Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 19308
Hei...

Nå om dagen da jeg skulle prøve den nye drikken som heter "BURN"
Men da jeg ga den til hun i kassen så stirret hun meg inn i øynene og spurte hvor gammeld jeg var. jeg ble jo litt paff da hun spurte om det for jeg var sikker på at det ikke var eldersgrense men jeg svarte hun og sa at jeg var 15 år scannet hun den i kassen og tok i mot penger.


Det jeg lurer på er hvorfor det er komt aldersgrense på det produktet?? Alså min lille bror som er 2 år mindre enn meg klarer å kjøpe "BURN" på butikkene fordi han bare sier at han er 15 år. De i butikkene spør ikke etter bankort eller noe som kan bevise at han er så gammel.


Bamboocha
Sist endret av bamboocha; 2. juli 2006 kl. 22:59. Grunn: sikkert feil sted å poste det men jeg håper moderatorene kan blytte posten da:p
Har vel aldri eksistert noen form for aldersgrense på de greiene der. Jeg konsumerer alt fra en til tre hver dag.
Er ikke det en drik som inneholder koffein? er jo ikke sunt isåfall.
Særlig ikke for yngre barn.

Og det med aldersgrenser, og om de blir opprettholdet er kommer an fra butikk til butikk og person til person.

Men burn kan hvertfal ikke bli saksøkt pga av evt skader den kan ha medøfrt på barn nå, siden det er en aldersgrense.
Er ufattelig lite koffein i slike produkter. Det er bare en myte. Vann mettet på sukker og guaranasmak er nok litt nærmere sannheten.

Redbull er bannlyst fordi det inneholder et stoff som heter tuarin (correct me if im wrong) som står (ikke står. Stryk whatnot som ikke passer) på legemiddellisten over ulovlige stoffer.
Spurte i butikken hvorfor det er aldersgrense på det ,men det viste de ikke.
Hørte at den venn av meg snakket om at det var farlig for små barn og gravide kvinner å drikke det men det står jo ikke noe om det på selve boksen og butikkene burde vite hvorfor det er aldersgrense på det produktet. er dere ikke enig?
Sitat av bamboocha
Spurte i butikken hvorfor det er aldersgrense på det ,men det viste de ikke.
Hørte at den venn av meg snakket om at det var farlig for små barn og gravide kvinner å drikke det men det står jo ikke noe om det på selve boksen og butikkene burde vite hvorfor det er aldersgrense på det produktet. er dere ikke enig?
Vis hele sitatet...
Totalt uenig. Står ikke noe om aldersgrense på vikingfjord heller. Skal folk under atten få kjøpe det fordiom? Lover gjelder uansett hva som måtte stå på produktet.
Jeg tror ikke det er aldersgrense på det men du har sun fornuft.. Jeg mener at det ikke er så genialt at 13- folk drikker det, det er også morsomt at min lille bror på 7 år drikker Batery og en dag ble han nektet å kjøpe så løp en til meg begynte å grine.
Vi selger Burn der jeg jobber, og jeg har aldri fått beskjed om at det er noen form for aldersgrense på produktet.
jeg mente at det burte vare en lapp/plakat om at det var 15 års aldersgrense der produktet står i butikken. For det er helvetes irriterende å stå i en laaaang kø i butikken og når du eeeendelig har komt deg fram til kassen så sier de at det er aldersgrense på produktet og du må finne deg ett annet produkt å drikke og gå tilbake til den lange køen igjen

Og HVIS det stemmer det som han vennen min sa så burte det så på ettiketten at produktet var farlig for små barn og gravide kvinner.
jeg har aldri hørt om dette har det skjedd med andre i andre butikker?????
Sitat av Mr Anders
Vi selger Burn der jeg jobber, og jeg har aldri fått beskjed om at det er noen form for aldersgrense på produktet.
Vis hele sitatet...


Det var rart. Hvilken butikk/kiosk jobber du i?

Da jeg prøvde å kjøpe "BURN" var det på bondelandet så jeg skal gå ned i byn i morgen å prøve å kjøpe det her og se om de spørr etter alderen min for jeg begynner å lure om hun damen i bitikken på bondelandet bare gjorde det på gøy.
Sitat av bamboocha
Det var rart. Hvilken butikk/kiosk jobber du i?

Da jeg prøvde å kjøpe "BURN" var det på bondelandet så jeg skal gå ned i byn i morgen å prøve å kjøpe det her og se om de spørr etter alderen min for jeg begynner å lure om hun damen i bitikken på bondelandet bare gjorde det på gøy.
Vis hele sitatet...
det tror jeg å
hvis det er aldersgrense på burn burde også være på battery og lingende
Det står en notis på boksen at det ikke /anbefales/ for unge under 14 år, gravide kvinner osv osv.

I hvert fall her ute (molde) bryr ikke kassadamene seg om det.
Sitat av 9zlbed
det tror jeg å
hvis det er aldersgrense på burn burde også være på battery og lingende
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Ikke sikkert det er samme innholdet vet du, smartass.

Jeg tror kassadamen bare bitcher med dere, men er ikke du 28 år?
Aldri hørt om burn før... hva inneholder den? hvorfor er den på rusmidler?
Hvis du tenker på meg så er jeg ikke 28 år Det står feil i profilen min.

surre hvis du leser litt lengre oppe så sa jeg at jeg ikke viste om det var rett sted å poste emnet og hvis du leser alt som er skrevet her så tror jeg at du får vite hva den inneholder også

Mitt råd er å LESE DET SOM ER SKREVET FØR DU SPØRR:P
Om man ser bak på boksen "Burn", der står det at det ikke skal drikke av unge under 14 år.
∮ F dr = 0
Sitat av surre
Aldri hørt om burn før... hva inneholder den? hvorfor er den på rusmidler?
Vis hele sitatet...
Det er bare en energy drikk..
Du har nok sett den før: http://www.molodi.kiev.ua/images/reclama/burn.jpg
Sitat av bamboocha
Og HVIS det stemmer det som han vennen min sa så burte det så på ettiketten at produktet var farlig for små barn og gravide kvinner.
Vis hele sitatet...
Uhm.. det står faktisk på Brunboksen da... svart på hvitt. "bør ikke drikkes av unge under 14 år, gravide kvinner - eller de som går tidlig til sengs"
men det vil da ikke si at det ikke kan selges til "unge under 14 år, gravide kvinner - eller de som går tidlig til sengs"....
15 års -(av alle tall) aldersgrense på en leskedrikk?
enten så overdriver butikker, folk eller generelt hele systemet.

er nokså enig med 18 års grensen på tobakk og alkohol, men syns det er latterlig med aldersgrense på noe så uskyldig som en svak energidrikk..

alt er skadelig, med måte. ta 20 paracet og ødelegg deg selv, eller spis en eske ricola og få løs mage....
At de har satt aldersgrense på denne drikken enkelte steder kan ha noe med denne avis artikkelen å gjøre:

http://www.h-avis.no/apps/pbcs.dll/a...=7324957859716
Sist endret av Andycap; 3. juli 2006 kl. 02:41.
Guttungen fra artikkelen går i klassen til min lillebror, og hun hadde vistnok preiket med læreren til klassen hvor hun advarte mot denne drikken. Guttungen er en liten drittunge, og at han har mistet matlysten av Burn må være crap. Er da ikke rart gutten ikke har lyst på mat etter å ha fått nok penger til å trø i seg 2 bokser Burn, pluss annet snop. Hun mener nok han er hennes lille engel, men jeg må nesten bare le når han kommer på døren å nermest skryter til muttern om hvordan han har bøffet røyk av moren sin.
faen a.. jeg har kjøpt lissom 30boxer med Burn og Shot (energidrikk=koffein) fordi det var lan og jeg ville holde meg våken... de spurte ikke meg om en dritt når jeg kjøpte det... hmm merkelig... :P
Er ikke sikkert alle butikkene kjører samme regler. Mener denne shitkiden hadde vært å handlet på Rema 1000. Så det er nok mulig dem har kontaktet andre Rema 1000 butikker for å få dem til å kjøre samme opplegget. Hvilken butikk var det egentlig du ble spurt om aldersgrense i bamboocha?
"– Det er ingen tryggleik når ein sender ungane på butikk, kven er ansvarleg for kva borna får kjøpa? Dette produktet gjorde at sonen min ikkje var nedpå og mista matlysta, seier den opprøte mora."
- Mor til 10-åring fra artikkelen

Det er vel strengt tatt hun som er ansvarlig for det. Det er såvidt jeg veit ikke aldersgrenser ved lov på vanlig brus, eller slike energidrikker.
de er nesten ikke noe koffein heller bare 15ørsmå promille
Eh.. Hvis det er koffein'et de er så redde for, hvorfor er det da ikke aldersgrense på eks. kaffe? En kopp kaffe inneholder sikkert mange ganger mer koffein en det er i en Burn.
Sitat av donost
Det står en notis på boksen at det ikke /anbefales/ for unge under 14 år, gravide kvinner osv osv.

I hvert fall her ute (molde) bryr ikke kassadamene seg om det.
Vis hele sitatet...
Hvilken butikk var det?

Stod bak noen under som ble spurt om alder (ikke legg) på Bunnpris på Fuglset, så tror neppe påstanden din gjelder alle butikkene i Rosenes By...
Blir faen meg sur på heile kjærringa. Skal vi forby ein hammer fordi noken slo ihjel noken med ein? Om ho ikkje vil at sonen henna skal drikke den drikken, så er det no for i helvette henna ansvar å passe på det. Forbanna....sossia.. ja.
Hjelp! Norge blir bare mer og mer likt Usa når det gjelder sånne her saker!
Husker selv da jeg var 10 år og var på korpstur og noen idioter skulle tøffe seg å drakk red-bull, de vinglet rundt i gangene og var "hyper-drita!!!!" som de selv sa.
I Remabutikken hvor jeg jobber har vi 15 års grense på Batery. Denne butikken ligger i Fredrikstad. Så jeg vil tro dette er noe samtlige Remabutikker har fått beskjed om å følge.

Vi har forsåvidt 18 års grense på formfett og. Kjipt for barnebarn som skal gå på butikken for mormor.
Sitat av effie
Eh.. Hvis det er koffein'et de er så redde for, hvorfor er det da ikke aldersgrense på eks. kaffe? En kopp kaffe inneholder sikkert mange ganger mer koffein en det er i en Burn.
Vis hele sitatet...
Enig, enig!

Så når en drikk med koffein får såpass god smak, slik at barn liker den.. Da blir det satt aldersgrense på drikken?
Sitat av ShareFun
Enig, enig!

Så når en drikk med koffein får såpass god smak, slik at barn liker den.. Da blir det satt aldersgrense på drikken?
Vis hele sitatet...
Det var en tåpelig kommentar.
Så du mener at sprit med vond smak burde være lov om den smakte vondt, fordi da ville ikke barn drikke uansett?

Uansett er den aldersgrensa som dere prater om på Burn bare i den butikken (eller andre som har bestemt seg for å være leie).
Sitat av tuxeren
Om man ser bak på boksen "Burn", der står det at det ikke skal drikke av unge under 14 år.
Vis hele sitatet...
Stemmer nesten... "Bør ikke drikkes av barn under 14 år, og folk som legger seg tidlig."

Edit: 0.015 % koffein inneholder Burn.
Sist endret av mainer; 3. juli 2006 kl. 17:53.
Kan ikke være så mye mer enn det er i Cola det.. Er bare det at alle "energidrikker" slenger oppi litt koffein fordi folk trur det hjelper så jævelig.
Sitat av Sot-Jo
Hjelp! Norge blir bare mer og mer likt Usa når det gjelder sånne her saker!
Husker selv da jeg var 10 år og var på korpstur og noen idioter skulle tøffe seg å drakk red-bull, de vinglet rundt i gangene og var "hyper-drita!!!!" som de selv sa.
Vis hele sitatet...
Populært kalt placebo-effekten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vel, cappucino er reell effekt av, iallefall på meg
jeg får kjøpt burn og battery i byttiken der jeg bor men drar jeg til spydberg i en butikk der får jeg ikke kjøpt pga jeg ikke er 15!
Kjøp heller litt kaffe om dere vil bli "speeda", ikke det tullet der. Det er minimalt med koffein i det i forhold til en kopp kaffe.
jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvem som får kjøpt der og der osv.
MEn hva blir det neste, fake legg for å kjøpe energidrikker? kjøp deg heller en pose kaffe og lag trippel ekspresso
En liten oversikt jeg kom over:

Helseeksperter regner ca. 500-600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer 6-7 kopper kaffe om dagen. (Mange drikker også mer enn dette uten å oppleve bivirkninger i det hele tatt.)
Hvor mye koffein er det i en kopp kaffe? Dette kommer an på hvilken type kaffe som benyttes, hvordan den tilberedes - og selvfølgelig hvor stor koppen er. Nedenfor viser vi en oversikt over gjennomsnittlig mengde koffein i en standardkopp (1,5 dl) med forskjellige drikker:

Koke- og filterkaffe 1,5 dl 80-90 mg
Pulverkaffe 1,5 dl 60 mg
Espresso 0,35 dl 40 mg
Koffeinfri kaffe 1,5 dl 3 mg
Te 1,5 dl 40 mg
Coca Cola 1,5 dl 20 mg
Red Bull 1,5 dl 50 mgl
Andre energidrikker (Battery, Magic) 1,5 dl 20-25 mg
Vis hele sitatet...
Så da er like mye, eller 5mg mer koffien i energidrikk enn i Cola (i 1,5 desiliter).
Sist endret av Grimdoc; 3. juli 2006 kl. 18:37.
haha seriøst? har ikk merket aldersgrensa, men har drukket ein del av det.. koffein tabbiser funker forsatt mykje betre.. men sterk kaffi er best, får smak og da hehe.. siden så er red bull fjerna fra det norske markede pga det høge innholde av aminosyren taurin....

er ganske mongo når dei spør etter legg på energi drikker haha.. blir vel til at dei setter aldersgrense på kaffi neste gang..
Sitat av Deezire
Populært kalt placebo-effekten.
Vis hele sitatet...
Avhenger sterkt av mengde. Jeg får den effekten etter mer enn 18-24 bokser med energidrikker over 2-3 timer, og da kjenner man seg ikke helt stabil samt at mange av de andre effektene følger fint med, inkludert dagen derpå... Om det har med overdose av sukker eller overdose med koffein aner jeg ikke.

BURN hevder å ha 0,015% koffein i seg samt gurana i seg, og nå har jeg nettopp tømt i meg en (smaker ikke noe spess, ikke engang godt) så får vi se om den har noe reel effekt.
Neste boksen med slikt jeg kjøper kommer til å hete Battery.
Sitat av Grimdoc
Det var en tåpelig kommentar.
Så du mener at sprit med vond smak burde være lov om den smakte vondt, fordi da ville ikke barn drikke uansett?

Uansett er den aldersgrensa som dere prater om på Burn bare i den butikken (eller andre som har bestemt seg for å være leie).
Vis hele sitatet...
Brennevin og kaffepulver er to helt forskjellige ting.
0.015% koffein?(!) i en 250ml boks er det vel da 4mg. Kaffen jeg brygger holder nok iallefall 120+mg pr kopp. Oh yess, skadelig for nattesøvnen my arse.
Tipper det er sukkeret i den drikken som får folk til å være hyper.
Sitat av ShareFun
Brennevin og kaffepulver er to helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Akkurat som brennevin og energidrinker.......
Jeg tror du ble sjekket opp av dama bak disken

Se forøvrig http://www.cannabis.net/weblife.html
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Grimdoc
Det var en tåpelig kommentar.
Så du mener at sprit med vond smak burde være lov om den smakte vondt, fordi da ville ikke barn drikke uansett?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke tåpelig det er ren fakta, hvor mange unger drikker ren brunsprit? eller øl for den del? Veldig få.. netopp fordi de mener at det smaker dritt.

Sier ikke at vond smak ville stoppe fjortisfylla eller rabiate koffeinunger for godt, men når det er lett tilgjengelig i sukkerrosasøte varianter som rusbrus, eller i koffeinholdige produkter som redbull, dark dog osv, går det bare en vei.
Sitat av meitemark
Avhenger sterkt av mengde. Jeg får den effekten etter mer enn 18-24 bokser med energidrikker over 2-3 timer, og da kjenner man seg ikke helt stabil samt at mange av de andre effektene følger fint med, inkludert dagen derpå... Om det har med overdose av sukker eller overdose med koffein aner jeg ikke.

BURN hevder å ha 0,015% koffein i seg samt gurana i seg, og nå har jeg nettopp tømt i meg en (smaker ikke noe spess, ikke engang godt) så får vi se om den har noe reel effekt.
Neste boksen med slikt jeg kjøper kommer til å hete Battery.
Vis hele sitatet...
Helt klart avhengig av mengde, men overdreven bruk resulterer jo bare i koffeinsjokk, og det er -ikke- som å være "hyper"full.

Er vel heller sukkeret som kicker inn med energidrikker - og vi vet jo alle hvordan det er å gi småunger sukkerbiter. Mye moro!

(Vi mettet forøvrig en "Burn" på sukker her om dagen på jobb. Skulle ikke så mye sukker ti )