Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1904
Jeg har plukket tre synkron-stepmotorer ut av ett lab-instrument som skulle kastes, i forbindelse med dette lurte jeg på om noen elektronikk-guruer kunne hjelpe meg med en forklaring på hvordan man bruker slike.

Info om motorene:
14v DC
0,35A
200step/rev
produsent: superior electric
type: m061-cf-503

dimensjoner:
56x56x50 bxlxh
6mm aksling

8pins tilkobling+gnd
Det spørs på om den er unipolar eller bipolar. Wikipedia har mer om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stepper_motor
En steppermotor blir drevet av at + og - skifter.

Husker ikke helt rekkefølgen men det går noe sånn
- +
+ -
- +
+ -
osv på ledningene.

Hver gang de skifter, hopper rotoren ett hakk.

Du får teste deg frem og lete litt på elektronikk forumer etter styrekretser o.l.

Edit: Husker vi holdt på med noe å koble den rett til en strømforsyning, og skiftet mellom + og - på ledningene. Du kan jo prøve deg litt frem.

Om eg ikke husker feil kan det også hende at det er 3 ledninger for hver spole (de kan ha midt uttak) Då bare måler du ohm (de det er høyest mellom er endene av spolen)
Sist endret av xzyz39; 15. mai 2008 kl. 19:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xzyz39
En steppermotor blir drevet av at + og - skifter.
Vis hele sitatet...
Du bytter ikkje polaritet. Du bytter spole du spenningssetter.
Bytter du ikke polaritet og spoler?
på en unipolar stepper kan man drive ved å endre mellom 4 forskjellige spoler, eller kjøre den bipolart (en unipolar stepper har 2 spoler på èn felles senter-tapp). på en bipolar må man også skifte retning på strømmen i tilleg til å skifte spole.

edit:

UNIPOLAR stepper:

en unipolar stepper kan drives på flere måter; halv-step, single-phase (høres best ut på engelsk), og wave-drive.

single phase:
0 0 0 1
0 0 1 0
0 1 0 0
1 0 0 0


wave-drive:
0 0 1 1
0 1 1 0
1 1 0 0
1 0 0 1

halv-step:
0 0 0 1
0 0 1 1
0 0 1 0
0 1 1 0
0 1 0 0
1 1 0 0
1 0 0 0
1 0 0 1

ulempen med halv-stepping er at man får ulik kraft, fordi man alternerer mellom 1, resp. 2 spoler med strømgjennomgang.


se også http://pheatt.emporia.edu/projects/stepper/unipolar.pdf

http://www.mcsupplyco.com/uploads/pr...ProductID=1202


2. edit: siden trådstarter har 8 ledninger + GND regner jeg med at det er 8 spoler istedet for de 4 jeg har beskrevet over.
Sist endret av VivaLatrina; 15. mai 2008 kl. 22:47.
Gjest
Trådstarter
jeg testa litt med spenningssetting ved hjelp av ett 9v batteri, rotoren flyttet seg bare ett ørlite hakk, men dette er da presisjonsmotorer til styring av vinkler på speil i en atomabs (atomabsorpsjonsspektrofotometer) så jeg forventet ikke noe full fart akkurat. Takk for behjelpeligheten.
Rask kjøring på single-phase er kansje det beste? Kommer nok til å kjøpe inn noe drivkretser når jeg finner på noe å bruke disse motorene til.

Igjen, takk for hjelpen
Sist endret av random13798; 15. mai 2008 kl. 23:20. Grunn: lest litt om wave-drive og fant ut at det var dårlig
min personlige erfaring mener at wave-drive vil være det beste

det kommer jo selvsagt an på hva du skal bruke stepperne til.

forresten, var atomarbsobsjonsspektrofotometert ødelagt? eller ble det kastet til fordel for et nytt og bedre?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
Atomabsen manglet deler, og var beyond repair når det gjelder elektronikk, og eksplosjonsfare osv. Gamle selvreparerte atomabser er omtrent like farlig som å oppbevare ustabilt sprengstoff på soverommet. Grunnen til det skjønner de fleste som har hørt om atomabser.

Jeg har forresten mye av elektronikken liggende, det var vel bare ett drivkort til noe høyspentsaker som var litt ødelagt, og noen gassventiler.

Jeg har tre slike motorer, og to kretskort med noen rimelig store kondensatorer