Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3555
Lenge siden jeg har skrevet noe her på freakforum, så kanskje det var på tide med en ny tråd som ikke blir særlig populær.

I det siste har dette med etikk fascinert meg, hvorfor er noe rett, godt osv. Og etter litt lesing av Wittgenstein sin tractatus logico philosophicus(som egentlig ikke handler om etikk, men derimot mest logikk), så slo det meg at alle etiske påstander kan reduseres til tautologier, altså at de er sanne uansett hvordan verden er beskaffet.

Eksempel:
Påstand:"Det er galt å drepe"
Redusering: Ved å stille ledende spørsmål vil den som påstår dette ende opp med å si "Det er galt fordi det er galt". Altså en påstand som er sann uansett og som ikke sier noe om verden er beskaffet, bare hva vi synes om den.

Men hvorfor er noe galt fordi det er galt, eller godt fordi det er godt?
Godteri er godt for meg, fordi jeg liker godteri. Altså ender en opp i etisk subjektivisme, og ingen er mer galt enn noe annet ute i verden, det er opp til mennesket å bestemme hva som er galt, basert på at det som er galt er galt fordi det er galt.
Isåfall er det videre slik at noe ikke har verdi i seg selv, men får verdi fordi vi tillegger det verdi. Godteri er ikke godt før jeg liker det.

Og hva har dette med menneskerettighetene å gjøre?
Menneskerettighetene utgir seg for å være universelle og objektive rettigheter som gjelder alle mennesker fordi alle mennesker i verden har en verdi i seg selv. Men hvordan har da denne "verdien i seg selv" oppstått? Hvis det ovenfornevnte stemmer, så har menneske verdi i seg selv fordi menneske har gitt seg selv en verdi i seg selv, altså ender enn opp med at de objektive rettighetene er basert på den subjektive oppfatningen om at "det som er godt er godt fordi det er godt".
Menneske er ikke verdifullt fordi det er et menneske, men fordi menneske mener selv at det er verdifullt. Av det kan en muligens slutte at de såkalte menneskerettighetene bare er sludder og basert på en innbildning.
Ingenting i verden har lengre et etisk verdi i seg selv, en har bare intersubjektivt blitt enig om å late som vi har det.

Eller hva mener dere? Har vi alle verdi i seg selv fordi vi er mennesker?
Jeg tror dette er en god indikasjon på hvorfor man ikke lar folk med ex. phil jobbe med menneskerettighetene.

Så klart kan alt kokes ned til at det er menneskedefinerte sannheter, relativisme kan gjøre deg sprø hvis du bruker den som PERSONLIG verktøy i stedet for et analytisk. Først og fremst må man forholde seg til sine egne synspunkter om hva som er rett eller galt, hvis man ikke har lyst til å leke nihilist og kun la impulser styre deg. Selvsagt er alt subjektive sannheter hvis du er agnostiker/ateist, men det gjør dem ikke mindre viktige for oss, subjektene om du vil.

Menneskerettighetene har som formål å definere et eksistensminimum som kan la folk leve livene sine frie fra tortur, undertrykkelse og ekstrem fattigdom. Så klart er det ikke snakk om en naturlov her, å påstå at menneskerettigheten ikke har en verdi når man tar den vekk fra menneskene er på godt norsk ingenting mer enn "stating the obvious". De filosofiske verdiene rundt den kan ses på som dødvekt hvis man ikke vil adoptere troen på menneskets godhet - hovedpoenget er at de gir oss noen pekere på hvordan verden bør være for at enkeltmennesket ikke skal lide under for stor nød.

Ingenting har mer verdi enn du tilegner det gjennom argumentasjon og tro. Hva er egentlig poenget ditt?
Etikk og moral er verktøy oppfunnet for å kunne gi stabile samfunnsforhold. Verdi likeså. Dett er pretty much dett.
ivioyner, jeg vet ikke helt om jeg forstod Ditt poeng, min gode Herre.

Slik jeg oppfatter spørsmålet, så er det: Kan man si at noe virkelig er godt, og kan man si at noe virkelig er ondt? Dette er et spørsmål jeg selv ofte går og tenker på, og som jeg mener har en eviggyldig berettigelse.

Dette spørsmålet er jo også særligaktuellt i disse tider med kulturkollisjoner mellom Østen og Vesten; fordi går det ann å si at f.eks menneskerettighetene representerer noe som objektivt sett er det mest riktige (dvs. Gode, og som vi alltid burde kjempe for), eller er det slik at alt er relativt - og at ingenting er mer riktig enn det andre, og alle egentlig bare kjemper mot alle andre sin ideologi?

Så si at "alt såklart kan kokes ned til menneskedefinerte sannheter", det syntes jeg blir for skralt å hevde. Fordi selv om kanskje min egen logikk forteller meg nettopp det; så ønsker jeg så sterkt, så sterkt at det finnes en evigvarende, universal etikk - som skiller Mennesket fra Dyret, og som definerer de gode menneskene fra de onde.

- Et sidespor er forøvrig at dersom det er slik at alt er menneskedefinerte sannheter, så frigjør i praksis dette mennesket fra skam. Skam vil, dersom det virkelig er slik, miste sitt eksistensgrunnlag. Det er jo en hyggelig sideeffekt av etikkens død :-)

*redigert litt av crew*
Sist endret av Stormen; 12. oktober 2006 kl. 19:51.
ivioyver: ex.phil? hmz, du mener vel halvveis i bachelorfordypning i filosofi snart?

Kan jo videreføre poenget mitt, som jeg faktisk glemte av. Ved at menneskerettighetene ikke lengre er objektive, men derimot en del av et intersubjektivt språkspill som tilhører f.ex den "vestlige" livsform, så har en ikke rett til å presse det på land som ikke er enige i dem. Altså har f.ex vi ingen rett til å kreve menneskerettighetene innført i land som Iran.

Postulerer på ingen måte en verdinihilsme her, og vil på ingen måte benekte at en ikke skal følge menneskerettighetene hvis en er enige i dem. Sier heller ikke at ingen verdier er bedre enn andres, fordi mine verdier er de beste.

Forresten går du fra subjektivisme til relativisme. Det er ikke det samme. En relativ påstand vil i seg selv være meningsløs fordi en relativ påstand krever noe å være relativt i forhold til, som igjen krever noe som ikke er relativt. Derimot en subjektiv påstand gir mening fordi den er subjektiv.

"Adoptere troen på menneskets godhet", altså er det bare en tro at menneske er godt, og har ingenting med virkeligheten å gjøre? For det at menneske er godt, er fordi menneske selv mener det er godt.

Hvordan kan forresten argumentasjon gi noe verdi? En kan argumentere for at en mener noe har verdi, men det er ikke argumentasjonen som gir verdien.
Sitat av Stormen
Dette spørsmålet er jo også særligaktuellt i disse tider med kulturkollisjoner mellom Østen og Vesten; fordi går det ann å si at f.eks menneskerettighetene representerer noe som objektivt sett er det mest riktige (dvs. Gode, og som vi alltid burde kjempe for), eller er det slik at alt er relativt - og at ingenting er mer riktig enn det andre, og alle egentlig bare kjemper mot alle andre sin ideologi? [/u]
Vis hele sitatet...
Jeg mener nå at det ikke finnes noen gode eksempler på ondskap som ikke kan forklares med drivkrefter som sosiale forhold, kjemisk ubalanse, handling med egen vinning som mål (noe som ser ut til å føre til mye godt og ondt, hvis man bruker de begrepene). Ondskap som en ren "ond" essens basert på en hellig, altomfattende sannhet er en flyktig ting som ikke riktig kan defineres uten religiøse momenter - noe som igjen er en subjektiv del av en persons virkelighetsoppfatning. Likevel vil en prest selvsagt tro at Gud eksisterer for alle likefremt som en buddhistisk monk tror alle er bundet av reinkarnasjon uavhengig om de tror på det eller ikke. Jeg tar det relativistiske ståstedet relativt naturlig fordi jeg ikke har en slik tro. Det betyr ikke at destruktive handlinger blir mindre destruktive, det gjør bare at man må gå dypere inn i omstendighetene rundt dem for å forstå dem utover ondskapsbegrepet.

Så si at "alt såklart kan kokes ned til menneskedefinerte sannheter", det syntes jeg blir for skralt å hevde. Fordi selv om kanskje min egen logikk forteller meg nettopp det; så ønsker jeg så sterkt, så sterkt at det finnes en evigvarende, universal etikk - som skiller Mennesket fra Dyret, og som definerer de gode menneskene fra de onde.
Vis hele sitatet...
Man kan ønske mye rart, men det gjør ikke at de eksisterer. Dyr og mennesker ter seg ganske likt når forholdene ligger til rette for det, går man inn i biologien ser man at linjen mellom oss og dyrene er mer vrien å trekke enn man først skal tro.

- Et sidespor er forøvrig at dersom det er slik at alt er menneskedefinerte sannheter, så frigjør i praksis dette mennesket fra skam. Skam vil, dersom det virkelig er slik, miste sitt eksistensgrunnlag. Det er jo en hyggelig sideeffekt av etikkens død :-)
Vis hele sitatet...
Absolutt. Problemet er at mennesker er sosiale dyr, og raskt internaliserer andres virkelighetsforståelse. Det er sånn vi utvikler oss, og det er sånn vi ender opp med skam og frykt for ting som ikke bør fryktes. Tabula rasa er en fornuftig tankegang, synes jeg.
Sist endret av ivioyner; 12. oktober 2006 kl. 20:01.
Det subjektive gir virkeligheten MENING. Denne meningen eksisterer i seg selv. Hva har du uten dette? Absolutt ingenting, siden ingenting har noe verdi uten subjekt. En stol har ingen "grunn" til å være en stol, en kopp har ingen "grunn" til å være en kopp. Subjektet gir alt eksistens, siden ingenting kan eksistere uten å "være for" noe annet. Så den subjektive meningen er alt som betyr noe. By definition.

Så at mening er subjektivt spiller ingen rolle. Det er det eneste den kan være, og det betyr ikke at det er tull.

MEN så kan det være at våre verdier kommer fra biologiske forhold, og at egentlig er alt som eksisterer like mye "verdt". MENMEN så kan det være at selv om de er biologisk betinget, gir vi de MENING og dermed rett til å eksistere på egenhånd.

Er de ikke biologiske, betyr vel det at "godt" og "ondt" er noe grunnleggende i eksistensen? (men med opphav i subjekt i en eller annen form). Men hva betyr det?

Ja, altså subjekt er opplevelse i enhver form, og objekt er det opplevde.
Sist endret av TheMachine; 12. oktober 2006 kl. 20:27.
Sitat av L0rdMeL
ivioyver: ex.phil? hmz, du mener vel halvveis i bachelorfordypning i filosofi snart?
Vis hele sitatet...
Same shit.
Kan jo videreføre poenget mitt, som jeg faktisk glemte av. Ved at menneskerettighetene ikke lengre er objektive, men derimot en del av et intersubjektivt språkspill som tilhører f.ex den "vestlige" livsform, så har en ikke rett til å presse det på land som ikke er enige i dem. Altså har f.ex vi ingen rett til å kreve menneskerettighetene innført i land som Iran.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke har troen på etikk er det might makes right som gjelder. Kulturrelativisme er en måte å se verden på i bruk av analyse, IKKE en måte å vurdere hvor gode andre samfunn er. Hvis man mener at noen verdier er riktigere enn andre, så bør man kjempe for dem så lenge man har tenkt igjennom dem. Jeg mener ikke at vi nødvendigvis bør bruke makt for å innføre menneskerettighetene noe sted, men at de helst bør være i plass over hele verden fordi jeg, ut av biologibasert flokk-empati mener at det er det beste for andre mennesker at de ikke tortureres og lider. Jeg innser at de mest sannsynlig har en bevissthet lik min egen, og baseres på de samme biologiske prinsippene som gjør at jeg vil bevare min egen kropp og ikke påføre meg selv smerte og lidelse. Det er sånn hjernen min fungerer, og det er det som skiller meg fra en psykopat per psykolog-definisjonen.

Sitat av L0rdMeL
Forresten går du fra subjektivisme til relativisme. Det er ikke det samme. En relativ påstand vil i seg selv være meningsløs fordi en relativ påstand krever noe å være relativt i forhold til, som igjen krever noe som ikke er relativt. Derimot en subjektiv påstand gir mening fordi den er subjektiv.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal terpe på begrepene mine foreslår jeg at du siterer ting, så skal jeg med glede vise at jeg er klar over terminologien. Hvis jeg har skrevet noe feil, noe som ikke er usannsynlig fordi jeg egentlig har helt andre ting å gjøre enn denne tråden akkurat nå, så regner jeg egentlig med at poengene mine kommer fram uansett...?

Sitat av L0rdMeL
"Adoptere troen på menneskets godhet", altså er det bare en tro at menneske er godt, og har ingenting med virkeligheten å gjøre? For det at menneske er godt, er fordi menneske selv mener det er godt.
Vis hele sitatet...
Det er fordi andre mennesker mener at det er godt. Poenget mitt var at menneskerettighetene kan ses på både fra et praktisk perspektiv, og fra et mer etisk/filosofisk perspektiv. Jeg er ganske sikker på hvilket av dem som er viktigst per min vurdering.

Sitat av L0rdMeL
Hvordan kan forresten argumentasjon gi noe verdi? En kan argumentere for at en mener noe har verdi, men det er ikke argumentasjonen som gir verdien.
Vis hele sitatet...
Hvis man går utifra at ingenting har en verdi før man har knyttet noen følelser til det, så er det nøyaktig det samme om argumentasjonen gir verdi eller om den peker den ut. Resultatet blir nøyaktig det samme.

Er de ikke biologiske, betyr vel det at "godt" og "ondt" er noe grunnleggende i eksistensen? (men med opphav i subjekt i en eller annen form). Men hva betyr det?
Vis hele sitatet...
Tja, i et historisk perspektiv kan godt byttes ut med "fordelaktig for meg" og ondt byttes ut med "ufordelaktig for meg" og du får den samme verdenshistorien i fanget.
Sist endret av ivioyner; 12. oktober 2006 kl. 20:13.
Lordmel, du sier at menneskerettighetene "ikke lenger er objektive".. Mener du med dette at de en gang VAR nettopp det - objektive? Slik jeg husker min barnelære, så var vel det den opprinnelige meningen med menneskerettighetene; å finne frem til en eviggyldig, objektiv og universal etikk for Mennesket - men alle i denne diskusjonen er vel kanskje fundamentalt sett enige om at det ikke finnes noen slikt réell sannhet; og at menneskerettighetene derfor ei heller noengang har vært objektive?

ivioyner, forøvrig er jeg enig i at det ikke finnes noen "flyktig ting som ikke riktig kan defineres uten religiøse momenter". Jeg er jo en vitenskapens, ateistisk mann, skal vite. Men jeg mener at Ondskap kan defineres av menneskene ut i fra et relativistisk ståsted; dvs. at en handling objektivt sett kan klassifiseres som Ond, ved å sammenligne den opp i mot en annen handling.

Forøvrig har jeg sjelden lest noe bedre, noengang, enn følgende passasje:
Jeg mener ikke at vi nødvendigvis bør bruke makt for å innføre menneskerettighetene noe sted, men at de helst bør være i plass over hele verden fordi jeg, ut av biologibasert flokk-empati mener at det er det beste for andre mennesker at de ikke tortureres og lider. Jeg innser at de mest sannsynlig har en bevissthet lik min egen, og baseres på de samme biologiske prinsippene som gjør at jeg vil bevare min egen kropp og ikke påføre meg selv smerte og lidelse. Det er sånn hjernen min fungerer, og det er det som skiller meg fra en psykopat per psykolog-definisjonen.
Vis hele sitatet...
Hvilken selvinnsikt og logikk! Jeg merker at jeg blir varm om hjerterota :-D
Sist endret av Stormen; 12. oktober 2006 kl. 20:17.
Etikk, er det som som ett samfunn, totalt sett, føler er mest empatisk. I Kina spiser de hunder.
Sitat av Stormen
ivioyner, forøvrig er jeg enig i at det ikke finnes noen "flyktig ting som ikke riktig kan defineres uten religiøse momenter". Jeg er jo en vitenskapens, ateistisk mann, skal vite. Men jeg mener at Ondskap kan defineres av menneskene ut i fra et relativistisk ståsted; dvs. at en handling objektivt sett kan klassifiseres som Ond, ved å sammenligne den opp i mot en annen handling.
Vis hele sitatet...
Klart kan ting defineres som godt og ondt utifra et fast holdepunkt uten å være religiøs. Det er bare et spørsmål om å finne det holdepunktet man synes er rett, noe religion gjør for deg hvis man snakker om de store monoteistiske religionene. Som jeg sa tidligere, man kan jo vurdere en handling som destruktiv/negativ for samfunnet eller menneskeheten som en helhet - jeg mener bare at begrepene god/ond bærer alt for sterke konnotasjoner fra tidligere bruk hos "den gamle kirken" m. fl. til at de passer på et moderne menneskesyn som baserer seg på analyse og innsikt i destruktive handlinger framfor å, tja, brenne de som gjør det på bålet uten å prøve seg på forståelsesdelen.
om ser bort fra om en handling er ond eller god, må vi heller se på hvor konstruktivt den er. Både sett fra individet og en kollektiv gruppe (samfunnet).

Dyrene lever uten noe form for moralsk forsvar, de svake har ingen rettigheter, og det finnes ingen forbrytelser, drap er derfor konstruktivt både for artens samlede overlevelse og dyrets eget velvære.

Mennsker fødes ikke ond eller gode, vi velger utifra de vilkårene vi vokser opp med (arv og miljø), men utviklingsmessig sett er det klokest av oss å velge et konstruktiv valg (handle lokalt, tenk globalt).

Man kan igrunnen ikke si at det ikke finnes godhet, og mene at mennesket er iboende ond. Skygger kan ikke kastet uten noe form for lys.
Det kan heller ikke eksistere noe godt, om ikke ser det opp i mot onde handlinger - derfor blir et konsept som de fleste ordinære kristne mennesker i Norge innehar om "himmelen" helt feil.
Sist endret av username:; 12. oktober 2006 kl. 20:22.
Klart kan ting defineres som godt og ondt utifra et fast holdepunkt uten å være religiøs. Det er bare et spørsmål om å finne det holdepunktet man synes er rett, noe religion gjør for deg hvis man snakker om de store monoteistiske religionene. Som jeg sa tidligere, man kan jo vurdere en handling som destruktiv/negativ for samfunnet eller menneskeheten som en helhet - jeg mener bare at begrepene god/ond bærer alt for sterke konnotasjoner fra tidligere bruk hos "den gamle kirken" m. fl. til at de passer på et moderne menneskesyn som baserer seg på analyse og innsikt i destruktive handlinger framfor å, tja, brenne de som gjør det på bålet uten å prøve seg på forståelsesdelen.
Vis hele sitatet...
Men, hvis vi da tenker oss den aller ondeste handlingen vi kan tenke oss (og det - teoretisk sett - er umulig å tenke noe ondere) - la oss si det er å voldta et spebarn - og så tenker den aller godeste handlingen vi kan tenke oss; la oss si det er å gi sitt liv for at en annen skal leve... Har vi ikke da definert Ondskap og Godhet? Og vil ikke f.eks andre kulturer kunne måles opp i mot i hvilken grad de etterlever enten vår relativistiske Ondhet eller Godhet; og således kunne defineres som "mer Ond enn God", og "mer God enn Ond"? Og således, for å dra det lengere, etablere dette som Sannheter alle som godtar premissene, kan enes om?

PS: mulig jeg begynner å bli litt uklar, fordi er veldig trøtt i hodet
Sist endret av Stormen; 12. oktober 2006 kl. 20:32.
Stormen: Du har eksemplifisert hva du legger i begrepsparet godt/ondt.
Hvis du f.ex ser i ordboka, så vil du finne en del kryssdefinisjoner. Et ord er definert ut fra et annet, som er definert ut fra et tredje som igjen er definert ut fra det første. Hva har en egentlig definert da? Ingenting. For å kunne definere et ord uten å definere det som det motsatte av noe som er det motsatte av det første, må en dedusere seg til en målestokk, som igjen kan settes mot virkeligheten, da virkeligheten slik du ser den, og på den måten kunne avgjøre. Et slags verifikasjonsprinsipp.


Sannhet, ja, en kan jo trekke diskusjonen i den retningen, og så finne en måte avgjøre hvorvidt noe er sant eller ikke.

Iviovyer: Og som du skjønner er det det filosofiske aspektet jeg fokuserer på i denne tråden, og ikke det praktiske når det gjelder menneskerettighetene.
Hvis du er så sikker på terminologien, hvorfor snakko om relativisme, og ikke subjektivisme? Relativisme er paradoksalt. Det er ikke subjektivisme.
Jeg har ikke hevdet at menneskerettighetene er relative.
Sitat av Stormen
Men, hvis vi da tenker oss den aller ondeste handlingen vi kan tenke oss (og det - teoretisk sett - er umulig å tenke noe ondere) - la oss si det er å voldta et spebarn - og så tenker den aller godeste handlingen vi kan tenke oss; la oss si det er å gi sitt liv for at en annen skal leve... Har vi ikke da definert Ondskap og Godhet? Og vil ikke f.eks andre kulturer kunne måles opp i mot i hvilken grad de etterlever enten vår relativistiske Ondhet eller Godhet; og således kunne defineres som "mer Ond enn God", og "mer God enn Ond"? Og således, for å dra det lengere, etablere dette som Sannheter alle som godtar premissene, kan enes om?
Vis hele sitatet...
Så er det spørsmålet om disse to eksemplene, eller om noen eksempler overhode er gode å bruke til å definere absolutte sannheter. La oss ta dem steg for steg:

Voldta spedbarn: Dette er en handling som i stor grad er basert på en fundamental ubalanse i psyken hos personen, og har en enorm sjangse for at personen er misbrukt selv tidligere. Det er en handling som ikke har noe motiv utover et sykt sinns lyster, og tja, er de ondeste menneskene mentalt lidende på denne måten? Klart de har komplekser, men ondskapstempelet gjør ikke mye fra eller til utover å gi et stempel som det blir lett å bruke som et stempel man så igjen kan bruke som en lettvient utvei for forfølgelse. Er det ondt med drap? Er drap onde hvis de begås i selvforsvar? Hva med under psykisk press? Kan man skille mellom rasjonelle onde handlinger gjort med utgangspunkt i egen gevinst, og handlinger som skjer som et resultat av miljø og psykiske problemer?

Ofre seg selv for at en annen skal leve. Dette er i stor grad noe som ses på som en veldig uegoistisk handling, og har oftest blitt brukt som et eksempel på godhet i relativt militaristiske organisasjoner og samfunnsstrukturer som f.eks. militæret, fasciststater, sovjet, nazi-tyskland... Må vites at progresjonen fra militæret til nazi-tyskland var bevisst og at jeg ikke egentlig likestiller militæret med nazisme - det er bare slik at det som tilsynelatende er den "godeste" handlingen har blitt brukt til indoktrinering av mennesker som går i døden og begår grove forbrytelser i navnet på noe større. En del vestlige filosofer ser jo også ned på selvoppofrelse, f.eks. Ayn Rand. Ikke det at jeg har stort til overs for henne, men poenget står

Fremdeles mener jeg jo at man skal kunne vurdere andre kulturer som bedre eller dårligere enn sin egen, men ordene god og ond er ganske banale i den sammenhengen

Iviovyer: Og som du skjønner er det det filosofiske aspektet jeg fokuserer på i denne tråden, og ikke det praktiske når det gjelder menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg ser bare ikke helt poenget i en diskusjon som i bunn og grunn tar utgangspunkt i ditt eget verdenssyn og som ikke egentlig kan diskuteres på noen annen måte enn å koble det til virkeligheten som alle har til felles.
Hvis du er så sikker på terminologien, hvorfor snakko om relativisme, og ikke subjektivisme? Relativisme er paradoksalt. Det er ikke subjektivisme.
Jeg har ikke hevdet at menneskerettighetene er relative.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at du forstod nøyaktig det jeg sa, men bestemte deg for å terpe på det allikevel fordi du vil frem med ordboka?
Sist endret av ivioyner; 12. oktober 2006 kl. 21:02.
enkelte steder i Afrika voldtar menn med HIV/AIDS små jentebarn, fordi de tror man blir frisk av å ha sex med en jomfru - de handler ut fra en handling de tror er god og som vil hjelpe dem. Fra deres ståsted er ikke dette ondskap, men fra det globale ståstedet er jo dette absolutt forkastelig.

og hvorfor skal alt på død og liv være subjektivt, det går an å se på ting objektivt også! Den objektive virkeligheten, er ikke idealismen(e) døde, sånn egentlig?
ivioyver: Så du MENER en burde kunne vurdere andre kulturer som bedre eller dårligere ut fra sin egen kultur? Men gjør dette kulturen i seg selv dårligere eller bedre? Eller er det slik at kulturen fortsatt er i seg selv verken dårligere eller bedre, du bare synes den er dårligere ut ifra hva du mener?

På en måte ødelegger din påstand om at jeg ikke kan diskutere det filosofiske aspektet ved menneskerettighetene din egen påstand om at kulturer er bedre enn andre. For ut fra dette ender en opp med at en ikke kan diskutere noe basert på hva en selv mener. Skal en nå isteden diskutere noe ut ifra hva andre mener? Eller hva andre mener er allemenngyldig og universelt?

Videre, "koble det til virkeligheten som alle har til felles". Det er du som er relativisten her, ikke jeg. Jeg ønsker å muliggjøre diskusjoner på tvers av verdensanskuelser, fordi det høyst sannsynelig er samme verden vi lever i, selv om den erkjennes på ulike måter. Og for å kunne gjøre det, må subjektivisme påpekes. Bevissthet om at ens meninger er ens egne er viktig, for å ungå dogmatiske standpunkter, slik som det å postulere objektiviteten i menneskerettighetene, men heller diskutere hvordan aspektene her tjener flest mulig. Du derimot mener at slikt ikke kan diskuteres siden det allikevel er relativt. Men hvis alle anskuer verden på sin måte, hva sitter en egentlig igjen med å kunne diskutere?

Dette var en tråd om etikk, og avvisning av absolutte sannheter. Du har deltatt i den, med å postulere at det er "common sense" ut fra et vanlig syn å ha menneskerettigheter. Det blir kontradiktorisk i forhold til din neste påstand om at jeg ikke kan diskutere ut fra mitt verdenssyn.
Er isåfall ditt verdensyn mer rett enn mitt syn? Hvordan kan det være et syn som er mer rett eller galt? Ifølge deg ender en nå opp med at det er det synet flesteparten har til felles som er rett. For 5-600 år siden hadde flesteparten av menneskene den felles oppfatningen om at jorden var flat. Så viste det seg at jorden var rund, altså var "common sense" feil.

Hva sitter vi egentlig igjen med da?

username: :
hva du mener med idealisme her er jeg usikker på. Hvis du mener kantiansk transcendental idealisme, så er den i høyeste grad levende
Idealismen er, søkt sagt, død - det hendte i 1989 da muren falt. Til tross for (og uheldigvis ) finnes det fortsatt idealister, folk som tror det ligger et svar i noe vi ikke vet, i noe vi må søke etter.

Jeg kan dessverre ikke forholde meg til Kants transcendental idealisme, ettersom den er alt for eklektisk.
Sitat av L0rdMeL
ivioyver: Så du MENER en burde kunne vurdere andre kulturer som bedre eller dårligere ut fra sin egen kultur? Men gjør dette kulturen i seg selv dårligere eller bedre? Eller er det slik at kulturen fortsatt er i seg selv verken dårligere eller bedre, du bare synes den er dårligere ut ifra hva du mener?
Vis hele sitatet...
Bedre eller dårlige kommer an på hva man ser på her. Jeg kan si jeg har bedre tro på en kulturs evne til å fungere sammen med et samfunn med høy grad av teknologisk utvikling når den ikke baserer seg på at kvinner må holde seg innendørs, og henvise til modeller for samfunnsvitenskap og mulige grunner til at dette er fordelaktig. God og dårlig må settes i forhold til hva man mener er den gode utviklingen.

Sitat av L0rdMeL
På en måte ødelegger din påstand om at jeg ikke kan diskutere det filosofiske aspektet ved menneskerettighetene din egen påstand om at kulturer er bedre enn andre. For ut fra dette ender en opp med at en ikke kan diskutere noe basert på hva en selv mener. Skal en nå isteden diskutere noe ut ifra hva andre mener? Eller hva andre mener er allemenngyldig og universelt?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener ikke at man ikke skal kunne diskutere noe som er basert på meninger, men jeg må si at jeg virkelig ikke forsto hva du ville frem til i den første posten din. Det er snakk om ditt filosofiske verdensbilde og baserer seg ikke på realiteter så folk kan strengt tatt ikke egentlig si noe på det utover "jaha?" og "det mener du, ja". Jeg forstår det bare ikke, vil du fram til at folk har meninger om ting? At menneskers syn på verden varierer?

I stor grad tror jeg du laget posten først og fremst fordi du vil demonstrere at du får noe ut av utdanningen din - særlig fordi du kjapt henviser til en noe obskur bok uten å egentlig ha noe formål med det, på en måte som får det til å virke som om alle har lest den når du ikke bidrar med noe mer detaljer. Selvsagt er du stolt over å lese den boken, hvis ikke hadde du ikke nevnt det. I tillegg må jeg, når jeg først er i gang, kritisere deg for bruken av en haug med fagbegreper på et forum hvor de færreste har de presise definisjonene klare. Dette er ikke snakk om at man skal skrive på det nivået man er på, det handler om å kjenne sitt publikum, og hadde du gjort det (og i tillegg hatt en angripelig problemstilling i førsteposten din) så hadde kanskje mer enn fem personer skrevet en linje tekst her.

Videre, "koble det til virkeligheten som alle har til felles". Det er du som er relativisten her, ikke jeg. Jeg ønsker å muliggjøre diskusjoner på tvers av verdensanskuelser, fordi det høyst sannsynelig er samme verden vi lever i, selv om den erkjennes på ulike måter. Og for å kunne gjøre det, må subjektivisme påpekes. Bevissthet om at ens meninger er ens egne er viktig, for å ungå dogmatiske standpunkter, slik som det å postulere objektiviteten i menneskerettighetene, men heller diskutere hvordan aspektene her tjener flest mulig. Du derimot mener at slikt ikke kan diskuteres siden det allikevel er relativt. Men hvis alle anskuer verden på sin måte, hva sitter en egentlig igjen med å kunne diskutere?
Vis hele sitatet...
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg sier bare at det er meningsløst å gå løs på verdensbildet til folk når du ikke gir oss en reell problemstilling å jobbe med, men heller slenger ut en haug med påstander som som at menneskerettighetene bare er sludder fordi ingenting har en "sann" verdi lenger (har de noensinne hatt det? hvem bryr seg?!). Dette her er virkelighetsfjernt og filosofi har i mine øyne det elendige ryktet det har fordi det koker ned til svært virkelighetsfjerne diskusjoner.

Dette var en tråd om etikk, og avvisning av absolutte sannheter. Du har deltatt i den, med å postulere at det er "common sense" ut fra et vanlig syn å ha menneskerettigheter. Det blir kontradiktorisk i forhold til din neste påstand om at jeg ikke kan diskutere ut fra mitt verdenssyn.
Vis hele sitatet...
BRUK ORDET MOTSIGENDE! Kall en spade for en spade, dette er ikke et universitet og det eneste du oppnår er at denne diskusjonen fremstår helt forvirrende for folk som er interessert, men ikke har fagbakgrunnen.

Det jeg sier er at du har et syn som utelukkende baserer seg på det metafysiske her, og det synes jeg er helt umulig å diskutere med deg. Hva vil du frem til? Personlig synes jeg det er heller vrient å diskutere noe som ikke har en kobling til virkeligheten overhode, antagelig fordi det gjerne blir meningsløst i mine øyne. Hvis du utelukkende er interessert i å ha en diskusjon om ting som ikke har kobling til virkeligheten så ønsker jeg deg lykke til med å gjøre det alene i denne tråden, men vit at det er hovedgrunnen til at filosofer har vært kobla helt ut fra akademika de siste hundre årene.

Er isåfall ditt verdensyn mer rett enn mitt syn? Hvordan kan det være et syn som er mer rett eller galt? Ifølge deg ender en nå opp med at det er det synet flesteparten har til felles som er rett. For 5-600 år siden hadde flesteparten av menneskene den felles oppfatningen om at jorden var flat. Så viste det seg at jorden var rund, altså var "common sense" feil.
Vis hele sitatet...
Takk, nedsettende prat om klisjeen "folk trodde jorda var flat". Anekdoten beviser hvafornoe? Det at jorda er flat var ikke basert på noen forsøk på forståelse av det som ligger til grunn for obervasjonen, og de fleste vitenskapsmenn og seilere visste selv på den tiden at jorden var rund. Selvsagt er ikke mitt syn mer riktig med utgangspunkt i en stor kosmisk sannhet - den finnes jo tilsynelatende ikke. Alles meninger kan være like riktige fordi det ikke finnes noen fasit på verdenssyn. Skal ikke være uenig i den, men så har jeg vel heller aldri sagt at jeg var det...?


edit: og for å vite hvorfor du har sagt tidenes mest ironiske setning på dette forumet, så ber jeg deg lese de første avsnittene på denne artiklen og referansene den henviser til.
Sist endret av ivioyner; 13. oktober 2006 kl. 16:59.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Takk ivioyner, jeg har lenge ventet på et slikt innlegg.

Når det er sagt så må jeg bare få gå litt off-topic: Det var ingen som trodde at jorden var flat for 5-600 år siden, men allerede innen det første århundret var folk generelt enige om at jorden, joda - den er rund den. I den klassike perioden kanskje, men ikke i middelalderen

Edit: Whops, fikk ikke med meg ivioyners edit.
Sist endret av Tias; 13. oktober 2006 kl. 17:21.
ivioyver: Svært passende å gå fra å kommentere innholdet, til å kommentere personen som skrev innholdet(uten at du i det hele tatt kan begrunne dine påstander fordi du ikke kjenner meg).
To små elementer velger jeg å kommentere der: 1. Jeg lurer svært på hva jeg får ut av denne utdanningen, og lurer noen ganger på om jeg holder på å bli gal 2. Stolt av å lese en bok? Nå må du tenke deg litt om før du skriver noe. Men samtidig kan du kanskje være enig i at det kan være lurt å forklare kort hvorfor en tenker som en gjør, og ikke bare si at en tenker som en gjør. Men nok om det.

Men ja, tar selvkritikk for at jeg ikke klarte å få frem en så altfor angripelig problemstilling i den første posten. Tar også selvkritikk for ordvalgene mine, noe jeg også ser kunne vært formulert på en mer passende måte.

Nå er mine historiekunnskaper ikke allverdens, men tanken bak setningen var(som dere sikkert skjønte) at det som er "common sense" ikke nødvendigvis er rett/sant osv.

Og videre ja, jeg ville faktisk diskutere det metafysiske fundamentet for menneskerettighetene, ved å fremsette mitt syn på det, og samtidig få høre andres synspunkter på det. Fordi selv ønsker jeg at det skal være et holdbart fundament for menneskerettighetene, men klarer ikke se hva det skal være.

Og dette med fordelaktig likte jeg å høre, fordi det er fordelaktig for f.ex utviklingen å forholde seg til menneskerettighetene så velger vi å forholde oss til dem. Men da er de ikke lengre universelle på den måten de blir postulert å være, og en ender i pragmatisme, men kanskje er det pragmatisme som er løsningen her.
og hvordan definerer du pragmatisk?
Jeg har i grunn ikke noe fornuftig å bidra med, men å si at filosofi (eller filosofer) har vært koblet ut fra akademia de siste hundre årene er en drøøøøy påstand som jeg kunne ønske at ivioyner utdypet.
Sitat av hrafnidr
Jeg har i grunn ikke noe fornuftig å bidra med, men å si at filosofi (eller filosofer) har vært koblet ut fra akademia de siste hundre årene er en drøøøøy påstand som jeg kunne ønske at ivioyner utdypet.
Vis hele sitatet...
Tja, det jeg egentlig prøvde å si var at akademia var koblet løs fra samfunnet og kan ikke akkurat tilskrives den samme innflytelsen de hadde for en god stund siden. Whopsie. Det går kjapt i svingene. Det jeg prøver å si er at filosofene tilsynelatende blir fjernere og fjernere fra virkeligheten. Noen må gjerne motbevise meg siden jeg verken er yrkesfilosof eller særlig engasjert i den akademiske verden.
akademikerene fjerner seg alltid fra "folket", det er derfor det er så lett for lekmenn å vinne tilitt og overbevise andre, fordi "spesialistene" kommer med fagterminologi og snakker over hodene til folk - eller for å si det på annen måte, det er grunnen til at FRP er et av Norges største parier den dag i dag.
FRP (Fremmed retorikk partiet) snakker over hodene på folk? Hvis du ikke klarer å lese opp fremmedord i en ordbok så vet ikke jeg. Det er ikke mer enn fem av dem i denne tråden.

Tritrans.net for de som vil vite svaret på fremmedordene i de 3 mest brukte språkene i landet.

nei, stikk motsatt - de snakker ikke over hodene på folk! ; )