Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1266
leter etter en supply som leverer ''opphakka'' likestrøm, helst slik at jeg har to ledninger med klemmer på, som jeg bare fester på primærsiden på enn transforator.
Er det en switch mode strømforsyning du er ute etter?

Isåfall er en PSU et godt valg.
Sist endret av eL Bohondo; 29. mai 2008 kl. 16:55. Grunn: mer info
Altså du mener av-på-av-på osv med justerbar duty-cycle ?
Du skal lage høyspenning nå hæ ? Potetkanon tenne-mekanisme?
Tror du er ute etter en puls-width-modulator.

Du kan kjøpe en dedikert pwm-chip og bruke den til det du skal. Slå av og på en transistor foreksempel. Ser mange bruker power-mosfets til slike ting.
Eller du kan lage PWM-kretsen av en 555-timer eller 2 eller 4 op-amps.
Her tror jeg du kan finne skjema :
http://www.cpemma.co.uk/pwm.html

Han skriver vel her om PWM til viftekontroll , men prinsippet er overførbart til mange felt.
Sist endret av Arex_x; 29. mai 2008 kl. 17:05.
Trådstarter
57 2
har sett på 555, ja, men er ikkeså god på lodding og slikt. vil ha en ferdig en til ikke mer 1k, og som ser ca slik ut: http://www.mpja.com/prodinfo.asp?number=12320+PS
den skal være enkel, slik at du kobler en ledning til en og en annen ledning til den andre, og det kommer strøm ut av sekundær spolen.
http://clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19413723
Her har du et slikt som du snakker om tror jeg, bare at denn gir 3-15 V og maks belastning; 3-5 V/1,5 A, 5-9 V/2 A, 9-11 V/3 A, 11-14 V/4 A, 14-15 V/3 A

Har en slik selv, og er fornøyd
Sist endret av mosfet1; 29. mai 2008 kl. 20:48.
Har noe liknende selv , som jeg lagde av en gammel videospiller. (Max 1,5 A)
Til mer strømkrevende ting bruker jeg div semi-gamle PC-PSUer.

Men jeg forsto det slik at du ville ha muligheten til å pulse strømmen. Er ikke sikker på hvor , kanskje på Elfa har PSU med slike ting innebygd. ?

En ting kan du være sikker på Turbosoppen; Kjøper loddebolt og leser litt el-teori har du en hobby for livet.
Sist endret av Arex_x; 29. mai 2008 kl. 21:02.
Du får neppe tak i en PSU som leverer firkantpulser. Og du bør kunne en del teori før du begynner å tulle med høyspent.
Trådstarter
57 2
takke for mange svar, har ikke tenkt å holde på med særlig høye spenning/aper nivåer, men er dette jeg leter etter da en ''puls-width-modulator''?
En pulsbreddemodulator er noe som endrer forholdet mellom tid høy, og tid lav, i en firkantpuls. Det er dette forholdet som bestemmer utspenning i de fleste (alle jeg har sett, i hvert fall) switch-mode power supplies.
Hvis du forklarer hva du trenger det her til, så er det lettere å si hva du faktisk trenger.
har tenkt å drive flybacker, bare for fun. noen som vet om en bra en, helst under 1000 ink. frakt?
trenger ikke å være særlig kraftig, men håper på ca. 3 cm lange gnister, helst med regulerbar ut spenning. dette skal da bygges inn i en biltema koffert som jeg har stående.
Da må du nok lage en oscillator, f.eks. med en 555 som driver en effekttransistor av noe slag. Tror ikke du trenger PWM for dette. Har ikke lagd driverkrets til flyback selv, men du finner mange eksempler på nettet. Flyback-trafoer finner du i gamle TV-er. Bak elkjøp f.eks.
Flyback-transformator , ja. Tenker på å lage en selv. Fant en brukbar ferritt-kjerne i en gammel tv.
http://bildr.no/thumb/207948.jpeg
Som dere ser må jeg vikle sekundær først. (Primær og feedback også selvfølgelig , men det er slik man kan forske på i farta. Det er jo ikke så mange viklingene. Tror jeg.)

Lurer på å bygge noe etter dette skjemaet:
http://bildr.no/thumb/207947.jpeg
Ja , det står "solid state Tesla-coil." Det er vel muligens ikke riktig. er det ? (Selv om det er en form for resonant transformator.)

Du finner nesten den samme kretsen på Jochen`s high voltage page

Har 10 stk 2N3055 som er på vei fra Bitsbox , + at det tar litt tid å vikle trafoen. Men hvis det virker kan jeg lage en krets til deg for KR 999,- , Turbosoppen. :P
Sist endret av Arex_x; 3. juni 2008 kl. 01:18.
En Tesla-coil og en flyback-transformator er to vidt forskjellige ting. Kretsen du linket til er en driverkrets for å få høyspenning ut av en flyback-trafo. Det står solid state tesla coil, men dette er altså feil.
Når du først var inne i TV-en kunne du likesågodt plukket ut den flyback-trafoen som satt inni der, i steden for å vikle en selv.
har lagd en krets , der man trykker på en bryter for å kortslutte et 9v batteri på primær spolen i en tv flyback, fikk ca 2 cm lange gnister, men blir jævla sliten av å trykke så mye. så jeg tenkte derfor at jeg da kan bruke en sånn: http://webtronics.stores.yahoo.net/dctopulwidmo.html
til å slå av og på strømmen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Turbosoppen, det du er ute etter er det provo beskriver: en 555 og en transistor som skrur av og på straumen for deg. Komponenter for en femtilapp, og det finst *utallige* skjema av forskjellig vanskegrad på korleis du bygger flyback driver.

Om du ikkje har kunnskapane til å bygge den, foreslår eg at du hopper på Arex_x sitt forslag om at han kan mekke til deg, hører med næraste elektronikklinje på vgs, eller sjekker ut ebay.
Sitat av Provo
Når du først var inne i TV-en kunne du likesågodt plukket ut den flyback-trafoen som satt inni der, i steden for å vikle en selv.
Vis hele sitatet...
Jo da. Sant det. Du skjønner, høyspenning er noe jeg har kommet på å drive med nå i det siste.
Da jeg ribbet TV`n hadde jeg bare svakstrøm i tankene og jeg ødela epoxy-klumpen med spolene inni. Men jeg tok vare på en rektangulær epoxy-dings jeg tror er en innbakt Cockcroft-Walton generator eller liknende type spennings-dobbler. Nyttig.

Lurte faktisk på å lage en tråd her i forumet om flyback-kjernen jeg har. Om folk hadde noe forslag om hva slags hurtig-tørkende lakk jeg burde isolere med mellom lagene når jeg vikler sekundær-spolen osv osv. Men men.

Turbosoppen: Den PWM-en du linker til er et kit. Det står "assembly requiered" så du må i tilfelle fram med loddebolten.
Men Slashdot ga jo noen muligheter du kunne utforske.

Jeg føler at jeg på dette tidspunkt burde si at det ofte blir mye lesing og planlegging med meg. Mest lesing og svakstrøm. (På hobbybasis , ja. )
Det eneste jeg har lagd av høyspennings-genererende saker er en liten Van De Graaff-generator som virket. Litt. (Er demontert nå.)
Skal prøve å lage en tråd om flyback-trafoen hvis jeg får det til.
syntes 1k er litt mye for en slik, så jeg får vel øve litt med loddebolten, da. men lurer på noe, hvordan får jeg vekk epoxyen? har prøvd hammer, men ferritkjernen ble da ødlagt. har hørt at epoxy er giftig, så er ikke så hypp på å smelte det. etter det jeg leste på en side fra are x, skal jeg fjerne primær spolen, og vikle en ny en med sju viklinger, da? (Turbosoppen: Den PWM-en du linker til er et kit. Det står "assembly requiered" så du må i tilfelle fram med loddebolten.) loddinga går nok greit, men virker det?

Forresten, hvem side kan ambefales til komponent inkjøp? (til flyback driver) Vil lhelst ha alt fra en sjappe, uten noen minste beløp på regninga og sånt. Denne tråden handler foresten om flyback'er nå, håper moderator kan fikse navnet på tråden please
for å være helt sikker, er dette det jeg skal kjøpe?
2 x 2N 3055 transistorer
1 x 27 5w resistor
1 x 110 5w resistor
litt kopper tråd
kobles til et biltema mc batteri, 12v 4 mah, eller kan jeg bruke en batteri eliminator, fks. slike som hører til bilbaner? siden jeg ikke har loddet så mye før, vi jeg helst være sikker på at alle komponentene er riktige, slik at jeg er sikker på at det er loddinga, og ikke komponentene det er noe galt med