter vi ut landbruket så vil mesteparten av disse dyrene bli borte. Disse dyrene er jo et del av økosystemet vårt, men de har vært i menneskets "eie" i en god stund.

Jeg oppfattet det slik at mange av disse dyrene ville bli nesten "borte" da landbruket styrer andelen av disse dyrene.
Sist endret av SemiColon; 25. juni 2011 kl. 23:06.
er vel egentlig ikke så nytt dette her. kan bare tilføye kjøttproduksjonen i USA, står for 18 % av drivgass utslippene, noe lignende på verdensbasis også. 1 kg kjøtt krever 100 000 liter vann, og virkningsgraden på kjøttproduksjon er på 2% ( 100 cal i form av fór gir 2 cal kjøtt-protein, noe som jeg vil si er sløsing)

kjøttproduksjon i lab skal visstnok redusere utslipp med 96 (!) prosent, og redusere energiforbruk med opptil 45%. dette er både mer miljøvennlig, og vi kan lage mye mer mat i tillegg.

ser heller ikke noe problem med å spise dette kjøttet, da kan man jo kanskje forbedre ting også? feks høyere protein andel, kanskje legge til vitaminer og mineraler? :P

angående menneskedeler så er vel dette blitt brukt hos pasienter allerede?

http://www.physorg.com/news/2011-06-...ns-energy.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Environ...eat_production
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, ser du mange kyr/høner/griser fritt ute i naturen? Det er veldig få, kutter vi ut landbruket så vil mesteparten av disse dyrene bli borte. Disse dyrene er jo et del av økosystemet vårt, men de har vært i menneskets "eie" i en god stund.
Vis hele sitatet...
Dei er foredla av menneske i tusener av år, til å bli ein karikatur av det opprinnelege dyret. Høner er ein avart av Red junglefowl i følge wikipedia, som er i kategorien least concern, altså ikkje spesielt trua, men ein bør ha eit auge på den. Kyr er av slekta Bos, og også vanleg i vill tilstand.

Så konklusjonen din er strengt tatt på jordet, ettersom det er arter avla fram av mennesker, fra et villt utgangspunkt, som lever i diverse varianter i dag.

I tillegg vil jo åpenbart ein art som stortsett lever i fangenskap ha minimal betydning for økosystem når den døyr ut...

Så argumentet ditt er både feil og relativt uvesentleg.
Om/når dette engang blir en virkelighet så tror jeg det fremdeles vil være et marked for dyrere kvalitetsprodukter i små målestokk hvor dyrene beiter fritt i stedet for å stå i fjøs og spise kraftfor og antibiotika. Det er altså ingen grunn til å tro at "ku" vil dø ut.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, ser du mange kyr/høner/griser fritt ute i naturen? Det er veldig få, kutter vi ut landbruket så vil mesteparten av disse dyrene bli borte. Disse dyrene er jo et del av økosystemet vårt, men de har vært i menneskets "eie" i en god stund.

Jeg oppfattet det slik at mange av disse dyrene ville bli nesten "borte" da landbruket styrer andelen av disse dyrene.
Vis hele sitatet...
Ville ku-flokker har jeg sett på 3000-4000 meters i Kashmir-fjellene i Himalaya. Jeg har sett ville høner i Vietnam. Diverse griseraser finnes det mange steder. Jeg er sikker på at de har dyr på alle stedene i verden jeg ikke har vært også, men poenget var bare at verden er jævli mye større enn den vestlige verden.

Jeg ville ikke bekymra meg for dyrene i verden om mega-farmene i Europa og USA plutselig la ned.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Om/når dette engang blir en virkelighet så tror jeg det fremdeles vil være et marked for dyrere kvalitetsprodukter i små målestokk hvor dyrene beiter fritt i stedet for å stå i fjøs og spise kraftfor og antibiotika. Det er altså ingen grunn til å tro at "ku" vil dø ut.
Vis hele sitatet...
Litt feil av deg å si noe slikt. Kjøttfe i Norge beiter fritt så lenge det er mulighet til det, kraftfor er bare et "tilskudd" til silo og ferskt gress. Hvis du sier at norskt kjøtt ikke er kvalitet, så tror jeg du bør ta deg en liten tur utenfor byen, og faktisk se hvordan landbruket blir drevet nå.

Hvis du tenker på andre land som prøver å "effektivisere" landbruket ved å fore de med kraftfor og antibiotika så skjønner jeg hva du mener, men her i Norge så holder kjøtt, melk og egg høy standard.
Sist endret av SemiColon; 25. juni 2011 kl. 23:25.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Om/når dette engang blir en virkelighet så tror jeg det fremdeles vil være et marked for dyrere kvalitetsprodukter i små målestokk hvor dyrene beiter fritt i stedet for å stå i fjøs og spise kraftfor og antibiotika. Det er altså ingen grunn til å tro at "ku" vil dø ut.
Vis hele sitatet...
Enig, men sier ikke neitakk til mer konkurranse og flere valgmuligheter samt renere luft...
Tror også syntetisk kjøtt blir billigere aa lage med tiden, krever mindre energi aa fø paa noen muskler enn hele dyret...

Ekte kjøtt til overklassen og labkjøtt til u-land som ikke har kjøtt i utgangspunktet og renere luft til alle.

PROFITT.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nei, ser du mange kyr/høner/griser fritt ute i naturen? Det er veldig få, kutter vi ut landbruket så vil mesteparten av disse dyrene bli borte. Disse dyrene er jo et del av økosystemet vårt, men de har vært i menneskets "eie" i en god stund.

Jeg oppfattet det slik at mange av disse dyrene ville bli nesten "borte" da landbruket styrer andelen av disse dyrene.
Vis hele sitatet...
gjør det noe at de blir borte? maten de spiser er det jo mennesker som dyrker (hvertfall i norge). man kan jo snu det litt på hodet og si at dyr bare er i veien, de puster oksygenet vårt og slipper ut drivhusgasser.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Hvis du tenker på andre land som prøver å "effektivisere" landbruket ved å fore de med kraftfor og antibiotika så skjønner jeg hva du mener, men her i Norge så holder kjøtt, melk og egg høy standard.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke et sekund på, og jeg har stor tiltro til norske bønder. Jeg tenkte mest på f.eks brasilianske kjøttfabrikker hvor dyrene lever i forferdelige kår og hvor bruken av medisiner og andre tilskudd ikke blir regulert.
Var vel i Kina /japan de lagde Biff av kloak å drit ? Eller de forsker på d
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Var vel i Kina /japan de lagde Biff av kloak å drit ? Eller de forsker på d
Vis hele sitatet...
Det var Japan. Tror folk derimot har en litt for høy terskel for hva de putter i munnen til å spise noe som er laget av kloakk, uansett hvor behandlet det er.
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Var vel i Kina /japan de lagde Biff av kloak å drit ? Eller de forsker på d
Vis hele sitatet...
Ja, det var ein fyr i Japan som oppfann ein måte å gjera om menneskeskit til menneskemat, alt etter korleis du velger å sjå det.

Du kan jo sjå om du får løst på "shit burger" av dette.
Dette har jeg i grunn ventet på i mange år, og det er bare å håpe at storstilt produksjon kommer i gang så raskt som mulig, selv om det nok er ganske lang tid til. Labkjøtt har jo praktisk talt bare fordeler over vanlig kjøtt, og bare at miljøgevinsten er så enorm er jo god nok grunn alene til å satse hardt på dette.

Sitat av Turbolego
Ekte kjøtt til overklassen og labkjøtt til u-land som ikke har kjøtt i utgangspunktet og renere luft til alle.
Vis hele sitatet...
Det blir litt misvisende å snakke om "ekte kjøtt og labkjøtt", da "labkjøttet" er fullstendig identisk med kjøttet som har vokst på levende dyr. Ettersom man har kontroll over prosessen i en helt annen grad når man dyrker kjøtt i lab, så er det også all grunn til å tro at kvaliteten på kjøttet dyrket i lab jevnt over kommer til å være høyere enn hva man finner på dyr. Når det utvilsomt holder en høyere etisk standard og forurenser mindre, tror jeg ikke spådommen om at labkjøtt blir gitt til u-land mens vi andre fortsetter som før treffer særlig bra. Det kan selvsagt skje at vanlig kjøtt blir å få kjøpt som et nisjeprodukt, men når volumet utvilsomt går ned vil også prisen gå opp, og den eneste grunnen til å kjøpe dette blir da at det er dyrt – og når kvaliteten ikke tilsvarer prisen, er det slett ikke garantert suksess.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det tviler jeg ikke et sekund på, og jeg har stor tiltro til norske bønder. Jeg tenkte mest på f.eks brasilianske kjøttfabrikker hvor dyrene lever i forferdelige kår og hvor bruken av medisiner og andre tilskudd ikke blir regulert.
Vis hele sitatet...
Norske forhold er bra i sammenlikning med svært mange andre europeiske land, men vi har fortsatt mye å hente. Kyr og sau lever stort sett gode liv, men høns og gris er det verre med. Det er også en del dyrevelferdsmessige problemer med slakteprosessene.
Kan ikke se for meg at de gror biffer, bacon eller fileter i en lab enda. Men heller klumper med "kjøtt celler". Som en biff du har tygd på i ti minutter. Og smaken sikkert ikke særlig god.

Men er ikke i tvil om at en dag vil kunne dyrke maten våres på helt andre måter enn i deg. Men jeg tror aldri vilt kjøtt kommer til å forsvinne helt.
Sitat av Alfram Vis innlegg
Kan ikke se for meg at de gror biffer, bacon eller fileter i en lab enda. Men heller klumper med "kjøtt celler". Som en biff du har tygd på i ti minutter. Og smaken sikkert ikke særlig god.
Vis hele sitatet...
Hva skiller en biff fra en "klump med kjøttceller", og på hva baserer du antagelsen om at kjøttet blir seigt av å bli dyrket in vitro?

Sannheten er at hvor mørt kjøttet er avhenger av hvor mye muskelen blir brukt – blir den brukt mye inneholder den mye collagen, og kjøttet blir seigere. Kjøtt, altså muskelvev, dyrket in vitro har selvsagt aldri blitt brukt som en muskel, og kan i prinsippet lages mørere enn det møreste kjøttet det er mulig å få fra et levende dyr.
Jeg har også ventet på dette!
Men visste at det ville komme, ettersom vi alt har teknologi til å lage (dyrke eller printe) menneskeorganer.
http://www.youtube.com/watch?v=lAI5rLnnCBE

Veldig bra at vi kanskje snart kan lage kjøtt uten at det skal være fullt av resistente mikrober fra antibiotika-foringen.
Dette er dog verst fra utlandet der det ikke er retningslinjer for slikt.
http://www.doktoronline.no/news/2007...resistens.html


Når jeg enda snakker om antibiotikaresistens vil jeg skyte inn at norske leger også er alt for slappe på dette punktet.
Om du er syk og det kan behandles med antibiotika, så blir du høyst sannsynlig tildelt en vidspektret kur.
Det legen derimot burde ha gjort var å ta prøver slik at han vet spesifikt hvilken kur du bør få (uten å behandle mot alt som ikke feiler deg).
Sist endret av Grimdoc; 26. juni 2011 kl. 10:53.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva skiller en biff fra en "klump med kjøttceller", og på hva baserer du antagelsen om at kjøttet blir seigt av å bli dyrket in vitro?
Vis hele sitatet...
At cellene ikke har samme struktur som et naturlig vokst kjøttstykke. Det med tygget kjøttstykke missforsto du med at det skulle simulere ødelagt/random cellestruktur. Men det er bare i forhold til en naturlig stykke kjøtt, som vil ha mange flere innvirkninger i løpet av tiden.

Tror denne type forskning har fortsatt en stykke igjen å gå. Og stamcelle forskning har mange begrensninger i mange land. I Norge er det forbudt.

Man kan jo spise kreftceller også, lette å gro og vokser fort. Men vil si det frister like lite som en shit burger.

Men jeg er optimistisk til framtiden av denne teknologien.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Og med kjøtt fra lab har du ingen promp... Det skal sies at mesteparten av luftforurensningen i dag ikke kommer fra biler eller fabrikker, men dyr.
Vis hele sitatet...
Drivhusgassene er jo uasett i omløp, så det går for det samme om de er "innom" dyrene eller ikke, i sitt evige kretsløp?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alfram Vis innlegg
At cellene ikke har samme struktur som et naturlig vokst kjøttstykke. Det med tygget kjøttstykke missforsto du med at det skulle simulere ødelagt/random cellestruktur. Men det er bare i forhold til en naturlig stykke kjøtt, som vil ha mange flere innvirkninger i løpet av tiden.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal ikkje muskelcellene ha samme struktur som i eit naturleg kjøttstykke? Muskelceller er muskelceller, og i tillegg har du litt bindevev og slikt for å halde muskelen saman.

Det er heller ikkje noko i vegen for å bruke bevegelse til å trene muskelen en dyrker fram i glasset.
Sitat av Alfram Vis innlegg
Tror denne type forskning har fortsatt en stykke igjen å gå. Og stamcelle forskning har mange begrensninger i mange land. I Norge er det forbudt.
Vis hele sitatet...
Stamcelleforskninga er vel hovedsakleg innretta på medisinske gjennombrot. Forøvrig er det jo påfallande at vi har statlege forskningsprogram på ting som er forbudt?
Sitat av Alfram Vis innlegg
Man kan jo spise kreftceller også, lette å gro og vokser fort. Men vil si det frister like lite som en shit burger.
Vis hele sitatet...
Kva er relevansen av den kommentaren?
Sitat av Alfram Vis innlegg
Men jeg er optimistisk til framtiden av denne teknologien.
Vis hele sitatet...
Men du vel å slenge ut tilfeldige påstander, som ikkje har noko med spørsmålet å gjere...

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Drivhusgassene er jo uasett i omløp, så det går for det samme om de er "innom" dyrene eller ikke, i sitt evige kretsløp?
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje heilt. Får vi ei fullstendig nedbryting til CO2, så er det mykje mindre skadleg enn mellomproduktet metan, som er 45 ganger så potent klimagass som CO2. I tillegg bruker vi energi på å lage kunstgjødsel, og svært lite av den energien kjem igjen som kjøtt.
Dyrket kjøtt? høres ut som noe jeg står over med det første.
Bra løsning på det miljøvennlige, fra lite fristende teknologi. Så håper det blir attraktivt for mange.

Lab-kjøtt til middag liksom.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Drivhusgassene er jo uasett i omløp, så det går for det samme om de er "innom" dyrene eller ikke, i sitt evige kretsløp?
Vis hele sitatet...
egentlig ikke. hvertfall når det kommer til metan, som gir 24 ganger mer drivhus effekt enn CO2. da er det bedre å "lagre" karbonet i CO2 (eller trær eller diamant for den slags skyld) enn i CH4 (metan), da dette gir mindre drivhuseffekt. metanet produseres jo av bakterier i tarmen, når disse bakteriene ikke er tilstede (dyrene er heller ikke tilstede), blir ikke noe metan produsert.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis får du til å dra paralellen mellom å utrydde dyr og å gå over til å dyrke kjøtt i laboratoriet?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er jeg enig med slashdot; det ene utelukker ikke det andre.

Men i praksis lever dyr stort sett pga kultivering, dersom man skal opprettholde f eks antallet storfe hvem skal betale folk for å gjøre det? Skal naturreservater ta hånd om oppgavene?

Videre vil jeg tro at labproduserte muskler vil gi nye sjukdommer og utfordringer.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det var Japan. Tror folk derimot har en litt for høy terskel for hva de putter i munnen til å spise noe som er laget av kloakk, uansett hvor behandlet det er.
Vis hele sitatet...
de som spiser kjøtt spiser jo egentlig avføring, bare idag har man en lengre kjede. kugjødsel (kubæsj) spres utover åkrene, så spiser dyrene dette kornet og høyet, så spiser vi dyret. japanerne bare fjerner mellommannen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fxxked Vis innlegg
Videre vil jeg tro at labproduserte muskler vil gi nye sjukdommer og utfordringer.
Vis hele sitatet...
Kvifor skulle du tru det? Å halde ei glasskål steril er lettare enn å hindre infeksjoner hos levande dyr, og ettersom cellene er dei samme vil vel sjukdomane gjerne vere like? Så kva grunnlag har du for påstanden din?
Sitat av Sixpounder
Dyrket kjøtt? høres ut som noe jeg står over med det første.
Bra løsning på det miljøvennlige, fra lite fristende teknologi. Så håper det blir attraktivt for mange.

Lab-kjøtt til middag liksom.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det er jo nøyaktig det samme, bare at man sparer miljøet fra unødvendig belastning og dyr fra lidelse. Jeg ville mye heller spist dyrket kjøtt enn kjøtt fra griser som har stått på en bås knapt større enn de selv hele livet.

Sitat av fxxked
Men i praksis lever dyr stort sett pga kultivering, dersom man skal opprettholde f eks antallet storfe hvem skal betale folk for å gjøre det? Skal naturreservater ta hånd om oppgavene?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle verdens dager skulle man opprettholde det enorme antallet storfe hvis de ikke skal bli brukt til mat? Dette er raser skapt av mennesker for å gi mye og godt kjøtt (eller uvanlig mye melk). Setter man de ut i naturen vil de sannsynligvis dø i løpet av vinteren alle som en. Hvis noen ønsker å opprettholde rasene av kulturbevaringsårsaker er sikkert Kristiansand dyrepark, eller tilsvarende, interessert i å holde en flokk eller to.
Sist endret av Provo; 26. juni 2011 kl. 12:46.
Dere som slenger ut ting som "lite fristende teknologi" og "jeg vil tro at labproduserte muskler vil gi nye sjukdommer og utfordringer", vet dere noe som helst om dette her? Hvilke grunner har dere til å bare tro en hel masse ting?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor ikke? Det er jo nøyaktig det samme, bare at man sparer miljøet fra unødvendig belastning og dyr fra lidelse. Jeg ville mye heller spist dyrket kjøtt enn kjøtt fra griser som har stått på en bås knapt større enn de selv hele livet.
Vis hele sitatet...
Ja jeg fikk med meg det, kanskje litt fordomsfullt å avstå blankt fra å ihvertfall spise det uten og sette meg bedre inn i det. Men hvor tar den teknologien oss?

Vil ikke litt av utfallet bli at det blir plass til mer overbefolkning?
Og lab dyrkede organer? Hvordan skal de passe inn i evolusjon? etterhvert som mennesker mottar flere og flere lab organer? dårlige gener får passere videre uten problemer å tilslutt er det nødvendig å lab transformere mennesker rett etter fødsel?

Helt klar over at jeg ikke har peiling altså =)
Sist endret av Sixpounder; 26. juni 2011 kl. 13:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Vil ikke litt av utfallet bli at det blir plass til mer overbefolkning?
Vis hele sitatet...
Befolkingsveksten kjem meir eller mindre uansett, men det litt interessante er jo at godt utdanna folk får færre unger, og at i vesten har befolkningsveksten i stor grad stagnert. Det tyder vel på at utdanning er betre kur enn å la folk svelte ihjel?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Og lab dyrkede organer? Hvordan skal de passe inn i evolusjon?
Vis hele sitatet...
Ein av fordelane med slike organer er at dei kan ta utgangspunkt i mottager sin kropp, og kan lagast med mottakar sine gener. Det er altså totalt på sida av evolusjonen, og har per se ingenting med det å gjere.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
etterhvert som mennesker mottar flere og flere lab organer? dårlige gener får passere videre uten problemer å tilslutt er det nødvendig å lab transformere mennesker rett etter fødsel?
Vis hele sitatet...
Igjen dreg du ei slutning som ikkje bare er feil. Den er irrelevant. Kjønnscellene, som viarefører gener, henter ikkje gener fra hjertet for å sei det slik. Dessutan har vi såpass stor kunnskap om det menneskelege arvematerialet at vi kan gjere betydleg betre innsats enn evolusjonen på å luke ut ufordelaktige gen.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Helt klar over at jeg ikke har peiling altså =)
Vis hele sitatet...
Les deg opp på temaet før du forsøker å debatere det. Eller ville du prøvd å diskutere fotball med like dårlege forutsetninger? Diverre ser det ut til at å diskutere vitenskap uten forutsetninger er akseptabelt...
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Og lab dyrkede organer? Hvordan skal de passe inn i evolusjon? etterhvert som mennesker mottar flere og flere lab organer? dårlige gener får passere videre uten problemer å tilslutt er det nødvendig å lab transformere mennesker rett etter fødsel?
Vis hele sitatet...
Men det er jo akkurat dette vi gjør i dag. En person med diabetes eller såpass dårlig hjerte at han dør i 60-års alderen har i dag ~like stor sjanse til å få og oppfostre barn som en "vanlig person". Skal vi bare slutte å behandle folk med "dårlige gener" da, for å la evolusjonen få fritt spillerom?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor skal ikkje muskelcellene ha samme struktur som i eit naturleg kjøttstykke? Muskelceller er muskelceller, og i tillegg har du litt bindevev og slikt for å halde muskelen saman.

Det er heller ikkje noko i vegen for å bruke bevegelse til å trene muskelen en dyrker fram i glasset.
Vis hele sitatet...
Kommentaren min var litt forhastet, lest litt mer om temat og celle groingen kan skje mer kontrollert enn jeg først trodde. Men likevel utdrag fra wikipedia: If in vitro meat turns out to be different in appearance, taste, smell, texture, or other factors. De vet ikke hvordan det vil bli.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Stamcelleforskninga er vel hovedsakleg innretta på medisinske gjennombrot. Forøvrig er det jo påfallande at vi har statlege forskningsprogram på ting som er forbudt?
Vis hele sitatet...
Her har jeg tatt alt under en kam, ikke all stamcelle forskning er forbudt. Utdrag av genteknologiloven

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva er relevansen av den kommentaren?
Vis hele sitatet...
Utdrag fra wiki: Although in vitro meat consists of natural meat cells, consumers may find such a high-technology approach to food production distasteful.
Altså hvordan og hva maten er laget av mar mye å si.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men du vel å slenge ut tilfeldige påstander, som ikkje har noko med spørsmålet å gjere...
Vis hele sitatet...
Igjen, området trenger mer forskning! Og er optimistisk for dens fremtid.
Sist endret av Alfram; 26. juni 2011 kl. 13:19.
Drivhusgasser som kommer fra dyr er irrelevant, fordi de spiser gress og mat som igjen er en del av økosystemet. Det er olje og kjemikalier som har ligget skjult i årtusener, som nå slippes ut som skaper problemene.

Jeg syns imidlertidig at vi ikke skal tukle for mye med liv i laboratoriene. Etikk bør stå i framsetet. Vi får heller sette inn fødselskvoter som i kina.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns imidlertidig at vi ikke skal tukle for mye med liv i laboratoriene.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke stamceller eller celler i seg selv definert som liv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Drivhusgasser som kommer fra dyr er irrelevant, fordi de spiser gress og mat som igjen er en del av økosystemet. Det er olje og kjemikalier som har ligget skjult i årtusener, som nå slippes ut som skaper problemene.
Vis hele sitatet...
Vi pøser ut CO2 når vi produserer kunstgjødsel. Det er svært energikrevjande, og moderne landbruk er grunnen til det. Ein del går til matproduksjon i form av planter, og den bruken vil nok fortsettje, men svært mykje går til dyrefór.

I tillegg er metan langt verre klimagass enn CO2, så ei fullstendig nedbrytning til CO2, framfor metan, er å foretrekke.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Etikk bør stå i framsetet.
Vis hele sitatet...
Eg greier ikkje å sjå etiske innvendinger mot å dyrke celler i laboratorium. Det blir gjort i enorm skala i dag, og øl er jo systematisert dyrking av gjærceller under ideelle vekstforhold, der gjærcellene er nøye avla for å gje dei eigenskapane ein ønsker. Kva er den etiske skilnaden mellom ølproduksjon og å gro muskelceller?

Og når ein først kjem inn på etikk, så bør ein vel gjerne diskutere etikken i moderne landbruk?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg syns imidlertidig at vi ikke skal tukle for mye med liv i laboratoriene. Etikk bør stå i framsetet. Vi får heller sette inn fødselskvoter som i kina.
Vis hele sitatet...

Skal vi hindre fremskritt i matproduksjon, klimavern, dyrevern og medisin, fordi du synes at det å "tukle" med celler liksom er litt dumt på en måte du ikke helt kan forklare?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Man kunne tatt "blodpris" for lab-bacon markedsført mot vegitarianere.
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at man MÅ ta blodpris (og mer til) for "lab-bacon" i ganske lang tid hvis det skulle være meningsfylt å selge det. Husk at det KJEMPEforskjell på at noe er mulig å gjennomføre i tester, og at det er forsvarlig å gjennomføre i en skala som blir meningsfylt for salg til forbrukere...

Sitat av Taurean Vis innlegg
Etikk bør stå i framsetet.
Vis hele sitatet...
Generelt er det veldig dumt å stå i framsetet. Å sitte hjelper en del, men jeg vil helst anbefale sikkerhetsbelte i tillegg.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Hvordan skal de passe inn i evolusjon? etterhvert som mennesker mottar flere og flere lab organer? dårlige gener får passere videre uten problemer å tilslutt er det nødvendig å lab transformere mennesker rett etter fødsel?
Vis hele sitatet...
litt interessant dette med evolusjon. det er flere som hevder at snart kan man fikse på alt ved kroppen, tilogmed kanskje øke IQ og sosial intelligens. men, dette er jo selvfølgelig dyrt, og det er bare overklassen som har råd til dette. de fleste rike er jo som regel smarte (finnes unntak seff), og hvis disse "kjøper" mer intelligens, blir de bare smartere og smartere, kanskje penere og generelt bedre enn underklassen, slik at en dag blir menneskerasen splittet i 2 raser, en overklasse som er smart, pen, sterk, og takler alle slags sykdommer, og en underklasse, som kanskje dør ut etterhvert.

nå har mennesket brukt lang tid på å utvikle seg til det vi er idag, hva er vel bedre enn å "utvikle oss selv"? med genteknologi er alt mulig.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Anyhow, jeg begynte å søke rundt, og fant ut at det er et prosjekt som prøver å dyrke syntetisk kjøtt i en lab!

Her er en norsk organisasjon som driver med dette: http://www.invitromeat.org/

Ok, det å dyrke sci-fi kjøtt er kult, men vil aldri få nok støtte til at det blir tilgjengelig før om flere tiår, trur æ...
Så, jeg begynte å tenke på muligheten rundt det å lage menneskemuskler, til reservedeler vel og merke, ikke mat til kanibaler.

Og forskere har allerede laget et menneske-hjerte (en muskel) i en lab!

Det er altså mulig å dyrke menneske-muskler, så hva står i veien for å lage muskler til f.eks. kylling? Ifølge wikipedia har nederlandske forskere allerede klart å lage grisekjøtt i en lab og PETA gir bort $1 mill til de som lager kylling...

Og med kjøtt fra lab har du ingen promp... Det skal sies at mesteparten av luftforurensningen i dag ikke kommer fra biler eller fabrikker, men dyr.

Resultat: reservedeler til mennesker OG dyr, kjøtt (med muskler) til alle og renere luft!

Ser for meg en liten gård med et par meget fornøyde dyr og et stooort fabrikkanlegg (hvor tidligere slaktere jobber) ved siden av som dyrker kloner av musklene til dyrene fra blodprøver...

Mon tro om ikkje kjøtt fra lab gjør slutt på flere problemer enn "bare" verdenshunger, ren luft og mangelen på reservedeler til folk og fe...
Kunne også tenkt meg lab-kjøtt med dna fra f.eks chili slik at kjøttet er naturlig marinert...

Er selv et hardbarka rovdyr som elsker bacon, men for meg spiller det liten rolle om baconet kommer fra et levende dyr eller en lab.
Vis hele sitatet...
Sitat av Alfram Vis innlegg
Nå er ikke stamceller eller celler i seg selv definert som liv.
Vis hele sitatet...
Hva må man ha for å "lage" legemsdeler fra dyr og mennesker da?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi pøser ut CO2 når vi produserer kunstgjødsel. Det er svært energikrevjande, og moderne landbruk er grunnen til det. Ein del går til matproduksjon i form av planter, og den bruken vil nok fortsettje, men svært mykje går til dyrefór.

I tillegg er metan langt verre klimagass enn CO2, så ei fullstendig nedbrytning til CO2, framfor metan, er å foretrekke.

Eg greier ikkje å sjå etiske innvendinger mot å dyrke celler i laboratorium. Det blir gjort i enorm skala i dag, og øl er jo systematisert dyrking av gjærceller under ideelle vekstforhold, der gjærcellene er nøye avla for å gje dei eigenskapane ein ønsker. Kva er den etiske skilnaden mellom ølproduksjon og å gro muskelceller?

Og når ein først kjem inn på etikk, så bør ein vel gjerne diskutere etikken i moderne landbruk?
Vis hele sitatet...
Øl er ikke noe levende, i den forstand at det kan tenke og føle smerte. Dessuten er det noe med at det å tukle og "dyrke frem" muskel\kroppsdeler fra dyr og mennesker og bruke dette som vi vil, er unaturlig, det skjer aldri i naturen som det er nå. Men jeg vet at det er umulig å diskutere, for noen mennesker skyr ikke etiske regler og det er gjerne disse som får gjennomslag her i verden.

Etikken i moderne landbruk, selvsagt - men er ikke det ganske strengt som det er da? Bønder skal sørge for at dyr har det bra, og vi har kontroller på det? Hvis det var det du mente da.


Sitat av Mokko Vis innlegg
Skal vi hindre fremskritt i matproduksjon, klimavern, dyrevern og medisin, fordi du synes at det å "tukle" med celler liksom er litt dumt på en måte du ikke helt kan forklare?
Vis hele sitatet...
Har en ekstremt god forklaring, det er unormalt og det skjer ikke i naturen. Skal vi liksom begynne å leke gud, siden vi får teknologi til det? Bare fordi vi har makta, behøver vi ikke å ha rett til det. Dyr har like mye rett til å leve som oss, alt ned til minste bakterie, og bare fordi vi forstår mer enn dem, har vi ikke -rett- til å kontrollere liv på den måten der, syns ihvertfall jeg. Naturen går sin gang, sånn syns jeg det bør være. Man kan drukne i for mye kunnskap!

Enda et poeng jeg kan ta fram, er overbefolkning. Vi kan sikkert med ny teknologi produsere mat til hundre milliarder og sikkert fler, men hva skjer med verden da? Vi må kontrollere veksten på en eller annen måte, det må stagnere en eller annen gang, med mindre vi kan forflytte oss til mars da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva må man ha for å "lage" legemsdeler fra dyr og mennesker da?
Vis hele sitatet...
Celler, men det er langt derifra til å sei at ei celle er et menneske...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Øl er ikke noe levende, i den forstand at det kan tenke og føle smerte.
Vis hele sitatet...
Ei gjærcelle har akkurat like mykje smertefølelse som ei muskelcelle - ingen i heile tatt. Så det er i så fall eit argument mot å halde dyr i fangenskap, og neppe eit argument mot å dyrke celler i glasskåler.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dessuten er det noe med at det å tukle og "dyrke frem" muskel\kroppsdeler fra dyr og mennesker og bruke dette som vi vil, er unaturlig, det skjer aldri i naturen som det er nå.
Vis hele sitatet...
Å ta antibiotika er også unaturleg. Kva er poenget ditt?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men jeg vet at det er umulig å diskutere, for noen mennesker skyr ikke etiske regler og det er gjerne disse som får gjennomslag her i verden.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje komt med ei reell etisk innvending enda.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Etikken i moderne landbruk, selvsagt - men er ikke det ganske strengt som det er da? Bønder skal sørge for at dyr har det bra, og vi har kontroller på det? Hvis det var det du mente da.
Vis hele sitatet...
Bra for gitte definisjoner av bra. T.d. har ikkje burhøns eit levesett som minner veldig om det som er naturleg. Storfe i Noreg har det rimeleg bra, men ikkje i resten av verda. Stikkord er jo t.d. belgisk blå om du vil lese om det. Kan hende biffen ikkje smaker etterpå.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har en ekstremt god forklaring, det er unormalt og det skjer ikke i naturen.
Vis hele sitatet...
Ingen av dei teknologiske fundamenta samfunnet bygger på er naturlege. Og celledeling skjer jo i naturen. Kva er prinsippskilnaden ved å la det skje i eit dyr og la det skje i ei glasskål? Utover at dyret kjem med smertefølelse og slikt?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Skal vi liksom begynne å leke gud, siden vi får teknologi til det?
Vis hele sitatet...
Leike gud? Er det å leike gud å dyrke fram bakteriekulturer i glasskåler? Er det å leike gud å brygge øl? Eg ser ikkje prinsippskilnaden heilt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Bare fordi vi har makta, behøver vi ikke å ha rett til det. Dyr har like mye rett til å leve som oss,
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som blir fratatt retten til å leve fordi en i tillegg dyrker celler i ei glasskål. Det er et stråmannsargument.
Sitat av Taurean Vis innlegg
alt ned til minste bakterie, og bare fordi vi forstår mer enn dem, har vi ikke -rett- til å kontrollere liv på den måten der, syns ihvertfall jeg. Naturen går sin gang, sånn syns jeg det bør være.
Vis hele sitatet...
Hæ? For det første ser eg fleire etiske betenkelegheiter med å ha dyr for maten sin skuld, enn å dyrke maten. Celler har ikkje følelser, smerter eller tanker. Dei er enkle biologiske prosesser som omsetter næring. Og som nemt over: vi kontrollerer allerede liv i form av ølbrygging. Og vi kontrollerer liv i form av dyrehald.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Enda et poeng jeg kan ta fram, er overbefolkning. Vi kan sikkert med ny teknologi produsere mat til hundre milliarder og sikkert fler, men hva skjer med verden da? Vi må kontrollere veksten på en eller annen måte, det må stagnere en eller annen gang, med mindre vi kan forflytte oss til mars da.
Vis hele sitatet...
Veksten stagnerer med betre utdanning. Land som t.d. Tyskland har negativ populasjonstilvekst blandt etniske tyskarar, grunna at det blir fødd færre barn en det døyr personer. http://en.wikipedia.org/wiki/Populat...line_by_nation har meir om temaet.

Det er ikkje noko som tyder på at det å la folk svelte ihjel er eit spesielt godt verkemiddel for å stagnere befolkingsvekst. Og om du er så opptatt av det etiske i å dyrke celler, så er eg mildt sagt sjokkert over at du ikkje ser dei etiske problema med å la folk svelte ihjel! For å stille spørsmålet rett ut: er motstanden din mot dette basert på religiøse forestillinger om at livet er hellig?
Sist endret av vidarlo; 26. juni 2011 kl. 14:32.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har en ekstremt god forklaring, det er unormalt og det skjer ikke i naturen. Skal vi liksom begynne å leke gud, siden vi får teknologi til det? Bare fordi vi har makta, behøver vi ikke å ha rett til det. Dyr har like mye rett til å leve som oss, alt ned til minste bakterie, og bare fordi vi forstår mer enn dem, har vi ikke -rett- til å kontrollere liv på den måten der, syns ihvertfall jeg. Naturen går sin gang, sånn syns jeg det bør være. Man kan drukne i for mye kunnskap!
Vis hele sitatet...
Hvem er det som bestemmer hva noen har rett til å gjøre? Har du rett til å plante et tre? Å hugge et tre? Å bygge et hus? Å mate en sau? Å klippe en sau og lage en sokk av ull som du kan varme foten med på kalde vinterdager?
Flatskjermer, fotografier, forskjellige tekstiler, gitarer, papir osv. er "unormalt og skjer ikke i naturen" - betyr dette at vi ikke har rett til å lage noe av dette?

Det at vi ikke finner noe "i naturen" er da ikke det som setter begrensninger for hva vi kan tillate oss å lage - det som setter begrensninger er hvordan våre oppfinnelser og vår "tukling" vil påvirke omgivelsene. Å skape ting som "naturen selv" ikke har skapt (som vi forøvrig har gjort allerede i flere tusen år), og som ikke er skadelig for omgivelsene, men som i mange tilfeller (blant annet dette) faktisk er fordelaktig for omgivelsene, er absolutt ikke noe vi burde nekte oss selv å gjøre, kun på grunnlag av at det ikke finnes i naturen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dyr har like mye rett til å leve som oss, alt ned til minste bakterie
Vis hele sitatet...
hvorfor har de det? selv ikke dyr tenker slik. haier spiser jo sel uten å blinke, tror du den tenker på at selen skal ha rett til å leve?

og hvorfor kan vi ikke leke gud? bare fordi gud KANSKJE finnes? har han sagt at vi ikke kan lage "liv" selv? (altså dyrke kjøtt og organer)
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
hvorfor har de det? selv ikke dyr tenker slik. haier spiser jo sel uten å blinke, tror du den tenker på at selen skal ha rett til å leve?
Vis hele sitatet...
En hai forstår ikke de etiske konsekvensene av å gjøre det den gjør – den har forsåvidt heller ikke noe valg. Mennesker forstår derimot konsekvensene, og har et ansvar for å handle deretter. Hvis vi ikke skal ha noen respekt for død og lidelse, så er det heller ingenting som stopper mennesker fra å ta livet av, og torturere, hverandre, så argumentasjonen din er ikke særlig gjennomtenkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_agency
Mannen med mens
duzzyd's Avatar
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Var vel i Kina /japan de lagde Biff av kloak å drit ? Eller de forsker på d
Vis hele sitatet...
POOP BURGER: Japanese Researcher Creates Artificial Meat From Human Feces
Sitat av Provo Vis innlegg
En hai forstår ikke de etiske konsekvensene av å gjøre det den gjør – den har forsåvidt heller ikke noe valg. Mennesker forstår derimot konsekvensene, og har et ansvar for å handle deretter. Hvis vi ikke skal ha noen respekt for død og lidelse, så er det heller ingenting som stopper mennesker fra å ta livet av, og torturere, hverandre, så argumentasjonen din er ikke særlig gjennomtenkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_agency
Vis hele sitatet...
litt enig i at det var et dårlig argument. (dog dreper jo mennesker hverandre hele tiden, men jeg skjønner poenget ditt)

men, siden mennesker er mer (teknologisk) avanserte enn dyr, skal vi derfor la være å gjøre flere teknologiske fremskritt? pga etikk? de fleste er jo splittet i etikk-spørsmålet. vi regelrett dyrker dyr idag, og disse føler smerte. da er det jo mer moralsk å dyrke bare kjøtt? og å dyrke organer vil jo være positivt, syke mennesker kan få et nytt liv, et liv uten smerte (dette kunne vært et alternativ for meg personlig, og min sykdom).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
men, siden mennesker er mer (teknologisk) avanserte enn dyr, skal vi derfor la være å gjøre flere teknologiske fremskritt? pga etikk?
Vis hele sitatet...
Nei, men vi bør vurdere konsekvensane av handlinger, og kva etiske problemstillinger som oppstår. Dyrehald er eksempel på slikt. Det har ein del åpenbare problemsider, som det er viktig å tenke gjennom. Det kan godt hende at konklusjonen er at dei problematiske sidene er mindre enn goda, men da har vi i det minste tatt eit visst standpunkt til det.