Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6243
Jeg har kjøpt meg hus for en tid tilbake, og oppdaget nå at det er en sirkelrund ripe i den skiva som går rundt i strømmålern. Det betyr vel at den har vært snudd på hodet...

Hva skal jeg gjøre med det? Hva skjer hvis jeg sier fra til E verket? De kan ikke bevise hvem som har snudd den oppned. Meg eller forrige eier eller eieren før det eller før det..

Bør jeg si fra?
JA
hvis du ikke gjør det så blir det fort din feil hvis det er kontroll
men hva skjer da med forrige eier? går de da og anmelder denne personen`?
la oss si at det var meg som hadde testet å snu strømmåleren, noe det selvfølgelig ikke var. Men burde jeg da si fra fortest mulig, selv om det var meg? Slik at jeg ikke blir beregnet for flere uker/måneder tilbake i tid med strøm? Eller skulle jeg bare ladet være, og la strømregningene gå som vanlig? Så lenge jeg ikke har et mindre forbruk, så vil de vel heller ikke komme på besøk så ofte?
litt OT : poenget med å snu skiva inni der?
får du mindre strøm regning ?
skiva stopper på noen målere. men på noen andre stopper den bare nesten, og det blir ripe i skiva
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du bør vel si i fra til e-verket. si at det var slik da du kjøpte det, og at du ikke vil ha det på deg at det var deg, da kan du vise til at du nettop har kjøpt huset og at det er liten grun til at det var deg som har gjort det. da har du dit på det tørre i alle fall.
Sist endret av mosfet1; 10. mai 2008 kl. 23:27.
Hvis du er sikker på at den er feil vei, så kan du jo snu den, hvis ikke bør du ringe e-verket snarest. Fortelle det som det er,og at du nettopp oppdaget det. Si til dem at du er usikker, og om ikke dem kunne komt å sett på det. De kan ikke trekke deg når du er så ærlig. De kommer til å takke deg:d

OT: på noen gamle målere, gikk det an å legge en magnet vedsiden av måleren, så den gikk seinere

Edit: si at selv om du har eid det så lenge, så har du ikke lagt merke til det enda. Det er jo ikke alle som studerer måleren din hele tiden.
Sist endret av Rellativ; 10. mai 2008 kl. 23:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor betyr ei stripe at skiva er snudd? Og kvifor i alle fuckings dager skal det funke å snu skiva...? Eg greier ikkje å sjå poenget i å snu skiva. Å snu faserekkefølga ser eg derimot litt poeng i...

Er måleren plombert? Ignore it.

Er den ikkje plombert? Kontakt E-verket ASA-fucking-P.
Sitat av slashdot
Kvifor betyr ei stripe at skiva er snudd? Og kvifor i alle fuckings dager skal det funke å snu skiva...? Eg greier ikkje å sjå poenget i å snu skiva. Å snu faserekkefølga ser eg derimot litt poeng i...
Vis hele sitatet...
Man snur hele boksen, ikke bare skiva. På noen målere vil da skiva få større friksjon, og gå saktere. Har aldri testet selv, så hvor godt det faktisk fungerer, vet jeg ikke. Men man hører jo stadig historier fra venner og kjente..
Magneter fungerer også til en viss grad, på mekaniske målere med skive. Skiven utsettes nemlig for, i tillegg til magnetfeltene dannet av spenningscoilen og strømcoilen, et magnetfelt av en eller flere fastmonterte permanentmagneter. Dette faste feltet induserer såkalte "eddy currents" i skiva når den snurrer, og fungerer som en brems, slik at skiva ikke skal akselerere hvis coilene utsettes for lik effekt over tid. Det faste feltet bremser også ned skiva når effektforbruket går ned. Øker du det faste magnetfeltet, øker du også de induserte strømmene i skiva, og det vil fungere som en ekstra brems. Men ofte ligger skiva såpass langt inne i plastchassiet at magnetfeltet fra eksterne magneter er svekket ganske mye ved selve skiva, og virkningen blir derfor ofte lav. Et magnetfelt avtar som kjent med kvadratet av avstanden, slik at dobbel avstand = kvart feltstyrke.