Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 11258
Hei, jeg hadde bare et spørsmål ut ifra en tanke jeg hadde..
Var innom Bluebox Solstudio her forleden, og brukte bluebox kortet mitt.
Dette er et kort du kan fylle på opptil 1000 kroner på.
Om jeg ikke tar feil, så er et slikt kort (som jeg kjøpte på en automat for 30 nok) overhode ikke koblet opp til noen konto, men inneholder bare informasjon om hvor mye penger som er påfylt, ikke sant?

Er det vanskelig å hacke slike kort? ved help av en chipleser eller noe slikt?

.. bare en tanke
hmm, hvis det er normale kort som kan lese av normale kortlesere og det fungerer slik du sier. Så skal du i prinsippet kunne fylle på 1000 kroner. Ta backup av kortet med en kortleser, bruke opp de 1000 kronene for å så legge inn backupen så har du 1000 kroner igjen.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
hmm, hvis det er normale kort som kan lese av normale kortlesere og det fungerer slik du sier. Så skal du i prinsippet kunne fylle på 1000 kroner. Ta backup av kortet med en kortleser, bruke opp de 1000 kronene for å så legge inn backupen så har du 1000 kroner igjen.
Vis hele sitatet...


men for å gjøre dette så må jeg vel ha en slags kortleser vel?
Du må nok det ja, du kan ikke akkurat sette kortet i cd-rom'en og brenne det
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Du må nok det ja, du kan ikke akkurat sette kortet i cd-rom'en og brenne det
Vis hele sitatet...


heha

men er det mulig å få kjøpt en billig slik en noen plass?
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av pannekakene Vis innlegg
skjekk på http://www.dealextreme.com dem har noen
Vis hele sitatet...

:O

bestilte nettopp der ifra..
dumt jeg ikke spurte før menmen, stikker inn å kikker nå jeg
Sist endret av ohsnap; 13. februar 2010 kl. 22:52.
Sitat av ohsnap Vis innlegg
:O

bestilte nettopp der ifra..
dumt jeg ikke spurte før menmen, stikker inn å kikker nå jeg
Vis hele sitatet...
Si ifra hvis du bestiller og finner ut at det funker Alltid digg med gratis sol ^^
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Asoke Vis innlegg
Si ifra hvis du bestiller og finner ut at det funker Alltid digg med gratis sol ^^
Vis hele sitatet...
Ja var det jeg og tenkte


@pannekakene:

er det noe slikt?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6427
HøyRisiko Psykopat
Tviler på at det fungerer,
Trur bare kortet ditt er kodet og henter opp informasjon fra en database på solstudioet,
Altså at du må "Hacke" Solstudioet.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Tviler på at det fungerer,
Trur bare kortet ditt er kodet og henter opp informasjon fra en database på solstudioet,
Altså at du må "Hacke" Solstudioet.
Vis hele sitatet...

feil KORTA er IKKE linket opp mot noe database,
autmaten har IKKE inet/modem eller noe form for muilighet å koble til database.

så her er ALT lagret på korte, veldig likt som tlf kort(sistenkleig likt system)
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Ja var det jeg og tenkte
@pannekakene:
er det noe slikt?
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6427
Vis hele sitatet...
Den du linker til er en sd kort holder (aslå minne brikke som brukt i kamera osv, helt ubrukelig for dette formålet)
HøyRisiko Psykopat
Sitat av ranvik Vis innlegg
feil KORTA er IKKE linket opp mot noe database,
autmaten har IKKE inet/modem eller noe form for muilighet å koble til database.

så her er ALT lagret på korte, veldig likt som tlf kort(sistenkleig likt system)
Vis hele sitatet...
Er du sikker?
Isåfall så er det idiotisk av solstudioet!
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
Den du linker til er en sd kort holder (aslå minne brikke som brukt i kamera osv, helt ubrukelig for dette formålet)
Vis hele sitatet...
åja, jeg finner ikke leserne jeg leter etter :s
kunne du kanskje ha funnet en for meg?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Er du sikker?
Isåfall så er det idiotisk av solstudioet!
Vis hele sitatet...
ja er BOMBE sikert, sjekka med 4 forsjelige studio og ingen av dem er linka opp.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av ranvik Vis innlegg
ja er BOMBE sikert, sjekka med 4 forsjelige studio og ingen av dem er linka opp.
Vis hele sitatet...
Ok. då så

Trur denne fungerer til å skrive å lese sånne kort http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17728
Ikkje helt sikker, noen får bekrefte eller avkrefte det :P
Sitat av ranvik Vis innlegg
ja er BOMBE sikert, sjekka med 4 forsjelige studio og ingen av dem er linka opp.
Vis hele sitatet...
Veeel, brun og blid åpnet et nytt solstudio i Trondheim for 1 uke siden. På denne terminalen hvor du kan kjøpe og lade kort kan man betale med visa/mastercard. Så da må vel denne være koblet opp mot en sentral?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Ok. då så

Trur denne fungerer til å skrive å lese sånne kort http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17728
Ikkje helt sikker, noen får bekrefte eller avkrefte det :P
Vis hele sitatet...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25053
denne er billigere og den du linket til har de ikke på lager
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av omba Vis innlegg
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25053
denne er billigere og den du linket til har de ikke på lager
Vis hele sitatet...

Men disse leserne har magnetstripe, solkortet har chip
Da kan jeg nok ikke hjelpe deg.
But don't forget, google is your friend!
Sist endret av omba; 13. februar 2010 kl. 23:41.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av omba Vis innlegg
Da kan jeg nok ikke hjelpe deg.
But don't forget, google is your friend!
Vis hele sitatet...
ja skal se hva jeg kan gjøre, men takk alikevel
HøyRisiko Psykopat
Sitat av blankhoinn Vis innlegg
https://www.norsk-tipping.no/produkt...li_nettspiller Gratis kortleser hvis du har et tippekort (o:
Vis hele sitatet...
han trenger den liksom til å skrive kort i tillegg
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av blankhoinn Vis innlegg
https://www.norsk-tipping.no/produkt...li_nettspiller Gratis kortleser hvis du har et tippekort (o:
Vis hele sitatet...
nice

har ikke spillekort selv, men tror noen av vennene mine har, kan snakke med dem om det
Sitat av blankhoinn Vis innlegg
Veeel, brun og blid åpnet et nytt solstudio i Trondheim for 1 uke siden. På denne terminalen hvor du kan kjøpe og lade kort kan man betale med visa/mastercard. Så da må vel denne være koblet opp mot en sentral?
Vis hele sitatet...
box'en som registrer "sol korte" mot betaling er koblet opp mot inet JA.

selv box'en som du stapper korte inni som er på ut siden av romet hvor sol sengen er er bare linket sammen med sol sengen. ikke bland dem 2 system'en.

han prøver her og lure box'en til å trur at korte hans er fylt opp.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
han trenger den liksom til å skrive kort i tillegg
Vis hele sitatet...
så denne vil ikke fungere?

Sitat av ranvik Vis innlegg
box'en som registrer "sol korte" mot betaling er koblet opp mot inet JA.

selv box'en som du stapper korte inni som er på ut siden av romet hvor sol sengen er er bare linket sammen med sol sengen. ikke bland dem 2 system'en.

han prøver her og lure box'en til å trur at korte hans er fylt opp.
Vis hele sitatet...
Virker som om du har gjort dette selv?
Sitat av ranvik Vis innlegg
box'en som registrer "sol korte" mot betaling er koblet opp mot inet JA.

selv box'en som du stapper korte inni som er på ut siden av romet hvor sol sengen er er bare linket sammen med sol sengen. ikke bland dem 2 system'en.

han prøver her og lure box'en til å trur at korte hans er fylt opp.
Vis hele sitatet...
Ahh, klart. Beklager. Må tenke litt lenger enn stortåen min før jeg uttaler meg neste gang. Boksen utenfor solsengen er klart for seg selv.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av ohsnap Vis innlegg
så denne vil ikke fungere?
Vis hele sitatet...
Trur ikkje det,
Du kan kanskje lese det men du må skrive ut et nytt også.
Kan ikkje se for meg at norsk tipping gidder å selle utstyr til å skrive ut egne kort.
folk les litt på siden til brunogblid så får du MYE info.
http://www.brunogblid.no/solpasset.asp
http://www.brunogblid.no/bruksanvisning.asp

http://www.brunogblid.no/dokumenter/...jema_53_IG.pdf koblings skjerma.
der kan du ser det IKKE er linkt sammen med annet enn 230volts kabel.
alså kontrolbox'en har IKKE alarm eller inet på noe måte.

http://www.brunogblid.no/dokumenter/EMS_Haandlader.pdf

ut fra koblings skjema så kan du faktisk bare skru av box'en på solarumet og kort slutte pinne nr 4 og 6 så vil den starte :-) , hvis du måler med multimerter vil den vise 230volt når den ikke er "aktivert" og 0volt når den er aktivert.

hvis du skal ha uendelig med tid, aka permanet fixs så bare koble mellom 8 + 9 +10 da har du uendelig med tid :-)
Sist endret av ranvik; 14. februar 2010 kl. 00:01.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
folk les litt på siden til brunogblid så får du MYE info.
http://www.brunogblid.no/solpasset.asp
http://www.brunogblid.no/bruksanvisning.asp

http://www.brunogblid.no/dokumenter/...jema_53_IG.pdf koblings skjerma.
der kan du ser det IKKE er linkt sammen med annet enn 230volts kabel.
alså kontrolbox'en har IKKE alarm eller inet på noe måte.

http://www.brunogblid.no/dokumenter/EMS_Haandlader.pdf

ut fra koblings skjema så kan du faktisk bare skru av box'en på solarumet og kort slutte pinne nr 4 og 6 så vil den starte :-) , hvis du måler med multimerter vil den vise 230volt når den ikke er "aktivert" og 0volt når den er aktivert.

hvis du skal ha uendelig med tid, aka permanet fixs så bare koble mellom 8 + 9 +10 da har du uendelig med tid :-)
Vis hele sitatet...
hvordan gjør jeg dette? med "koble mellom", mener du liksom å fysisk koble dem sammen, som i loddig o.l?
Sitat av ohsnap Vis innlegg
hvordan gjør jeg dette? med "koble mellom", mener du liksom å fysisk koble dem sammen, som i loddig o.l?
Vis hele sitatet...
ofte på siden/baksiden der kablen kommer inn er det ofte lokk med 1-2 skurer , under der er det skru tilkoblinger, ta så med 2 lenings stumbper og sett mellom.
husk det er litt forsjell fra model til model. du kan bare la kablen stå på pga folk vil ikke merke forsjell bare at dem kan sette timer så lenge dem vil :-)
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
ofte på siden/baksiden der kablen kommer inn er det ofte lokk med 1-2 skurer , under der er det skru tilkoblinger, ta så med 2 lenings stumbper og sett mellom.
husk det er litt forsjell fra model til model. du kan bare la kablen stå på pga folk vil ikke merke forsjell bare at dem kan sette timer så lenge dem vil :-)
Vis hele sitatet...
åja, ja dette er jo en ganske så grei måte å gjøre det på også

men forstår ikke helt hvordan, kan man bare slå inn timer på boksen utenfor uten å betale? eller velger du inne på solariumet?
sånn som systemt funker :

1. du stapper i penger/kort
2. kort automaten sender strøm ut på pinne,
3. strømen går over til solarumet via 230volt.
4. solarumet får strøm og du kan sole deg :-)

så bare kobler du så solarumet trur at box'en gir strøm helle tiden.
Sitat av ranvik Vis innlegg
ofte på siden/baksiden der kablen kommer inn er det ofte lokk med 1-2 skurer , under der er det skru tilkoblinger, ta så med 2 lenings stumbper og sett mellom.
husk det er litt forsjell fra model til model. du kan bare la kablen stå på pga folk vil ikke merke forsjell bare at dem kan sette timer så lenge dem vil :-)
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere at man kan bli tatt for det.. Men er det ikke mye enklere å endre på kortet så brenne det via brenner? isåfall hvor for man kjøpt slikt utstyr? det er vel chip det er snakk om.. Jeg finner bare magnetstrippe leser/brenner på dealextreme.. så jeg tror at det ikke finnes slikt brenner for Chip-kort nå til dags.. desverre.. uansett programmet som man bruker for å brenne/lese chip-kortet er svindyrt!
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
sånn som systemt funker :

1. du stapper i penger/kort
2. kort automaten sender strøm ut på pinne,
3. strømen går over til solarumet via 230volt.
4. solarumet får strøm og du kan sole deg :-)

så bare kobler du så solarumet trur at box'en gir strøm helle tiden.
Vis hele sitatet...
men vil ikke dette være enkelt å merke?
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Jeg kan garantere at man kan bli tatt for det.. Men er det ikke mye enklere å endre på kortet så brenne det via brenner? isåfall hvor for man kjøpt slikt utstyr? det er vel chip det er snakk om.. Jeg finner bare magnetstrippe leser/brenner på dealextreme.. så jeg tror at det ikke finnes slikt brenner for Chip-kort nå til dags.. desverre.. uansett programmet som man bruker for å brenne/lese chip-kortet er svindyrt!
Vis hele sitatet...
det er self risk og bli tatt, hvis mann er helt idiot. Best er selv og finne ut hvordan type kort det er og skafe en brenner til dem. veit du hvordan type så er ikke software så dyrt, hvis data ikke er kryptert eller noe annet rart.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Jeg kan garantere at man kan bli tatt for det.. Men er det ikke mye enklere å endre på kortet så brenne det via brenner? isåfall hvor for man kjøpt slikt utstyr? det er vel chip det er snakk om.. Jeg finner bare magnetstrippe leser/brenner på dealextreme.. så jeg tror at det ikke finnes slikt brenner for Chip-kort nå til dags.. desverre.. uansett programmet som man bruker for å brenne/lese chip-kortet er svindyrt!
Vis hele sitatet...
åja, ja hadde ikke ikke tenkt til å bruke noe spess med penger på dette, da er det jo nesten bare bortkastet.. ;p

@ranvik:

hvordan finner jeg ut hvilken kortet mitt er da?
Sist endret av ohsnap; 14. februar 2010 kl. 00:54.
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis data ikke er kryptert eller noe annet rart.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg nøkkelen i hele saken ligger. Jeg tenker at Brun og Blid har tenkt lenger enn vi har her i tråden, og at de gjerne har krypterte kort.
Sitat av DonSelf Vis innlegg
Jeg kan garantere at man kan bli tatt for det.. Men er det ikke mye enklere å endre på kortet så brenne det via brenner? isåfall hvor for man kjøpt slikt utstyr? det er vel chip det er snakk om.. Jeg finner bare magnetstrippe leser/brenner på dealextreme.. så jeg tror at det ikke finnes slikt brenner for Chip-kort nå til dags.. desverre.. uansett programmet som man bruker for å brenne/lese chip-kortet er svindyrt!
Vis hele sitatet...
Neida, det er ikke dyrt. Se denne linken: http://213.225.120.20/InVisionAS/main.aspx
Får ikke linket direkte til produktet, men velg "Smartkort / programmerere" i menyen til venstre, så finner du bare Infinity programmereren der.
Har selv brukt slike i gode gamle dager, når man brant parabolkort.

Problemet du ender opp med, er at du sannsynligvis ikke får lest ut det du trenger, samt at det sannsynligvis er kryptert. Kan ikke forestille meg at noen har laget et så enkelt system, at man kun kan ta en kopi av nytt kort, og så brenne det på nytt. Enhver person som vil være involvert i kreeringen av et slikt system, vil bake inn et minimum av sikkerhet mot slike forsøk.
Jeg sier ikke at det er umulig, men man skal sikkert ha littegrann over gjennomsnitt innsikt i slike systemer, for å komme i mål. Men ikke la dette stoppe det. Det er jo uansett et morsomt (dog kriminellt) prosjekt, og du lærer uansett en del ved å prøve.

Lykke til

[EDIT] Bommet litt på hvem jeg svarte her, men you get the point.
Sist endret av cazber; 14. februar 2010 kl. 01:10.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av cazber Vis innlegg
Neida, det er ikke dyrt. Se denne linken: http://213.225.120.20/InVisionAS/main.aspx
Får ikke linket direkte til produktet, men velg "Smartkort / programmerere" i menyen til venstre, så finner du bare Infinity programmereren der.
Har selv brukt slike i gode gamle dager, når man brant parabolkort.

Problemet du ender opp med, er at du sannsynligvis ikke får lest ut det du trenger, samt at det sannsynligvis er kryptert. Kan ikke forestille meg at noen har laget et så enkelt system, at man kun kan ta en kopi av nytt kort, og så brenne det på nytt. Enhver person som vil være involvert i kreeringen av et slikt system, vil bake inn et minimum av sikkerhet mot slike forsøk.
Jeg sier ikke at det er umulig, men man skal sikkert ha littegrann over gjennomsnitt innsikt i slike systemer, for å komme i mål. Men ikke la dette stoppe det. Det er jo uansett et morsomt (dog kriminellt) prosjekt, og du lærer uansett en del ved å prøve.

Lykke til

[EDIT] Bommet litt på hvem jeg svarte her, men you get the point.
Vis hele sitatet...
Ok takker for svar

men det går ikke an å finne ut på forhånd om dette kan leses, før jeg kjøper programmereren?
har litt dårlig råd atm, så jeg har liksom ikke 250 kr å kaste ut igjennom vinduet om dette ikke funker ;p
er vel kansje litt vel gnien nå, men månedslønna mi er ikke så høy fortiden at det gjør noe x)
Da må du enten snakke med noen som har vært med å designet/laget dette systemet, eller finne noen spesifikasjoner på det, evt finne noen som alleredet har hacket systemet.
Jeg kjenner ikke dette systemet, men husker at det i en periode var vansklig å få lest ut nødvendig informasjon av smartkortene til satelittselskapene pga innbygt anti hack mekanismer. For lenge siden til at jeg husker detaljene, og jeg var bare en bruker av programmer de virklige hackeren hadde laget, så mer info har jeg desverre ikke.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Sitat av cazber Vis innlegg
Da må du enten snakke med noen som har vært med å designet/laget dette systemet, eller finne noen spesifikasjoner på det, evt finne noen som alleredet har hacket systemet.
Jeg kjenner ikke dette systemet, men husker at det i en periode var vansklig å få lest ut nødvendig informasjon av smartkortene til satelittselskapene pga innbygt anti hack mekanismer. For lenge siden til at jeg husker detaljene, og jeg var bare en bruker av programmer de virklige hackeren hadde laget, så mer info har jeg desverre ikke.
Vis hele sitatet...
ok, takker;D
Du vil med nesten 100 prosent sikkerhet ikke ha mulighet til å lese av innholdet på kortet. Chipene på disse smartkortene er laget slik at du må ha riktig kode for å kunne lese av innholdet. Eller det vil si, de aller fleste har denne funksjonen, og jeg finner det svært snodig om solstudiokortet skulle være et unntak.

Både bankkort og simkort er av denne typen, så hvis det bare var å lese av og kopiere, så ville vi hatt noen seriøse sikkerhetsproblemer.

Når det er sagt, så tror jeg det er implisitt at smartkortleseren også kan skrive, men det kan jeg ikke garantere.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du vil med nesten 100 prosent sikkerhet ikke ha mulighet til å lese av innholdet på kortet. Chipene på disse smartkortene er laget slik at du må ha riktig kode for å kunne lese av innholdet. Eller det vil si, de aller fleste har denne funksjonen, og jeg finner det svært snodig om solstudiokortet skulle være et unntak.

Både bankkort og simkort er av denne typen, så hvis det bare var å lese av og kopiere, så ville vi hatt noen seriøse sikkerhetsproblemer.

Når det er sagt, så tror jeg det er implisitt at smartkortleseren også kan skrive, men det kan jeg ikke garantere.
Vis hele sitatet...
Hvis det er samme som på tlf kort at du ikke kan kopier dem rett over til annet kort. fremgangs måten for og ta knekke er enkelt og genialt.

Først trengs en slike enn : lage en print som er har alle pinnen ut samt en max232, så bruke en max232 som er snudd som er koblet ned på orginal korte.
mitt mellom der så kobler du på en pc med 2x comport og starter comport sniffer. da vil du se ALLE tx og RX koder. (ofte varier disse men ofte så er ikke loop'en veldig stor 16 eller 128 eller 256 er mye brukt(du kan sette mange flere men ofte gidder dem ikke).

når ALLE kombinasjoner er sniffa, aka ta korte inn/ut 128 ganger eller hvor mange ganger før koden går i loop så har du alt du trenger.

når alle dem gange er capa så lager du et egent print som bruker egen chip som du kan programer med koden du vil eller pc, som simulere korte

i praksis så tar du laster ned comport scripter, så når den får en kode inn så svarer den med den koden. neste steg når du har koden så kan du programer egent krets som gjør akuratt det samme long live pic roms.

tegniger på kort holder med max232 og sånt at det kommer comport ut:
http://ranvik.net/privat/brunogblid/CIRCLAY.jpeg

http://www.vg.no/nyheter/okonomi/art...p?artid=587139 <- veldig lik måte

NB: ja du cloner IKKE korte, men bare data strømen som kommer, vil si du kan ALDRI kopier den rett over på nytt kort veldig lett.

hvis det blei veldig rotet så står det forklart her : http://www.circuitsarchive.org/index...rd_PC_Emulator
Sist endret av ranvik; 14. februar 2010 kl. 11:09.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Trur ikkje det,
Du kan kanskje lese det men du må skrive ut et nytt også.
Kan ikkje se for meg at norsk tipping gidder å selle utstyr til å skrive ut egne kort.
Vis hele sitatet...
Kortleseren til Norsk Tipping funker helt fint til skriving også ¨
Jeg brukte den til å skrive piratkort til Canal Digital for noen år siden, før jeg fikk fiber i hus.
ohsnap's Avatar
Trådstarter
Velger å spore litt vekk fra dette med en ny tanke jeg hadde.

nettbuss har disse månedskortene som du bare holder opp forran hvit boks med en blå oval runding i midten, noen som vet hva jeg mener? og den svarte maskinen med knapper på som skriver kvitering, osv.
disse kortene koster 420 kr i måneden å fylle på, svært irriterende, men om jeg hadde fått tak i disse to maskinene, ville det ikke da ha vært veldig lett å bare fylle på kortene selv? om de ikke er koblet opp til noen database..
Sitat av ohsnap Vis innlegg
Velger å spore litt vekk fra dette med en ny tanke jeg hadde.

nettbuss har disse månedskortene som du bare holder opp forran hvit boks med en blå oval runding i midten, noen som vet hva jeg mener? og den svarte maskinen med knapper på som skriver kvitering, osv.
disse kortene koster 420 kr i måneden å fylle på, svært irriterende, men om jeg hadde fått tak i disse to maskinene, ville det ikke da ha vært veldig lett å bare fylle på kortene selv? om de ikke er koblet opp til noen database..
Vis hele sitatet...
totalt annen teknologi + dem er linka opp mot data base på buss-sentralen.
så ikke lett å fake dem. da må du hack buss-sentralen sin database, ikke korta.
Ranvik: Metoden din for å simulere sim-kort fungerer sikkert den, så lenge kortene ikke er kryptert, men den vil bli svært vanskelig å gjennomføre med f.eks. et solariumkort hvor du ikke har mulighet til å avlytte kommunikasjonen på samme måte.

Når det kommer til busskortene, så er det sannsynligvis kontaktfrie smartkort, da dette ser ut til å være oftest benyttet i slike sammenhenger. Teknologien er på mange måter veldig lik. Informasjon om antall "klipp", betalt periode og/eller annen relevant informasjon ligger lagret i kortet, men for å lese og skrive til kortet må du nok ha riktig software i tillegg til lese-/skriveenhet.
Sist endret av Provo; 14. februar 2010 kl. 15:10.